Mikä chilejäni vaivaa?

Aloittaja Kaltsu, tammikuu 19, 2010, 21:58:10 ip

« edellinen - seuraava »

Pentu

elokuu 03, 2013, 13:56:06 ip #1500 Viimeisin muokkaus: elokuu 03, 2013, 15:49:14 ip käyttäjältä Pentu
Mikäs tätä Tabascoa mahtaa vaivata? muutama lehti on tällaisia. Eli lehden reuna on tuollaista tummaa laikkua täynnä..



Jokin ötökkä? Vai johtuuko tämä turhan vahvasta annoksesta lannotetta.. Tai kenties liika kastelusta?

Kk85

Lainaus käyttäjältä: Kk85 - heinäkuu 28, 2013, 13:10:55 ip


Huono kuva..
Otan uusia jos tarvihtee.


Edelleenkään kyseiset tapaukset ei pysy pystyssä omin voimin, mutta voivat muuten hyvin..

Toinen asia mikä askarruttaa niin mistä johtuu lehtien tummuminen?
Muutamassa ulkokasvatuksessa olevassa puskassa lehdet on menny ihan tummaksi.
Joissakin vaan lehtien ruodot, ja osassa koko lehti..
Kuvia voin tarvittaessa napsia huomenissa kun nyt on jo pikkasen liian pimeetä.

Dethlock

Tuota halkeilua ei ole omissa näkynyt. Lehtien tummuminen johtuu todennäköisesti valosta, joidenkin lajikkeiden lehdet ovat hyvässä valossa todella tummia, esimerkiksi Maui purple tai Black Pearl joka on melkein musta.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Moon

elokuu 04, 2013, 13:35:33 ip #1503 Viimeisin muokkaus: elokuu 04, 2013, 17:35:40 ip käyttäjältä Moon
Lainaus käyttäjältä: lumppujussi - elokuu 02, 2013, 19:23:14 ip
Kirvoja. Pyretriini käsittelyyn kaikki, lienee helpoin keino päästä eroon. Tai sitten leppäpirkkoja poimimaan  :D


Mikä on varoaika esim. Kukka-Raidille jos sitä suihkuttaa kasviin missä on kypsymässä olevia podeja? Riittääkö viikko vai kaksi? Harmittaa kun omat chilit käytännössä tuhoutuivat kirva-armeijan alle, mäntysuopakaan ei tuntunut juuri auttavan. Ruiskutin eilen pullollisen kukka-raidia yht 12 kasviin, mutta todennäköisesti ne eivät siitä enää ehdi elpymään kun 90% lehdistä on tippunut ja kaikki kukatkin syöty.

Pirunpalko

Lainaus käyttäjältä: Moon - elokuu 04, 2013, 13:35:33 ip

Mikä on varoaika esim. Kukka-Raidille jos sitä suihkuttaa kasviin missä on kypsymässä olevia podeja? Riittääkö viikko vai kaksi? Harmittaa kun omat chilit käytännössä tuhoutuivat kirva-armeijan alle, mäntysuopakaan ei tuntunut juuri auttavan. Ruiskutin eilen pullollisen kukka-raidia yht 12 kasviin, mutta todennäköisesti ne eivät siitä enää ehdi elpymään kun 90% lehdistä on tippunut ja kaikki kukatkin syöty.


Itse meinasin tappaa puskat liian usein tapahtuvalla (melko) vahvalla mäntysuoparuiskuttelulla. Kirvoja toki on  edelleenkin, mutta useimmat kasvit alkaneet elpyä ja kerta pari viikkoon 3% mäntysuopaa pitää isoimmat kirva-armeijat täällä kurissa.  Toivottavasti sun chilit elpyy!

tso

Lainaus käyttäjältä: Moon - elokuu 04, 2013, 13:35:33 ip

Mikä on varoaika esim. Kukka-Raidille jos sitä suihkuttaa kasviin missä on kypsymässä olevia podeja? Riittääkö viikko vai kaksi?


