heinäkuu 03, 2024, 04:07:25 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


The story of Lillen and His spicy peppers 2012

Aloittaja Lillen, syyskuu 21, 2011, 19:56:52 ip

« edellinen - seuraava »

Lillen

Vihdoinkin olen saanut kunnollisen valaistuksen taimitarhalleni  :).

Tällähetkellä valaisimessani (natikka?) on 1x30w loistari ,mutta tilaa olisi kolmelle. Lisäksi käytän vielä tuota 18w loistaria ainakin niin kauan kunnes hankin lisää loistareita lamppuuni.


Vain tuo loistari hökötys päällä. K-arvoista ei ole hajuakaan ,mutta aika kylmältä näyttää.


Kummatkin päällä.

Taimia on jo 44 kpl istutettu, eli laskelmieni mukaan 1/3 , saa nähdä paljonko tuo loppumäärä kaiken kaikkiaan on, pakko alkaa pikku hiljaan koulia heikoimmat pois.













Nimikylteistä pitäisi saada selville lajikkeet, en tiedä onko väittämäni kuitenkaan totta ::).

Toiseksi viimeisessä kuvassa pitäisi nähdä 2kpl 3 sirkkaista Cajamarcaa  ???.


Lillen

Muutin hieman blogini ulkoasua. Omasta mielestäni muutos teki blogistani asiallisemman näköisen.
Kunhan vielä oikein kirjoituksen ja ilmaisun oppisi kunnolla niin saisi blogistakin astetta "vakavamman".

Mielipiteitä?

http://chiliblogini-lillen.blogspot.com/

sammal

Lainaus käyttäjältä: Lillen - helmikuu 13, 2012, 17:47:57 ip
Vihdoinkin olen saanut kunnollisen valaistuksen taimitarhalleni  :).

Tällähetkellä valaisimessani (natikka?) on 1x30w loistari ,mutta tilaa olisi kolmelle.



öööööööh? kuvassa näyttäis olevan ihan normaali loisteputkivalaisin runkoineen, mitä höpötät natikasta?
jos tarkoitat valaisintasi se ei ole spna:ta ( suurpainenatrium ) nähnytkään.

natikka :


loistari:

Lillen

helmikuu 18, 2012, 14:37:46 ip #163 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2012, 14:40:07 ip käyttäjältä Lillen
Tuon takia pistin sulkuihin sen kysymysmerkin, koska en tunne natikkaa tai muuta valaisimiin liittyvää. Välillä tuntuu ,että kaikki mitä valaisimista puhutaan olisi itselleni hepreaa  :-\ .

Itselläni on ollut sellainen mielikuva ,että SPNA toimisi loistareilla, mutta ei ilmeisesti  ::). (Wikipediasta tarkistettu...juu ei ollut loistari...)


Kiitoksia kuitenkin tiedosta.

//:Tosin ,tuskin olen ainoa 15 vuotias poika joka ei tiedä miten SPNA toimii  ;).

Toni.A

Minusta oli jopa se entinen ulkoasu paremman näköinen. Siitä hieman muokkaamalla ja fonttia selkeemmäksi, niin parempi. Jotenkin tuo valkea ja punainen ei kulje ihan käsikädessä, tosin voithan tuota punaistakin ajatella muuttavasi johonkin vaaleampaan sävyyn. Se riippuu ihan sinusta! :)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

tomppa,

Itsekkin piti tutkia tuota mutta ei se pahalta minun silmääni näyttänyt, on ainakin hieman erilainen  8) mukava blogi kyllä, täytyy seurata sitäkin  :)

exa

Omaa silmää tuo ulkoasu miellyttää huomattavasti enemmän kuin aikaisempi. Vielä kun paremman kuvan väkerrät etusivulle niin avot. Niin ja Toni.A:n kommentti on sinänsä varteenotettava sillä Times New Romanin kaltaiset "kulmikkaat" fontit eivät ole niin silmäystävällisiä kuin Arialin kaltaiset "pyöreämmät" kirjasinlajit. Ja onhan tuo punaisen sävy melko räväkkä...

Mitä valaisimiin tulee niin tältä keskustelulaudalta löytyy periaatteessa kaikki tarvittava tieto eri valaisintyypeistä eli lueskelemaan vain.  ;)

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Lillen

helmikuu 18, 2012, 18:54:13 ip #167 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2012, 19:00:34 ip käyttäjältä Lillen
Noin! Hieman taas muutettu, ehkä paranneltu?

Times New Romanin vaihdoin Arialiin, koska niinkuin exa ja Toni.A tuossa totesikin on Arial-fontti mukavempaa lueskeltavaa.

Taustaväri oli vaikea ratkaisu, leikin siinä vaalean vihreän ,tumman vihreän ja tumman punaisen kanssa. Lopputulos vaalean vihreä.

