toukokuu 23, 2024, 20:16:04 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Siemenketjukirje II

Aloittaja Whili, tammikuu 03, 2013, 13:07:49 ip

« edellinen - seuraava »

Minbaari

Jep. Pieniä käynnistysvaikeuksia näytti olevan, mutta nyt kun jokainen hoitaa hommansa tehokkaasti niin saa kirjeen loppupäänkin porukka laittaa siemenet ajoissa tulille.
#816

sorrii

Ehtiiköhän noi siemenet kuivuakaan ...  ???

Enää 8 mun edellä. Tietyysti Jaosten munii sitä tarvittavat pari viikkoa sitten ettei tavii homehduttaa koko pakettia  8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jaolsten

Laita siemenet suodatinpusseihin, niin kuivuvat muutamassa päivässä. Ja kirje ei mulla muni.  :D
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Whili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 04, 2013, 18:41:38 ip
Ehtiiköhän noi siemenet kuivuakaan ...  ???
Enää 8 mun edellä...

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - lokakuu 04, 2013, 18:49:08 ip
Laita siemenet suodatinpusseihin, niin kuivuvat muutamassa päivässä. Ja kirje ei mulla muni.  :D

Laetappa sorrii nuo siemenet tietokoneen päälle kuivumaan niin kyllä ehtii..
..siinon kato sellasia pieniä reikiä joista puhaltaa lämmintä ilmaa, niin siemen per reikä ja kyllä kuivuu  8) 8) ;)

sorrii

lokakuu 04, 2013, 19:07:06 ip #504 Viimeisin muokkaus: lokakuu 04, 2013, 19:11:59 ip käyttäjältä sorrii
Oon kuivaillut viime aikoina talouspaperiin käärittyinä [löysästi] ja pitänyt niitä digiboksin päällä: jotain oikeeta iloa on sitten siitäkin ... Rapsakan kuivia tulee muutamassa päivässä siiduista. Ja voi säilyttää samoissa kääreissä pitkäänkin jos laiskottaa eli on muka kiire...

Mitäköhän muuten siemenet tykkäisi jos niitä kuivailisi chilien mukana kasvikuivurissa; vaikkapa samoin kääryleinä?? Digipoksin päälle kuin ei montaa pussukkaa mahdu!
Ostin Honkkarin halpiskuvurin [taas] jossa on "termostaatti" 35-70oC. Pitäisi jokunen tsili kai kuivata, ennekuin mätänevät parvekkeelle

Edellisellä Prego-merkkisellä kuivurilla näytti että se termostaatti on lähinnä säätöpotikka: Kun mittailin lämpöjä, niin alussa esim. 50 asteen asetuksella pysyi lämmöt alle 40 - ja kun alkoi olemaan tavara kuivaa näytti lämpömittari 65oC ... Mahtaisikohan siemenet kestää jos kuivauksessa nousee lämmöt vaikkapa tuohon 60 asteeseen?

PS Toissa kesänä kuivailin Cascabeliä oikein kuivatuskoneella  8) :
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Tai sinne jääkaapin päälle..... 8) Takuulla tunnetuin itumesta Suomessa  ;).

Whili

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 04, 2013, 19:07:06 ip
Mitäköhän muuten siemenet tykkäisi jos niitä kuivailisi chilien mukana kasvikuivurissa; vaikkapa samoin kääryleinä??


Jotenkin vaan tuntuu, ettei juurikaan yli 3kympin lämmöissä kannata kuivatella. Tai voihan sitä kokeilla, mutta kannattaa
tehdä idätyskokeet ennen jakelua.  Kuiva huoneilma ja viikko ilmavasti, niin pitäisi olla kuivaa.

sorrii

lokakuu 04, 2013, 19:52:15 ip #507 Viimeisin muokkaus: lokakuu 04, 2013, 19:54:29 ip käyttäjältä sorrii
Mä olen aikaisempina syksyinä kuivalillut weskipaperin päällä pikkulautasilla, jotka sitten asetellut pattereiden päälle. Hyvin/erinomaisesti ovat itäneet itsellä ja mitänyt oon kuullut "asiakkailtani" niin itävyys on ollut kuranttia.
Vesikeskulämmityksessä se veden lämpö on luullakseni 45 asteen kieppeillä. Oikein pakkasilla patteri on senverta kuuma, ettei siinä kättä voi pidellä. Posliinilautanen varmaan tasaa vähän ...

