kesäkuu 26, 2024, 03:55:35 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


nuotio hauki chilillä tietysti

Aloittaja JmcLee, elokuu 17, 2011, 15:14:06 ip

« edellinen - seuraava »

JmcLee

Jos aloitan vaikka tälläsellä helpolla mökki ruualla.
Kaikki joskus kalastaneet saavat niitä haukia joista asiaan vihkiytymättömät eivät tiedä mitä tehdä. Noh yksi vaihtoehto olisi nuotio.

Monelle varmasti tuttu keino on niin kutsuttu leivinpaperi-sanomalehti halko.
1kpl suomustettu hauki, koko vapaa mutta tollanen alle par kilonen on kompaktimpi paketti. Perus perkaus sisuskaluille ja tilalle (kalan sisään siis) suolaa pippuria ja yrttejä. Itse laitoin viimeksi sitruunatimjamia, tilliä, basilikaa ja kirveliä. Mutta tosiaan oman maun mukaan. Ja niitä saa tunkea sisuksiin reilusti. Halkoon olen laittanut chiliä hennosti muidenkin syömätottumuksille sopivaan malliin. Kuitenkin kalan kypsennystä harrastaneena voin sanoa että reilu chili toimii erittäin hyvin tuohonkin. Lemon dropilla ja yrteillä täytetty kuha esim nam nam.. Siitä toiste.
Leikkaa viillot hauen kylkee (n.1cm syvä) kuten makkaraan, hiero pintaan suolaa (merisuolaa käytän itse mutta varmasti kaikki käy). Olen saattanut heittää yrtti oksankin (esim paksu rosmariinin oksa) nahan ja leivinpaperin väliin, mutta hifistelyn puolelle saatta mennä.


Kostuta leivinpaperi erittäin märäksi ja kiedo hauki siihen, pari kertaa ympäri riittää. Kostuta sitten sanomalehteä ja kääri leivinpaperi hauki siihen. Mahdollisimman tiukkaan pari ekaa kerrosta. Itse olen kiepittänyt märät leivinpaperit ja 2 kostutettua sanomalehti kerrosta. Sen jälkeen kuivaa sanomalehteä kiepittänyt 3-4 kerrosta. Eli tuloksena on leivinpaperi/sanomalehti halko. Nimensä mukaisesti heitän sen nuotioon. Poltan siis nuotiota tuon halon päällä tarkennettuna enkä mitää juhannuskokkoa, 2-3 puun söpöä nuotiota. Hiilos hyvä olla jo alla. Leivinpaperi kun rupee näkymään kierros ympäri ja sama kun toistuu nii hauki olla valmis. Paketti auki ja sormet likasex.

En usein kirjoittele reseptejä muille, joten harjoitusta saatan kaivata tältä osastolta. Toiseksi jos joku meinaa ruveta oikomaan kielioppi tai kirjoitus virheitä, otan osaa niitä on luvassa aina lisää. Moni opettaja ei saanut orastavaa sanasokeutta kuriin, luuletko pystyväsi parempaan. Tarkistan kaiken kirjoittamani monesti mutta virhe saattaa olla minusta täysin oikein, enkä sitä näin huomaa. Selittelyt sikseen ja julkaisuun.

pgrt

Tämä "rosvopaisti" kalasta on muuten sitten makoisaa.
Kuhasta tuli tuota joskus tehtyä ja leivinpaperi kostutettua valkoviinillä :)
Experience is simply the name we give our mistakes.

LupeKani

Nyt rupesi kuola valumaan pelkästä ajatuksesta. Mökki, kalastus ja iltanuotio rannassa...

JmcLee

valkoviinillä en ole ennen kastellut, tuotapa kokeillaan.

MasaT

Oli alkukesästä 5 kilon hauki käsissä ja tämä kypsennystapa olisi varmaan ollut mielekkäämpi, kuin yritys fileoida tuo hauki ruodottomaksi (Varsinkin, kun oli jo jäykistynyt mutkalle). :)

Hubert

elokuu 17, 2011, 23:55:08 ip #5 Viimeisin muokkaus: elokuu 17, 2011, 23:56:44 ip käyttäjältä hubert
Olen hauesta tehnyt monenlaista murkinaa, mutta yleensä vasta kotona keittiössä. Mökillä se on jäänyt lähinnä gourmet-kalapuikkojen paistoon...
Tämä kuullostaa kyllä erittäin hyvältä ja tulee varmasti syksymmällä kokeiltua!

ps. Kun olet kalojen ja chilin kanssa pelannut, niin onko osunut eteen erityisen hyvää chili+kala-paria chili cevicheen?

edit: typo

Herra 47

Hiilloshaukea joskus "muutamia" kertoja syöneenä voin sanoa että erinomainen tapa tehdä haukea... sisällä ollut sillon hiukan perinteisempiä kuten kuivattuja luumuja sitruunan viipaleita ja tilliä
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

coco

Tuo kuulostaa kyllä niin hyvälle. Pakottaa kokeilemaan seuraavan hauen kanssa.

JmcLee

Lainaus käyttäjältä: hubert - elokuu 17, 2011, 23:55:08 ip
Olen hauesta tehnyt monenlaista murkinaa, mutta yleensä vasta kotona keittiössä. Mökillä se on jäänyt lähinnä gourmet-kalapuikkojen paistoon...
Tämä kuullostaa kyllä erittäin hyvältä ja tulee varmasti syksymmällä kokeiltua!

ps. Kun olet kalojen ja chilin kanssa pelannut, niin onko osunut eteen erityisen hyvää chili+kala-paria chili cevicheen?

edit: typo


Sen verran alotteleva chilin kasvattaja (ekaa kesää viljelijänä), että kokemus kanta vielä pieni eri lajikkeiden kaytöstä. Kokkailut tuoreella chilillä ennen tätä kesää on ollut välillä vihreä- punainen chili (villinä hetkenä marketti haba). Kastikkeita käyttänyt enimmänkin. Tämän kesän kokeilutkin on ollut viljely innostyksen jakaneiden kavereiden tukemaa, muutamia ostoksia tietysti marketeista. Onneksi löytyy jopa nimettyjä lajikkeita nykyään. Omat kullanuput ovat myöhäisen alotuiksen takia vielä raakileita.

Summa summarum- kala cevichen tekemisen taso on punainen chili. Kokemukseni lisääntyy mopon karkailun myötä, joten ehkäpä voin antaa tulevaisuudessa tarkempaa ohjeistusta

wille

Cevicheen olen käyttänyt tuoretta Lemon Dropia ja kuivattua Chipotlea. Toimii hienosti. Voisin kuvitella myös Fataliin sopivan loistavasti. Savustettu Fatalii? Täytyypä syssymmällä yrittää. Serranokin voisi suikaloituna olla mainio vaihtoehto.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit