toukokuu 24, 2024, 13:44:15 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mistä pöytätuuletin?

Aloittaja Rach, syyskuu 25, 2006, 22:24:42 ip

« edellinen - seuraava »

mohla

Lainaus käyttäjältä: Legoinsinööri - lokakuu 04, 2010, 12:59:07 ip
Funtsin josko tilaisi muutaman tällaisen ja laittaisi johonkin vaneriin kiinni ja vaneri pystyyn kasvien viereen. Onko mitään järkeä? Kannattaisiko olla eri kokoiset räppänät (esim. 12mm)? ja josko toi nyt mitenkään hyvä idea on niin minkälainen muuntaja siihen pitäisi olla? En nyt mikään aivan täysi käsi ole sähkösäätöjen kanssa, mutta mitään ammattitasoista en ala tekemään.


Tuuletin taimivaiheessa kasveja viime keväänä vastaavalla 120mm tuulettimella. Kytkin sen kameralaturiin, josta löysin suunnilleen sopivat jännitteen ja virran arvot. Ihan hyvin toimi, joskin kahden laatikon välissä sen sai päivittäin kääntää, koska imun puolella taimet eivät juuri heiluneet. Sikäli pidän parempana perinteisempää kääntyilevää pöytätuuletinta, jollaisen olen aikeissa hommailla ensi kasvatuksille. Päiväkirjasta virityksen voi erottaa ensimmäisistä kuvista laatikkojen välistä kiilattuna laatikkojen väliin ja varmistuksena rautalanka valaisimen yli.

Legoinsinööri

Mulla on kasvit seinähyllyllä joten kääntyvä tuuletin koko rintamalle ei ole vaihtoehto. Toisena kysymyksenä tässä siis tuleekin miten ne rivin toisessa reunassa olevat kasvit pärjää. Ellei tietty vedä rivin keskelle pystyyn sitä levyä jossa 4 x 5mm tuuletin, 2 toiseen ja 2 toiseen suuntaan :D Okei okei ehkä mun mielestä sellanen tuuletintorni olis vaan niin härskin näköinen että siitä on pakko puhua suunnitelmana :p

-jumi-

Ledilampussa on omat tuulettimensa jäähdytykseen, joten lämpötilojen vuoksi en tarvitse tuuletinta.

Entäs pölytys? Hoituuko pelkällä pöytätuulettimella, vai onko hyönteisvapaassa sisätilassa vielä heiluttava itse pumpulipuikon kanssa pölyttäjänä?

Legoinsinööri

Chilit on itsepölyttyviä joten pumpulipuikkokin on ikäänkuin varmistusta. Luulis tuulettimen ainakin kotioloissa vaan levittävän sen siitepölyn ympäriinsä jos jotain.

kuje

Lainaus käyttäjältä: -jumi- - lokakuu 09, 2010, 19:16:40 ip
Entäs pölytys? Hoituuko pelkällä pöytätuulettimella, vai onko hyönteisvapaassa sisätilassa vielä heiluttava itse pumpulipuikon kanssa pölyttäjänä?

Ensimmäisellä kaudella, kun pumpulipuikolla pölyyttelin huomasin, että kukat tippuivat tämän jälkeen helposti. Homma jäi ymmärrettävistä syistä sikseen.
Itse näplään chilejä melkein päivittäin ja siinä samalla ne huojuvat/tärisevät yms. Hyvin ovat hedelmöittyneet. Ravistelet vain koko kasvia! ;D

Macex

Kyllä se tuuletin on ihan hyvä pölyttäjä. Itse en ees varmaan oo huomannutkaan, kun on jo 6 podia tullut melkein kuin yhdessä yössä.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Legoinsinööri

Lainaus käyttäjältä: Macex - lokakuu 10, 2010, 17:36:14 ip
Kyllä se tuuletin on ihan hyvä pölyttäjä. Itse en ees varmaan oo huomannutkaan, kun on jo 6 podia tullut melkein kuin yhdessä yössä.


Niin vertasitko ilman tuuletinta pölyttyneeseen? :p

Macex

Lainaus käyttäjältä: Legoinsinööri - lokakuu 11, 2010, 00:05:29 ap
Lainaus käyttäjältä: Macex - lokakuu 10, 2010, 17:36:14 ip
Kyllä se tuuletin on ihan hyvä pölyttäjä. Itse en ees varmaan oo huomannutkaan, kun on jo 6 podia tullut melkein kuin yhdessä yössä.


Niin vertasitko ilman tuuletinta pölyttyneeseen? :p
Mikä lie aivopieru päässyt taas multa. :D

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

ilperoinen

Lainaus käyttäjältä: Macex - lokakuu 12, 2010, 16:11:25 ip
Lainaus käyttäjältä: Legoinsinööri - lokakuu 11, 2010, 00:05:29 ap
Lainaus käyttäjältä: Macex - lokakuu 10, 2010, 17:36:14 ip
Kyllä se tuuletin on ihan hyvä pölyttäjä. Itse en ees varmaan oo huomannutkaan, kun on jo 6 podia tullut melkein kuin yhdessä yössä.