Ovat vaan olleet nuo lautaset vähän ikäviä sisustuselementtejä mun design-kodissani. Niitä lautasia kun sitten lojuu kaikkien olohuoneen pattereiden päällä 20-30kpl ja täytyy aina vielä varoa ettei huido niitä siemeniä lattialle ... Nyt ajattelin vaan, ettäs olisi siisti ja tehokas tapa kuivata jos kokeilisi sitä kuvuria tässäkin. Aika monta paperinyyttiä mahtuisi 5'lle kuivatustasolle ja tuoksuisi asunto aika ihanaiselle vielä kaupanpäälle. Ehkäpä laitan termostaatin 40 asteeseen ja seuraan vähän lämpömittarilla vielä ... Varmaan noiden täytyy tuommoinen 50o kestää! Niitähän lämpökäsitelläänkin. Ja pakastetaankin, toisaalta  :o

***************************************************************
Rivien välistä jokainen viksu lukee, että Sorrii'lla on muutama muovikassillinen chilejä odottamassa -vittu- käsittelyä, ja täällä vaan lörpöttelee joutavia  >:( >:(

edit: ..ja näyttää karkaavan tässäkin se kuuluisa mopo niin että pitää siemeniäkin tuottaa sitten muutama muovikassillinen  ;D :D ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miquel

Käsittelystä lievä offtopic, kun kaikki tuntuu perkaavan chilinsä. Teinkö hirveän pahan virheen paholaisen hilloni kanssa kun mössösin podit sekaan siemenineen päivineen?  ::)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

bluesman

 Jos laittaa kuivuriin niin parhaiten siemenet kuivuvat kun ottaa pahvisen kahvimukin, tökkii parsinneulalla pohjan reikiä täyteen ja leikkaa saksilla 3/4 korkeudesta pois. Tussilla lajikkeen nimi jottei sekaannu. +40C ollut kuivausläpötila ja hyvin itävät.
Lämpimän takan päällä kuivuu myös tehokkaasti. Iltapäivällä kupipohjat siemenineen takan päälle ja aamulla ovat jo riittävän kuivia.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Miquel - lokakuu 04, 2013, 23:32:35 ip
Käsittelystä lievä offtopic, kun kaikki tuntuu perkaavan chilinsä. Teinkö hirveän pahan virheen paholaisen hilloni kanssa kun mössösin podit sekaan siemenineen päivineen?  ::)


Minä en ainakaan poista lähes koskaan siemeniä muuta kuin rocotoista...

sorrii

LainausTeinkö hirveän pahan virheen paholaisen hilloni kanssa kun mössösin podit sekaan siemenineen päivineen?  ::)


:'( Hirrveetä!
Mä tein viimeksi "paholaisen hilloa" paprikoista ja nagasta. Kalttasin grillaamalla ne paprikat; nagoista poistin vain siemenet. Jälkeenpäin ajattelin: "olimpa tyhmä!"  :-[
Sain kilosta paprikoita 6 pilttipurkillista hillua  :-\

Mä luulen että parasta olisi, jos haluaa sileää sosetta, että kaikki vaan kuorineen ja siemeninen, kantoineen. Sitten kypsänä hieroo siivilän läpi. [taitaa olla paseerausta semmoinen]

Tänä vuonna teen -sen mitä teen- hillot ja säilykkeet sum muut vähemmällä perkaamisella. Ja jos käytän tomaattia, niin säilyke- ! Mutti -merkkinen Prismasta on ainakin yhtä hyvää kuin tuore kaupan tomsku ja varrrmasti parempaa kuin joku sisällä omista tomaateista kypsytelty. LiDL'stä saa erinomaista grilattua paprikaa lasipurkissa ~2€/½kg ... miedosti etikkaista, eli sopivasti.
Kuivattavat vedän puolihuolimattomasti halki. Sitten sitä mukaa kun niitä käyttää, voi perata siemenet pois. Nuokin oon aikaisemmin perannut että saan siemeniä reilusti ... kilon tai kaksi  ::)

Kantapään kautta kaikki kuitenkin kannattaa opetella  ;D ;D ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Hillotut siemenet ja muut nyt toiseen ketjuun  ???

