kesäkuu 28, 2024, 23:51:58 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Etiketti "rikokset"

Aloittaja papereeka88, elokuu 28, 2011, 22:27:43 ip

« edellinen - seuraava »

papereeka88

Laitetaas tällänen aihe,kun nyt kerta tuolla chilifestari linjalla innostuttiin olut tuopin materiaalia ruotimaan :D Elikkäs miten ihmiset "rikkoo" esimerkiksi tiettyihin juomiin liittyviä sääntöjä ja etikettejä (itse pidän näitä yleensäkin naurettavina ja snobailuna).Itse juon vaikka kalliin laatu rommin colan kanssa olen myös juonut huippu hyvää mallas viskiä colan kanssa.Viiniä juon vähän ja silloinkin miten sattuu samoin en myöskään ymmärrä miksi kuohuviinin ja shampan täytyy olla niin kuivaa ja hapanta että silmät vääntyy päästä pihalle ollakseen laadukasta.Mutta kai sitä pitää kansalle huvituksia keksiä ;)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Kadotus

Juoma on juomaa ja leipä on leipää, itse tykkään esim. viskistä sellaisenaan, mutta jos joku haluaa jotain arvoviskiä haistella tuntitolkulla ja sen jälkeen maistaa puoli tippaa ja kertoa sen maun väreistä ja lirinän stereokuvasta, be my guest. KUNHAN kukaan ei tule ja kerro minulle, kuinka joku tietty tyyli nauttia sitä sun tätä on se ainoa oikea. Ryyppäisin junttimaisesti jotain 50-vuotista arvoviskiä, ihan vain piruillakseni moisille jeesustelijoille, jos minulla nyt edes sattuisi olemaan varaa ryypätä jotain 50-vuotista arvoviskiä.

Vaikka toki itsekkin  varmasti sorrun olemaan "muita parempi ja asiantuntevampi", joissain asioissa, ei se muuta sitä tosiseikkaa, että itseä useimmiten vituttaa moinen käytös. Hitto jo pelkästään halveksimalla ja vastustamalla moista toimintaa, olen itse ihan yhtä paha, mutta ei voi lyödä ja odottaa säästyvänsä itse lyönneiltä...  ::)

Jos sitä sitten hakis yhden Pirkka-oluen jääkaapista.  ;D ;D
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Paska maa + paskat ihmiset = paskat kuljettajat.

marko-

Lainaus käyttäjältä: Kadotus - elokuu 28, 2011, 23:23:17 ip
Jos sitä sitten hakis yhden Pirkka-oluen jääkaapista.  ;D ;D


Kyllä sitä nyt snobbaillaan ihan urakalla! ;)

InkRose

Itse olen sen verran välineurheilija, että jos kerta olen tastinglaseja viskin nautiskelua varten ostanut, niitä myös viskistä nauttimiseen käytän. Silloin menee aikaakin sitten enemmän, varmaan aika lähelle tunti per senttilitra, etenkin jos viski on joko erinomaisen mielenkiintoista tai olen sitä saanut vaikka vain 3-5 cl maistiaisen... On toki niitäkin hetkiä, jolloin tarkoitus ei ole kummemmin nautiskella ja aikaa viettää sen lasin ääressä, jolloin toisinaan tuleekin vain huikattua suoraan pullosta. Silloin ei kyllä ole pullokaan sitä itseni ikäistä single cask-mallasviskiä vaan jotain hieman tavanomaisempaa. Sen sijaan hyvää viskikolaa en ole koskaan maistanut. :)

Samoin punaviinin juon kotonani punaviinilasista, kun kerta varta vasten on lasit hankittu. Toisaalta kylässä juon siitä lasista mikä käteen annetaan, en yleensä ala nipottamaan ihan noin pienistä. Ruokajuoman ollessa viini, lasi on milloin mikäkin. Yleensä kuitenkin joku jalallinen, käytännössä kotona oltaessa joko Iittalan Verna tai Essence.

