heinäkuu 05, 2024, 09:03:24 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


The story of Lillen and His spicy peppers 2012

Aloittaja Lillen, syyskuu 21, 2011, 19:56:52 ip

« edellinen - seuraava »

Aku

Hyvännäköisiä taimia sulla, Lillen :) Mahtaa tila vähentyä, kun tulee noiden koulimisen aika?

Lainaus käyttäjältä: exa - maaliskuu 15, 2012, 09:46:28 ap
Terveyssisar mietti sen kymmenen minuuttia josko ilmottaisi poliisille "chilifarmista".


Muistuikin mieleen yksi tilanne :D Juttelin viime vuonna kotitalouden tunnilla chiliviljelmistä kaverin kanssa. Vähän myöhemmin opettaja järkyttyneenä tulee kyselemään, että onkos mulla jokin hamppuplantaasi ikkunalla. Oli ilmeisesti kuullut vain kun selitin kaverilleni siitä, että millaiset lamput käyvät kasvien valaisuun. Ihmeen epäluuloisia ihmiset...

Lillen

Kiitoksia kaikille kehuista,  rohkaisuista, sekä mainioista ideoista tulevan vuoden terveystarkastukseen  ;D.

Lainaus käyttäjältä: ABK - maaliskuu 15, 2012, 14:27:17 ip
Mahtaa tila vähentyä, kun tulee noiden koulimisen aika?


Saa nähdä, hirmuisia hirviöitä noista toivoisin saavani...täytyy sitten tarttua saksiin  :).
Lainaus käyttäjältä: ABK - maaliskuu 15, 2012, 14:27:17 ip

Lainaus käyttäjältä: exa - maaliskuu 15, 2012, 09:46:28 ap
Terveyssisar mietti sen kymmenen minuuttia josko ilmottaisi poliisille "chilifarmista".


Muistuikin mieleen yksi tilanne :D Juttelin viime vuonna kotitalouden tunnilla chiliviljelmistä kaverin kanssa. Vähän myöhemmin opettaja järkyttyneenä tulee kyselemään, että onkos mulla jokin hamppuplantaasi ikkunalla. Oli ilmeisesti kuullut vain kun selitin kaverilleni siitä, että millaiset lamput käyvät kasvien valaisuun. Ihmeen epäluuloisia ihmiset...


Tuttu homma  ;).

Tzili

Lainaus käyttäjältä: ABK - maaliskuu 15, 2012, 14:27:17 ip
Vähän myöhemmin opettaja järkyttyneenä tulee kyselemään, että onkos mulla jokin hamppuplantaasi ikkunalla.


Kuka pitäisi hamppufarmeja ikkunalla? Nehän piilottaa ne kaappeihin.

Lillen

Varsin helpottavaa kun käytit pronomiiniä "ne"  ;D.
Täällä ei kuitenkaan mitään laittomuuksia kasva, ainoastaan "pure capsaisiin".

Oli pakko laskea tuo taimi määrä ja kyllä. Tasan 120kpl tänään kl 23:00 , tiedä sitten mikä tuo määrä huomenna on  ::).
Tulipahan taas tänään istutettua seuraavaa Aji Omnicolor, PWH, Rocoto Keltainen...

Eipä tuollaisia jännittäviä lajikkeita oikein "pellolle" (=lumikinokselle) viitsi heivata... täytyy miettiä mitä noille myöhemmin sitten tekisi...


Muutaman päivän sisällä istutettuja pienokaisia...


C.Flexuosum on kasvattamassa toista lehti pariaan, huolimatta siitä näkyykö se kuvassa, vai ei.


Yksi mielenkiintoisuus tällä kaudella on Aji Brown. Sain siemeniä paikalliselta kasvattajalta vierailessani viime kesänä hänen kasvarilla.
Saa nähdä menestyykö, onhan minulla noitakin planttuja ainakin 2kpl...Toivottavasti on makoisa yksilö, en ole maistanut.




Tulisuutta kauteeni pitäsi tuoda lukuisat Habanerojen taimet. Kuvassa Habanero Sudden Death (joka pettymyksekseni on kuulema sama lajike kuin Orange Habanero) ja Carribean Red Habanero.  Vasemalla sivulla näkyvät myös Cajamarcani.


Jos habat tuovat tulisuutta kauteeni pitäisi nämä kaverit tuoda yllytyshulluutta kauteeni. Kuvassa 7pod ja TSMB. Näiden lisäksi ekstra tulisen minulla kasvaa nelisen Nagaa.

Lannoitetta olen pikku hiljaan alkanut pienokaisilleni syöttää. Toni.A neuvoi antamaan kuukauden ikäisistä-> ,joten olen vanhemmille antanut aina välillä (joka toinen-kolmas kastelu kerta).

Huomenna pitäisi päivitellä taas blogia. On jäänyt vähemmälle koulu kiireiden takia, mutta huomenna on taas aikaa blogillenikin.

Tzili

LainausEihän täällä kellään mitään laittomuuksia kasva.


Kasvatamme vain Capsasin Tutinaa, joka tekee erittäin koukuttavia marjoja! ;D
"Niitä" kasvattajia propagandoineen ei onneksi täälläliiku. Siitä kiitos mahtaville moderaattoreille!

120kpl taimia saa tällaisen kymmenkasvattajan housut tutisemaan.

Lillen

Olen toistaiseksi vielä onnellinen kun omat rehuni eivät ole kuin 5cm korkeita. Kun tuo 30-40cm raja on rikottu lienevät kasvit jo kasvarissa.

Lainaus käyttäjältä: Pete M - maaliskuu 18, 2012, 19:04:38 ip
Kappas, saman verran minullakin on kasvamassa (120). Kaikki ovat jo yli 35 cm ja kaikki latvottu kertaalleen. 80 on hydroissa ja niissä latvominen sai aikaan valtavan haaroittumisen, eli 5- 7 haaraisia kasveja ovat. Ahdasta rupeaa olemaan. Kesä saisi tulla pian...


Taitaa olla talo täynnä kasveja, sohvalta jääkapille on edes turha yrittää ilman viidakkoveitseä ja jokin haulikkoa järeämpi ase on pakko kantaa mukanaan jos leijonia sattuu kohdata  ;D.


Naga alkaa vihdoin podittamaan! Kaksi pientä podia on tarkasti katsoessa huomattavissa.
Kanta näyttää sen verran terveeltä ,että saatan jopa päästä maistamaan ensimmäistä omaa Nagaa jo kevään aikana  :).
Vaikka Nagaa on syöty ja jääkaapista löytyy etikka Nagaa on aina mukavaa päästä maistamaan ensimmäistä omaa podiaan, ties vaikka maistuisi erilaiselta  ::).

Uusia Annuumeja on itänyt, pitäisi tänään tai huomenna istuttaa ja chilien lisäksi myös muutama tomaatti on innostunut itämään.

Lillen

maaliskuu 21, 2012, 18:37:25 ip #206 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 21, 2012, 18:48:12 ip käyttäjältä Lillen
Flunssa potilaana jouduin jäämään lepäämään arjesta.

Tämän päivän aikana pystyin rauhassa seurailla kuinka purkumääräyksen saanut terassikasvihuone lämpeni auringon loistaessa sitä päin.
Kello oli muistaakseni n. 12:00 päivällä kun päätin raahata isommat kasvini ulos.

Päivän edetessä lämpötila nousi lähemmäs 40 astetta, maaliskuussa!





Koriste-annuumit alkavat pian kukkimaan. Jotain tuholaisia niissä on ollut, mutta ei pahasti.




Oma kehu haisee, tiedän ,mutta täytyy kuitenkin myöntää ,että olen erittäin ylpeä siitä miten kuvassa oleva Naga kasvaa.
Parhaiten onnistunut chilikasvini tähän asti. Puskee jo tässä vaiheessa vuotta kahta podia  :).

