tammikuu 08, 2025, 22:12:44 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Vaten salainen nurkkaus

Aloittaja Vate, elokuu 11, 2011, 14:16:19 ip

« edellinen - seuraava »

Vate

elokuu 11, 2011, 14:16:19 ip Viimeisin muokkaus: elokuu 12, 2011, 07:48:21 ap käyttäjältä Vate
Eli,  laitan ny mun reseptit tänne, eli tota noin, näin...

Noni, taas uus tapa käyttää papuja! Kirjassa sanottiin hassusti et kidenypapu on kul suoralla käänöksel kyl oikeest munuaispapu... Mutta mitäpä tuo, samaa tavaraa tarkoittaa kirjoittaja ;)

Ainekset:
(Tästä tulee annos 6 ihmiselle, ei eläimelle,
ellei oo hevonen tai jopa HIRVI!)

125g kuivattuja kidneypapuja* (kuivatusohjeet lopussa) tai 1 tkl (425g) suolaveteen säilöttyjä papuja
25g margariinia
250g sipuleita
Chiliä oman maun mukaan, mitä lajiketta vaan
1 porkkana
1 lehtisellerin varsi
7-8dl kanalientä
Runsas 1dl tomaattimehua
250g vahvasti maustettua grillimakkaraa
Suolaa

Tee näin: Poista papujen joukosta roskat, mahdolliseseti rikkoutuneet/piloille menneet pavut.
Kun olet liottanut pavut,mittaa pavut kulhoon ja peitä kylmällä vedellä.
Kuori ja silppua sipulit ja kuullota ne rasvassa.
Sekoita juokkoon chilit ja kuumenna sekoitellen vielä minuutin ajan.
Kuori ja suikaloi porkkana ja viipaloi sellerin varsi.
Lisää sipulin joukkoon porkkanasuikaleet, selleri, pavut, kanaliemi ja tomaattimehu.
Kuumenna sekoitellen kiehuvaksi, peitä kannella ja keitä reippaalla tulella 10 minuuttia.
Vähennä lämpöä ja anna ruuan hautoa 20 minuuttia tai pitempään, kunnes pavut ovat kypsiä.
Viipaloi makkara ja lisää keitoksen joukkoon. Anna keiton hautua kunnes makkara on kuumentunut.
Mausta suolalla. Kaada keitto laajuiseen termoskannuun. Tarjoa keiton lisänä  tuoretta sämplylää ta hiivaleipää.

*Liota pavut mieluiten yön yli tai useita tunteja. Kaada liuotusvesi pois ja keitä papuja runsaassa vedessä 10 minuuttia. Siivilöi pavut.
Keitto valmistuu huomattavasti sutjakkaamin, jos korvaat kuivatut pavut tölkkipavuilla, joita ei lioteta eikä kypsennetä.

Huom! En ole ite kokeillu, kertokaa tulokset jos huvittaa niin tänne vaan! ;)

Vate

Nytten PAHOLAISEN MUNAT! :D

Eli, resepti on täsä, olkaa hyvä ja ihastelkaa... ::)

(Annos on 4 persoonalle)

Tarvitset:
1 pieni sipuli hienonnetuna
25g voita
500dl tomaatteja kaltatuina ja hienonnettuina tai 1tkl (400g) tomaattimurskaa
½ sitruunan mehu
1 rkl valkoviinietikkaa
Oman maun mukaan chiliä (mieluiten kastikeena)
2 tl fariinisokeria
3dl kanalientä kuutioista
2 rkl persilijaa hienonnetuna
Suolaa
Mustapippuria myllystä
4 teeleipää
Voita
4 kananmunaa

Ja sitten pitäisi tehdä näin:

Käristä sipulinsilppu kevyesti voissa. Lisää tomaattimurske, sitruunamehu, puolet valkoviinietikasta,
tomaattisose, chilit, fariinisokeri,kanaliemi, persilija, mustapippuri, suolaa.
Kuumenna keitos kiehuvaksi ja anna hautua n. 20 minuuttia, eli kunnes kastike on sakeaa. Voit käyttää kastikkeen
sellaisenaan tai tasoittaa sen tehosekoittimella. Pidä kastike lämpimänä. Paista teeleivät molemmilta puolilta ja pidä ne lämpimänä.
Täytä paistinpannu puoliksi vedellä. Lisää loppu valkoviinietikka ja kuumenna vesi kiehuvaksi.
Riko yksi kerrallaan munat kahvikuppiin ja kiepauta munat liemen sekaan. Toimi nopeasti,, sillä munien kypsy-
misaika on 3 minuuttia.Käytä kahta lusikkaa, niin saat koottua kaiken valkuaisen keltuaisen ympärille.
Kypsissä munissa valkuainen on hyytynyt, mutta keltuainen on vielä löysähkö. Nosta munat keitinliemestä reikäkauhalla ja anna kaiken liemen valua pois. Nosta munat talouspaperille kuivumaan. Pane lämipät teeleivät omille lautasilleen.
Nosta päälle uppomunat. Lusikoi päälle kuuma, tulinen kastike. Tarjoa välittömästi!

Tämmöstä tällä kertaa ::), kuvia annoksista tulee kun teen kyseisiä ruokia. ::)

Nizo

Eikös noita reseptejä olisi fiksumpi laittaa vasta sitten, kun on itse todennut ne hyviksi?

coco

Ite en ainakaan kehtaa laittaa ennenkun teen ja maistan!

ragor

Onko tuossa mitään vahinkoa sattunut, kun on selkeästi mainittu, että reseptin jakaja ei ole itse kokeillut ko. reseptiä???? Hyvä vaan mun mielestä, että lupaavia repsuja laittaa muidenkin näkösälle, vaikei itse olisi kerinnytkään ohjetta kokeilemaan. Toivottavasti jollain on aikaa nämäkin kokeilla ja jakaa tietonsa meille jotka eivät ole viitsineet :D

tsilizoo

Reseptejä löytää joka nurkasta. Eli mielummin itse koettuja/maistettuja reseptejä.

Vate

elokuu 13, 2011, 10:13:58 ap #6 Viimeisin muokkaus: elokuu 13, 2011, 11:16:06 ap käyttäjältä Vate
Itekkin tosa pohtisin et en oo kyl tehy näistä kumpaakaan...

Joten, laitetaan joku päivä kokemuksia :D

Jahvetti

Olishan se ihan ehkä järkevääkin tehdä, maistaa ja säätää maut kohdilleen ennen reseptien levitystä.
Tosin silloinkin se on oman mieltymyksen mukaan tehty, ja vaatii taas uusia virityksiä seuraavilta kokeilta.

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

marko-

"kiirastuli - 10 hengelle - paketti nagoja (5kpl) - puolita nagat - jokainen syö puolikkaan ja 'nauttii' kiirastulesta"

Itse tykkään myös jos reseptiä on kokeiltu. Ylläolevaa ei ole tässä tapauksessa kokeiltu kimppakivana mutta eipä tuossa oikein mitään reseptiäkään ole, vaan lähinnä on piheys tai pelko kuolemasta iskenyt! :) yksin on toki tullut kokeiltua (yhtä).

Vate

Tänään tai huomenna näätte Paholaisen Munat kuvin ja sanonin, vai menkis se toistepäin? :(

MegaRatt44

Joo tee vaan! Uskaltaa kokeilla sitten itekkin! 8)
Kauden 2012 päiväkirja alotteilla:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11388.0

Vate

Joo, aineet tänään, huomenna kuvia/kokemuksia! :)

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

wille

Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

MegaRatt44

Lainaus käyttäjältä: Vate - elokuu 15, 2011, 16:23:17 ip
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - elokuu 15, 2011, 11:00:05 ap
Lainaus käyttäjältä: Vate - elokuu 15, 2011, 08:06:00 ap
Tänään tai huomenna näätte Paholaisen Munat

Fingerpori anyone?

Mitä meinaat?
;D
¨

Aika offtopic täm Fingerpori, mutta etkö ole Vate koskaan kuullut Fingerporista? ??? :o
Kauden 2012 päiväkirja alotteilla:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11388.0

Vate

OONHAN MÄÄ! Mut mitä se oikeest liityy "paholaisen muniin"?

Nizo

Tähän kohtaan joku naseva facepalm...

InkRose

Vatella on tainnut jäädä aamulla Rivo-Riitan ajatusmalli lataamatta. ;)