tammikuu 10, 2025, 16:06:32 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Räyhis syö teillä!

Aloittaja Ryhis, elokuu 08, 2011, 17:08:33 ip

« edellinen - seuraava »

Ryhis

elokuu 08, 2011, 17:08:33 ip Viimeisin muokkaus: elokuu 08, 2011, 17:14:14 ip käyttäjältä Räyhis
Vai oliko se mainosmies? En ihan tarkkaan sentään jokaista Pahkasika-lehteä muista ulkoa.

Räyhis ei ole paha setä, vaikka onkin ruma, raakkuva rääväsuu. Räyhiksessä on ripaus ärsyttäjää, ropaus besserwisseäriä mutta pohjimmiltaan hän on leppoisa jannu, huoleton sunnuntailapsi ja rento jätkä.

Nyt loppu kolmannessa persoonassa haihattelu!

Aloitin tulisten paprikoiden kanssa puljaamisen loppukesästä 2009, papukaijoille tuli osteltua habaneroja ja Pirkka-chilejä syötäväksi. Samoihin aikoihin oli lehdessä juttua Fasse-sedästä ja koska olen taipuvainen ottamaan mallia huonoista esimerkeistä, laitoin pappareiden seuraavasta lounaasta ylijääneet siemenet itämään.

Internetistä kun ryhtyi kasvatustietoa, sekä apua, etsimään, löytyi ensiksi Infernon chilitietokanta, sitten chiliyhdistys ja lopuksi kummallista huumoria sisältävä Chilifoorumi! Tunsin olevani kuin kotonani ja nyt kahdessa vuodessa täällä onkin vietetty reilu kuukausi elämästäni (numerot eivät valehtele, mutta vaimoni mukaan 35 vrk EI TODELLAKAAN RIITÄ jos puhutaan chilifoorumilla hassatusta ajasta!).

Koska vanheneminen on pelkästään paskamaista, olen päättänyt olla ikuisesti 25-vuotias. Olen eläkkeellä oleva kokki ja nykyisin yksityisyrittäjä remonttipuuhastelun parissa, tosin olen luvannut rahasta vaikka treenata ravihevosia tai viritellä pianojakin. Uskon vakaasti, että koska ihmisellä on vain yksi elämä, se kannattaa elää täysillä.

Harrastuksiini chilin ohella kuuluu kirjallisuus, kirjojen keräily (ei kovin vakavasti), antiikki (Riihimäen lasi, apteekkipullot, huonekalut sekä kuparipannut), pubitietovisailu, mallasviskit, sikarit, englantilaisen maalaistyylin ihannointi sekä ruoka & sen tekeminen.

Rehuja on kohtuullisesti, koska koen olevani melkoinen aloittelija lajikkeiden ja makujen suhteen, olen pyrkinyt kasvattamaan sortimentin erilaisia chilejä maailman ympäri. Vajaa sata siementä laitoin itämään helmikuussa, rehuja on nyt...öööh..kolmisenkymmentä. Tosin tänään pistän jakoon nelisen kappaletta.

Kasvatuslistallani tällä kaudella

C. Pubescens
Rocoto Peru Cusco
Rocoto Red Peruvian
Rocoto ?

C. Baccatum
Bishop's Crown x2
Omnicolor
Aji Benito
Aji Cito (?) x2
Aji Cristal x2
Inca Red Drop
Lemon Drop

C. Chinense
Fatalii Yellow
Congo
Trinidad Scorpion MB
Tobago sweet
Habanero
Scotch Bonnet
Cili Coronong

C. Annuum
Poblano/Ancho ruton punkit!
Jalapeño x4
Ja pari kiinalaistyyppistä c. annuumia

Muut..
CGN: 22871 (?)
PI:281429x2
3 x Capsicum Lanceolatum
Tepin
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

InkRose

Noniin, nyt on Räyhä-setäkin heittänyt foorumimörön viitan harteiltaan ja astunut ainakin ohikiitäväksi hetkeksi valokeilaan. ;D

Jos tuo "Rocoto ?" on se minun antamani pistokas, niin kyseessä on suurella todennäköisyydellä Rocoto Peru. Chilivaarin siemenestä kasvoi hän (eli emokasvinsa) ja raakileet ainakin vastasivat hänen kuviaan. Kypsyikin punaiseksi kuten kiltin pikku rocoton pitääkin.

PP

Olen ilkeä valittaja-kuittalija joten huomautan setää pahasta, pahasta mokasta. :D Peru Cusco ei ole Rocoto vaikka sitä sellaiseksi kutsutaan. Keltaiset pubet on Canarioita eikä Rocotoja.

Chilivaari

elokuu 08, 2011, 20:27:59 ip #3 Viimeisin muokkaus: elokuu 08, 2011, 20:34:33 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 08, 2011, 18:29:34 ipPeru Cusco ei ole Rocoto vaikka sitä sellaiseksi kutsutaan.

Puutunpa tähän, kun siemenet saattavat hyvinkin olla minun ketjukirjeeseen levittämiäni.

