toukokuu 23, 2024, 00:13:31 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kauhajoen ammuskelu

Aloittaja rasse, syyskuu 23, 2008, 13:52:13 ip

« edellinen - seuraava »

Jassu

Lainaus käyttäjältä: "Xbow"
LainausMetsästyksessä on kielletty seuraavien pyyntivälineiden ja pyyntimenetelmien käyttö:
...
7) automaattiset aseet ja sellaiset itselataavat aseet, joiden lippaaseen mahtuu enemmän kuin kolme patruunaa;


Eli metsästyksessä onneksi on kohtuu tiukat pykälät. Itselataavat aseet eivät ole metsästyksessä kovin suosittuja, koska varmatoimisuus on metsästysaseen ehdottomasti tärkeimpiä ominaisuuksia.


Eivät ole suosittuja, mutta ei niitä estetäkään käyttämästä. Juuri kivääriluvasta tsekkasin niin ei siellä lue että vain ja ainoastaan urheiluammuntaan, eli kun kaliberi sopii niin sitä saa käyttää metsälläkin - tosin ainoastaan pienillä lippailla. Sen sijaan siihen saa kaupasta myös 30 vetäviä lippaita joita esim koulusurmaaja voisi käyttää.

Olen nähnyt metsästysperiaatteella myönnettävän myös AR-sukuisille aseille lupia, siellä on vaan käytettävät lippaat eri metsälle ja radalle.

Automaattiase on sarjatuliase, joten sellaisia nyt ei muutenkaan ole pelkoa "tavallisen tallaajan" saada luvallisesti.
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

Lopez

Pulttilukkoisten kiväärien ja kaksipiippuisten haulikoiden käyttö suomalaisessa metsästyksessä johtuu metsästyskylttuurista, eikä aseiden varmatoimisuudesta. Tuo lipasrajoitus tuli itselataaviin pre-EU aikana, kun viilattiin metsästyslakia EU kelpoiseksi...

Xbow

Lainaus käyttäjältä: "Jassu"Olen nähnyt metsästysperiaatteella myönnettävän myös AR-sukuisille aseille lupia, siellä on vaan käytettävät lippaat eri metsälle ja radalle.


Tottahan tuo. Mielestäni itsestäänlataavat aseet eli puoliautomaattiaseet voisi kieltää ainakin siten, ettei uusia lupia enää heltisi, oli perusteena sitten metsästys tai muu urheilu. Mikään ratkaisu ongelmiin tämä ei ole, mutta nykyisen tilanteen irvokkuutta se vähentäisi kyllä. Tarkkuusammuntaa voi kyllä harrastaa aivan lihasvoimin ladattavilla aseilla. Pientä kränää tämä kyllä aiheuttaisi, luultavimmin molemmissa piireissä, mutta mielestäni tämäntapainen rajoitus olisi varsin kohtuullinen.

Mikä esimerkiksi huippu-urheiluun tulee, niin tietty pitkän kokemuksen omaava konkreettista näyttöä suorituksillaan aikaansaanut huippu-urheilja voisi jotain myönnytyksiä saada, mutta silloin esimerkiksi aseen säilyttämiseen tai kuljettamiseen kohdistuvat pykälät voisivat olla tiukempia.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Lopez

Lainaus...mutta nykyisen tilanteen irvokkuutta se vähentäisi kyllä. Tarkkuusammuntaa voi kyllä harrastaa aivan manuaalisesti ladattavilla aseilla. Pientä kränää tämä kyllä aiheuttaisi, luultavimmin molemmissa piireissä, mutta mielestäni tämäntapainen rajoitus olisi varsin kohtuullinen.


Practical ammunta, SRA... Irvokasta tässä on se, että henkilölle, jolle ei alun alkaenkaan olisi pitänyt myöntää lupaa, myönnettiin lupa. Toivottavasti tuleva, jo mainittu kelan rekistereiden avaaminen jelppii. Mitään kohtuullista en näe siinä, että tiettyjä, täysin laillisia ja ennenkaikkea TURVALLISIA urheilu(ammunnan)muotoja kiellettäisiin, niiden parissa "puuhastelevat" henkilöt kun eivät ole tehneet kenellekään mitään pahaa (ellei lasketa mielipahaa siitä, että joku harrastaa sellaista mitä itse ei ymmärrä. Chilinkasvatus?)

Poppamies Tuliliemi

Sen verran osallistun tuohon asekeskusteluun, että ei kannata unohtaa Sanna Sillanpään ampumaratamurhia vuonna -99 taikka Myyrmannin pommi-iskua. Eli jos ihminen on niin sekaisin että murhaaminen alkaa tuntumaan hyvältä idealta niin kovin vaikea sitä on lainsäädännöllä estää.

