tammikuu 08, 2025, 22:18:36 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

hyvä kamera haussa...

Aloittaja hessi, heinäkuu 16, 2011, 19:52:30 ip

« edellinen - seuraava »

hessi

huh ja tästä läjästä pitäis sit osata valita hyvä ja mieluinen  ::)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Aji Inferno

Myyntipalstalla muuten nyt (oikeasti) hyvä järjestelmäkamerani supertelezoom-objektiiveineen. Jos kelpo kamera kiinnostaa, käykääpä kurkkaamassa tuolla.

hessi

ostin sitten kameran :)
en ollut mainoksen uhri  ::)
vaan tytär osti ensin kameran ja tykästyin minäkin ja ostin itselleni samanlaisen :)
nyt olis sit vielä opeteltava tämän canon powershot SX230HS käyttö ja
uskoisin, että minulle ihan riittävä tähän tarpeeseen :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Masa.T

Tuli myös ostettua digipokkari järjestelmäkameroitten rinnalle. Miksi? ihan sen vuoksi,että tuo pokkari kulkee paljon mukavammin mukana, kuin järjestelmäkamera. Kameraksi valitsin yllätys yllätys vanhana canonistina Nikon coolpix AW100 pokkarin. Tärkeimpiä ominaisuuksia oli tuo lyhin tarkennusetäisyys 1cm, kun tykkään ottaa myös makroja. Yksi tärkeä seikka tässä oli myös, että tässä ei ole tätä edes takas zoomaavaa objektiivia, mikä kerää pölyä rakosiinsa.

J4SK4

Canon Ixus 220HS! Ittellä on tollanen jaa oon tykänny, pieni ja näppärä ja kun oppii hakemaan manuaalisesti oikeet asetukset niin tulee hyvää kuvaa.

Lillen

Järkkärin osto mietityttää. Mikä olisi hinta/laatusuhteeltaan hyvä?

Harrasteliana en mitään huippusettiä missään nimessä hae ,mutta alkoi enemmänkin kiinnostaa järkkärin osto omiin tarpeisiin/blogiin.

ChIlIDoG

Itse ostin vähän ennen joulu Canon 1000D hintaan 299€ ja hyvin sillä on voinut alkaa opetteleen. Nykyään näytti samaan hintaan olevan 1100D

Lillen

Kiitokset suosittelusta. Jotain vastaavaa etsinkin näin aluksi.

Mietin sellaista vielä kun olen aika hönö näissä kamera homissa (nyt saatte kunnon naurut) eli mikä yksikkö mittaa noissa kameroiden tiedossa zoomin ja kuvan tarkkuuden.

Nytten käytössä Nokia N8 puhelinkamera (pirun hyvä ollakseen kännykkä kamera) ,mutta haluaisin kameran jolla saisi kunnon lähikuvat. Ja jos kuvaa eläimiä niin ei tarvitsisi niiden nokan edessä seisoa jotta saisi kunnon kuvat... 

Wolfman

toukokuu 17, 2012, 14:44:20 ip #48 Viimeisin muokkaus: toukokuu 17, 2012, 16:34:15 ip käyttäjältä Wolfman
Lainaus käyttäjältä: Lillen - toukokuu 17, 2012, 10:40:42 ap
Mietin sellaista vielä kun olen aika hönö näissä kamera homissa (nyt saatte kunnon naurut) eli mikä yksikkö mittaa noissa kameroiden tiedossa zoomin ja kuvan tarkkuuden.

Zoom selviää polttovälistä, eli digijärkkärissä joku 20-55mm lienee aika "perus" objektiivi normaalikuvaukseen ja jos on tarvetta ihan lähikuviin esim. kasveista niin sitten pitäisi päästä alle tuon 20mm. Kaukaa kuvattaessa taas tarvitaan "teleä" eli kun objektiivin polttoväli venyy johonkin 200-250mm paikkeille niin pärjää jo aika hyvin. Itselläni on Canonin digijärkkäriin 18-55 ja 55-250mm objektiivit, joskus kaipaisi pidempää mutta ne alkavat taas olla hankalan kokoisia.

Kuvan tarkkuutta mittaa osittain pikselimäärä, jollain 15 megapikselillä pärjää aika hyvin. Tuo pikselimäärä ei kuitenkaan kerro yksiselitteisesti kuvan laatua, objektiivin laatu ratkaisee paljon joten digijärkkäri/kännykamera samalla tarkkuudella (pikselimäärällä) niin kännykamera häviää laadussa koska pieneen kokoon ei pysty tekemään samantasoista optiikkaa.

