kesäkuu 17, 2024, 00:27:33 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Mistä pöytätuuletin?

Aloittaja Rach, syyskuu 25, 2006, 22:24:42 ip

« edellinen - seuraava »

rubico

Onkos kellään kokemuksia kasvin yläpuolelle asennettavasta tuuletuksesta? Ajatuksena oli laittaa muutama 120mm tietokoneen kotelotuuletin kasvatushyllylle puhaltelemaan ylhäältäpäin..


Chiliseppo

Minkä ikäisille taimille tuulettaminen olisi syytä aloittaa?

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: Chiliseppo - helmikuu 20, 2010, 19:00:42 ip
Minkä ikäisille taimille tuulettaminen olisi syytä aloittaa?


Itse aloitan heti sirkkalehdistä, kasvin on hyvä vahvistaa varttaan alusta asti, jolloin siitä ei tule missään vaiheessa höntelöä.

Harri1980

Kastelen pieniä taimia suihkepullolla vähintään kahdesti päivässä, joskus kolmestikkin. Tuossahan ne taipuilevat myös. Välillä oikein reilusti, kun lähietäisyydeltä suihkuttaa. Toimiiko tuo suihkepulloa kastelu myös varsia vahvistavasti?

Tarkoitus on aikanaan parvekkeelle laittaa sitten tuuletin. Viime kesänä pari taimea oli tosi heikkovartisia, kun lasitetulla parvekkeella kokokesän ilman tuuletusta viettivät.

Uine

Tämmöistä Mulletoi.comin pientä pöytätuuletinta kukaan kokeillut? Ainakin sanoo olevansa suht hiljainen, ja koko ja näkö miellyttäisivät.
Suomu.org - Suomen muinaisuus -sivusto, jonka pyrkimys on toimia tiedonhaun portaalina, keskusteluympäristönä ja julkaisukanavana kaikille Suomen muinaisuudesta kiinnostuneille ja sitä tutkiville tahoille.

Ryhis

Näyttää AIVAN samalta kuin tuuletin jota sai verkkokauppa.comissa kylkiäisenä eurolla. Itse olen käyttänyt tuota välillä tuuletellakseni mutta on se aika onneton. Ilma kyllä liikkuu, mutta erittäin kapeassa "keilassa". Eikä se ole äänetön kuin ekat kaksi päivää, sitten alkaa muovi väsymään, mutta senkin jälkeen kyllä suht hiljainen. Tosin mä olen puolikuuro joten...
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

biblo

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - maaliskuu 07, 2010, 11:42:59 ap
Näyttää AIVAN samalta kuin tuuletin jota sai verkkokauppa.comissa kylkiäisenä eurolla. Itse olen käyttänyt tuota välillä tuuletellakseni mutta on se aika onneton. Ilma kyllä liikkuu, mutta erittäin kapeassa "keilassa". Eikä se ole äänetön kuin ekat kaksi päivää, sitten alkaa muovi väsymään, mutta senkin jälkeen kyllä suht hiljainen. Tosin mä olen puolikuuro joten...


Linkin takana lukee että olisi metallinen,ei muovinen.Eroaisikohan siten tuohon vk.comin tuulariin?
"Grow food, not lawns"

Ryhis

On munkin metallia. Kaikki paitsi konekoppa ja lavat.

Ja tuossa keinukytkimessä on 0-asento ja toisessa asennossa on hehkulampun kuva joka entisestään lisää luottoani tähän insinööritaidon mestarinäytteeseen.




Jotenkin rohkenisin väittää, että sama tuote kyseessä. Jokatapauksessa verkkokaupassa tuo ilmanliikutin lähtee kotiin hintaan 9.90,-

http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=15909
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

mohla

Chilien kanssa väkästelyn hetki sitten aloittaneena olen päässyt pisteen tuuletus + valo yli ao. kuvien mukaisella setillä. Kiinnitin loisteputkivalaisimeen roikkumaan 120 mm tietokoneen kotelotuulettimen, missä sopivasti oli nopeuden säädin. Kytkin virrat vanhan kameran muuntajan kautta, josta lähes sopivan oloinen jännite ja virta sattui löytymään (8,6 V / 0,65 A). Volttimäärä on hieman alle ja ampeereja hieman liikaa eli sopivasti toimii. Vaimo kyllä odottelee tulipaloa tms. katastrofia oman insinöörin virityksistä...  ;D