Kyllähän housuun paskomisenkin voi estää riisumalla housut pois, mutta kyllä minusta silti suositeltavampaa olis tuumata mistä se ripuli johtuu ja kenties lääkehiiltä popsia.
"In sudore vultus tui vesceris pane"

Lopez

Aivan, sitähän minä yritin tuolla jään kieltämisellä kertoa  :)

Jassu

Lainaus käyttäjältä: "Lopez"
Lainaus...mutta nykyisen tilanteen irvokkuutta se vähentäisi kyllä. Tarkkuusammuntaa voi kyllä harrastaa aivan manuaalisesti ladattavilla aseilla. Pientä kränää tämä kyllä aiheuttaisi, luultavimmin molemmissa piireissä, mutta mielestäni tämäntapainen rajoitus olisi varsin kohtuullinen.


Practical ammunta, SRA... Irvokasta tässä on se, että henkilölle, jolle ei alun alkaenkaan olisi pitänyt myöntää lupaa, myönnettiin lupa. Toivottavasti tuleva, jo mainittu kelan rekistereiden avaaminen jelppii. Mitään kohtuullista en näe siinä, että tiettyjä, täysin laillisia ja ennenkaikkea TURVALLISIA urheilu(ammunnan)muotoja kiellettäisiin, niiden parissa "puuhastelevat" henkilöt kun eivät ole tehneet kenellekään mitään pahaa (ellei lasketa mielipahaa siitä, että joku harrastaa sellaista mitä itse ei ymmärrä. Chilinkasvatus?)


Juurikin noin, itse kilpailevana practical-ampujana älähdän kyllä lujaa tuolle itselataavien kieltoehdotukselle - käytännössä tappaisi koko lajin.
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

Xbow

Niinpä... Minua tämänkaltaiset episodit yleisen mielipahan lisäksi vielä repii kahteen eri suuntaan. Periaatteessa olen liberaali, kaikenlaisia kieltoja vastaan, toisaalta taas myös tällaiset ääritapaukset laittavat minun ajattelemaan asian toistakin puolta :(

Itse en omaa kovin vahvaa mielipidettä tässä asiassa ( siis siitä miten lakia pitäisi muuttaa, eli oli vain perusteltu ehdotus  :oops: ) syystä että hörhöt ikävä kyllä löytävät menetelmiä toteuttaa itseään. Toivottavasti asiasta päättävät löytävät järkeviä ratkaisuja, jotka ovat tehty yhteistyössä eri harrastajapiirien kesken.

Edit: Yksi hyvä puoli on, että mediassakin sentään tarkastellaan asian eri puolia ja myös eri näkökulmista. Esimerkiksi mielenterveys ( tämä mielestäni tärkein ), turvatoimenpiteet koulussa, aselaki, jne..
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Jassu

Lainaus käyttäjältä: "Xbow"Niinpä... Minua tämänkaltaiset episodit yleisen mielipahan lisäksi vielä repii kahteen eri suuntaan. Periaatteessa olen liberaali, kaikenlaisia kieltoja vastaan, toisaalta taas myös tällaiset ääritapaukset laittavat minun ajattelemaan asian toistakin puolta :(


Puhut ylempänä itselataavien kertatuli aseiden kieltämisestä (kansankielessä puoliautomaatti). Jos nyt et ajattele Saaren tai Auvisen asetta, vaan niitä lähes 300 000 muuta käsiasetta suomessa, niin anna esimerkki miksi esim minun asekaappissani majailevat 3 itselataavaa pistoolia pitäisi kieltää yleisen turvallisuuden nimissä? Ketä ne aseet siellä vaarantavat? Mielestäni ei ketään, ellen minä niitä laita vaaraksi muille. Ei se väline tee kenestäkään rikollista eikä ase yksinään tapa ketään.

Ensiaseiden hankkijaa tullaan taatusti tulevaisuudessa tarkastelemaan tarkemmin ja hyvä niin, välttämättä en tajua miksi näiden "hankin aseen, pidän sitä kuukauden ja tapan x ihmistä + itseni"-tyyppien takia pitää vastuullisten monia vuosia harrastaneiden elämää hankaloittaa.

Auvinen ja Saari eivät olleet vastuullisia ammunnanharrastajia, he olivat tappajia joiden kohdalla poliisi teki virheen aselupaa myöntäessä. 2 virhettä per 150 000 lupaa.
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

Noli Me Tangere

Aseet on kiellettävä - ihmisiä kuolee kun niitä ampuu.

Alkoholi on kiellettävä - ihmisiä kuolee alkoholimyrkytyksiin.

Autot kiellettävä - ihmisiä jää niiden alle ja kuolee.

Rasvainen ruoka kiellettävä - sydän- ja verisuonisairaudet tappavat valtavasti ihmisiä.

Huumeet kiell.... ei kun hetkinen, nehän on jo kiellettyjä. Miksi ihmisiä sitten kuolee yliannostuksiin? Sehän on mahdotonta, koska huumeiden saanti on hankalaa, vai mitä? Vikahan ei voi olla käyttäjissä, vaan itse aineissa. Outoa...

