toukokuu 22, 2024, 14:39:50 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


risteytys

Aloittaja chupista, elokuu 27, 2004, 19:23:23 ip

« edellinen - seuraava »

aropupu

Pistetääs toinenkin:

Siemenvanhempi:

Peito de Moca (C. chinense)

Pölyttäjä:

Limo (C. chinense)

Risteytys:

Peito de Moca × Limo F1 (C. chinense × chinense)



Rundari

Meinaatkos aropupu että emosta tulis f1 kasville väri, vaiko että punainen olisi alleeli?

Tiemuh

Punanen väri taitaa olla hallitseva joten se siirtyy ensimmäisen polven risteytykseen. Jos risteytetään punainen ja keltainen chili keskenään niin toisen polven chileihin taitaa tulla neljäs osa keltaisia, eli 25% todennäköisyydellä F2 on keltainen. Näin olen asian ymmärtänyt.

Rundari

kesäkuu 30, 2012, 22:09:26 ip #263 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 01, 2012, 15:21:10 ip käyttäjältä Rundari
Uskoisin kuitenkin että tuo oranssi on kypsä, sehän selviää kohta kun idätän siemenet. Ja f2 siemeniä laitan 5-10kpl itämään jos niitä nyt ilmaantuu, niistä sitten saa ehkä hieman osviittaa mitä tuleman pitää, joskis vielä tuolla määrällä on hakuammuntaa.

edit: nyt maistettuani tein havainnon mausta, ehkä hieman championin makeutta, mutta kuitenki enempi lemon dropin "kitkeryyttä" ja lemonin polte joka tuntuu kielenpäässä. 6kpl lähti lautalle itämään siemeniä.

-V-

Piti laittaa tähän pätkä väriin liittyvästä genetiikasta, mutta eipä irronnut pdf:stä nätisti... No, löytyipä linkki, sivun 10 lopussa on jotain, oranssitkin mainitaan:

http://hortsci.ashspublications.org/content/41/5/1169.full.pdf

Samalla löytyi toinenkin pläjäys, en ryhtynyt lueskelemaan, mutta talteen meni:

http://journal.ashspublications.org/content/133/3/396.full.pdf


yan

Onkos porukka kokeillut risteyttää flexua jo, jos niin onko tullut onnistumisia (marjoja)? Muuta risteymä satoa tältä kesältä?

DoZe

Lainaus käyttäjältä: yan - heinäkuu 26, 2012, 06:45:53 ap
Onkos porukka kokeillut risteyttää flexua jo, jos niin onko tullut onnistumisia (marjoja)? Muuta risteymä satoa tältä kesältä?


Yhtä kukkaa pölyttelin flexussa lancen pölyllä mutta ei tarttunut. Pitäisi yrittää uudestaan muutamalla kukalla nyt kun niitä molempia on kasvamassa.

Tiemuh

Flexuosumin ja lacen kromosomimäärä on eri. Ne kuuluvat capsicumien eri haaroihin. Eli itäiseen ja läntiseen haaraan. Läntiseen kuuluvat meille tutummat ja itäiseen esim. lance ja rhombo. Flexuosum kuuluu silta lajeihin näiden kahden haaran välillä.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - heinäkuu 26, 2012, 12:57:18 ip
Flexuosum kuuluu silta lajeihin näiden kahden haaran välillä.


Jos sen kerran oletetaan kuuluvan siltalajeihin, niin eikö risteytyskokeilu ole oiva tapa koittaa todistaa tätä?

Tiemuh

Saahan sitä tehdä minkämoisia risteytys kokeiluja tahansa. Kerroin vain että niillä on eri kromosomi määrä ja siksi niitä ei voi risteyttää. Se ei vain onnistu. Näin olen asian ymmärtänyt.

DoZe

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - heinäkuu 26, 2012, 16:00:48 ip
Saahan sitä tehdä minkämoisia risteytys kokeiluja tahansa. Kerroin vain että niillä on eri kromosomi määrä ja siksi niitä ei voi risteyttää. Se ei vain onnistu. Näin olen asian ymmärtänyt.


Jos asia on näin niin turhaapa minä tuolla sitten yritän näitä pölytellä ristiin. :)

-V-

Fatalii x Naga Morich








Tuonnäköistä podia pukkaa. Maistoin pikku siivun ja heitin puolikkaan safkaan. Ekan podin perusteella suorastaan mauton, ottaen huomioon vanhemmat. Tulisuutta ei varmaan Fataliita enempää. Tämähän on ikäänkuin Naga Light.