Keskitytään nyt vaikka levoton viikolloppu on edessä, niin tähän oleelliseen..  jooko..

sorrii

Syytön minä näihin aiheisiin olen  :( :-\ :-X :-[
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Melchran

Lisäsin:

Moruga Yellow (C. Chinense)
Fatalii Gourmet Jigsaw (C. Chinense)


Teinpä myös ajantasaisen listan kirjeen tämänhetkisestä sisällöstä:

C.Annuum

African Devil
Ancho
Apache
Barbere Coffee Brown
Beaver Dam
Berbere
Big Jamaican
Birds Eye Baby
Birds Eye Beijing
Black Cobra
Black Scorpion Tongue
Bolivian Rainbow
Canijo
CAP 1042
Cascabel
Cayenne Long Slim
Cherry Bomb
Chilaca
Chilhuacle Negro
Chili de Arbol
Chilly Chili
Costeño
Eurooppalainen punainen
Fireflame
Fish Pepper
Fresno
Goat's weed
Guajillo
Homera
Hot Banana
Hungarian Hot Cherry
Hungarian Hot Wax
Intialainen F1
Iran Annuum
Italiano
Jalapeno Early
Jalapeno Gaucho
Jalastar
Leutschauer
Lombardo
Long Pequin
Malagueta
Maui Purple
Medina
Medusa
Numex Big Jim
Numex Sunglow
Numex Twilight
Orange Flame
Ornamental Pepper
Peperoncino Tondo Piccante
Peperone Corno di Toro Rosso
Peperone Topepo Rosso
Peruvian Purple
Pimenta de Espelette
Pimiento De Padron
Poblano
Purrira
Ring of Fire
Riot
Santa fe Grande
Sarga Cseresznie
Serrano
Short Yellow Tabasco
Star Flame
Sunflame
Sweet Banana
Tasmanian Red Hab. #1
Thai Rawit
Thai Red Bird's Eye
Trinidad Bush


C.Baccatum

Aji Andean
Aji Benito
Aji Calatenango
Aji Cito
Aji Colorado
Aji Cristal
Aji Escabeche
Aji Fantasy
Aji Habanero
Aji Indian
Aji Rojo
Aji Verde
Aji White Wax (SAB_101)
Bishops Crown
Brazilian Starfish
C0 0774 "Champion"
C0 2598
C0 4318
Campane
CAP 220
CAP 832
CGN 22871
Chili Brazil
Criolla Sella
Duke Baccatum
Earbob
Guyanalainen Baccatum
Heart Throp
Hot Tree Pepper
Inca Berry
Inca Red Drop
Jamaican Bell
Jamy
Kaleidoskop
Kellu Uchu
Kondom Paprika
Lemon Drop
Lemon Drop oranssi
Lemon Drop punainen
Omnicolor
Pea
PI 260460
PI 260549
PI 260567
PI 281405 Queen Laurie
PI 355814
PI 410560
PI 439361
PI 439370
PI 441551 F5
PI 441552
PI 441560
PI 446900
Rainforest
Starfish
Starfish x Hot Tree Pepper F2
Stripe
Trepadeira Werner
Ubatuba Cambuci


C.Chinense

7 Pod
7 Pod Chaguanas
7 Pod Jonah Strain
7 Pod Yellow
Aji Chumbo
Aji Dulce
Aji Panca
Aji Umba
Antillais 14.5
Aribibi Gusano
Bhut Jolokia Yellow
Bih Jolokia
Biquinho
Biquinho (tulisempi versio)
Bonda Ma Jacques
Brasileira Marimbondo
Caribbean Red Habanero
Cheiro Roxa
Chichen Itza
Chocolate Habanero
Congo
Congo Trinidad
Coyote Zan White
Dutch Habanero F11
Dutch Habanero F4
Enorme Caliente
Faria
Fatalii
Fatalii Gourmet Jigsaw
Fatalii Yellow
Habanero Brown Large
Habanero Naranja Picante
Habanero Pointed Yellow
Habanero Sudden Death
Harolds St Barts
Havanna paprika
Jamaican Scotch Bonnet
Limon
Moruga Yellow
Murubi Amarelo
Mustard Habanero
Naga Morich
Peito De Moca
Peruvian White Habanero
Petenero
PI 260523
Pimenta De Neyde
Pink Habanero
Purple Halel
Red Habanero
Red Savina
Roberto's Cuban Seasoning
Rocato
Surinam Red
Tobaco Sweet x Yellow Pointed Habanero F2
Tobago Sweet
Trinidad Scorpion Morouga Blend
Trinidad Scorpion x Naga
Vanero
White Fatalii
Wild Brazil


C.Pubescens

Canario
Hyper Pube
Manzano Rojo
Orange Rocoto
Rocoto Costa Rica Red
Rocoto Costa Rican Yellow
Rocoto de San Isidro
Rocoto Grande / Red Peruvian
Rocoto Peru Bitdumi
Rocoto Peru Cusco
Rocoto Red / Rojo
Rocoto Red Peruvian
Rocoto Yellow
Turbo Pube
Turbo Pube Red
Ultra Pube


