Lillen 2013, The Story Of An Young Chilifarmer Continues

Aloittaja Lillen, marraskuu 17, 2012, 16:09:01 ip

« edellinen - seuraava »

Lillen

35 astetta voi olla aika kova lämpötila chileille jos ne ovat tottuneet ennestään vain huoneenlämpöön.

Joo ihan mielenkiintoista nähdä, en kyllä pidä kovia odotuksia ,mutta hauska nähdä :).
Tielapsen tekoa voin harkita mikäli nyt jollain ihmeellä lähtisi kasvamaan...

Lillen

Varsin lämpöstä on viime päivät ollut, lillen kiittää ja kumartaa!

Kasvit voivat taas vaihteeksi oikein mukavasti ja ensimmäistä satoakin on näkyvissä!
http://chiliblogini-lillen.blogspot.fi/2013/05/lanceolatum-pukkaa-satoa.html

Ei tosin tämän vuoden kasveista vaan kaksi vuotta sitten Willen antamista C.Lanceolatumien siemenistä kasvaneista Lanceista!
Ai jestas tätä on kyllä odotettukin...

Muuten Red Savina puskee oikein mukavan näköisesti nuppuja ja muut peesaa omassa vauhdissaan perässä.
Hieman tyngähtävksi kaudeksi kyllä jää, mutta ei tässä kiireessä mitään muuta ehtisikään. Kauhea stressi kun remonttia ja yhtä sun toista.

Lillen

Pientä juttua taas vaihteeksi.

Kasvarissa meni 50 astetta eilen rikki, lännemmässä tämä olisi ollut jo saunakelpoinen lämpötila, mutta päädyin kuitenkin tuuletus puolelle ja saunon saunassa.  Onneksi minulla oli tuolloin harsot päällä, sillä harsojen alla lämpötila oli ainoastaan hieman yli 30 astetta.

Eilen sain myös vieraita kasvarin puolelle. Sääli etten kiireessäni ehtinyt kuvaamaan vierastani, käärmeitä en ole oikein ennen kuvannutkaan. Tosiaan reilun tunnin ajan tappelin erään rantakäärmeen kanssa että saisin hänet ulos. Itse kun en ollut tuolloin varma oliko kyseessä kyy vai rantakäärme niin en oikein uskaltanut alkaa leikkimään. Lopulta sain herra tai rouva rantakäärmeen ajettua ulos oviaukosta, monen moisen yrityksen jälkeen. Vaikka en käärmeitä pelkää niin voisivat pysyä kyllä kasvarista poissa, parikin kertaa tuo yritti minua purra, silloin oli tosin kasvarin lasi vielä välissä...myrkkyähän rantakäärmeillä ei tunnetusti ole, mutta kipeää varmastikin tekee kun tuollainen puraisee.

Kasvari kausi on sitten virallisesti avattu täälläkin. Harmi vaan että löytyy ainoastaan 12 kasvari kelpoista kasvia. Loput ovat sitten sellaisia taimi nysiä joita ei oikein vielä kasvariin viitsi roudata. Pitäisi istuttaa pikku hiljaan nekin isompiin rukkuihin että saisi kukkimaan ennen syksyn tuloa ja talvi satoa vaikka sitten jos ei muuta. Yksi näistä on Naga jyrsiöillekin kauhua herättävä 7 Pod Brain Strain.

Ihme että ylipäätänsä lähti kasvamaan, meinaan sen verran heikossa hapessa kasvi oli.

Ei tämä kausi nyt kuitenkaan aivan masentava ole, vaikka epäonnistumista epäonnistumisien jälkeen pukkaa.

Tässä kuitenkin toivon kukkanen.

PI 441654 onkin aika varmasti Praetermissumi, eikös?
Ainakin mitä minä praeja tunnen niin kyllä tässä on aika selvät tuntomerkit.


Sama


Red Savina kukkii, podeja ei ole vielä ilmestynyt.


Guatemalan Orange on kyllä varsin kaunis amppelissa.
Paljon on nuppuja puskenut, kun kasvi sitten vihdoin ryhtyy kukkimaan ajattelin siirtää sen pois kasvarista ja vaikka parvekkeelle roikkumaan. Kasvarissa kuitenkin sen verran lämmin ettei varmasti podeja synny.


7 Pod Yellow on kasvanut yhden yön aikana räjähdysmäisesti, sääli etten ottanut eilen kuvaa. Siirsin sen huomattavasti isompaan ruukkuun ja yhden yön aikana uskomaton venyminen. Toivottavasti sama jatkuisi!


PP

Lainaus käyttäjältä: Lillen - toukokuu 29, 2013, 15:04:50 ip
Kasvarissa meni 50 astetta eilen rikki,


Paistaako aurinko suoraan mittariin? Melkoinen sauna tosiaan, jos ei paista ja tuo on todellinen ilman lämpötila.

Lillen

Kyllä se aika suoraan paistaa, omassa kasvihuoneessa ei juuri varjoa ole. Ainoa läheinen puu kasvaa siten että se varjostaa aivan aikaisinta aamu aurinkoa, muuten aurinko möllöttää kyllä koko päivän suoraa paistetta.

Minulla on parhaillaan kaksi tuuletus ikkunaa auki, yksi yöllä ja päivisin kaksi. Kolmaskin on olemassa, mutta kovinkaan usein en sitä avaa.

Tänään päivällä kun kävin kasvihuoneessa niin oli ainoastaan reilut 30 astetta eli ihan joka päivä ei tuollaisiin tuloksiin kuitenkaan onneksi päästä. Eilen kun tarkistin parvekemittaria näytti tämä 35 astetta auringossa eli eilinen oli todella lämmin päivä muutenkin.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 29, 2013, 16:04:13 ip
Lainaus käyttäjältä: Lillen - toukokuu 29, 2013, 15:04:50 ip
Kasvarissa meni 50 astetta eilen rikki,


Paistaako aurinko suoraan mittariin? Melkoinen sauna tosiaan, jos ei paista ja tuo on todellinen ilman lämpötila.


Se on tuo musta lattia, joka sen tekee.
Myös minulla on kasvarin lattiana tummaa soraa. Tyhjänä alkukeväästä lämpö nousi yli neljäänkymmppiin. Nyt kun lattia on kauttaaltaan kuivunut, on sora vaaleampaa ja kun lisäksi on jonkin verran kasvimassaa, ei lämpö enää nouse niin pahasti.

Lainaus käyttäjältä: Lillen - toukokuu 29, 2013, 16:19:34 ip
Minulla on parhaillaan kaksi tuuletus ikkunaa auki, yksi yöllä ja päivisin kaksi. Kolmaskin on olemassa, mutta kovinkaan usein en sitä avaa.


Suosittelen erittäin lämpimästi automaattiavaajia. Ebaysta tai Saksan Amazonista saa rahteineen noin 25€:lla samoja laitteita joita täällä kaupataan yli tuplahintaan myyntinimikkeillä "Ventomax" ja "Univent".

Lillen

Kiitos suosittelusta, voisi olla oikein hyvä hankkia tuollaiset kun tuolla tuntuu lämpötila nousevan aika nopeasti :).

Mutta vielä tuosta kukasta, onhan se Praetermissumin?

Minun mielestä on mutta kun minun mielipiteet eivät aina/välillä eivät koskaan pidä paikkansa.

Lillen

kesäkuu 04, 2013, 11:20:00 ap #87 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 04, 2013, 11:21:53 ap käyttäjältä Lillen
Pommitetaanpas muutama kuva tänne taas.

Kasvihuoneessa näyttää tällähetkellä tältä. Paremmalta voisi toki näyttää, mutta kauden teemana taitaa olla että yritetään nyt kunnian rippeillä päästä kausi läpi ja yritetään taas ensi vuonna uudestaan. Ainakin muutamaan uuteen lajikkeeseen ehdin kauden aikana tutustua.





PI 441654


Red Savina

Ensimmäiset podit alkavat ilmestyä. Saisi hieman hilloja ja sörsseleitä tehtyä talveksi taas. Onneksi valitsin tarpeeksi tulisia lajikkeita että vaikka sato jäisikin pieneksi riittäisi se sörsselien tekoon :D.

Ja muutama pihan muu kukkia.


Hevoskastanja


Omenapuu

http://chiliblogini-lillen.blogspot.fi/2013/06/kasvarissa-tapahtuu.html

Blogiakin eilen päivittelin.

akselsson1

Ei kai tuo mitenkään kovin toivottomalta näytä, hyvä kesä ja uskoisin että isoiksi ehtii kasvaa :)
mä pelkään että mulla tulee supertulisia liikaa   ::) koska pystyn tuskin käyttämään edes puolta kiloa nagatyyppistä tavaraa talven aikana, jollei toleranssit ala kehittyä huimiksi ;) nähtäväksi jää..
tsemiä sulle!
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Lillen

Naga koulu, paras koulu ;).

Kiitoksia tsemistä, otin tosin sato tavoitteesta nollan pois ja kokeillaan jos 1 kg saisi aikaiseksi :).

Istututin uudelleen lähes kymmenen pientä chinensen tainta. Niistäkin suurin osa 7, Trinidad tai Naga alkuisia lajikkeita, joten riittoisista lajikkeista ei ole pulaa. Napostelu lajikkeet jäivät hieman vähemmälle, mutta kasvaa minulla yksi suhteellisen hyvän näköinen Aji Fantasy  ja viime vuotinen Aji Cristalin bonchi jämä. Näiden lisäksi muutama kesken kasvuinen bacca.

Villi puolella alkaa lancet pian olla kypsiä, muutama rhombon podinkin sain. Podien määrä kukintaa oli kyllä aika mitätön, mutta ehkä myöhemmin vielä tänä kesänä ehtisi saada kunnon sadon. Flexut ovat edelleen raakoja.

Täytyy vaan ensi kaudeksi suunnitella kaikki kunnollisesti ja muistaa sitten myös pysyä suunnitelmissaan. Lajike määrää rajaan ainakin, se on yksi mikä on aivan varma...

Lillen

Vuoden ensimmäinen arvostelu. http://chiliblogini-lillen.blogspot.fi/2013/06/arvostelu-clanceolatum.html
Lancen satoa tosiaan keräsin. 2 gramman verran tuli satoa ja kauden tavoite 1000 grammaa...heheh :D

Tänään on erehdytty myös muutakin tekemään. Siirtelin tomaatteja isompiin ruukkuihin jos vaikka innostuisivat kasvamaan ja kukkimaan. Saa nähdä. Kymmenen taimea parhaillaa kasvarissa kasvaa. Luumua, kirsikkaa, perus ja tummia tomaatteja. Eli ainakin on vaihtelua kunhan vaan satoa pukkaisivat pian. Saisivat tosin hieman vielä kasvaa, jos vaikka kuun lopussa alkaisivat kukkimaan.


jewe

Mulla lance on pelkkä viherkasvi eikä edes nuppuja näkyvissä. Ehkä pitäisi pysyä vaan erossa villeistä kun ne jää aina muitten jalkoihin eikä niistä sen takia tule mitään.

Lillen

Villit ovat eri vekkuleita kasveja. Saa kyllä olla onnea mukana että saa kukkimaan. Tämäkin vasta ensimmäinen vuosi kun oma lanceni kukkii kunnolla, viime vuonna yhden kukan voimin kukki. Minulla on ollut ongelmana se että kirvat ovat aina iskeneet silloin kun kasvi on kukkimaisillaan, nupuilla on sitten yleensä tapana kuivua pois.

Rhombo ei oikein tälläkerralla juuri tuottanut mitään ainoastaan muutaman vaivaisen podin.
Pitäisi varmaan sekin siirtää isompaan ruukkuun kun kasvaa vanhassa haljenneessa pieni kokoisessa arabian kattilassa.

Muuten pidän kyllä itse villeistä, mutta aina kukinnan jälkeen ne näyttävät tosi kurjilta kun osa niistä tiputtaa kaikki lehtensä. Ei ole eri kaunista tuijotella muutamaa kuolleen näköstä kepukkaa, mutta kasvavathan ne lehdet takaisin :).

Miquel

Lainaus käyttäjältä: Lillen - kesäkuu 04, 2013, 17:00:41 ip
Lajike määrää rajaan ainakin, se on yksi mikä on aivan varma...

Näyttäisi yksi jos toinenkin lupailevan tuota samaa itselleen? :D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Lillen

Onhan tuo monesti ennenkin kuultu ;D.

Mutta ensi vuonna kyllä pitäisi ehdottomasti malttaa idätyksten kanssa ja pysyä siinä 40 lajikkeen määrässä (+/- 5).

Toinen mikä on muistettava on että idättäisi ajoissa kaikki lajikkeet. Eivät ne minun spekseillä kuitenkaan ehdi järjettömän kokoisiksi kasvaa kevään aikana joten parempi olla ajoissa ensi kautena.