Taisi jäädä universumin parhaimman makuinen chinense tällä kertaa syntymättä.


rami12

syyskuu 22, 2012, 14:48:32 ip #272 Viimeisin muokkaus: syyskuu 23, 2012, 20:52:11 ip käyttäjältä rami12
Eli bacatumit, chineset ja annuumit pystyy periaateessa risteyttämään keskenään vai onko mahdollista vain annuum x annuum bacatum bacatumin kanssa ja niin edelleen. Mietin joskus että mitähän tulisi kun kokeilisi vihannespaprikan risteyttää johonkin chiliin tavallaan turha projekti mutta olisi erittäin mielenkiintoista nähdä minkalaisia jälkeläisiä siitä syntyisi. Olisivatko ne tulisia vai tulettomia entäs kasvin muoto jne. minulla on kasvamassa pari paprikaa lisäksi yksi cayanne ja yksi keltainen jalopeno jotka ovat nyt sisäkasvatukseen siiryttäessä alkaneet tehdä uusia kukkanuppuja. voisin tehdä pian hieman testausta kyseisellä projektilla. 

Mutta kumman kanssa yrittäisin risteytystä cayannen vaiko jalapenon. mien saan estettyä ettei kasvi pölytä itse itseään ennenkuin ehdin itse pölyttää sitä. Lisäksi toinen kokeilemisen arvoinen projekti olisi yritää luoda jostakin annuum lajikeesta hyvin ötökän/ tautien kestävä siihen voisi käyttää jotain noiden kahden muun suvun lajikkeita mikäli niistä löytyy tuholaisten tai taudinkestävämpiä lajeja.

Pystyisikö esimerkiksi annuumien villeistä muodoista ja jalostetummista annuumeista saamaan astetta kestävämpiä annuumeja aikaan esimerkiksi tepin tai joku muu villimuoto ja jokin perus chileistä. Tiedän että tässä ongelmana on se että periaateessa villit pitäisi pitää erillään jalostetuista kannoista mutta mikäli mahdolliset siemenet pitäisi visusti erillään puhdasta kantaa olevista siemenistä.

-V-

http://fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=35&Itemid=54

Tuossahan nuo ohjeet siihen, ettei itsepölytystä tapahdu. Aina ei (ilmeisesti epäsuotuisista olosuhteista johtuen) ihan tuolla tavalla onnistu, itsellä ei ole tainnut koskaan ihan noin brutaalisti homma toimia. Tuon edellisen viestin tulos on saatu ihan sörkkimällä Nagan kukkaa Fataaliin kukkaan, joka ei syystä tai toisesta halunnut itse tuottaa siitepölyä. Samaa metodia on onnistuneesti käytetty pari kertaa aiemminkin, vaatimuksena se, että emäntäkukka ei halua sitä siitepölyä tuottaa. Siitepölyä tuottavien kukkien kanssa olen toiminut niin, että olen hieman avautumista vaille olleen nupun avannut, ja sieltä nyhtänyt heteet pois. Kaikki kukat, joista olen terälehdet ohjeen mukaisesti poistanut, ovat tipahtaneet samantien. Omassa metodissa etuna se, että kukka aukeaa normaalisti, ja näin ikäänkuin ilmoittaa olevansa valmis "hommiin".

Siitä, mitä lopputuloksena on, jos yrität joko cayennen tai jalapenon risteyttää paprikan kanssa, en osaa paljoa sanoa. Todennäköisesti tulos on jotain siltä väliltä, muttei kuitenkaan mitään mullistavaa tai jotain, mitä villeissä kuvitelmissasi toivot. Tarkoitus ei ole lannistaa, hommahan on mielenkiintoista, mutta homma tuntuu toimivan vähän Murphyn lakien mukaan, ts. lopputuloksena ei todennäköisesti ole vihannespaprikan kokoista, hyvänmakuista ja tulista heti ensimmäisessä sukupolvessa.

rami12

Linkki ei jostakin syystä avautunut en tiedä onko vika koneessani vai onko tuo linkki vanhentunut tai jotakin muuta vastaavaa.

Ryhis

Linkki toimii ainakin täällä.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Lillen

Kun aihe sattui sopivasti nokan eteen niin linkataan eilen rustattu kirjoitus tänne.
http://chiliblogini-lillen.blogspot.fi/2012/09/risteytys-proggiksen-aloitus.html

Muutama omasta mielestäni mielenkiintoinen kokeilu joka toivottavasti tulee tulevaisuudessa tuottamaan hedelmää.

yan

Erilaisia risteytyksiä olen yrittänyt tänä ja viimekesänä useita. Jostain syystä yksikään ei ole onnistunut. Suurimmasta osasta risteytyksiä on podi muodostunut kiltisti, mutta sen kypsyttyä se on täysin siemenetön. Mistähän tämä johtuisi? Ristetytyksiä olen kokeillut lajin sisällä ja lajien välillä.

rami12

alkaa vähitellen annuum paprikan kukka avautua mutta liian aikaisin jalapenoon on vasta ilmestynyt pienet kukkanuput.

rami12

Noniin nytten sitten kukkisi vuorostaan C chinese eli keltainen habanero se kukkii muuten paljon nypin siitä lähes 20 kukkanuppua pois ja vieläkin jäi yli 10 kpl jäljelle. oon kehitellyt tuota kukkien heteiden poistoa itse olen havainnut toimivaksi sen että poistan puolet terälehdistä ja hieman avaan muita se riittää heteiden poistoon. ja kukka avautuu myöhemmin normaalisti