Minkäs sitä ihminen luonteelleen voi? Olen aina ollut (nuorempana vielä nykyistäkin voimakkaammin) kovasti sen kannalla että jos asiat "kuuluu" tehdä jollain tavalla, ne pitäisi yrittää tehdä sillä tavalla. Kun on ensin tehty ohjesäännön mukaan, voi sitten ruveta soveltamaan jos se koetaan tarpeelliseksi. Nyttemmin, kun olen vähän nähnyt elämää ja luulen jotain oppineeni, huomaan tuollaisen normatiivisen käytöksen siirtyneen vähän enemmän taka-alalle. Ei se ole niin justiinsa, eikä se ole minulta pois jos joku haluaa tehdä toisin. Eihän minullakaan ole oikeaoppisia Pilsner- ja Lager-laseja, saati erilaisia lambic- ja muita belgiolutvateja (enkä ole koskaan oikein oppinut belgialaisista oluista tykkäämään, tuppaavat olemaan liian hapokkaita makuuni). Pari ale/bitter-tuopposta on ja niistä yleensä oluset juon, sikäli kun en imaise suoraan tölkistä tai pullosta.

LudwigVonAntero

Kyllähän kaikelle sobeilulle, hifistelylle ja muulle vastaavalle toiminnalle on oma paikkansa. Kunhan siitä itse oikeasti nauttii. Sellanen ihme esittäminen onkin sitten toista maata.
Tuleehan tuota itsekkin saunan jälkeen nautiskeltua kylpytakissa hyvää savuista ja turpeista viskiä juuri putsatusta ja paksupohjaisesta lasista jazz-vinyylin soidessa taustalla. Itse tykkään fiilistellä ja nautiskella.
Jos joku tykkää juoda sitä paskahuussissa suoraa pullosta kuunnellen mp3sia, niin mitäpä se haittaa. Kaikki tyylillään :)

paw

InkRosea kompaten: Olen kotonani välineurheilija ja siellä nauttiminen on suorastaan taiteellinen suoritus insinöörimäisellä tarkkuudella. Ja kun en vaivaudu kantamaan "välineitä" mukanani pitkin ja poikin, niin muualla suostun olemaan olosuhteiden uhri. Käytännössä kaikki eri lasit ovat niiden vaatimien oluiden käytössä ja harvoin tarvitsee poiketa etiketistä tällä saralla...

Juomien sekoittamisesta tai muista "etiketinvastaisista" nautintatavoista on hyvä ohje: "Nautin niinkuin haluan, muut tehköön oman mielensä mukaan". Ei minua kiinnosta jos joku lotraa viskinsä jaffalla tai dippaa banaaninsa ketsuppiin. Kukin makunsa mukaan. Tosin joskus jonkun eksoottiset makumieltymykset herättävät sen verran mielenkiintoa, että joskus tulee kokeiltua erinäisiä reseptejä.
Pyhä kolminaisuus: Viski-Olut-Chili

Ryhis

Etiketin rikkominen on tosiaan "etikettirikos".

Vasta kun etiketin tuntee täysin ja läpikotaisin, sitä voi todella rikkoa. Muussa tapauksessa ihminen on täysi pelle. Hyvänä esimerkkinä viime joulukuussa olleet televisioidut juhlat jossa joku työtön urpo yritti "erottua massasta" laittamalla tennarit frakin kanssa <=> pelle. Todellinen etiketin tuntija olisi hakenut hienovaraisempaa keinoa etiketin rikkomiseen.

Laatuviski on kuin hyvä ruoka, en minäkään menisi Lehtovaaraan vetämään couer de filétä ja pyytäisi siihen ketsuppia päälle.

Sumujen saaren tislaamomestari tekisi varmaan mieluummin harakirin kuin kuuntelisi jonkun "individualistin" tapaa nauttia single maltti kokiksen kanssa. (Hyi saatana).

