tammikuu 08, 2025, 21:38:48 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilin kuivatus

Aloittaja Euro, helmikuu 06, 2005, 04:04:02 ap

« edellinen - seuraava »

johanw

elokuu 30, 2010, 21:17:47 ip #140 Viimeisin muokkaus: elokuu 30, 2010, 21:19:34 ip käyttäjältä johanw
Hello chililäiset, ostettiin tommonen C-pensas lahden Sokkarilta (12€), aika juoppo ja kova kasvamaan

Nypittiin siitä eka satisi, noin 100 yksilöä ja laitettiin ne uuniin
(noin 40°) jossa ne oli päivän. Tollasia ne oli mennessä uuniin...

Ja tollasia ne oli päivän jälkeen. Niistä tuli kivan rapsakoita ja maku aivan mainio  :P

Aatteltiin laittaa ne lasipurkkiin kokonaisina, oisko se OK vai joku muu ?
Kokeilin musertaa yhden ja se meni mukavasti palasiksi.

Tomppa

komean näköisiä kyllä olivat..

voit laittaa lasipurkkiin ihan huoletta tommosena(kuivattuna)

Herra 47

jos apachen makua pitää maininona niin... ;) onhan se kuivattuna parempaa kuin kaupan valmiit jauheet mutta  ;D
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

johanw

Lainaus käyttäjältä: herra 47 - elokuu 31, 2010, 05:54:02 ap
jos apachen makua pitää maininona niin... ;) onhan se kuivattuna parempaa kuin kaupan valmiit jauheet mutta  ;D

Älä nyt heti masenna  ;D varmasti löytyy parempia. Mut ehdota jotain, mikä ois sitten parempaa ?  Toi on ainut puska mitä oon nähnyt myytävän täällä Lahdessa. Siemeniä jostain ?

Mikho

Siemeniä saat ostettua esim. fataliilta, mutta mä voin vaikka lahjottaa sulle jotain kun näin samassa kaupungissa ollaan. Lajikkeiden kirjo ei tosin ole sama kuin fassella.

johanw

Lainaus käyttäjältä: kapsikumi - elokuu 31, 2010, 09:41:16 ap
Siemeniä saat ostettua esim. fataliilta, mutta mä voin vaikka lahjottaa sulle jotain kun näin samassa kaupungissa ollaan. Lajikkeiden kirjo ei tosin ole sama kuin fassella.

OK ja kiitos. Tosin tossa tais tulla kaupan päälle vielä punkit, josta jo lueskelinkin täältä  ;D huraa...
Basilikoissa & noissa chileissä on pieniä valkoisia täpliä ja kun luupilla katsoin, niin juu, siellä vaeltelee pieniä punaisia mönkiäisiä.
Tossa surkee kuva niistä. Pitää räpätä parempi.

Ikunalaudalla on tähän mennessä ollut kesäsin basilikaa kasvamassa. Pari puskaa kun ostaa, niin siitä riittää koko kesäksi syötävää.
Jos nyt hankkudun eroon noista punkkiruukuista, niin nehän ei oo pilanneet noita jo kasvaneita chilejä? Siellä on vielä noin 200 tötteröö.

LupeKani

Kaupan habaneroja kuivumassa vanhassa metallilävikössä puolikkaaksi leikattuina takan päällä. Kauankohan tämä operaatio ottaa aikaa? Takka lämmitetty viimeeksi tänään ja eiköhän se huomennakin lämmitetä taas. Mukavasti lämpö hohkaa kuitenkin ja chilin tuoksi leijailee takan lähistöllä jo :)

Kaverilta tänään saatu satsi (20kpl jhabaneroja) lähtee uuni kuivaukseen ja rouheeksi sekin kuten nyt kuivamassa oleva 5kpl erä.

Nizo

Lainaus käyttäjältä: Littlelupe - tammikuu 13, 2011, 18:44:57 ip
Kaupan habaneroja kuivumassa vanhassa metallilävikössä puolikkaaksi leikattuina takan päällä. Kauankohan tämä operaatio ottaa aikaa? Takka lämmitetty viimeeksi tänään ja eiköhän se huomennakin lämmitetä taas. Mukavasti lämpö hohkaa kuitenkin ja chilin tuoksi leijailee takan lähistöllä jo :)

Kaverilta tänään saatu satsi (20kpl jhabaneroja) lähtee uuni kuivaukseen ja rouheeksi sekin kuten nyt kuivamassa oleva 5kpl erä.

Ei pitäisi montaa päivää kestää jos takan päällä kuivumassa.

LupeKani

Käytin tänään hetken aikaa uunin jälkilämmöissä, noin 50c asteen tietämillä ja iskin takaisin takan päälle Habanerot. Pari tuntuu jo aivan kuivalta mutta loput sitten taas nahkeita joka puolelta. Antaa olla maanantaihin asti ja katotaan kuinka rapsakoita niistä tuleekaan.