Kuvaa olen jo monesti ajatellut päivittää, mutta ongelmana on ,että minulla ei juurikaan ole mitään hienoja kuvia viime kaudelta ja tältä kaudelta olisi vasta kesän aikoihin odotettavissa (jos silloinkaan onnistun). Vaihdoin kuitenkin kuvaa, sääli vain että kyseessä ei ole chili-aiheinen kuva  :-\.

Suunnitteilla olisi myöskin pistää sivuille kuvaa, mutta se jääköön kesäksi.

Uusia mielipiteitä?

http://chiliblogini-lillen.blogspot.com/

//: Niin ja kiitokset kommenteista!  :)

exa

Aina vaan paranee. Nyt ulkoasu suorastaan hivelee näköaistia  :) Päivityksiä odotellessa.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Toni.A

Mutta koska kyseessä on chiliaiheinen blogi, niin vähintä tietysti olisi, että siinä chiliaiheinen kuvakin olisi. Näyttää jo paremmalta muuten! ;) Oliko se chiliaiheinen kuva kuitenkin omasi, mikä ennen oli? Onhan se kivempi kuitenkin, kuin nuo koiranputket! :D

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Ryhis

Hyvältä näyttää blogi, parempi kuin edellinen ulkoasu!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Huru-ukko

Hyvännäköinen on nyt ja tekstit asiallisia. Kuvia ja muita saa ja kuuluukin arvostella, etenkin kun kerran kysytään mielipiteitä. Minä en muista sitä edellistä kuvaa kun olen vain kerran käynyt katsomassa.  Mielestäni tuo kuva etusivulla on hyvä huuruuineen ja koiranputkineen. Tee blogistasi sen näköinen kuin itse koet olevasi ja mikä tuntuu hyvältä.
Tuo vihreä on kyllä minun suosikkini värinä myös sinisen rinnalla.
Yleensä kaikki valokuvat saavat silmäyksen minulta, parhaita ja mielenkiintoisia jopa tulee katsottuakin. Mutta ne LED-kuvat punaisine sävyineen ohitan saman tien..... ;).

15 vuotiaaksi tiedät asioista kyllä paljonkin enemmän kuin kaverisi, ainakin tältä alueelta.... :).

Lillen

Kiitoksia positiivisesta, sekä rakentavasta palautteesta!

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 19, 2012, 13:35:27 ip
Tee blogistasi sen näköinen kuin itse koet olevasi ja mikä tuntuu hyvältä.


Juu niin aionkin, mutta tylsäksikin se tulisi jos olisin ainoa joka sitä lukisi ,koska ulkonäkö ,kirjoitustyyli ym. olisi niin "perseestä" ettei ketään muu jaksaisi sitä lukea  :).

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 19, 2012, 13:35:27 ip
15 vuotiaaksi tiedät asioista kyllä paljonkin enemmän kuin kaverisi, ainakin tältä alueelta.... :).


Suattaapi olla  :D.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - helmikuu 19, 2012, 11:39:04 ap
Hyvältä näyttää blogi, parempi kuin edellinen ulkoasu!


Kiitokset, samaa mieltä olen itsekin. Alkoivat ne sivuilla lentelevät chilit tuntua jotenkin hieman lapsellisilta  8).

Lillen

Uutta blogitekstiä ensimmäisen lomapäivän kunniaksi : http://chiliblogini-lillen.blogspot.com/2012/02/taimet-kasvaa-kevat-tulossa.html

Aiheena taimet ,sekä poikkeuksena lintulaudan vilinää.



Olen päättänyt pitää tuon koiranputki kuvan etusivun kuvana, ainakin kesään asti jolloin pitäisi  ::) viimeistään saada kauniita chili-aiheisia kuvia. 

Lillen

helmikuu 24, 2012, 14:29:55 ip #174 Viimeisin muokkaus: helmikuu 24, 2012, 15:51:08 ip käyttäjältä Lillen
Eilen tein jälleen tilastoja. Tälläkertaa kiinnostus kohdistui siihen mitä kaikkea minulla tällähetkellä kasvaa. Listassa ei ole mukana itäneitä siemeniä tai "kypärä päisiä" taimia.

Numero jokaisen lajikkeen jälkeen kertoo montako taimea/kasvia minulla kyseisestä lajikkeesta on kasvamassa. Jos numero puuttuu tarkoittaa se sitä että en ole vielä onnistunut samaan kyseisestä lajikkeesta taimea.