Kautena 2015 tuskin mitään kasvatellaan. Tuolloin pitäisi olla metsässä oppimassa sotimaan.

Lillen

kesäkuu 16, 2013, 18:05:01 ip #95 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 16, 2013, 18:07:08 ip käyttäjältä Lillen
Pikku hiljaan vaikuttaa siltä että täällä Kirkkonummellakin saataisiin satoa. Tässä taas vähän fotoja.


Rocoto Guatemalan Orange kukkii.


Nuppuja on paljon, toivottavasti vain pukkaisivat podejakin. Ei itse kasvi ehtinyt kasvaa kovinkaan suureksi, mutta katsotaan mitä tuottaa.


7 Pod Yellowilla on ällistyttävän kokoiset kukat.


Aji Fantasy aloittaa pian kukinnan.


Rocoto Red Peruvian...kasvaa pikku hiljaan.


Vladans Viper F1
Mielenkiintoista nähdä kuinka tulinen lajike on kyseessä ja ennen kaikkea, minkä makuinen.


7 Pod Jonah Strainillä vaikuttaa olevan jotain pahasti vialla, ei oikein tahdo kasvaa...Nyt vihdoin haaroittunut ja muutaman nupunkin on puskenut.


Red Savina


Ja lisää on tulossa. Onneksi. Black Naga tulee sen verran myöhässä että on keksittävä jotain muuta tulista tilalle.


Viime vuotinen wannabe bonchi Aji Cristal pääsi 7 Pod Yellowin viereen, koko talven kitukasvanut kasvi on huippu kunnossa verraten talveen ja puskee jopa nuppujakin.


Yleiskuvaa




Tomaatitkin alkavat vihdoin puskemaan nuppuja.
Tomaatti Eksootika


Rocoto Costa Rican Redillä vaikuttaa olevan jokin ongelma kun ei jaksa puskea nuppuja eikä kasvaa. Varkaita kasvi kyllä kasvattaa minkä ehtii, mutta ei muuta. Vaihtaisiko ruukun taas isommaksi jos se auttaisi?


Jokin blummeli joka sattui osumaan linssiin kasvarimatkalla.


M;kko

Lainaus käyttäjältä: Lillen - kesäkuu 16, 2013, 18:05:01 ip

Rocoto Guatemalan Orange kukkii.


Onko kukka luonnossa myös tuon värinen? Jos on, niin asetun hattu kourassa siemenjonoon!

wille

Lainaus käyttäjältä: M;kko - kesäkuu 17, 2013, 19:49:00 ip
Lainaus käyttäjältä: Lillen - kesäkuu 16, 2013, 18:05:01 ip
Rocoto Guatemalan Orange kukkii.


Onko kukka luonnossa myös tuon värinen? Jos on, niin asetun hattu kourassa siemenjonoon!


Katsoin ihan samaa. Onpahan upea tummanvioletti kukkanen sulla!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Lillen

kesäkuu 17, 2013, 20:17:43 ip #99 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 17, 2013, 20:26:54 ip käyttäjältä Lillen
Kiitokset Bluesmanille tiedosta!
Ihan kaunis kukka kukkiessa ja sopii hauskasti samaan perennaan pionin kanssa :).

Lainaus käyttäjältä: M;kko - kesäkuu 17, 2013, 19:49:00 ip
Lainaus käyttäjältä: Lillen - kesäkuu 16, 2013, 18:05:01 ip

Rocoto Guatemalan Orange kukkii.


Onko kukka luonnossa myös tuon värinen? Jos on, niin asetun hattu kourassa siemenjonoon!


Kyllä se luonnossa on saman värinen ja saat siemeniä jos kasvi vain suostuu podeja tuottamaan. Pieni varaus kuitenkin, sen pitäisi olla Guatemalan Orange, mutta on pieni mahdollisuus myös että se olisi Peru Puno Marki. Se tosin selviää viimeistään podien väristä  :).

//Yritän tonkia hieman kuvamateriaalia, siitä pitäisi selvitä kumpi on...
///: En tietenkään löytänyt kunnollista todistusmateriaalia, mutta selvii myöhemmin. Mitä nyt Peru Puno Markin kukkiin vertailin niin on tuo omani varsin tumma niihinkin  ???