tammikuu 10, 2025, 15:40:21 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Liikennekulttuuri

Aloittaja Minbaari, joulukuu 01, 2011, 00:13:43 ap

« edellinen - seuraava »

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Mattson - kesäkuu 14, 2013, 21:44:35 ip
Saipa tänään Lahdessa Holma-kymijärvi maantiellä Ahtialantielle menevän liittymän risteyksessa farkkufoordeilija piiiiiiiiiiiiiiiitkän torvisoolon päättäessään lähteä kolmion takaa yli vaikka hänen edessään keskellä risteystä oli jo kääntyvä auto odottamassa minun ohiajoa näinollen blokaten tämän foordin poikittain MANnin eteen...

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - kesäkuu 14, 2013, 21:41:44 ip
Tänään oli taas ihme meininkiä... Jos asuntoauto kulkee 100 alueella tasaiset 78kmh, niin mitä tapahtuu kun ohituskaista alkaa. Veikkauksia?

Yksi syy miksi omien autojen perssiistä yleensä löytyy joku MI16, gti, D5 tms...

Harmittelin kun olin vitolla liikkeellä, sitä saa vähän polkea että pääsee ohi.
Farkkumersujen 170hp tai volvon D5 llä pääsee kyllä mukavasti ohi, hups vaan  ::)
Muttajoo, tosiaan asuntoautolla hyppäs yhtäkkiä nopeus 110kmh, ja pari autoa oli vielä välissä nii sain iha kiihytellä siihen ylämäkeen et pääsin ohi :D
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Whili

Näin sitä pitää parkkeerata turvallisesti...  :o

Kebabmaniac

"Nyt puhuu invapaikoille pysäköinyt Danhammer: "Valtaan aina kaksi parkkiruutua Mersulleni!""

LupeKani

Olen tavallaan molempien osapuolien kannalla. Kauppojen pihalla 2 parkkiruutua on varastettu jollekin mersulle(tässä kuvan  tapauksessa mulkku tuo omistaja jossei ole invalidi), mutta syystä. Kanssa ihmiset kun eivät oikeasti katso mihin niitä autojaan ajaa ja kolhivat sitten enempi vähempi vahingossa oven kanssa vieressä olevaa autoa. Vituttaisi minuakin mersun omistajana kun kateelliset kolhivat tai ajattelemattomat yh-äidit eivät katso lapsiensa perään.

Whili

Ylemmän kuvan Nissanisti sai käytettyä kolme ruutua, vaikka sitä ei huonosta kuvakulmasta johtuen huomaa.   ;D

Lainaus käyttäjältä: LupeKani - kesäkuu 20, 2013, 11:43:32 ap
Olen tavallaan molempien osapuolien kannalla. Kauppojen pihalla 2 parkkiruutua on varastettu jollekin mersulle(tässä kuvan  tapauksessa mulkku tuo omistaja jossei ole invalidi), mutta syystä. Kanssa ihmiset kun eivät oikeasti katso mihin niitä autojaan ajaa ja kolhivat sitten enempi vähempi vahingossa oven kanssa vieressä olevaa autoa. Vituttaisi minuakin mersun omistajana kun kateelliset kolhivat tai ajattelemattomat yh-äidit eivät katso lapsiensa perään.

Jepjep, samaa mieltä, mutta kun nuo liikennesäännöt on kaikille samat  8)

Jani M

Sillon vähän häävimmillä maalipinnoilla olevilla autoilla kun ajelin, oli tapana ottaa parkkeerauksen yhteydessä viereisten autojen rekisterinumerot ylös. Jos lommoja ilmestyi, puhelinsoittoa perään ja kyselyä, etteihän vaan kopsahtanut ovi kylkeen. Toisinaan puhelimeen vastanneella ei ollut minkäänlaista konseptia toisten omaisuuden kunnioittamisesta. "Mitä siinä pari pientä jälkeä haittaa? Sehän on auto, siihen tulee jälkiä. Voi voi."