Tosiaan tuo kasvihuone on saanut purkumääräyksen sillä se on talossa kiinni (siksi todella lämpöstä siellä) ja peittää ikkunoita jolloin talossa on pimeää kun kasvihuone on rakennettu kennolevyistä. Levyt otan joka tapauksessa talteen, mutta kasvihuone on käytettävissä lumien sulaamiseen asti.

E: Kello 16 hain kasvit takaisin sisään, silloin kasvarissa 25 astetta. Tällähetkellä kasvihuoneessa 16 asetta, joten yön yli noita en missään nimessä tuolla pidä!

EE: Ja uutta blogitekstiä raapustin toissa päivänä. Aihe:tomaatit
http://chiliblogini-lillen.blogspot.com/2012/03/solanum-lycopersicumai-hah.html



Lillen

maaliskuu 24, 2012, 20:05:35 ip #207 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 24, 2012, 20:11:56 ip käyttäjältä Lillen
Päivä ollut sen verran pilvinen ,että kasvarissa vain 10 astetta, joten turha on rehuja sinne kärrätä.

Viikon aikana siirsin C.Lanceolatumeja hieman erilleen ,jotta saisivat lisää kasvutilaa.


Kaikki kolme Lanceani elävät pelkällä luonnonvalolla ja mukavasti näyttävät sillä pärjäävän kun saavat majailla etelä-ikkunan ääressä.

Eilen aloitin koulinnan. Sitä mukaan kun saan haalittua enemmän upeita design-astioita (maitotölkkejä) siirtelen taimia omiin tölkkeihin.

Goats Weed ja Chocolate Fatalii


Tobago Sweet x Yellow Pointed Habanero ja Piri Piri

Nelisen taimea olen saanut siirrettyä, vaivaiset 121 jäljellä  ;D. Projekti jatkuu huomenna.

Hungarian Hot Cherry on puskenut nuppuja oikein kunnolla. Vielä kun vaivautuisi ne avaamaan niin hyvä tulisi.
Ovat muuten kunnon kokoisia.





Lemon Drop on alkanut kasvamaan mukavaa vauhtia. Kärsi hieman tuholaisista ,mutta olen saanut ne aika hyvin kuriin.
Nuppuja en ole löytänyt, mutta ei ihme, tämäkin ihan luonnonvalolla kasvelee.


PI 260560:n parantuminen on huojennus. Näytti vielä jokin aika sitten ,että kuolisi ,mutta ei. Tämä on yksi niistä kolmesta joita pidin kirjoituspöydälläni viime kaudella. Kaksi komeinta kuolivat liika kasteluun ,mutta tämä onneksi pärjäsi.


Amppeli-projektini edistyy! Tuossa astiassa kasvaa 2x Turbo Pube, toinen meinasi myöskin kuolla viime kaudella liika kasteluun ,mutta pelastui. Nyt voi oikein hyvin, vaikka kärsikin hieman muutosta. On jopa alkanut puskea nuppuja! Ovat kyllä sen verran pieniä, että epäilen tuleeko niistä koskaan kukkaa vai kuivuvatko. Tämä jää nähtäväksi...
   

//: Willeltä saadut CAP 1445 (C.Chacöense), Tepin Peru (var. Glabriusculum) ja Dutch-Habanero F4 siemenet lisätty itämään. Kiitos Wille!

MegaRatt44

Hyvä, että sain villisi kuntoon! Voit mulleki sitten ensi vuonna neuvoa, jos niitä uskallun kokeilemaan!  :)

Saas nähdä millaisen amppelin saat Turbo Pubeista aikaan! Odotan mielenkiinnolla...  ;)

Mega
Kauden 2012 päiväkirja alotteilla:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11388.0

Lillen

Voin yrittää antaa neuvoja...en tiedä kannattaako niitä sitten seurailla  ;D.
Lupaan kyllä Lancesta ja muista chileistä vipata halukkaille siemeniä sitten syksyllä ,mikäli tuottavat satoa  ::).

Juu tuo Amppeli Turpo Pube on oikein mukava kokeilu, en ole koskaan ennen kasvattanut mitään amppelissa, joten jännä nähdä miten onnistuu. Ajattelin myöskin tunkea yhden Aji Omnicolorin amppeliin jahka kasvavat.

Aku

Tulipas tuossa mieleen kysyä; Miten sen kihokin kävi? :) Jäikö henkiin vai heittikö henkensä?

Lillen

Heitti veivit  :-\.

Oli p*run outo tapaus, nimittäin sehän teki uutta kasvustoa kuoltuaan ensimmäisen kerran, no nyt se uusi kasvukin kuoli pois...no on siitä kuukausi, kaksikin sitten.

Onneksi harsosääsket eivät ole kiusanneet muuton jälkeen hirmuisesti, ovat pysyneet hyvin poissa kun on desinfioinut mullan kaatamalla kiehuvaa vettä uuteen sisään tuotuun multaan.

Ärsyttää kyllä sinäänsä sillä olisi ollut aika mielenkiintoinen kasvi...onneksi annoit paremman kodin lähettämälleni lancelle kun minä annoin tuolle kihokille :).

Aku

^ Jos totta puhutaan, niin mulla kävi kihokin kanssa samalla tavalla ;D Pääruusuke kuoli pois, mutta juuresta lähti sen jälkeen muutama pienempi ruusuke. On nyt aika huonossa jamassa, mutta näyttää selviävän.Tälläiseltä se näyttää nyt...



Sen, että se kihokki "nousi kuolleista", voisi selittää sillä, että paksujuuriset kihokit lähtee myös juurenpalasista kasvuun.

jaolsten

Ota muuten piruuttasi kuvia seuraavalla kerralla niin, että multa on rutikuivaa ja lehdet lerpattaa. Voisi ehkä "pakottaa" sut oikeesti pitämään näppisi irti siitä kastelukannusta.

Onnea 125 chilin kanssa!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Lillen

^Eiväthän ne ole edustuskelpoisia kuvia!  ;)

Pikkuruiset taimet yritän  pitää jatkuvasti hieman kosteassa mullassa, mutta ajasta ennen muuttoa olen oppinut sen ,että välillä on hyvä antaa isompien hieman kuivahtaa. Ei ole ollut liika kastelun kanssa ongelmia sen jälkeen kun tapoin kummatkin Orange Rocotoni ja PI260560:t  :'(.

Oppia ikä kaikki vai mitenkä se menikään...

Mutta kaipa on modea pakko totella  ;D...

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - maaliskuu 25, 2012, 00:12:58 ap

Onnea 125 chilin kanssa!


Tattista! Yritän pärjäillä...joitain on ,niinkuin olen jo sanonutkin, pakko naapureille tuupata  :).

Lainaus käyttäjältä: ABK - maaliskuu 24, 2012, 23:41:53 ip
^ Jos totta puhutaan, niin mulla kävi kihokin kanssa samalla tavalla ;D Pääruusuke kuoli pois, mutta juuresta lähti sen jälkeen muutama pienempi ruusuke. On nyt aika huonossa jamassa, mutta näyttää selviävän.Tälläiseltä se näyttää nyt...



Sen, että se kihokki "nousi kuolleista", voisi selittää sillä, että paksujuuriset kihokit lähtee myös juurenpalasista kasvuun.


Hmm...ilmeisesti aika yleistä(?)
Lihansyöjäkasvit ja Lillenit eivät sovi yhteen. Toivottavast sama ei koske chilejä ja muita hyötykasveja  ::)

Lillen

maaliskuu 29, 2012, 17:25:16 ip #215 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 29, 2012, 19:24:00 ip käyttäjältä Lillen
Jaolstenin pyydöstä nappasin kuvan hieman nuukahtaneesta Nagasta.
Kyseinen Naga kukkii jälleen, nuppujakin on mukavaa tahtia puskenut.
Ei missään nimessä ole yhtä rehevä kuin tuo toinen, mutta menettelee :).