Googlella löytää tiedot netistä. Kannattaa ensin käyttää ainakin 5 minuuttia haeskeluun ihan itse ;)

Yleinen varoaika 1 vuorokausi. Tilli + persilja 7 vuorokautta.

Ollos hyvä:
http://www.info-garden.com/fi/TES/Finland0011.PDF


#20

Thiikeri

Lainaus käyttäjältä: ihis81 - helmikuu 07, 2010, 20:12:01 ip
Osa chileistäni tekee samaa.
Ja pudottaa kaikki kukat vain pois, kuihtuvat pois.
Välillä pudottaa myös lehtiä.
Kasvu on pysähtynyt täysin.


Bhut Jolokia. Korkeus pitäis olla 60cm, mutta meilläpä korkeutta alkaa olla jo lähes toista metriä! :O Kukkii, mutta ne tipahtelevat itekseen pois eikä podeista ole mitään tietoakaan. Missä vika ja mitä tehdä nyt?

Dethlock

Lainaus käyttäjältä: Thiikeri - elokuu 07, 2013, 11:42:04 ap
Lainaus käyttäjältä: ihis81 - helmikuu 07, 2010, 20:12:01 ip
Osa chileistäni tekee samaa.
Ja pudottaa kaikki kukat vain pois, kuihtuvat pois.
Välillä pudottaa myös lehtiä.
Kasvu on pysähtynyt täysin.


Bhut Jolokia. Korkeus pitäis olla 60cm, mutta meilläpä korkeutta alkaa olla jo lähes toista metriä! :O Kukkii, mutta ne tipahtelevat itekseen pois eikä podeista ole mitään tietoakaan. Missä vika ja mitä tehdä nyt?


Kyselin itse samaa ja ainoa ohje oli odotella että kasvi on valmis. Vähensin typpeä kastelusta ja odottelin ja nyt alkaa tulemaan podia ihan urakalla. Eli ei auta kuin olla malttavainen.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable


Youtube kanava

Thiikeri

 ;) näin mäkin päättelin, joten ei muuta kuin odottelemaan (sehän on jo suomalainen perinne suomalaisessa kulttuurissa). Harmi vaan kun alkaa kausi kääntyä pian loppusuoralle...  :(

sorrii

Aurinkoa, aurinkoa ja aurinkoa ...

LainausKyselin itse samaa ja ainoa ohje oli odotella että kasvi on valmis. Vähensin typpeä kastelusta ja odottelin ja nyt alkaa tulemaan podia ihan urakalla. Eli ei auta kuin olla malttavainen.

Ise en ole saanut oikein mistään chinensestä kunnolla satoa kotona kun ei ole niitä etelä-ikkunoita. Ei ole auttanut odottelu, ei lisälannoitus eikä lannoitteen vähennys. Natikalla olen vähän saanut, kun on valo tosi lähellä.
[Limon on ollut poikkeava kasvi näistä, kun näyttää tekevän runsaan sadon aina]

Ulkona, kasvutunnelissa keskellä peltoa pukkaa nyt pari nagaa oikein urakalla podia, ja eikun typpeä vaan lisää niinpaljon kuin kehtaa laittaa ...  8) 8) 8)
Mökillä on ISO naga kennokasvarissa runsaalla lannoituksella Autopotissa. Siellä puut varjostavat kasvaria ihan liikaa, mutta kyllä hedelmääkin vähän tulee.

Puolivarjossa itäikkunalla on turha sadosta haaveilla ilman tosi hyvää lisävalaistusta ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ChIlIDoG

Mikä jättää tuollaisia jätöksiä? Musta piste oikealla oli liikkuva öttiäinen. Luuppia ei ole joten ei näe tarkemmin.


sorrii

Mun vajavainen mutuni sanoo punkki!

LainausLuuppia ei ole joten ei näe tarkemmin.


Itse tilasin joku aika sitten 30X luupin ledivaloilla ~4€ posteineen ... DX.com Loupe on hyvä hakusana  8)
En mä silti tuollakaan paremmin näkisi kuin tässä valokuvassa zoomin kera. Liike auttaa tietysti elävässä katselussa ...

Ikäviä otuksia nuo. Lajeja niilläkin taitaa olla aika paljon ...

Mulla on ollut useassa wanhassa Aji Cristalissa parin vuoden aikana jotain punkeja, jotka tekee vähän seittiä ja samannäköisiä syöntijälkiä. Yleensä huomasin niiden tuhot siinä vaiheessa kun alkoivat erityisesti alalehdet mennä kirjaviksi. Ne mun AjiCristal-punkeiksi ristimäni eivät pitkiin aikoihin kiinnostuneet muista kasveista, joten ne saivat elellä kohtuullisen pienenä populaationa mun kotonani. Yksi ainoa AC-puska tuhoutui, kun yritin sitä "hoitaa" vähän liikaa erilaisilla lannoite- ym -kokeiluilla.

Kunnes viime keväänä jossain kohtaa kun oli jo taimia kasvamassa, huomaisn että olikin AC'n lehdillä ripsiäisiä! Tein silloin taktisen Provado-iskun kaikille kasveilleni varmuuden vuoksi. Ripsiäiset katosivat kerrasta, mutta punkit lisääntyivät rajähtämällä, ja levisivät muihinkin kasveihin! Mulla meni aika vituiksi monen annuumin kasvattelu, kun jo 60-80 cm korkeista kukkivista jalapenoista, beaver damista ym. lähtivät viikossa melkein kaikki alalehdet. Hirmuisella leikkamisella ja Spruzit-sumuttelulla sain suurimman osan pelastettua jotenkin ja siirsin ne ulos. Nythän noissa kaikissa on kohtuullisesti satoa, mutta kasvit ovat aika raajarikon näköisiä. Parvekkeella on ollut maaliskuusta asti ebbi, jossa Aji Cristal, White Wax sekä Sugar Rush. Kahdessa ensiksi mainitussa elää varmaan aika vahva kanta noita punkkeja joita en sitten viitsinyt enää ruveta 2m korkeista pusikoista torjumaan! Hedelmää tulee, mutta lehdet näyttää kuin olisi haulikolla ammuskeltu ...

Tänä syksynä on edessä tilanne, että hävitän vähäksi aikaa kaikki kasvit ja aloitan kokonaan uusiksi siemenistä. Harmillista kyllä, koska mä olen havainnut että varsinkin baccatumeilla nuo tois-vuotiset ja vanhemmat kasvit tekevät paljon enemmän satoa, ja aikaisemmin keväällä. Osasta olen saanut maistiaisia koko talven ...

************

Harkinnassa on kyllä vielä josko säästelisin joitakin vanhoja kasveja bocheina ankaran pesu ja myrkkykuurin jälkeen passiivihydroina hydrosorassa. Ehkäpä ne punkit saisi katoamaan, kun on huolellinen eikä kasveja hamstraa koko kämpää täyteen!
Viime syksynä kuskasin kotiini mökiltä kasvarista sekä viljelypalstalta jokusen kymmentä isoa kasvin täynnä raakileita kypsymään, kun kesä tapansa mukaan loppu kesken. Niin tänäkin vuonna takuulla käy. Saattaa siis se hiljainen kausi ilman kasveja ajoittua vasta jonnekin joulun alle ...  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ChIlIDoG

Juu no ei mistään valtavasta populaatiosta ole vielä kyse ja tuskin yhtään kasvia talvetan joten eiköhän noi kestä tän kauden loppuun ...toi siis ainoa ötökkä minkä olen nähnyt.

MarjaMikke

elokuu 09, 2013, 19:31:51 ip #1513 Viimeisin muokkaus: elokuu 09, 2013, 19:51:56 ip käyttäjältä MarjaMikke
Duke Pequin tuntuu olevat kaikista herkin vaurioille. Muutamaan päivään en puskia tsekkaillut ja nyt latvukset ovat kutakuinkin tuon näköiset...