LupeKani

Mun käsittääkseni 2 paikan vieminen ei ole rangaistavaa kauppojen pihoilla, jos auto ei ole parkkeerattu muuten päin helvettiä. Eli säännöt on todellakin kaikille samat..

Noli Me Tangere

Sinä rumiin trikoisiin pukeutunut työmatkapyöräilijä, joka näytit minulle nyrkkiä ja huusit "Tämä on pyörätie, saatana!", minulla olisi pari asiaa sanottavana:

1. Valhallan jumalten, poliisin ja Chuck Norrisin jälkeen tienpitäjä on tiestöllä korkein auktoriteetti. Tässä tapauksessa minä.
2. Se keltainen vilkkuva valo auton katolla tarkoittaa, että ko. ajoneuvo on työajossa.
3. Olin tarkastamassa päällystevauriota, eli tekemässä työtä, josta varsinkin pyöräilijät hyötyvät.
4. Autoni oli sijoitettu niin, että tilaa ohitukselle oli lähes puolitoista metriä. Luulisi riittävän.
5. Se ei ole PYÖRÄtie, se on kevyen liikenteen väylä.

Ryhis

Se oli varmaan Leo Stranius. Missä muuttoauto talon edessä, tai huoltoauto kevyenliikenteenväylällä, siellä käpyläläinen kynäniskasosiopaatti vaatimassa oikeutta.

Välillä tuntuu, että majakan mukana pitäisi tulla henkilöauton kokoinen kompressoriäänitorvi. Ja liekinheitin.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: Sir Badger - heinäkuu 30, 2013, 11:25:45 ap
Sinä rumiin trikoisiin pukeutunut työmatkapyöräilijä, joka näytit minulle nyrkkiä ja huusit "Tämä on pyörätie, saatana!", minulla olisi pari asiaa sanottavana:

1. Valhallan jumalten, poliisin ja Chuck Norrisin jälkeen tienpitäjä on tiestöllä korkein auktoriteetti. Tässä tapauksessa minä.
2. Se keltainen vilkkuva valo auton katolla tarkoittaa, että ko. ajoneuvo on työajossa.
3. Olin tarkastamassa päällystevauriota, eli tekemässä työtä, josta varsinkin pyöräilijät hyötyvät.
4. Autoni oli sijoitettu niin, että tilaa ohitukselle oli lähes puolitoista metriä. Luulisi riittävän.
5. Se ei ole PYÖRÄtie, se on kevyen liikenteen väylä.

Ei se riitä. Jos väylä on 20m leveä niin pyöräilijä tarvitsee ehdottomasti sen koko leveyden. Eikä pyöräilijöitä muutenkaan koske mitkään säännöt. Ja pyöräilijät ovat aina oikeassa.

Onneksi tuo ei koske kuin pientä osaa pyöräilijöistä, valtaosa on sentään ihan fiksuja. Tosin samanlaisia höyrypäitä löytyy mm. hiihtäjistä.

Pavla

Eniten ärsyttää täysin ajattelemattomat oman navan tuijottajat. Jos roska-auto on kevyenliikenteenväylällä, valittaa jalankulkija, jos autotiellä, autoilija. Haluaisin joskus kysyä tällaiselta valittajalta, että ihanko oikeasti odotat keskustassa jäteastioita tyhjentävän auton leijuvan äänettömästi ilmassa keskellä yötä. Lisänsä antavat kerrostalokyttääjät, jotka inisevät, jos jäteaitauksesta kuuluu oven paukahdus klo 6:55, vaikka kyseessä olisi pitkä pyhä, jolloin tyhjennyksiä on vaan tehtävä poikkeusluvalla vähän tavallisesta poikkeavaan aikaan. </pieni OT, sori>  :-X