Eikö samalla logiikalla voisi ajatella satasen ylinopeuden olevan vain "etikettirikos"?
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Tepi

Yksi eksistäni lantrasi hyvinä pitämiään viinejä kokiksella...ja tämä ei ole vitsi. Sama neitokainen yritti myös ranskalaisten kypsentämistä mikroaaltouunissa.
http://ruoka.fi/blogit/paahtaja/

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

Kadotus

Lainaus käyttäjältä: Tepi - elokuu 29, 2011, 10:50:37 ap
Yksi eksistäni lantrasi hyvinä pitämiään viinejä kokiksella...ja tämä ei ole vitsi. Sama neitokainen yritti myös ranskalaisten kypsentämistä mikroaaltouunissa.


Mitä v*tt*a?  ;D Rajansa kaikella!  ;D
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Paska maa + paskat ihmiset = paskat kuljettajat.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: cezve - elokuu 29, 2011, 09:49:21 ap
Kahvimaailmasta kun en osaa olla puhumatta, niin en enää mene kahvilaan jossa baristalla on kahvat irti koneesta.

Kyllä kahvan pitää olla lämmin! Pahempi on kuitenkin "kahvila" jossa on täysutomaatti! Oikeesti, vaiken mikään tietäjä iänikuinen tai muutenkaan sensei ole kahvin saralla, mutta maussa on niin selvä ero, ettei mitään rajaa!

Ropocoo

Ei voisi vähempää kiinnostaa miten /mistä/ missä kukin juo juomansa.. veikkaan, että se shampanja tai mikä tahansa tärpätti maistuu parhaalta suoraan pokaalista juotuna, sillon kun sen on ansainnut.

Huvittavaa sinänsä, että joku vaivautuu tarkastelemaan vieressä istuvan ihmisen juomatilauksia niin tarkasti, että voi lähtä arvostelemaan sitä mistä lasista se juodaan tai miten.  ;D
"Chuck Norris voittaa sinut 400m juoksussa kahdella kierroksella."

Ropocoo

Lainaus käyttäjältä: cezve - elokuu 29, 2011, 12:16:43 ip
Lainaus käyttäjältä: Ropocoo - elokuu 29, 2011, 11:53:34 ap
Huvittavaa sinänsä, että joku vaivautuu tarkastelemaan vieressä istuvan ihmisen juomatilauksia niin tarkasti, että voi lähtä arvostelemaan sitä mistä lasista se juodaan tai miten.  ;D


Vaivaudun, kun vieressä istuva elvis tekee juuri niin kuin itse muuten halveksii  tullipukujen tekvän, ja on muuten niin saatanan fiksu.
Käyttäytyköön oppinsa mukaan!
Jos antaa ymmärtää ymmärtävänsä  satojen eurojen viinien päälle, kohdelkoon niitä niiden ansaitseman arvon mukaisesti. Aina.
Se kuuluu asiaan!



Jokainen tyylillään..
"Chuck Norris voittaa sinut 400m juoksussa kahdella kierroksella."

Miksu77

Itse sain lahjaksi konjakkipullon, enkä ole sen kauhea ystävä. Mutta jallukola maistuu kyllä, niin siinähän se
meni hyvin jaloviinan korvikkeena, parvekkeella istuskellessa verkkarit ja crocsit jalassa, maitolasista nauttien. ;)
Osaan minäkin noudattaa etikettejä kun on oikea aika ja paikka, mutta mielestäni kotonaan kukin tehköön tyylillään. :)

Juseq

Lainaus käyttäjältä: cezve - elokuu 29, 2011, 12:16:43 ip
Lainaus käyttäjältä: Ropocoo - elokuu 29, 2011, 11:53:34 ap
Huvittavaa sinänsä, että joku vaivautuu tarkastelemaan vieressä istuvan ihmisen juomatilauksia niin tarkasti, että voi lähtä arvostelemaan sitä mistä lasista se juodaan tai miten.  ;D

Vaivaudun, kun vieressä istuva elvis tekee juuri niin kuin itse muuten halveksii  tullipukujen tekvän, ja on muuten niin saatanan fiksu.