Digipokkareissa löytyy aika hyviä optisesti ja jonkunlainen zoomkin monesta, tuo lähikuva kasveista ja toisaalta eläimistä kauempaa voi kuitenkin olla digipokkarille aika haastava kun yksi objektiivi ei kuitenkaan veny kovin isoon polttovälialueeseen. Joillain valmistajilla on ollut digipokkarin ja järkkärin "välimuotoja" eli kohtuukokoinen pokkari johon löytyy pari erikokoista objektiivia, en tiedä löytyykö noita tällähetkellä markkinoilta.

Edit: Unohtui mainita että eri kameratyyppien polttovälit eivät ole suoraan vertailukelpoisia, pokkareissa on aika tyypillisesti vähän pienempi polttoväli kuin järkkärissä koska kenno on yleensä pienempi. Eli se kuva-ala joka kuvaan tulee ei riipu pelkästään polttovälistä vaan polttovälin ja kameran kennon koon suhteesta. Omassa vanhassa Minolta digipokkarissa näyttää olevan 8,2mm polttoväli ja se vastaa kutakuinkin 40mm polttoväliä tuossa järkkärissä.

Huru-ukko

Kuinka pitkältä matkalta sillä 250 mm objektiivilla saa hyviä kuvia. Eli tarkennettuna vaikka ajatelaan jotain pöllön tai variksen kokoinen otus, mikä on se matka että sillä saa koko kuvan kokoisen pöllön, eikä pilkkua kuusen kupeessa....

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 18, 2012, 12:37:03 ip
Kuinka pitkältä matkalta sillä 250 mm objektiivilla saa hyviä kuvia. Eli tarkennettuna vaikka ajatelaan jotain pöllön tai variksen kokoinen otus, mikä on se matka että sillä saa koko kuvan kokoisen pöllön, eikä pilkkua kuusen kupeessa....

Koko kuvan kokoisena pöllö jostain 10-15 metristä ehkä. Jos haluaa kauempaa lähikuvia linnuista niin silloin hankintalistalla on kallis ja hankalankokoinen tele, jos haluat 50 metristä tuollaisen kuvan niin peilitele on melkeimpä ainoa vaihtoehto. Ongelmana noissa tulee hyvin äkkiä koko (ja painokin), jo 350-400mm putki alkaa olla jo hankalan pitkä ja peilitelet taas halkaisijaltaan isoja. Samoin hinta alkaa karkaamaan tuossa jossain 250-300mm jälkeen ainakin senperusteella mitä itse olen katsellut.

Lillen

Kiitoksia tiedosta! Täytyy harkita oikein tosissaan tuota järkkärin ostoa.

ChillToni

toukokuu 18, 2012, 19:16:29 ip #52 Viimeisin muokkaus: toukokuu 18, 2012, 19:19:37 ip käyttäjältä ChillToni
Lainaus käyttäjältä: Wolfman - toukokuu 18, 2012, 13:28:40 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 18, 2012, 12:37:03 ip

Koko kuvan kokoisena pöllö jostain 10-15 metristä ehkä. Jos haluaa kauempaa lähikuvia linnuista niin silloin hankintalistalla on kallis ja hankalankokoinen tele, jos haluat 50 metristä tuollaisen kuvan niin peilitele on melkeimpä ainoa vaihtoehto. Ongelmana noissa tulee hyvin äkkiä koko (ja painokin), jo 350-400mm putki alkaa olla jo hankalan pitkä ja peilitelet taas halkaisijaltaan isoja. Samoin hinta alkaa karkaamaan tuossa jossain 250-300mm jälkeen ainakin senperusteella mitä itse olen katsellut.

tolla 300 saa jo pöllön suht lähelle :p

Canon EOS 400D
Mukana tullut perus 18-55mm objektiivi

Ja sama kamera mutta halpis Tamron 70-300mm tele-macro objektiivi

Molemmat kuvat siis on otettu max. polttovälillä.
When we are near we must make enemy to believe we are far away. When we are far away we must make enemy to believe we are near.
Lainaus käyttäjältä: wille - toukokuu 16, 2012, 22:29:39 ip
Nii just! Ei tää oo paha paikka asua, täällä vaan tuntuu pahalta. ;D
[/quote

ChillToni

When we are near we must make enemy to believe we are far away. When we are far away we must make enemy to believe we are near.
[/quote

ChillToni

toukokuu 18, 2012, 20:09:45 ip #55 Viimeisin muokkaus: toukokuu 18, 2012, 20:15:54 ip käyttäjältä ChillToni
Lainaus käyttäjältä: Lillen - toukokuu 18, 2012, 19:51:25 ip
Ei paha...  :D

