Kiinnostus aloittaa kasvattaminen!

Aloittaja Maikol, elokuu 24, 2011, 16:01:17 ip

« edellinen - seuraava »

Maikol

Tervehdys!

Elikkäs kiinnostaisi aloittaa chilin kasvattaminen itse. Olisiko jollakin Kuopiossa taimia/siemeniä pois annettava/myytävänä? Netistä olen katsellut että voisi tilailla. Näyttäs olevan kaikissa vaan tollanen minimi tilauksen € summa, joten tekisi mieli ihan aluksi kokeilla etes muutamaa siementä tai taimia saada kasvamaan, ennenkuin enempi tilaisi. Tietty jos siemeniä olisi niin postissa saisi laittaa tulemaan, kunhan sovitaan postitus tapa! :)

CyberDog

Nyt on vähän huono aika alottaa kasvatusta. Mutta jos jakselet odotella vaikka lähemmäs joulua niin voidaan tilata vaikka kimpassa ne siemenet. Mulla kyllä on joitain lajikkeita siemeninä mutta ei ehkä sieltä "helpoimmasta" päästä.

Maikol

Nojoo, näin oon lukenu ja vähän pelkäny et oon väärässä ajassa! :/ oiskohan tuota kuitenkin mahdollisuus kokeilla? :)

RakuLa

voi kai sitä ajankuluksi kokeilla jos hommaat vain kunnon valaistuksen talveksi kasville

Maikol

Löytyypi tollaset ESL-lamput x2 :) eipähän siinä mitää menetä vaikka kokeilisi.

Nizo

Ei todellakaan menetä mitään! Päinvastoin. Kaikki kokemus on tarpeellista.

Maikol

elokuu 25, 2011, 09:53:40 ap #6 Viimeisin muokkaus: elokuu 25, 2011, 10:07:56 ap käyttäjältä Maikol
Kyllä se nyt vaan tuli fataliilta tehtyä tilaus.! Katellaan ja seuraillaan miten onnistuu!  ;)

Ymmärsin vissiin oikein, että esim. tilatut siemenet säilyvät pitkänkin aikaa? eli voin nyt laittaa kokeesi yhden erän ja tammikuun tienoolla sitten uuden samoista siemenistä?

InkRose

Siemenet täytyy kuivata jos haluaa varmistaa säilyvyyden muutamaa viikkoa pitemmälle. Kuivana sitten säilyvätkin jopa vuosia elinkelpoisina. Ihan hyvin voit laittaa hetikohta vaikka puolet joka pussista itämään ja sitten uusia joulun tienoilla jos epäonnistuu.

Maikol

elokuu 25, 2011, 11:21:37 ap #8 Viimeisin muokkaus: elokuu 25, 2011, 11:31:09 ap käyttäjältä Maikol
Täytyypi näin tehdä!

Löytypä vanhemmilta tollanen Zen Grow-pöytäpuutarha-tsydeemi. 
http://shop.zengrow.com/product/14/zengrow-6-poytapuutarha-musta

Voispa totakin vehjettä kokeilla samalla :P

ookkerpak

Mä idätin ja kasvatin Indoorgardenissa (http://indoorgarden.mycashflow.fi/product/1/herbie-23) muutamat hilit tossa keväällä. Ne sai melkosen pikastartin verrattuna mullassa kasvatettuihin. Laite jäi vaan melko pian pieneksi ja emäntä riemastui kun basilikalle ei ollu enää tilaa.
Never take any shit from an inanimate object.

Zabi

Jos pistokkaita haluat niin tässä olisi listaa (viestin lopussa) mitä nyt on kasvamassa. Siitä vaan valkkaamaan. :)
Asustelen Savolanniemessä, jos kiinnostaa pistä YV:tä.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Maikol

Piru vie! jos nuo tilaukseni eivät lähipäivinä postista tipu/ensimmäiset istutukset menee lörinäks, voisin tulla Savolanniemessä pyörähtämään :) Tiedätkö Kuopiosta, saako täältä jostain kätevästi ostettua kivivillakuutioita? Näyttää tuo eines toimivan porukalla niin hyvin, jotta tekis mieli sellaista kokeilla.

Zabi

elokuu 26, 2011, 09:20:10 ap #12 Viimeisin muokkaus: elokuu 26, 2011, 09:22:58 ap käyttäjältä Zabi
Kuopiosta ei tunnu oikeen löytyvän kivivilla kuutioita, jos tulet hakemaan pistokkaita voin antaa pätkän kivillaa mukaan. Tuli joskus ostettua sitä pari sellaista metrin pötkylää Saksasta.