Villit, C.Frutescensit ja sekalaiset

Aji Cusanito C. Frutescens x C. Chinense
Bolivian Small Red PI 439361 (C. Baccatum)
C Chacoënse C01403
C. Flexuosum
C. Lanceolatum
C. Rhomboideum
C01403 (C. Chacoense)
C04392 (C. Chacoënse)
CAP 1144 (C. Praetermissum)
CGN 16973 (C. Baccatum var. C. Baccatum)
CGN 23258 (C. Chinense)
Charapita PI 260498 (C. Chinense)
Chiltepin Sonoran
Duke Pequin (C. Frutescens)
Mini Mini (C. Baccatum var. C. Baccatum)
PEA C Baccatum var. C. Baccatum
Peppadew C. Sp. (C. Baccatum?)
PI 439361 (C. Baccatum var. C. Baccatum)
PI 631154 (C. Flexuosum)
Piri Piri (C. Frutescens)
Tuntematon villibaccatum (C. Baccatum var. C. Baccatum
Täti E:n Senegalilainen chili

Jani M

Minäpäs nakuttelen nuo jossakin vaiheessa chiliwikiin.

Whili

Tuo listassa oleva "Jalapeño Gaucho" ei ole aito Gaucho, vaan F2 jälkeläinen.
Tai kuten tuolla chiliwikissä lukee: "hybridi".  Ja siemenistä voi kasvaa ihan mitä vaan  :D


Ja osallistujalistaa on hieman päivitetty, jotenka huolehtikaa, että osoitetietonne on edeltävällä toverilla  :)

sorrii

Onko Gauchosta kokemusta käytännössä, ettäs voisi arvioida kannattaako ollenkaan jemmata siemeniä??

Itsellä oli 2kpl aitoja G'tä [siemenet 1€/kpl "tutunkauppaa"] ja kaikista vastoinkäymisistä [punkit, ripsiäiset ... ym] huolimatta tekivät ihan kivoja mollukoita "muovikassillisen". Annoin muutaman podin kypsyä punaiseksi.

Mennenä kesänä oli Gauchojen rinnalla muutama Jalastar joka lienee alunperin myös hybridi. SKK2'sta siidut. Oikein hyviä ja aika isoja tuli niistäkin, enkä yhtään nirsoilisi.

Joskus pari vuotta sitten kasvatin esim. Jalapeno Herculesta tuollaisista kiertosiemenistä ja ihan hyvää tuli: poikkeuksellisen mietoja tosin. Jalastaria tosin myydään kaupoissa pussitettuna, eikä ainakaan sanota niissä että olisi F1...
Itse oon joitain siemeniä laittanut kiertokirjeisiin suoraan kaupan pusseista yli jääneitä, eli "aitoja"..

Early jalapenoa ostin Exotic Gardenilta ja taisi se olla näistä se heikoin laji: satoa tosi vähän ja mauttomia ...
Nyt on vielä Purple Jalapenoja[Semillas de Palma] puska kypsymässä ikkunalla: Ei siitäkään tietoa onko F1-hybridi vai mikä ?!?

Meinaan vaan että kiertokirjeessä on aina pieni yllätysmomentti ja voi olla iloisiakin yllätyksiä. Jos ihan varma haluaa olla että saa mitä odottaa, pitää tilata luotettavasta siemenkaupasta aitoja siemeniä ja varautua samalla ettei ne ollutkaan sen kummempia  :-[ :-\ :-X
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

lokakuu 07, 2013, 19:44:32 ip #518 Viimeisin muokkaus: lokakuu 08, 2013, 07:51:53 ap käyttäjältä Whili
Oulunseudun siemenketjukirjemiittiä on luvassa jonkin ajan päästä, kunhan nyt kirje pääsee Pohjolaan. Lisätietoja Jani M:ltä.
Ja KorpilahdeLLAkin taitaa olla pienimuotoinen "miitti"  ..Ja tuolla peräpäässä olisi muutama pääkaupunkiseutulainen peräkkäin,
jotenka olisiko paikallisen aluejaoston kokoontuminen mahdollista järjestää niihin aikoihin ja "siemenmiitti" ??

Ja voisihan tuota tänne Pirkammaallekkin suunnitella  ???

Miquel

Se on muutes KorpilahdeLLA

"Miitti" tulee tosiaan olemaan todella pienimuotoinen, mutta Jyväskylän alueella kasvattajia ilmaantuu tasaiseen tahtiin jatkuvasti lisää. Ehkä meitä viiden vuoden kuluessa on jopa 10 henkilöä saman kirjeen äärellä?  ;D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0