Oikein! Antaa ihmisten rauhassa olla tyhmiä, mutta siinä vaiheessa kun tällainen henkilö alkaa pätemään niin kyllä pistää vastaan niin perkeleen lujaa. Esimerkki elävästä elämästä : Henkilö X kertoo miten paljon hän nauttii hyvistä viskeistä, ja osti juuri pullon viskiä Y 18yo ja maksoi aivan PERKELEESTI, tämän jälkeen hänelle tarjoillaan viskiä Z (ei ihan niin kallista, mutta laatukamaa) ja siitähän nousee paskamyrsky, maailman loppu ja kuolema kun viski on huoneenlämpöistä? Tässä paskamyrskyssä hän kertoo säilyttävänsä viskinsä jääkaapissa ja kertoo miten tämä kyseinen _alkoholi_ pitäisi nauttia VAIN jääkaappilämpöisenä ja jokainen kun tajuaa mistään mitään tekee näin sekä kukaan, ei siis _KUKAAN_ saa, voi tai pysty juomaan viskiä huoneenlämpöisenä tai nauttimaan siitä.

Mutta ei siinä, jokainen tyylillään ja kunnoitetaan muiden mielipiteitä asioiden oikeellisuudesta! ;D ;D

chilimieli

Kylmää wiskiä? Siis mitä v***ua? Siinähän jää puolet aromeista sen siliän tien. Itse tykkään tyystin juoda viinakset aromilasista, pois voidaan ainoastaan lukea katkerot, joihin otan mielelläni sen kaksi jäätä. Viinit menee kyllä oikeanlaisesta lasista, mutta kesällä toisinaan valkkari uppoo ihan kivasti suoraan pullosta tai tetran hanastakin. Ei se ole aina niin tarkkaa. (tällöin tosin juon halvempia viinejä.

biblo

Lainaus käyttäjältä: Miksu77 - elokuu 29, 2011, 12:32:41 ip
Itse sain lahjaksi konjakkipullon, enkä ole sen kauhea ystävä. Mutta jallukola maistuu kyllä, niin siinähän se
meni hyvin jaloviinan korvikkeena, parvekkeella istuskellessa verkkarit ja crocsit jalassa, maitolasista nauttien. ;)
Osaan minäkin noudattaa etikettejä kun on oikea aika ja paikka, mutta mielestäni kotonaan kukin tehköön tyylillään. :)


Jallun korvike? Onko tähdelle korviketta? Lantraako sitä joku ;)

Eikai, mieluummin sitä itsekin kolan kanssa konut kippaa. Tähen jallu sitten taskulämpöisenä mukista.
"Grow food, not lawns"

..TOMPPA..

itse juon joskus viskin lämpimän veden kanssa jolloin aromit tulevat esiin, jotkut viskit taas ovat hyviä "on the rock" eli jäillä nautittuna.

mikä oikeastaan rikkoo "etikettiä"  ehkä se että ravintolassa ryystää pillillä kokakolansa pullosta tai pitää viinilasia nyrkissä yms,

mutta mitä eri juomien sekoittamiseen tulee niin en näe siinä etikettimokaa, parhaat reseptit ja juomat syntyvätkin usein etikettivirheistä.

Mutta ehkä en kuitenkaan menisi punaviiniin sekoittamaan kokista  ::)   juurikin snobit jotka luulevat tietävänsä juomista ja asioista kaiken ärsyttävät ehkä eniten..  eli ne jotka juurikin kiinnittävät liikaa huomioita siihen "etikettiin" 

ymmärrän toki tämänetiketin ja sen noudattamisen linnanjuhlissa yms.. mutta normaali ravintoloissa en niinkään..