PP

On se vaan kivaa ajaa suomaassa. Riittää perseessä roikkujia vaikka nopeutta on itsellä sopivasti yli rajoituksen. Ohituskaistalla käyttäytyminen on sitten ihan oma idiotismin lajinsa. Rekan tai täysperän takaa ensimmäisenä ohi pääsevät polkee kotteronsa 120 vauhtiin ja pitää sen kunnes kaista loppuu. Ainoa mahdollisuus päästä näistä ohi on nykäistä vauhdiksi 140. Ohi ei toki tarvisi päästä ellei nämä valopäät hyppäisi kaistan päättyessä jarrulle ja jatkaisi 95:ttä. Ei mulla kiire ollut, muttei tuollaista sahaamista jaksa.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 31, 2013, 01:15:07 ap
On se vaan kivaa ajaa suomaassa. Riittää perseessä roikkujia vaikka nopeutta on itsellä sopivasti yli rajoituksen. Ohituskaistalla käyttäytyminen on sitten ihan oma idiotismin lajinsa. Rekan tai täysperän takaa ensimmäisenä ohi pääsevät polkee kotteronsa 120 vauhtiin ja pitää sen kunnes kaista loppuu. Ainoa mahdollisuus päästä näistä ohi on nykäistä vauhdiksi 140. Ohi ei toki tarvisi päästä ellei nämä valopäät hyppäisi kaistan päättyessä jarrulle ja jatkaisi 95:ttä. Ei mulla kiire ollut, muttei tuollaista sahaamista jaksa.

Tähän samaan asiaan hajoilen itse, noin 5...15 kertaa päivässä  >:(
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

bobster

Autolla ajaessa perseessä roikkujia on aina kiusattava. (Jarrulla tai pakkivalolla) Mutta pärrällä käämi palaa todella nopeasti.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Noli Me Tangere

Jos saisin euron joka kerta, kun kehäteillä tai motareilla joku EI roiku puskurissa kiinni... Minulla ei olisi yhtään euroa. Jumalauta, Lahdenväylällä 120km/h vauhdissa viiden metrin turvaväli. Tuollaisia pitäisi ampua impulssinaulaimella polveen. (Ei edusta firman mielipidettä.)

Whili

PP

Pakko heittää vielä paras tapaus eiliseltä. Saavutin rekan, jonka perässä oli kaksi henkilöautoa. Rekan takana oli joku, jota en muista, koska kuski oli varustettu normaaliaivoilla. Sen takana taas oli ruskea 90-luvun japsi, kuskinaan tämän tarinan sankari.

Ajelin hetken jonon perässä kunnes tuli selvä turvallinen ohituspaikka. Rekan ohitus ei näyttänyt kiinnostavan edellä menneitä, joten lähdin itse ohi. En päässyt turvallisesti kuin henkilöautojen ohi vastaantulijan vuoksi, joten palasin rekan taakse reilunkokoiseen väliin. Ohituksessa ei ollut mitään epänormaalia tai vaarallista. Parin kilometrin jälkeen alkoi ohituskaista, ja kiihdytin reiluun sataseen. Rekan edellä parinsadan metrin päässä meni toinen, enkä nähnyt mitään tarvetta vaihtaa kaistaa edestakaisin, kun ohituskaistaakin oli jäljellä pitkästi. Tässä vaiheessa ruskean japsin kuski sai kohtauksen. Tyyppi veti ensin perseeseen kiinni, ja kun en vaihtanut vasemmalle (miksi olisin kun vauhtia oli yli sallitun ja rekkaan matkaa n. 100 m) painoi vasemman kautta koukaten ohi sen mitä koslasta irtosi. Varmuuden vuoksi mielenosoitus piti vahvistaa jollain käsimerkillä, jota en onneksi nähnyt kunnolla. Puuttumaan jäi vain se, että herra olisi jarrannut ohituskaistan jälkeen alla sataseen.

Ilmeisesti virheeni oli, että kehtasin ohittaa perheautolla tämän maanteiden kuninkaan, joka missasi selvän ohituspaikan. On se nyt perkele, kun joku Skoda menee ensin rekan ohi.