Kuka näitä luokitteluita oikein tekee? Ketä uskoa?
Tiedän toki Infernon selkeän jaon, mutta entäpä siementen (ilmeisesti ainoa) myyjä, Pepper-King? He ovat tuon Perusta tuoneet Eurooppaan ja samalla nimenneet.
Tässä punainen Cusco ja keltainen.
Muuttuuko etumerkki pelkän värin perusteella?
Ketjukirjeessä oli vain keltaisia, eikä siihen aikaan ollut nimessä mainittu väriä.

EDIT: Näkyy Infernokin antaneen periksi ja kutsuu joitakin keltaisia pubescenseja rocotoksi. Ehkä tuo jako on aikansa elänyt?

PP

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 08, 2011, 20:27:59 ip
Puutunpa tähän, kun siemenet saattavat hyvinkin olla minun ketjukirjeeseen levittämiäni.

Kuka näitä luokitteluita oikein tekee? Ketä uskoa?
Tiedän toki Infernon selkeän jaon, mutta entäpä siementen (ilmeisesti ainoa) myyjä, Pepper-King? He ovat tuon Perusta tuoneet Eurooppaan ja samalla nimenneet.
.
.
.
EDIT: Näkyy Infernokin antaneen periksi ja kutsuu joitakin keltaisia pubescenseja rocotoksi. Ehkä tuo jako on aikansa elänyt?

Tämä ei ole yhtään oikea paikka tälle, mutta menköön. Ehkä teen asiasta oman ketjun. Olin siinä käsityksessä, että keltainen pube on aina Canario, mutta pikaisen selailun perusteella näyttää, että ne tosiaan menee ristiin, vaikka Rocoto = punainen, Canario = keltainen onkin pääasiallinen nimeämistapa.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 08, 2011, 23:29:15 ip
Tämä ei ole yhtään oikea paikka tälle, mutta menköön. Ehkä teen asiasta oman ketjun. Olin siinä käsityksessä, että keltainen pube on aina Canario, mutta pikaisen selailun perusteella näyttää, että ne tosiaan menee ristiin, vaikka Rocoto = punainen, Canario = keltainen onkin pääasiallinen nimeämistapa.

Tässä nimenomaisessa käsityksessä itsekin olen elänyt jo vuosia.Tosin mihin enää muutenkaan voi luottaa?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 08, 2011, 23:29:15 ipTämä ei ole yhtään oikea paikka tälle, mutta ...

Tämähän on juuri oikea paikka huomautuksellesi.

Minulle on jäänyt mielikuva, että monissa foorumin kirjoituksissa suunnilleen ketjun kolmannessa (usein jo toisessa) viestissä Räyhis heittää ketjun aloittajalle jauhot suuhun ja kääntää keskustelun suunnan aivan muualle. Teit siis oivalliset räyhikset!
(That's hjuumor)

Ihan asiasta jatkaakseni, tervetuloa Räyhis esille edes hitusen. Nimimerkit ovat oivallinen tapa pakoilla tai kätkeä todellinen olemuksensa. Ehkäpä tuota rääväsuun roolia voisi jo hieman pitää taustalla?

Omalta kohdaltani en näe tarvetta tänne avautumiseen, vaikka aloittelevaksi chilinkasvattajaksi itseni tunnenkin. Blogini profiilista voivat uteliaat lukea kaikenlaista mieltymyksistäni.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 09, 2011, 13:16:50 ip
Minulle on jäänyt mielikuva, että monissa foorumin kirjoituksissa suunnilleen ketjun kolmannessa (usein jo toisessa) viestissä Räyhis heittää ketjun aloittajalle jauhot suuhun ja kääntää keskustelun suunnan aivan muualle.

Mun pitkän tähtäimen tavoite on tehdä tuo edellämainittu jo ensimmäisessä viestissä!  ;) ;D
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset

Macex

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - elokuu 09, 2011, 19:42:26 ip
Minulle on jäänyt mielikuva, että monissa foorumin kirjoituksissa suunnilleen ketjun kolmannessa (usein jo toisessa) viestissä Räyhis heittää ketjun aloittajalle jauhot suuhun ja kääntää keskustelun suunnan aivan muualle.

Mun pitkän tähtäimen tavoite on tehdä tuo edellämainittu jo ensimmäisessä viestissä!  ;) ;D
Jotenkin et aina kerkeä olemaan se eka, vaan pääset vähän jälkiliukkaille sutimaan. Mutta sulla näyttää olevan Hiacessa sellaset pulttirenkaat, että sutimista ei oikein olekkaan.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Ryhis

Hiace edustaakin TOYOTA YLIVOIMAA!

Whili

Lainaus käyttäjältä: Macex - elokuu 09, 2011, 19:55:50 ip
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - elokuu 09, 2011, 19:42:26 ip

Jotenkin et aina kerkeä olemaan se eka, vaan pääset vähän jälkiliukkaille sutimaan. Mutta sulla näyttää olevan Hiacessa sellaset pulttirenkaat, että sutimista ei oikein olekkaan.

Olihan Herra tuossa viikko sitten pari päivää hukkunut täysin foorumilta...  olikohan Hiacee huoltamassa?   Jäi monta räyhäkästä vastausta tulematta.
No tervetuloa takaisin räyhisteleen !!

ParturjzCoxsone