tammikuu 10, 2025, 06:30:09 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kauhajoen ammuskelu

Aloittaja rasse, syyskuu 23, 2008, 13:52:13 ip

« edellinen - seuraava »

rasse

Mikä ihme meitä vaivaa?
Vetää maahan tuollainen. Osanotot omaisille, jos se nyt mitään auttaa..

Noli Me Tangere

Ei voi muuta kuin ihmetellä. Kamala juttu, hyvin samankaltainen vielä Jokelan ammuskelun kanssa. Tuli eräänlainen deja vu -ilmiö kun tuota radiosta töissä kuuntelin.

Osanotot uhrien omaisille miultakin. Vaikka eihän se oikeasti mitään auta.

Aessu

Jooh, perseestähän tämä on. Varsinkin kun ampuja oli vastikään ollut poliisikuulustelussa youtube-videoiden takia. Perse.

Osanotot omaisille, jos se nyt mitään auttaa.  :cry:
http://www.youtube.com/watch?v=OD4JPEyayus
Tuotetun tekstin määrä on suoraan verrannollinen nautittuun alkoholimäärään.

Zombie

Valitettava juttu. Toivottavasti tällaisia tapauksia ei nyt kovin useasti tapahtu uudestaan, mielellään tietysti ei koskaan. Pistää vain miettimään mihin tämä kaikki oikein tulee johtamaankaan tulevaisuudessa... hirveän ikävää kun nuoret joutuvat pelossa opiskelemaan  :(

Aji Inferno

Pistää sinänsä miettimään... Kun suomessa opiskelua harkinnut aasialainen tuttuni kysyi minulta, onko suomi turvallinen maa, häntä pelotti tieto siitä, että maassamme on miljoonissa laskettava määrä aseita. Tämä uutinen taisi viedä häneltä ja monelta muultakin viimeisenkin innon tulla tähän rauhaisaan satumaahamme... Enkä voi syyttää.

Onkohan tämä turvallinen maa? Kyllä täällä saa esim. ulkomaalainen sopivalla ihonvärillä hyvin helposti perjantai-iltana turpiinsa. :(

Torakka

joo rasismi on suomessa aika yleistä tai ainakin sen olen itse huomannnut vaikka suomalainen olenkin siis ei pelkkä rotu sorto vaan rasismi joka eri allallaan... mutta joo asiaan toi ampuma tapaus kyl tiputti penkiltä kun istuin kelassa tuli sellanen fiilis että "taas" siin onko tollasesta pee aa ssss koo aasta tulossaa suomessakin nyt yleisempää???

rasse

On. Uskokaa pois. Esimerkki ruokkii.

Torakka

jep siltä vaikuttaa saatanan luuserit kaikki noot koulu ampujat tappavat istsensä kun eivät uskalla vastata seuraamuksista tää on mun mileli piteeni sillä mun mielestä toi itensä ampuminen on kesselin touhua pakenevat oikeutta tolla stna......!!!!!!!!! tämä on vain minun mielipiteeni

Hombre

Onko se elämä todella tänä päivänä noin vaikeaa, että täytyy käydä viattomia ihmisiä ammuskelemassa? Vai onko tämä vain mielenterveydenhoidon alasajon syytä? Ei voi siinä tapauksessa kuin ihmetellä; Eikö Jokela riittänyt?
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Torakka

niinpä  ja se että poliisi tutki jo tota ampujaa olisivat katsoneet irc galleriaan jossa ampujalla oli yhteisö Zero Hour: Massacre at Columbine High  ei varmaan olis kaverilla asetta eikä 11 kuolutta jos poliisi olis ton katsonut...

Aessu

Ei voi todeta nytten kuin että poliitikkojen lausunnot vituttaa. Itse kun harrastan ampumaurheilua, vieläpä mallia SRA ja Practical(IPSC). Noissa lajeissahan pistoolin minimikalibeerina on 9mm. Saa nähdä mitä vallesmanni tuumaa kun huomenna menen viemään kiväärin lupahakemusta...
http://www.youtube.com/watch?v=OD4JPEyayus
Tuotetun tekstin määrä on suoraan verrannollinen nautittuun alkoholimäärään.

Frankstain

Jeps, hanurista koko touhu. Ja nyt media myllyttää aihetta seuraavat kaksi viikkoa, saaden seuravan vatipään vakuuttuneeksi toimintamallin toimivuudesta omien mielipiteidensä julkituomiseen.

Poppamies Tuliliemi

Ei meitä mikään vaivaa. Muutamaa häiriintynyttä yksilöä sen sijaan vaivaa selkärangan ja terveen järjen puute, jota mielenterveyspalvelut eivät nykytilassaan kykene sataprosenttisesti karsimaan.

