tammikuu 08, 2025, 22:02:42 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

vinkkejä chilin annostelemiseen

Aloittaja marko-, elokuu 25, 2011, 21:45:08 ip

« edellinen - seuraava »

marko-

Moro!

Tämä voi olla vähän tyhmä kysymys, mutta taustoitetaan vähän ensin. Mä syön tulista ruokaa, muut perheenjäsenet ei. Löytyy 2v ja 8v lasta jotka kokkauksia syövät, sekä ei-tulisesta tykkäävä avokki. Jopa joku kaupan currykastike voi tuntua heistä tuliselta ja mä en tunne *mitään*.

Miten pystyn käyttämään ruuassa chiliä antamaan makua ilman että pilaisin ruuan (heille)? Olen joskus kokeillut random chilirouheella terästää ruokaa ja olen laittanut sitä 1/4 teelusikallisen tyyliin 400g lihasta. Se on uponnut ihan OK ja varmaan kokeilemalla löydän rajan missä mennään. Entä miten on tuoreen chilin laita, esim jallun ja aji cristalin, pitääkö se pilkkoa todella pieneksi tai poistaa siemenkiinnike tai jotain ettei namipalat saa haukkomaan henkeä?

Toleranssista on kyllä tämän takia vähän haittaa...

wille

Pink Habaneroa, Championia ja muita mietoja, muuta maukkaita kasvamaan. Niitä sitten pitkin kesää tuoreeltaan silputtuna ruuan päälle. Siemenkiinnikkeiden poistaminen tosiaan vie sen pahimman terän.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Nosiseptori

Aika vaikeaa on annostella muille chiliä, varsinkin niin, että omakin suu tykkäisi. Yksi keino tietysti on maustaa vain oma annos. Jos haluaa tuoreen chilin makua, niin yksi ratkaisu voisi olla esim. kuullottaa voissa tai öljyssä (tai pienessä määrässä samaa ruokaa, joka on juuri valmistumassa) chilejä erillisellä pannulla ja lisätä siitä sitten omaan valmiiseen annokseen. Tätä voinee kokeilla myös muiden perheenjäsenten annoksiin pikku hiljaa lisäten. Parasta tuollaisessa konstissa lienee se, ettei koko 10 litran padallinen mene "pilalle", jos sattuu tulemaan vahingossa liian tulista. Tällöin tulee ehkä vain yksi ylitulinen lautasellinen, jonka voi syödä vaikka itse.

pgrt

Toisten toleransseja kun ei tiedä niin määrään on paha mennä sanomaan mutta yksi kikka jos omistaa hyvän valkosipulin pusertimen, vetää samasta laitteesta ensin chili/palanen ennen valkosipulin runttaamista. Menee aika hienoksi ja ei tule liian tulisia sattumia.

Ja aina parempi mitä aiemmassa vaiheessa chilin sekottelee sapuskaan hautumaan niin ei sitten se tulisuus pääse iskemään siinä kattilasta lautaselle vaiheessa.
Experience is simply the name we give our mistakes.

paw

Täällä vaimo ei siedä tulista (vielä), mutta pitää kuitenkin miedosta lämmöstä. Itse kun kokkailen, niin laittelen mausteet kattilaan/pannuun melko vähissä määrin ja lisään omalle lautaselle riitävästi lisämausteita. Olen pariin otteeseen ylimaustanut, eikä kenelläkään ollut kivaa... :( Toinen vaihtoehto on tietenkin se että ensin sivuun pliisummat annokset ja loput maustetaan tulisesti pannulla. Kaikki dipit/kylmät kastikeet/tmv. tehdään käytännössä aina useampaan kippoon (mieto/isännän oma).
Pyhä kolminaisuus: Viski-Olut-Chili

popcornmaker

Lainaus käyttäjältä: paw - elokuu 27, 2011, 17:39:09 ip
Täällä vaimo ei siedä tulista (vielä), mutta pitää kuitenkin miedosta lämmöstä. Itse kun kokkailen, niin laittelen mausteet kattilaan/pannuun melko vähissä määrin ja lisään omalle lautaselle riitävästi lisämausteita. Olen pariin otteeseen ylimaustanut, eikä kenelläkään ollut kivaa... :( Toinen vaihtoehto on tietenkin se että ensin sivuun pliisummat annokset ja loput maustetaan tulisesti pannulla. Kaikki dipit/kylmät kastikeet/tmv. tehdään käytännössä aina useampaan kippoon (mieto/isännän oma).

Ite käytän myös tätä eri annokset systeemiä. Laitan raa-asti osan jauheliha soosista toiseen kattilaan ja maustan sen omian mieltymyksien mukaan. Samoin lihapulla taikinasta osa toiseen kulhoon jne. Hieman lisäjobia ruuanlaittoon, mutta lopputulos yleensä kaikkia miellyttää. On kyllä käynyt niinkin että kun antanut vaimolle ja muksuille maistiaiset omasta versiosta niin ovat halunneet lisää ja itse joutunut loppujenlopuksi syömään chilitöntä annosta  :D

marko-

Kiitos kaikille vinkeistä. Täytyy varmaan vain yrittää löytää jonkinlainen sopiva kultainen keskitie tuon chilin kanssa. itsellenihän saisin juuri sitä mitä haluan jos jaksan nähdä kokkaamisen suhteen vaivaa, mutta tiskaamishalut ovat vähän huonot. mutta jos tekee jotain uunissa tjsp paisteltavaa niin silloinhan tuo annostelu on aika selkeää. Ja kyllä tuota miedompaa chiliä tulee. tällä kaudella onnistuin tappamaan pink haban jo taimivaiheessa kun se jäi jonkun esineen väliin puristuksiin.