Rehevämmän Nagan podit ovat kasvaneet hieman. Innolla odotan maistiaisia.


Lancet ovat kasvaneet ruukun vaihdon jälkeen. Kuva otettu viikonloppuna muistaakseni, joten hieman kasvua on tuonkin jälkeen tapahtunut.




Taimia olen alkanut pikku hiljaan tosiaan purkittamaan. Nämä pitäisi tämän viikon aikana saada istutettua. Kasvavat sitä tahtia ,etteivät enään tuohon kauan mahdu.


Olin hieman huolissani purkittaessani PI 260567 ja Aji Fantasyn taimia. Fantasyn juuri katkesi ja ei voinut oikein hyvin sen jälkeen, PI260567 taimen juurta oli joku järsinyt, oli ruskea... hyvin ovat kuitenkin pärjänneet, onneksi! Tuokin on ainoa PI260567 taimi mikä minulla tänä vuonna kasvaa niin olisi hieman sääli jos kuolisi.


Tässä on mahdollinen risteytykseni. Outoa tässä on se ,että lehtien suonet(?) ovat jo tässä vaiheessa punertavia joka poikkeaa kaikista muista taimistani.

Lopuksi vielä kuva amppeli Turbo Pubesta. Kyllähän tuo pikku hiljaan kasvaa...


E: Dutch-Habanero F4 siemen itänyt!

Lillen

Voi helvetin helvetti!  >:(

Löysin luteita taimistani, veikkaan ,että on saman tapaisia jotka bluesmania on kiusannut, en ole varma...

Pieni valkoisia taimien päällä käveleviä ötököitä... mitä kannattaa tehdä, kelpaako suopavesi?

Kanta vaikuttaa olevan aika pieni vielä kun löysin vain alle kymmenen, jotka liiskasin...

Uutta blogitekstiä: http://chiliblogini-lillen.blogspot.com/2012/03/naga-puskee-ensimmaisia-podejaan.html

PP

maaliskuu 29, 2012, 21:33:34 ip #217 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 29, 2012, 21:37:03 ip käyttäjältä PP
Lainaus käyttäjältä: Lillen - maaliskuu 29, 2012, 21:21:02 ip
Voi helvetin helvetti!  >:(

Löysin luteita taimistani, veikkaan ,että on saman tapaisia jotka bluesmania on kiusannut, en ole varma...

Pieni valkoisia taimien päällä käveleviä ötököitä... mitä kannattaa tehdä, kelpaako suopavesi?


Oikeasti luteita? Vai tarkoitatko punkkeja, joita bluesmanilla on ollut tänä talvena? Luteet ei ole pieniä valkoisia, punkit on, mutta ne viihtyy lähinnä lehtien alla.

Punkit saa kyytiä rapsiöljypohjaisilla "myrkyillä" huolellisesti sumuttamalla ja käsittelyn toistamalla.

Lillen

maaliskuu 29, 2012, 21:37:02 ip #218 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 29, 2012, 21:39:26 ip käyttäjältä Lillen
Juu eivät ole luteita, yleistän kaiken pikkuisen ryömivän luteiksi.

Tarkemmin tutkittuani, ne ovat hieman vihertäviä ja sen kokoisia ,että voi juuri ja juuri erottaa ne eläviksi/liikkuviksi.

Latvoissa ,sekä varressa majailivat.

ONNEKSI, löysin niitä ainoastaan yhdestä istutusastiasta -> siirsin sen eri huoneeseen pois muiden chilien luota, odottamaan jatko käsittelyä

Sääli vain ,että melkein kaikki tomaatin taimet ovat juuri kyseisessä istutusastiassa.

PP

Olisivatko kirvoja? Googlaa kuvia (englanniksi aphid) ja vertaile. Nekin lähtee aika hyvin rapsiöljyruiskutteilla.