Mikäs nyt on vikana?




Jame

Lainaus käyttäjältä: MarjaMikke - elokuu 09, 2013, 19:31:51 ip
Duke Pequin tuntuu olevat kaikista herkin vaurioille. Muutamaan päivään en puskia tsekkaillut ja nyt latvukset ovat kutakuinkin tuon näköiset...


Dukessa tuntuu täälläkin ilmaantuvan reikiä lehtiin ihan kohtuullisesti verrattuna muihin. Plus lisäksi että että on "hitain" kaikista minulla kasvatuksessa olevista lajikkeista mitä kukintaan ja podien ilmaantumiseen tulee. Suurimmassa osassa lajikkeista on lehdissä reikiä mutta ei näkäjään haitaksi asti koska podeja pukkaa ihan reilusti.

Meillä kaikki chilit ovat ulkona kuistilla ja ötökkävaurioiden määrä on pysynyt kohtuullisena ilman torjunta-aineitakin. Uskon että tämä johtuu luonnon omista "öttiäispoliiseista". Joka kasvissa pörrää hyrräpunkkeja ja muurahaisiakin näkee silloin tällöin. Vain muutamaan kasviin olen ruiskuttanut raidia tai spruzitia, silloin jos ripsiäisiä tai kirvoja on ollut silmämääräisesti isommin näkösällä.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Jame

Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - elokuu 08, 2013, 18:35:55 ip
Mikä jättää tuollaisia jätöksiä? Musta piste oikealla oli liikkuva öttiäinen. Luuppia ei ole joten ei näe tarkemmin.


Etanan jätökset sienissä ainakin näyttävät tuollaisilta mutta etanat toki näkee ilman luuppiakin. Itse ihmettelen että mikä niitä lehtiä rei'ittää kun ainoastaan yhden pienen "mittarimadon" olen saanut kiinni itse teosta.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Melchran

Mulla ainakin etanat paljastuivat lehtien rei'ittäjiksi. Pikkuhiljaa reikiä ilmestyi lisää, mutta tekijää ei löytynyt millään. Tarpeeksi aikaisin aamulla, kun menee katsomaan, niin sieltähän niitä todennäköisesti mönkii puskista alas ja ovat helposti pois kerättävissä. Sain eilen kerättyä melkein joka puskan juurelta ja rungolta yhteensä parikymmentä etanaa. Tänä aamuna niitä ei näkynyt yhtään.

MarjaMikke

Okei, täytyypä järjestää etanaratsia. Vanhat lehdet eivät kelpaa, ainoastaan suht tuore tavara.

Hidas tuntuu kyllä Duke olevan ja herkkä tuhoille. Taidan nakata kompostiin talvettamisen sijaan.

KP78

Tuhkaa ruukkujen viereen, jää etanat tuhkaan. Luonnollinen ratkaisu, vaatii vaan muutaman klapin polttamisen että saa sitä tuhkaa (tai kysellä nuoohoojalta josko viitsisi pari pussia tuhkaa tuoda, ne kun yleensä laitetaan roskiin).

Sihijuoma666

Mikä elukka on teini-iässä(?) keltainen ja noin millin mittainen? Näkyy lehden pinnalla liikuskelevan ja joitain lehden alapinnallakin. Jalkoja en erottanut mutta liikkui kyllä. Koitin saada kuvaa mutta mun vehkeillä ei selviä kuvia saa. Kuvasta ehkä saa jotain osviitta mikä voisi olla. Olisiko joku kirva? Omnicolor ainakin paljustui aikuisten kirvojen suosimaksi...


Lisäksi seuraava olio vaikutti omituiselta. Ei irronnut lehden alapinnalta vaikka kuinka antoi mäntysuopavettä.. Moruga Scorpion ei ole kovin terveeltä ja vahvalta näyttänyt että olisiko tässä syyllinen?


Nämä pihalla kasvatuskaapissa. Pitäisikö aloittaa karanteeni ja desinfiointi?