Liian kallista näin harvinaiseen operaatioon nuo kuivurit joita kaupoista katselinkin viime viikolla. Kerran kaksi kun vuodessa kuivattelee toistaiseksi :) 

popcornmaker

Voikos pakastettuja chilejä kuivattaa?? Siis varmaan joo voi, mutta kärsiikö maku jotenkin jos pakkasen kautta kuivuriin lykkää?

popcornmaker

On tuossa kuivuri lainassa ja ajattelin vielä rocotoja kuivailla. Kestää kuivatus ilmeisesti hieman pidempään kuin "perus" chileillä? Omat rocoto peronit tuollaisia pienen kananmunan kokoisia.. Miten noi pitäis nakata kuivuriin? viipaleiksi, lohkoiksi vai ihan puolitettuna? Vai onko tuolla merkitystä

Kaisuli-Haisuli

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - syyskuu 25, 2011, 15:47:56 ip
Omat rocoto peronit tuollaisia pienen kananmunan kokoisia.. Miten noi pitäis nakata kuivuriin? viipaleiksi, lohkoiksi vai ihan puolitettuna? Vai onko tuolla merkitystä

Luonnollisesti, mitä pienemmäksi pilkot, sitä nopeammin kuivuvat. Rocotot ollaan itse laitettu joko puoliksi tai neljään osaan.

..TOMPPA..

itse olen pilkkonut aina puoliksi ja hyvin on kuivaneet. sitten myllyyn ja murskaksi. Ei siis jauheeksi koska en vieläkään ole ostanut myllyä..

ja mitä makuun tulee niin pakastus on ehkä paras tapa säilyttää maku. Minun mielestäni.

erityisesti miedompien chilien kanssa tämän olen todennut! 

popcornmaker

Lainaus käyttäjältä: ..TOMPPA.. - syyskuu 25, 2011, 17:19:02 ip
itse olen pilkkonut aina puoliksi ja hyvin on kuivaneet. sitten myllyyn ja murskaksi. Ei siis jauheeksi koska en vieläkään ole ostanut myllyä..

ja mitä makuun tulee niin pakastus on ehkä paras tapa säilyttää maku. Minun mielestäni.

erityisesti miedompien chilien kanssa tämän olen todennut! 

Pakastus kyllä hyvä tapa säilöä.. Maku käytännössä sama kuin tuoreena ja todella näppärää ottaa pakkasesta "tuoretta" esim salsaan/ kastikkeeseen tai pitsan päälle (ja jäätyneinä helppo leikata). Kuivaus kuitenkin ehkä aavistuksen varmempi tapa säilöä.. Tarkoitan siis että en ainakaan ite mitään hirveitä määriä uskalla pakkaseenkaan säilöä.

Ostin kaupasta muutaman ison suippopaprikan ja ajattelin että kuivaan ne samalla kun kuivurissa tilaa.. Sekoitan tuota kunnon tavaraan jos vaikka perheellekin maistuis sitten. Tiedä onko järkevää ns. perus kaupan paprikaa ite kuivatella (paprikajauhe taitaa sen euron maksaa pussilta), mutta ainahan itse tehty parempaa.. Tai ainakin tuntuu siltä.

Sabai

Taimaalainen tapa kuivata chiliä on hyvin yksinkertainen. Yleensä siis joku Taimaassa käytetty chili esim. Thai Dragon tai Prik khi nu pistetään paisinpannulle ja koko ajan sekoitellen annetaan niiden paahtua kuivana. Kun tämä on valmis niin sitten vaan jauhetaan hienoksi jauheeksi ja homma on valmis. Tähän ei kannata heikompien, eikä paljon muidenkaan mennä lähelle sillä aika kuumat höyryt siitä saa vetästyä ja saattaa vähän alkaa yskittämään. Tätä sitten käytetään esim nuudeli soppiin ja erilaisiin nuudeli pohjaisiin ruokiin, ja se antaa kyllä kivan äjäyksen.

TuomoH

Miks lie tullutkin aiemmin ajteltua asiat turhan vaikeesti.... Keksinpä kokeilla leivinuunin jälkilämpöä kuivauksen. Illalla oli 70 astetta lämmintä, kun laitoin 2 pellillistä puolitettuja chilejä uuniin, ja aamulla oli aivan kuivat. Ei varmaan uusi keksintö, mutta huomattavasti nopeampi kuin vihanneskuivuri, ja aika paljon energiataloudellisempi.

wille

Lainaus käyttäjältä: TuomoH - syyskuu 25, 2011, 21:10:03 ip
Keksinpä kokeilla leivinuunin jälkilämpöä kuivauksen.

Hyvä tietää!

Nimim. Tuleva takka-leivinuunin omistaja.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

chilipirre

Onkohan Fatalliissa jotain öljymäistä ainetta joka ei ihan heti kuivukkaan. Mulla on ollu kuivumassa jo ikuisuuden ja vieläkin on pehmeetä. Aji Cristalit ja Chinese Five Colourit kuivuivat hetkessä. Tökkäsin sormeni siihen tahmaan kun kokeilin onko kuivaa ja tietysti sitä piti maistaa....AUTS! Oli aikas tulinen kokemus

PP

Lainaus käyttäjältä: chilipirre - lokakuu 10, 2011, 11:32:44 ap
Onkohan Fatalliissa jotain öljymäistä ainetta joka ei ihan heti kuivukkaan. Mulla on ollu kuivumassa jo ikuisuuden ja vieläkin on pehmeetä. Aji Cristalit ja Chinese Five Colourit kuivuivat hetkessä. Tökkäsin sormeni siihen tahmaan kun kokeilin onko kuivaa ja tietysti sitä piti maistaa....AUTS! Oli aikas tulinen kokemus

Se on sitä itseään, kapsaisiinia tai ainakin isoksi osaksi sitä. ;D Kovemmassa lämmössä (yli 60) sekin kuivuu paremmin, mutta samalla saattaa menettää makua ja potkua.