Ensi viikon viikonloppuna olen vasta paikalla, lähden tänään työmatkalle ja palaan Kuopioon vasta ensi viikon to tai pe.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

Maikol

jasso, nyt ne oli siemenet postilaatikkoo kolahtanu. Jahka töistä pääsee, niin katsotaan mitä tästä nousee, jos nousee!

Rami

Lainaus käyttäjältä: Maikol - elokuu 30, 2011, 11:57:26 ap
jasso, nyt ne oli siemenet postilaatikkoo kolahtanu. Jahka töistä pääsee, niin katsotaan mitä tästä nousee, jos nousee!

Kun lukasee nuo idättämisen salat tuolta inferno sivuilta (http://infernochili.net/index.php?page=kasvatus) niin kyllä nuo varmasti nousee, itsekkin vielä ihan alottelija tässä touhussa ja silti tähän mennessä 99% saanu itämään kivivillassa kun oon noita ohjeita seurannu!

Ei muuta kun hyvät kasvatus sessiot sinnekkin vaan.

PS. Varo se mopo on aika ärhäkkä karkaamaan käsistä. Ja varmasti 90% forumin käyttäjistä voi varmasti allekkirjoittaa tämän!

Maikol

joo noita onki töissä ehtiny oikee kunnolla seuraa :D niitten pohjalta lähetää!

kiitoskiitos ja katotaa mihkä suuntaa se keula lähtee! Pelkään pahinta  ;)

InkRose

Suosittelen vahvasti myös Chilivaarin blogin ottamista seurantaan. Alkuvaiheessa ainakin itselleni - varmaan aika monelle muullekin - on hänen 12 etappia chiliin-sarjastaan ollut valtavasti apua. Olkoonkin, että siitä vielä pari artikkelia puuttuu. Kasvatuksen alkupää idätyksestä kukkiin on kuitenkin selvitetty hyvien kuvien kera siellä.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: InkRose - elokuu 30, 2011, 16:33:56 ip... 12 etappia chiliin-sarjastaan ollut valtavasti apua. Olkoonkin, että siitä vielä pari artikkelia puuttuu.

Totta, kaikki jää kesken.  :D
Itse asiassa nuo satovaiheen otsikot ovat niin laajoja, että niitä on käsitelty melkein joka päiväkirjamerkinnässä. Vaikeus on rajata, tiivistää vaikkapa parinkymmenen kirjoituksen sisältö yhteen blogimerkintään. Eli olen katsonut paremmaksi jättää nuo aiheet vaikkapa blogin haun varaan. Ehkä niissä voisi olla vihje parhaasta hakusanasta?

Kenties vielä joskus seuraa tiivistelmäkin.

Maikol

Tulipas ensikertaa eteen tuo Chilivaarin "12-etappia.." ! Omasta mielestä kattavin ja auttavin tähän mennestä ohjeista, mitä olen lukenut! Hatunnostot

InkRose

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 30, 2011, 16:44:15 ip
Lainaus käyttäjältä: InkRose - elokuu 30, 2011, 16:33:56 ip... 12 etappia chiliin-sarjastaan ollut valtavasti apua. Olkoonkin, että siitä vielä pari artikkelia puuttuu.

Totta, kaikki jää kesken.  :D
Itse asiassa nuo satovaiheen otsikot ovat niin laajoja, että niitä on käsitelty melkein joka päiväkirjamerkinnässä. Vaikeus on rajata, tiivistää vaikkapa parinkymmenen kirjoituksen sisältö yhteen blogimerkintään. Eli olen katsonut paremmaksi jättää nuo aiheet vaikkapa blogin haun varaan. Ehkä niissä voisi olla vihje parhaasta hakusanasta?


Totta tuokin. Eniten ongelmia aiheuttaa varmasti monelle juuri tuo alkukasvatus, onhan ne pikku rääpäleet vielä aika herkkiäkin kaikille vaivoille ja virheille. Sitten kun kukkii, ollaan jo melkeinpä voiton puolella. Satoamisen ja kypsymisen ympärillä on jo (vai vielä?) niin paljon mutua, luuloa ja (taika?)uskoa, että vaikea sieltä on sitä olennaista totuutta esille kaivaa. Semminkin kun se kasville riittävien olosuhteiden haarukka on aika laaja kuitenkin, eikä suurin osa kasvattajista aio tieteen tasolle sadon optimointia viedä kuitenkaan.