Kasvaessa saa sopivasti säädettyä korkeutta, kun se tuossa roikkuu. Tuulettimen puhalluksen suunnanhan tuossa joutuu kääntämään vuoropäivinä, kun pelkkä tuuletus tuntuu kasveja jaksavan heiluttaa toisin kuin imun puoli. Noh, tuleepahan kasveille lepopäivä tuulesta... =)



Noita laitetuulettimiahan löytää sopivasti jostain vanhoista koneen raadoista ja tuon tuulettimen vaatiman 5 - 12 V saa melko monesta muuntajasta irti, jolloin sopivin löydöin hinta tuolle tuuletusviritykselle jää parhaimmillaan sähkölaskun marginaalisen lisän verran. Tarvinnee käydä ostamassa oma ajastinrasia tuolle tuulettimelle vielä, kun ei oikein samaa aikaa viitsi pyörittää kuin valoa antaa.

Kaltsu

^Onko tuo loisteputkivalaisin yhdellä vai kahdella putkella? Mistä olet ostanut valaisimen? Näyttää omaan silmään juurikin sopivanlaiselta.
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

mohla

Lainaus^Onko tuo loisteputkivalaisin yhdellä vai kahdella putkella? Mistä olet ostanut valaisimen? Näyttää omaan silmään juurikin sopivanlaiselta.


Valaisimessa on yksi 1149 mm putki. Merkki on tuntematon, tarran tuotekoodilla löytää tälläisen: http://www.mosup.com/product-246881/Office+fluorescent+light(GL-COF-DZ6-1601Q)/ Löysin valaisimen sattumalta Lahesta yhdestä sähköliikkeestä, mutta oli ainoa kappale. Hyvä löytö, kun oli avatussa lootassa kolmen putken kera ja myyjä ei kehdannut kuin 64e pyytää tuosta ja putkista. =) Jos jollain on muuten tarve 827 ja 830 T5 1149 mm putkille, niin minulla on ylimääräisenä.

Alkuperäisessä kunnossa vielä näin taimille 28 W, mutta katsoo jos tuosta vääntäisi talvikauteen sitten tehokkaamman. On ilmesesti samalla alumiiniprofiilirungolla myös 54 W versioita, joten tuostahan sen saisi vaihtamalla kuristimen. Taitaisi olla joku reilun parin kympin päivitys + putki. Jäähdytyksen kanssa ei pitäisi olla ongelmaa, kun samaa runkoa ilmeisesti tehokkaimmissakin käytössä.

Caderusso

Samalla kun ihmettelen missä helvetissä on kaikki valkosibale ja miksei koskaan ole valkosibale >:( , ajattelin postata oman tuuletus-kuvani  ;)



Tuollainen "oskilloiva", eli suomeks eestaas kääntyvä pöytätuuletin mulla puhaltaa 3-asennossa (täysillä) jonkun 6h päivässä. Noi n. 30-40cm taimet ovat kasvattaneet puhalluksen ansiosta aivan uskomattoman vahvat varret.
Ainoa haittapuoli mulla on siinä että joudun pitämään kasvihuoneen oven auki kun tuuletan, jotta tuuletin mahtuu tarpeeksi etäälle kasveista. noin metrin päähän siis. oven ollessa auki, kasvihuoneen lämpötila tippuu jonnekin 22 asteen tuntumaan. Normaalisti kun ovi on kiinni ja valot päällä siellä on mittarin mukaan 33-35 astetta ja chilit tykkäävät ihan perkuleesti kun on lämmintä :)

Harri1980

^Vähän vastaava tuuletin löytyy, mutta tuuletustehona olen käyttänyt pienintä, kun lehdet lepattaa jo sillä melko lailla. Jos ne kerran kunnon puhuriakin kestää, niin pitänee ryhtyä totuttamaan 2 asentoon ja myöhemmin mahdollisesti täyteen tehoon. Ajastimen takana on joten jatkuvaa puhallus ei ole, vaan vuorokauden ajan mukaan laitettu 30min tai pidempiin pätkiin.

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Harri1980 - toukokuu 23, 2010, 13:16:15 ip
^Vähän vastaava tuuletin löytyy, mutta tuuletustehona olen käyttänyt pienintä, kun lehdet lepattaa jo sillä melko lailla. Jos ne kerran kunnon puhuriakin kestää, niin pitänee ryhtyä totuttamaan 2 asentoon ja myöhemmin mahdollisesti täyteen tehoon. Ajastimen takana on joten jatkuvaa puhallus ei ole, vaan vuorokauden ajan mukaan laitettu 30min tai pidempiin pätkiin.


Juu, olen huomannut että kannattaa antaa puhaltaa niin kovaa että kasvit pysyvät juuri ja juuri pystyssä  ;D
Vaikka nuo mun taimet on nyt "vain" jotain 30-40cm, varret ovat kuin tukit  :)

Caderusso

Tässä muuten linkki blogipäivitykseen jonka juuri tein tuuletukseen liittyen.
Sieltä löytyy kaksi tekemääni videota joista näkee melko hyvin millaisella puhallusteholla tuulettimeni on ;)

http://caderusso.blogit.fi/sunnuntai-paivitys-aiheena-mm-tuuletus/

Saintti

Jätkällä kyllä pöhisee toi tuuletin ihan kunnolla =)

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: Saintti - toukokuu 24, 2010, 21:51:48 ip
Jätkällä kyllä pöhisee toi tuuletin ihan kunnolla =)

niin tekee  :)
Olen vähän sitä mieltä että pöhiskööt kunnolla. Kun ainakin mulla näkyvä lopputulos on se, että kasvien rungot ovat vahvat, eivätkä kasvit osoita mitenkään mieltään. Näyttävät voivan vaan paremmin mitä enemmän saavat heilua päivän aikana. Ja jos vielä kelit antaa periksi ja on aurinkoinen päivä niin 6h auringonottoa jonka jälkeen 4-6h puhaltimen edessä niin kasvit venyvät seuraavana yönä ihan oikeasti jonkun 5 cm !!  :)

Awttu

Lainaus käyttäjältä: Chiliman - maaliskuu 15, 2007, 12:47:32 ip
Lainaus käyttäjältä: RoutasydänOlen havainnut kaikkein kätevimmmiksi tietokoneen tuulettimet. Ne on helppo sijoittaa ja niiden melutaso ja sähkönkulutus ovat aivan toista luokkaa kuin isompien pyörittäjien..

Eipä ole yhtään ylimääräistä propellia... Koneesta ei viitsi irti ottaa, ettei kone hajoa :D Missä sitten pidät niitä? Kun etkös kuitenkin ota koneesta tuulettimille virrat...?

Sain juuri sopivasti lainaksi tuollaisen toimistotuulettimen, joten laitan sen kyllä käyttöön :P


Itse otin vanhasta koneesta joka oli menossa kaatopaikalle tuulettimen talteen, kuorinjohot ja heitin isoon patteriin kiinni (siis näihin nelio mallisiin)
Ja hyvin hurraa

nuthero

Kierrätyskeskuksista saa puoli-ilmaiseksi(1-2€) tietokoneen tuulettimia. Sieltä saa myös samaan hintaan sopivan virtalähteen niille. Suosittelen, että käy sieltä katsomassa jos kiinnostaa. saattaa säästä selvää rahaa :).

Caderusso

Lainaus käyttäjältä: nuthero - toukokuu 25, 2010, 07:57:46 ap
Kierrätyskeskuksista saa puoli-ilmaiseksi(1-2€) tietokoneen tuulettimia. Sieltä saa myös samaan hintaan sopivan virtalähteen niille. Suosittelen, että käy sieltä katsomassa jos kiinnostaa. saattaa säästä selvää rahaa :).

Sekin on yksi toimiva ratkaisu. Tosin mikäli on kasveja rivissä useampi, kuten itselläni on kasvihuoneessa 12 kasvia rivissä vierekkäin, tuollainen eestaas kääntyvä pöytätuuletin hoitaa koko rivistön ja pärjää yhdellä tuulettimella. Tuon ostin jyskän varastomyymälästä uutena hintaan 9,90e, ei sekään kallis  :)