mohla

Himassa mikä vain n. 0.5L myyntipakkauksen olut menee yleensä kolpakosta, koska siitä on niin mukava sitä särviä. Pienempien pullojen oluet kaadan tuplana kolpakkoon tai yksittäisinä pitkään Ikean juomalasiin. Poikkeuksena jääkaappikylmä normaali suomalainen pullokeppana, joka tulee pulputtaa suoraan pullosta. Oluen kanssa ei ole vielä tullut himassa sen enempää panostettua, mutta onhan oikeanlaisesta lasista mukava olutravintolassa mukava juoda. Eipä sillä tuopilla sielläkään niin väliä. Lähinnä eniten ravintoloissa vituttaa "etikettirikos", jossa 0.4 L myydään isona oluena. Kilin *tut sanon minä. Iso on väh. 0.5 L ja mieluiten pintti.

Käsikäyttöisissä baarien oluthanoissa näkee myös liian usein, että tuoppi lasketaan vajaaksi, kun ei osata täyttää sitä tuoppia oikein. Yksi niistä harvoista asioista, mitä Britit tekevät oikein. ;D

Viskit juon tulpaanilaseista, joita esim. Teerenpelissäkin on käytössä. Kaikki viskityypit ilman jäitä huoneenlämpöisenä ja vesilasi vieressä. Joihinkin tynnyrinvahvuisiin tms. vahvempiin testaan myös mitä pieni vesitilkka sekaan antaa. Käsittääkseni näin se menee ainakin lähemmäs "etiketinkin" mukaan.

Konjakeista en ymmärrä mitään. Kaikenlaista konua on tullut maistettua, mutta vieläkin otan mieluummin sen yhden tähden jallun. Jos sitä yhden tähden jallua sitten tarvitsee sekoittaa johonkin, niin 1:1 suhteessa omenatäysmehuun eli tuloksena rokkiboolia. Pelottavan hyvin uppoaa ja maistuu vain siltä omenatäysmehulta... :D

Punkkua en menisi sekoittamaan mihinkään, mutta olen kyllä kuullut esim. Sloveniassa näiden viini-limu -sekoitusten olevan jonkinlaisessa suosiossa.

Lainaus käyttäjältä: Juseq - elokuu 29, 2011, 13:03:32 ip
Mutta ei siinä, jokainen tyylillään ja kunnoitetaan muiden mielipiteitä asioiden oikeellisuudesta! ;D ;D


Kyllä ei pitäisi tähän suostua! ;D Tälläisiin tilanteisiin kuuluu aina (vaikka se kuinka itseä vituttaisikin), että pitää alkaa vääntää ja vängätä. Kunnolla sitä shakkia pulun kanssa! ;D

Hubert

Itse olen kaikenlaisista etikettisäännöistä kiinnostunut ja jos kaveri tietää paljon vaikkapa oluista, niin voin hyvinkin useamman tunnin kuunnella tarinoita tuosta tuntemattomasta maailmasta. Kotona eikä muuallakaan ei toisaalta ole itselleni mitään merkitystä, että millaisesta lasista mitäkin juon tai millaisella haarukalla tai lusikalla lappaan ruoat naamariin.

Lainaus käyttäjältä: Tepi - elokuu 29, 2011, 10:50:37 ap
Yksi eksistäni lantrasi hyvinä pitämiään viinejä kokiksella...ja tämä ei ole vitsi. Sama neitokainen yritti myös ranskalaisten kypsentämistä mikroaaltouunissa.


Joissain ranskalaisten pakastepusseissa on ihan ohjeet myös mikrolämmitykseen. Ja kuten mohla tuossa mainitsikin, niin etelässä, missä viinien kanssa enemmän läträtään, juodaan varsinkin kesällä erilaisia limumixejä. En kuitenkaan väitä, että nämä erityisen hyviä ideoita olisivat! :D


LupeKani

Keski-Euroopassa porukalla on tapana juoda myös spriteolutta. Kyllä se jokaisen lonkeron ja lähestulkoon jokaisen siiderin voittaa mennen tullen, etikettivirhe tai ei.