Menoa voisi rajoittaa uutisoimalla tapauksista tyyliin "taas yks säälittävä kestoepäonnistuja päätti valita helpon tien". Ei mitään post morteemia ymmärrystä "vaikealle mielelle" tai muutakaan, niin kenties tempauksen huomioarvo kärsisi siinä määrin ettei kukaan toinen idiootti päätä apinoida moista.

Osanottoni kaikille, joille tapaus teki väkivaltaa, henkistä tai fyysistä. En haluaisi joutua kokemaan mitään tuollaista, enkä haluaisi että joutuisi kukaan muukaan.
"In sudore vultus tui vesceris pane"

rasse

Lainaus käyttäjältä: "Poppamies Tuliliemi"Ei meitä mikään vaivaa. Muutamaa häiriintynyttä yksilöä sen sijaan vaivaa selkärangan ja terveen järjen puute

Tuo oli hyvin sanottu.

Hombre

mieleeni tuli vielä sellainenkin asia, että miksi ihmeessä nämä "älyköt",
mielipiteitä täynnä olevat idealistit aina ampuvat itseään ohimoon?
Miksi ei piippua suuhun, jolloin rekyyli ei vaikuta niin pahasti ja luoti osuu kohteeseensa nopeasti ja varmasti, jolloin ei turhia sairaalareissuja tulisi?
Miksi yleensä ampua itsensä? Miksi ei voi seisoa mielipiteensä takana?
Raukkikset saatana!!
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

JartsaP

Mun mielestäni harrasteaseet (tarkkuusammunta) pitäisi säilyttää lukituissa ja ympäri vuorokauden vartioiduissa tiloissa ampumaradoilla ja niitä ei saisi sieltä radalta viedä pois, vaan jos vaihtaa vaikka kerhoa, kerhon puolesta hoidettaisiin aseen kuljetus uuteen paikkaan.

Metsästysaseet ovat sitten oma lukunsa. Mitä niille tehdä? Tosin sen enempää Jokelassa kuin tässä uudessakaan tapauksessa kyse ei ollut metsästysaseesta, mutta kyllä niilläkin otetaan vuosittain naapureita hengiltä. Joka tapauksessa niiden suhteen mulla ei ole valmista ratkaisua.

Aseiden lukumäärääkin voisi rajoittaa, ja ilma-aseet sekä jousitoimiset (varsijouset yms.) saada myös samojen lupakäytäntöjen piiriin kuin ruutiaseetkin. Tietenkin ihmisiä voi tappaa vaikka keittiösaksilla, mutta niillä on vähän vaikeaa saada esimerkiksi kymmentä koulukaveriaan hengiltä kerralla.

Voisi myös ajatella, että koulujen (miksi muuten aina valitaan koulu verityön tekopaikaksi? Miksei jäkismatsi, messut, iltatori? Onko koulujärjestelmässäkin kenties vähän jotain vialla?) portilla voisi päivystää vartija, joka pysäyttäisi mustassa kommandopipossa kulkevat, asetta ja epämääräisiä palonesteitä kouluun kiikuttavat henkilöt.

Sitten voisi tosiaan alkaa miettimään, että voitaisiinko nuorten (ja vähän aikuistenkin) mielenterveydelle tehdä jotain? Itsekin muistan hyvin, minkälaista oli olla lapsi, jota kiusataan koulussa ja hakataan kotona. Aikuisista ei ollut lohtua eikä turvaa. Ei lasta kukaan uskonut, sen sijaan väkivaltaista äitiä uskoivat kaikki, vaikka se olisi mitä satuja kertonut. Ja kun kasvoin tarpeeksi isoksi, että uskalsin vihdoin pistää äidille vastaan, soitatti tämä poliisit paikalle ja eihän nekään minua tulleet suojelemaan vaan äitiä. Joten mitäpä jos aikuiset alkaisivat oikeasti kuuntelemaan lapsia ja ottaisivat lasten ongelmat ihan vakavasti?

Vielä ottaisin esiin tässäkin yhteydessä yhteiskuntamme työ- ja alkoholikeskeisyyden. Noiden kahden pyhyyden ympärillä pyörii kaikki. Jos et ole kiinnostunut urakehityksestä, raada ympäripyöreitä päiviä töissä tai ryyppää viikonloppuisin päätäsi sekaisin, olet epänormaali ja kaikenlainen sosiaalinen kanssakäyminen kanssasi on mahdotonta. Ihan oikeasti, sellainen tämä maa on. Onko siinä ruljanssissa sitten niin kummallista, että lapsista ja nuorista tulee mitä sattuu?

Vaikka ihmisiä maailmassa onkin ihan liikaa, niin tällaiset tapaukset ovat kumminkin ihan liian traagisia minun makuuni. Kannatan kyllä ihmiskunnan pääluvun vähentämistä, mutta mieluummin ehkäisyn ja valistuksen kautta kuin tällaisten silmittömien harvennusten. Vaikka aika tulee luultavasti näyttämään, että näiltä ja paljon vielä pahemmiltakaan verilöylyiltä ei tulla välttymään lähitulevaisuudessa. Koitetaan silti tehdä parhaamme, ettei niin kävisi enää täällä meidän lintukodossamme.