C.Annuum

Cayenne                             
Hungarian Hot Wax
Ramiro     2
Homera  2
Cascabel
Hungarian Hot Cherry 1           
Ornamental Pepper     2         
Japones
Numex Twilight
Birds eye baby
Early Jalapeno  2
Goats Weed     1
Short Yellow Tabasco
Trinidad Bush  3
Malawi Bird Eye
CAP 1042
Bolivian Rainbow



C.Baccatum

Lemon Drop      6               
Champion
Inca Red Drop
Stripe  1
Aji Cristal  4                         
PI 446900 
PI 260560   2                     
Aji Brown   2
PI 441551  1
Aji Omnicolor 
Starfish  2
Ubatuba Cambuci 3

C.Chinense

Pink Habanero  3
Naga Morich      2                 
Caterpillar(Aribi Gusano)
Biquinho       1                     
Fatalii       1
Caribbean Red Habanero 2
Peruvian White Habanero 1
Orange Habanero  3
Chocolate Fatalii  3
Congo 2
7pod  2
Brown Large Habanero 1
Habanero Sudden Death  3
Tobago Sweet x yellow pointed Habanero  4
Cili Coronong 4
Cajamarca      3                                             
PI281429    1
Bonda ma Jaques  1
Trinidad Scorpion Morouga Blend  1


C.Frutescens
Piri Piri 3

C.Pubescens

Turbo Pube 4                   
Rocoto Keltainen
Rocoto Orange 2             
Ultra Pube
Rocoto Red

Villit

C. Lanceolatum       3
C.Flexuosum                                               
"Luoti Podi" C.Chacoense
Tepin (Capsicum annuum var. glabriusculum)  1
CAP 1478 (C. Praetermissum)
CO 4318  ( C. Baccatum var. pendulum)  3

Puoli villit tai sen kaltaiset

PI 441552 (C.Baccatum)   
CAP 1473 C. Microcarpum/C.Annuum   3
CAP 1173 C. Microcarpum/C.Annuum   1
PI260567 C. Microcarpum/C. Baccatum   1


Hybridit

Dutch-Habanero F4
PI260560 x Cayenne?
Random??(Jokin Aji Habaneroa muistuttava)


Hieman vaihtelevalla menestyksellä on tämän kauden alku onnistunut...varsinkin Annuumien kanssa on mennyt surkeasti  >:( , chinensejen kanssa ihan hyvin  :). Noh, onneksi on vielä mahdollisuus parannukseen ,nimittäin siemeniä on edelleen itämässä...

Omien laskujeni mukaan pitäisi minulla nytten olla 89 taimea...+/- 5

Tzili

Taimia ainakin riittää! Tämä nyt oli enemmänkin sellainen Subscribe kommentti...

Lillen

Juu, ei pitäisi chileistä olla puutetta kesällä  ::). Tämähän kuitenkin vaatii sen että kaikki menee suunnitellusti  ;D.

Kiirettä pitää...huomenna jos ehdin pistän pientä foto-päivitystä, Naga ei suostunut podittamaan vaan pudotti kylmän viileästi kukkansa , samalla kuin murskasi toiveeni ensimmäisestä omasta Naga podista. Peliä ei ole kuitenkaan menetetty sillä uusia nuppuja ja kukkia on tulossa  :).

Tiemuh

C.chinenset vaativat aika lailla valoa ennen kuin suostuvat tekemään hedelmiä, eli ennen kuin kukkiin tulee siitepölyä. Jos haluat niitä hoputtaa niin pölytä annuumin tai fruten siitepölyllä. Tuloksena on hypridi siemeniä, mutta ihan samanlaisia hedelmiä kuin itsepölyttyneissäkin.

Lillen

Kiitoksia tiedosta. Tuota voisi kokeilla ja ties vaikka kokeilisin kehittää tuota hybriidiä pidemmänkin päälle.
Täytyy tosin ensin odottaa ,että jokin Annuum avaa kukkansa  :).

Lillen

Luvattua foto-voittoista tilanne päivitystä.

Taimet kasvavat mukavaa vauhtia. Erittäin mukavaa oli myöskin löytää !vihdoinkin! ensimmäisen itäneen Aji Omnicolourin.
Istutus tapahtui muutama päivä sitten.







Lancet ovat voineet viime aikoihn varsin hyvin. Kasvua on huomattavissa.



Varresta alkaa kasvaa uutta vartta  :) .


Ensimmäinen kuvaa Flexusta. Kohta voisin kokeilla irrottaa kypärän, mutta hyvin hellästi.




Nagat voivat edelleen mainiosti, vaikka podia eivät pukkaa. LAnnoitus on selvästikin edistänyt niiden kasvua. Latvasta  on tullut hyvin rehevä.






Varresta kasvaa hirmuisesti varkaita...taidan antaa niiden kasvaa, eivätpä ne tähän aikaan vuodesta juuri häiritse.


Sain eilen kuningas idean kun huomasin ,että valaisimeni kuumenee sen verran ,että se pystyy hieman lämmittämään idätyspurkkejani.
Purkeissa lilluva vesi on sormenlämpöistä  :).