Mietin tuollaista: http://www.gigantti.fi/product/kamerat/jarjestelmakamerat/D31001855KIT/nikon-d3100-jarjestelmakamera

Nikonista en osaa sanoa..ei ainuttakaan omaa kokemusta, mut mitä oon kuulut niin Canon/Nikon aika fifty/fifty,
mutta nykyäänhän melkein joka teinillä ainekin on Canonin järkkäri jolla otetaan "peilikuvia" kuvakkeeseen ja irc-galleriaan jne.
eli ehkä kaikenmoisia objektiiveja yms. vois olla käytettynäkin Canoniin tosi paljon tarjolla :D

Ja jos järkkäri mielessä, niin sitte kannattaa myös samalla ostaa/lainata pari kirjaa :) itsekin niiden avulla opin tosi
paljon uusia asioita esim. edistyneestä valotuksesta ja aukon koon merkityksestä/käytöstä ;) Järkkärillä ei oikeastaan ole mitään järkeä ottaa kuvia automaattiasetuksella :)

Mutta! toi kamera ei kyllä oo hinnalla pilattu, hyvältä sen puoleen vaikuttaa :) oman ku ostin nii hintaa oli 700 :o tosin sama juttu ton Sonyn 40"
full HD töllön kans..sillo hintaa oli 2100e :DD nykyään kaikki elektronikkaa nii halpaa :)
[/quote

Lillen

Joo en mä mitään peilikuvia suunnitellut kuvata  :D.

Täytyy käydä paikallisessa kirjastossa lainaamassa pari opusta. Kuvaamataidossa opetettiin pohjat (ISO säädöt ym.) ,mutta olen unohtanut lähes kaiken  ;D.

Canonia itse melkein toivoisin ,mutta tuntuvat jotenkin hieman hintavilta.

Nikonista ei itsekään paljon kokemusta, kaverilla tuollainen vehje ja suositteli sitä hinta/laatusuhteelta.

Täytyy tuumia tuota ostoa, eihän sitä tänään tartte ostaa, ehkä tuon D3100 hinta ehtisi sillä välin pudota 300€  ::)

ChillToni

Isekään en mikään ammattilainen ole..en todellakaa  ;D toi Canon vaa taitaa nykyään olla suositumpi
sillä vaan niistä "peilikuvista" puhuin, eli voi olla vähän enemmän olla objektiivia sun muute härpäkettä
halvalla tarjolla, Nikonii verrattuna :) ja esim. toi Tamron tele, siinä tuli vastavalosuoja mukana, yks
tuttu osti saman putken Nikoniinsa ja siinä ei kuulemma tullut vastavalosuoja mukana  :o
Mutta edelleenkin, en voi Canonia puolustella kovinkaan paljon, kun ei oo tosta Nikonista mitään
omaa kokemusta  ???
[/quote

Chiliputti

Kannattaa ehdottomasti käydä jossakin hypistelemässä kameroita. Itse kun aikoinaan järkkäriä olin hankkimassa lopullinen valinta tapahtui kaupassa lähes itsestään kameran käteen istuvuuden perusteella. Kameroiden välisiä pikseleitä ja ISO:n kohinoita vertailemalla tulee vain pää kipeäksi. Huippukamerakaan kun ei niitä oikeasti hyviä kuvia itsestään ota. Huomattavasti tärkeämpää on se, että säätönappulat ym sattuvat sormiin heti eikä hetkenpäästä. Eli kauppaan kameroita hipelöimään mars  :D

Kannattaa myös katsella käytettyjä settejä täältä Klik

ChillToni

Lainaus käyttäjältä: Chiliputti - toukokuu 18, 2012, 20:42:04 ip
Kannattaa ehdottomasti käydä jossakin hypistelemässä kameroita. Itse kun aikoinaan järkkäriä olin hankkimassa lopullinen valinta tapahtui kaupassa lähes itsestään kameran käteen istuvuuden perusteella. Kameroiden välisiä pikseleitä ja ISO:n kohinoita vertailemalla tulee vain pää kipeäksi. Huippukamerakaan kun ei niitä oikeasti hyviä kuvia itsestään ota. Huomattavasti tärkeämpää on se, että säätönappulat ym sattuvat sormiin heti eikä hetkenpäästä. Eli kauppaan kameroita hipelöimään mars  :D

Kannattaa myös katsella käytettyjä settejä täältä Klik

Erittäin hyvä vihje :) ja ehkä myöskin kannattaa niitä kirjoja
lainata esim. kirjastosta jo ENNEN kameran hankintaa :)
sillä tavalla selviää omat kuvaustarpeetkin/ vaatimukset
kameran suhteen paremmin :)

[/quote