Jassu

Lainaus käyttäjältä: "JartsaP"Mun mielestäni harrasteaseet (tarkkuusammunta) pitäisi säilyttää lukituissa ja ympäri vuorokauden vartioiduissa tiloissa ampumaradoilla ja niitä ei saisi sieltä radalta viedä pois, vaan jos vaihtaa vaikka kerhoa, kerhon puolesta hoidettaisiin aseen kuljetus uuteen paikkaan.

Upea kommentti joka osoittaa ettet taida tietää aiheesta juurikaan mitään.

Idea on ankka seuraavista syistä (totesin tämän jo Jokelan tapauksen jälkeen):

- Suuri osa ampujista  harjoittelee ja kilpailee useilla eri radoilla, harrastaja saattaa esim käydä viikossa kolmellakin eri radalla harrastamassa ammuntaa - ase pitäisi hakea aina jostain radalta jos lähtee muualle? Silloinhan tilanne on sama kuin ase olisi kotona. Vai kustantaisiko joku panssarikuljetuksen jokaiselle aseelle erikseen ratojen välille?

- Keskitetty säilytys vaatisi todella suuria investointeja seuroilta tiloihin / turvallisuuteen / vartiointiin - täysin mahdotonta koska suurin osa radoista Suomessa on keskellä metsää oleva rata missä ei ole kuin puinen ampumakatos - aseet pitäisi kuitenkin kuljettaa radoille aina säilytyspaikoista, eli ne olisivat ampujan hallussa tuolloinkin.

- Yhdellä murrolla yhteissäilytykseen varkaat saisivat käsiinsä satoja/tuhansia aseita, tästä on esimerkki mm Ruotsista jossa keskitettyyn asevarastoon tehtiin vartijoista huolimatta murto ja satoja aseita varastettiin.

- Aseiden huolto / kunnossapito tehdään kotona vapaa-ajalla, huoltamaton ase ei ole turvallinen.

Toivoisin että asiassa otettaisiin nyt järki käteen, se että käsiaseet säilytettäisiin radalla ei ole mitenkään käytännössä mahdollista. sen lisäksi pitää muistaa että tämän jälkeen edelleenkin ne tulivoimaisimmat metsästysaseet olisivat kotona.

Aseiden ratasäilytys ei olisi säästänyt meitä eiliseltä draamalta - valitettavasti. Lisäksi kannattaa muistaa että surullisen tapauksen takia pikaisesti ideoitu lakimuutos, joka vaikuttaa yli puoleen miljoonaan vastuulliseen aseenomistajaan, on ehkä hieman hätiköity. Lakia huutavat muutettavaksi suurimmaksi osaksi, jotka eivät ymmärrä nykyisestäkään aselaista mitään saatika ole perillä aseiden säilytyksestä tai muistakaan yksityiskohdista. Luvansaannin helppouttakin lujiten huutavat ne jotka
eivät ole koskaan yhtäkään lupaa edes hakeneet.
Jassu @ chilit.net
Suomen Chiliyhdistys ry:n jäsen #028

JartsaP

No jos niitä aseita ei voi säilyttää em. tavalla, niin kielletään ne sitten kokonaan muilta kuin viranomaisilta. Ei niitä kukaan oikeasti tarvitse.

Ai niin, mä en tunne niin hyvin aseharrastusta koska mulla ei ole asetta. Paitsi se mikä on housuissa, ja se on varattu keveään kotikäyttöön.  :D  Ja kun on semmoinen, niin ei muuta asetta tarvitsekaan. Eikä muitakaan elimenjatkeita.

Lopez

LainausAi niin, mä en tunne niin hyvin aseharrastusta koska mulla ei ole asetta. Paitsi se mikä on housuissa, ja se on varattu keveään kotikäyttöön.  Ja kun on semmoinen, niin ei muuta asetta tarvitsekaan. Eikä muitakaan elimenjatkeita.

Jaa? Meillä emäntä kyllä tykkää vallan hirveästi, kun mä täytän pakasteen hirvenlihalla (anteeksi tahaton sanaleikki), ettei tarvitse kauppojen paschalihaa syödä. Kai siinä sitten jatkeesta on kyse, mutta mieluummin hirvi mun pakkastimessa, kuin sun nokkapellillä, eh?

Noli Me Tangere

Niin. Ei metsästystä kieltää pitäisi. Eikä ongelma ole metsästysaseet tai rata-ammuntaan tarkoitetut pistoolit. Tärkeää on se, mikä saa ihmisen tekemään tuollaista. Mikä ajoi Saaren tuohon tilanteeseen?

Sitäpaitsi vaikka ei olisi aseita, kuka tietää olisivatko Jokelan ja Kauhavan surmat toteutettu vaikka räjähdysaineilla?