Niin vertasitko ilman tuuletinta pölyttyneeseen? :p
Mikä lie aivopieru päässyt taas multa. :D


AIVOPIERU : D ei hyvää päivää  :D repesin! ihan käytettävä sanonta jopa.

Macex

Lainaus käyttäjältä: ilperoinen - tammikuu 26, 2011, 19:22:09 ip
Lainaus käyttäjältä: Macex - lokakuu 12, 2010, 16:11:25 ip
Lainaus käyttäjältä: Legoinsinööri - lokakuu 11, 2010, 00:05:29 ap
Lainaus käyttäjältä: Macex - lokakuu 10, 2010, 17:36:14 ip
Kyllä se tuuletin on ihan hyvä pölyttäjä. Itse en ees varmaan oo huomannutkaan, kun on jo 6 podia tullut melkein kuin yhdessä yössä.


Niin vertasitko ilman tuuletinta pölyttyneeseen? :p
Mikä lie aivopieru päässyt taas multa. :D


AIVOPIERU : D ei hyvää päivää  :D repesin! ihan käytettävä sanonta jopa.
OT: todellakin!

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

KlausH

En ole vielä tuuletinta käyttänyt, ja hyvin menee...

tossa mun tukiratkaisu:  ;D


linker

maaliskuu 28, 2011, 18:05:11 ip #191 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 28, 2011, 18:10:18 ip käyttäjältä linker

...ja tuossa minun tukiratkaisuni, mutta vasta kun
   meinaa koko juuripaakku lähteä purkista.
   Tuuletinta on käytetty







Eric Sour

maaliskuu 28, 2011, 19:08:53 ip #192 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 28, 2011, 19:14:05 ip käyttäjältä Eric Sour
Tuulettaminen on kyllä hankala kysymys.
Itse olen käyttänyt tuuletinta toisessa kasvattelupaikassa, ja toisessa en.
Kummastakin tulee ihan tuottavia kasveja, ja en ole huomanut oikeastaan mitään eroa tuuletettujen/tuulettamattomien välillä, vaan eroavaisuudet ovat ennemminkin olleet aina valaistuksen kanssa yhteneväiset.
En tosin menisi väittämään että tuuletuksesta ei olisi MITÄÄN hyöytyä, mutta kyllä se on korkeintaan lisätekijä muihin elinolosuhteisiin...

Näin siis minun mielestä.

E.S.

Edit. Ja olen siis kasvattanut taimia samassa paikassa, samassa valossa, ja muuten käytännössä samoissa olosuhteissa. Ainoat muuttujat ovat olleet siis tuuletin, ja mahdollinen loisteputkien jonkinnäköinen heikentyminen. Siis sama paikka, samat putket, ei juuri eroa.

Horsester

marraskuu 05, 2011, 11:39:30 ap #193 Viimeisin muokkaus: marraskuu 05, 2011, 11:50:21 ap käyttäjältä Horsester
Osaisiko kukaan suositella tuuletinta? sais olle mahdollisimman pieni ja ihan käyttökelvollinen, koska ei mahdu enää tuohon ikkunalaudalle kovin isoa. Edellinen on väliaikaisesti ollut sohvanpäällä joten melko huono paikka sille...  Entinen näyttää vetelevät viimeisiään, en taida enää uskaltaa jättää sitä yksikseen pyörimään. Onko näistä mihinkään, vaikka laittaisi kasvejen viereen puhaltamaan?: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/15909/hgdr tai http://www.verkkokauppa.com/fi/product/8510/mfvr/Fuj-tech-minipoytatuuletin-USB-liitannalla
Yritän nyt päästä mahd. halvalla, koska ei ole kuin kolme kasvia ihan talvettamis kokeilumielessä.

Edit/ Vai unohdanko koko tuuletuksen? Melko tukevia ovat kukkaa työntävät. Eivät kylläkään kovin korkeita ole, max 25cm.

Macex

Lainaus käyttäjältä: Horsester - marraskuu 05, 2011, 11:39:30 ap
Osaisiko kukaan suositella tuuletinta? sais olle mahdollisimman pieni ja ihan käyttökelvollinen, koska ei mahdu enää tuohon ikkunalaudalle kovin isoa. Edellinen on väliaikaisesti ollut sohvanpäällä joten melko huono paikka sille...  Entinen näyttää vetelevät viimeisiään, en taida enää uskaltaa jättää sitä yksikseen pyörimään. Onko näistä mihinkään, vaikka laittaisi kasvejen viereen puhaltamaan?: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/15909/hgdr tai http://www.verkkokauppa.com/fi/product/8510/mfvr/Fuj-tech-minipoytatuuletin-USB-liitannalla
Yritän nyt päästä mahd. halvalla, koska ei ole kuin kolme kasvia ihan talvettamis kokeilumielessä.