Wolffi

Lainaus käyttäjältä: "Noli Me Tangere"Aseet on kiellettävä - ihmisiä kuolee kun niitä ampuu.



Ampuu? Kuka sanoo, että ase on se jolla ammutaan? Pesäpallomaila? harjan varsi? keittiöveitsi? Nyrkki? Tuoli? Televisio?

Aletaan vaan kieltämään aseet... Kivikaudella kiven murikkaa on käytetty aseena

:roll:  :roll:
#281

Macc

Lainaus käyttäjältä: "Noli Me Tangere"Aseet on kiellettävä - ihmisiä kuolee kun niitä ampuu.

Alkoholi on kiellettävä - ihmisiä kuolee alkoholimyrkytyksiin.

Autot kiellettävä - ihmisiä jää niiden alle ja kuolee.

Rasvainen ruoka kiellettävä - sydän- ja verisuonisairaudet tappavat valtavasti ihmisiä.

Huumeet kiell....

Ihmiset on kiellettävä - nehän ihmisiä tappaa?  :wink:

Xbow

Juu, kielletään kaikki mitä voi käyttää aseena :lol:

Noo, käännetään kelkkaa toiseen suuntaan -- missä se järkevä raja kulkee -- sarjatuliaseet, konekiväärit, saratulitykit, ohjukset, ydinaseet ? Ei ydinase ketään tapa, vaan tuhoa tulee silloin jos se joutuu vääriin käsiin.

Eiköhän se raja ole hyvä olla suunnilleen sillä paikkeilla, mihin ihmiset ovat tottuneet. Murhien määrään se tuskin vaikuttaa, mutta närää tulee jos sitä siirtää, suuntaan tai toiseen. Sille en mitään voi.

Yleisesti ottaen kaikenmaailman kieltoja on mielestäni liikaa. Hörhöjä on ja tulee olemaan, sille ei voi mitään. Odotan sitä päivää kun ruvetaan pykäliä höllentämään sen sijaan että niitä nyt jatkuvalla syötöllä kiristetään, saralla kuin saralla.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Wolffi

#281

svalli

Lainaus käyttäjältä: "JartsaP"No jos niitä aseita ei voi säilyttää em. tavalla, niin kielletään ne sitten kokonaan muilta kuin viranomaisilta. Ei niitä kukaan oikeasti tarvitse.

Ai niin, mä en tunne niin hyvin aseharrastusta koska mulla ei ole asetta. Paitsi se mikä on housuissa, ja se on varattu keveään kotikäyttöön.  :D  Ja kun on semmoinen, niin ei muuta asetta tarvitsekaan. Eikä muitakaan elimenjatkeita.


Minulla on aseita ja ne on varattu turvalliseen harrastekäyttöön.

Maailmassa miehet raiskaavat useita naisia ja lapsia. Poistetaan siis kaikilta se ase, jota siihen rikokseen käytetään. Eihän sitä kukaan oikeasti tarvitse sillä keinohedelmöitys toimii...
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Kärsä Babar

Ehkäpä semmoisilta joilla niin isot vehkeet että voi kuoliaaksi nussia :D
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Jassu

Lainaus käyttäjältä: "Kärsä Babar"Ehkäpä semmoisilta joilla niin isot vehkeet että voi kuoliaaksi nussia :D


Meinasin sanoa jotain, mutta se olisi saatettu tulkita rasistiseksi kannanotoksi, joten olenpa hiljaa  :D
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: "Wolffi"

Ampuu? Kuka sanoo, että ase on se jolla ammutaan? Pesäpallomaila? harjan varsi? keittiöveitsi? Nyrkki? Tuoli? Televisio?

Aletaan vaan kieltämään aseet... Kivikaudella kiven murikkaa on käytetty aseena

:roll:  :roll:


No niin, nus nus... Ymmärsit varmaan että ampuma-aseita tarkoitin.

Tarkoitukseni oli olla sarkastinen, jos sitä ei joku vielä tajunnut. Samalla ajattelin tuoda esille, että jonkin asian kieltäminen ei ole vielä ratkaisu itse ongelmaan.

Pelkäänkin, että Suuri Ja Mahtava Uusi Aselaki on vain keino jolla koko juttu ikäänkuin lakaistaan maton alle, eikä todelliseen ongelmaan eli mielenterveyteen kiinnitetä huomiota.

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: "Venomi"Sieltä mennään missä aita on matalin.
Näin on. Ja ikävä kyllä raha tässäkin ratkaisee.

Chillisti

Lainaus käyttäjältä: "Janne"Suomalaiset voivat pahoin ja sille olisi jotain tehtävä.
Nimenomaan suomalaiset voivat pahoin mutta kuinka moni tappaa kyllä se syy on jossain muualla kuin pahoinvoinnissa. Pahoinvoivat ihmiset hakeutuu hoitoon ja jotkut tappaa itsensä, mutta lähteä tappamaan viattomia.. tässä on pakko olla joku muukin syy kuin pahoivointi. Sapettaa koko juttu. :x