Edit/ Vai unohdanko koko tuuletuksen? Melko tukevia ovat kukkaa työntävät. Eivät kylläkään kovin korkeita ole, max 25cm.
Kuten huomaat, toinen on tietokoneen USB-liitäntään laitettava ja toinen ei. Tuo punainen voisi olla hyvä kooltaan tarkoitukseesi.

Mutta mun mielipide on, että jos sulla on tarpeeksi ja vähän ylikin tarpeen valoa, niin kasvit ei veny ja tule honteloiksi. Lajikkeesta riippuen tietenkin eroja on.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Pawni

Itte hommasin jimmsistä tommosen 200mm koneflektin minkä meinasin ruuvailla tohon mun hyllyyn kiinni (normaaleihin kiinnityskoloihin toki, ei viitsi hyllyä tuhota).

Makso vaan 10,90e posteineen ja voihan ton joskus tulevaisuudessa hyötykäyttää muuallakin.

Itellähän siis 250W ESL porottaa 70x40cm hyllylevylle missä kasvit on. Isoimmasta kasvista on lamppuun enää vajaa 8cm matkaa, mutta palamisen jälkiä ei näy ja kasvi näyttää tykkäävän niin antaa olla. Tää tuuletinhan jeesaa sitten siinäkin jos ongelmia olisi tulossa :)
Ensimmäistä satoa odotellessa... :)

Macex

Lainaus käyttäjältä: Pawni - marraskuu 05, 2011, 16:12:52 ip
Isoimmasta kasvista on lamppuun enää vajaa 8cm matkaa, mutta palamisen jälkiä ei näy ja kasvi näyttää tykkäävän niin antaa olla. Tää tuuletinhan jeesaa sitten siinäkin jos ongelmia olisi tulossa :)
Enpä usko, että ESList polttaa kasveja ennenkuin kasvavat kiinni lamppuun :)

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Horsester

No ainakin tuon runko näyttää olevan saman paksuinen/paksumpi, kuin neljä kertaa isomman chilin. Taitaa jäädä tuo tuuletin ostamatta nyt, muutenkin kaikki valittaa kuinka äänekäs se on jajaja :D

Lihamestari

Lainaus käyttäjältä: Horsester - marraskuu 05, 2011, 11:39:30 ap
Osaisiko kukaan suositella tuuletinta? sais olle mahdollisimman pieni ja ihan käyttökelvollinen, koska ei mahdu enää tuohon ikkunalaudalle kovin isoa. Edellinen on väliaikaisesti ollut sohvanpäällä joten melko huono paikka sille...  Entinen näyttää vetelevät viimeisiään, en taida enää uskaltaa jättää sitä yksikseen pyörimään. Onko näistä mihinkään, vaikka laittaisi kasvejen viereen puhaltamaan?: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/15909/hgdr tai http://www.verkkokauppa.com/fi/product/8510/mfvr/Fuj-tech-minipoytatuuletin-USB-liitannalla
Yritän nyt päästä mahd. halvalla, koska ei ole kuin kolme kasvia ihan talvettamis kokeilumielessä.

Edit/ Vai unohdanko koko tuuletuksen? Melko tukevia ovat kukkaa työntävät. Eivät kylläkään kovin korkeita ole, max 25cm.
Mulla oli viimetalvena kaks 120mm kotelotuuletinta, jossain säädettävässä virtalähteessä kiinni!
Kotelotuulettimet maksaa suht vähän, eikä tollainen perus virtalähde, mitä pystyy säätämään 5-12v, maksa sekään maltaita...
"My diet is like Atkins, but with the carbs." - BJ Penn

Horsester

Lainaus käyttäjältä: Lihamestari - marraskuu 05, 2011, 21:47:28 ip
Lainaus käyttäjältä: Horsester - marraskuu 05, 2011, 11:39:30 ap
Osaisiko kukaan suositella tuuletinta? sais olle mahdollisimman pieni ja ihan käyttökelvollinen, koska ei mahdu enää tuohon ikkunalaudalle kovin isoa. Edellinen on väliaikaisesti ollut sohvanpäällä joten melko huono paikka sille...  Entinen näyttää vetelevät viimeisiään, en taida enää uskaltaa jättää sitä yksikseen pyörimään. Onko näistä mihinkään, vaikka laittaisi kasvejen viereen puhaltamaan?: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/15909/hgdr tai http://www.verkkokauppa.com/fi/product/8510/mfvr/Fuj-tech-minipoytatuuletin-USB-liitannalla
Yritän nyt päästä mahd. halvalla, koska ei ole kuin kolme kasvia ihan talvettamis kokeilumielessä.

Edit/ Vai unohdanko koko tuuletuksen? Melko tukevia ovat kukkaa työntävät. Eivät kylläkään kovin korkeita ole, max 25cm.
Mulla oli viimetalvena kaks 120mm kotelotuuletinta, jossain säädettävässä virtalähteessä kiinni!
Kotelotuulettimet maksaa suht vähän, eikä tollainen perus virtalähde, mitä pystyy säätämään 5-12v, maksa sekään maltaita...

Ja se kotelo tuuletin on? Tietokonetuuletin vai?