Huru-ukko

heinäkuu 31, 2013, 14:38:44 ip #217 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 31, 2013, 14:41:18 ip käyttäjältä Huru-ukko
Ja jos olisit ollut itsekkin oikein fiksu, niin kun näit takaa toisen tulevan nopeasti perään, niin olisit antanut tietä. Paljonko se sinulta olisi pois ollut?.
Junttilaa vaivaa eniten juuri se ajattelu, että jos MINÄ ajan tässä parisataa metriä, niin voin sen tehdä. Kaikki jotka MINUSTA ohi yrittää, niin ovat kusipäitä.
Tarvitset kilometrin jos 200 metrin matkaan ottaa joku kiinni ellet aja yli 140 km/h. En laskenut kun en tiedä sen edellä ajavan nopeutta, heitto 140 km on lonkalta.
Voihan niillä oikeastikkin olla kiire jonnekkin. Vaikka kovat nopeudet vaaratilanteita aiheuttaakin, niin todella vaaralliseksi homma menee kun siitä ärsyynnytään ja lähdetään kilpailemaan.
Itse en oikeastaan paljonkaan ohittele kuin korkeintaan rekkoja tuossa 8 tiellä, mutta joka kerta olen vetänyt takaisin sinne oikealle kaistalle jos joku toinenkin on takana.
Jos tilaa on annan tietä kaikille jotka sen vilkun osaa laittaa vasemalle merkiksi että haluaa ohi.
Jos vastaan tule traktori tai mopoauto, niin väistän oikealle pientareelle vilkun kanssa jos siellä mopoauton/traktorin takana on joku ohi yritämässä. Muutama on jopa ohittanutkin sen mopon sitten.
Eniten tässä ketjussa on juuri niitä, jotka ovat sitä mieltä ettei heitä väistetä ja heidän oikeuksiaan rikotaan. Kun ollaan hyviä kuskeja omasta mielestä sillä kriteerillä, että ajetaan lujaa.
Tai ei ymmäretä jos jollain on oikeasti kiire, ja mennään sitten kaistaa vaihtaen. Joka ei kyllä oikeasti hyödytä yhtään...

Se parempi liikennekulttuuri lähtee siitä, että annetaan tilaa ja tietä.

Kyllä ne sarvikuonotkin sen oppii kun näkevät että toisetkin niin tekee. Itse en muista yhtään tapausta joka olisi jäänyt vituttamaan jonkun toisen kuskin takia. Jos joku ajaa hitaammin, ajan joko takana muutaman kymmenen metrin takana valtatiellä, tai menen ohi. Jos joku roikkuu perässä häiritsevästi, väistän yleensä oikealle ja hiukan hidastan. Takana tulevan on päätettävä, meneekö ohi, vai ajaako takana tomupilvessä.
Ainahan ei ole tilaa edes väistellä, mutta hermojen polttaminen siellä ratin takan sattuu vain omaan itseen.

PP

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - heinäkuu 31, 2013, 14:38:44 ip
Ja jos olisit ollut itsekkin oikein fiksu, niin kun näit takaa toisen tulevan nopeasti perään, niin olisit antanut tietä. Paljonko se sinulta olisi pois ollut?.
Junttilaa vaivaa eniten juuri se ajattelu, että jos MINÄ ajan tässä parisataa metriä, niin voin sen tehdä. Kaikki jotka MINUSTA ohi yrittää, niin ovat kusipäitä.
Tarvitset kilometrin jos 200 metrin matkaan ottaa joku kiinni ellet aja yli 140 km/h. En laskenut kun en tiedä sen edellä ajavan nopeutta, heitto 140 km on lonkalta.

Niin no. Hermot ei menneet minulta, tapaus vaan nauratti. Ei sillä kovin kiire ollut, kun ei lähtenyt itse rekkaa ohi aiemmin vaikka olisi päässyt. Olisin toki voinut väistää ohituskaistalla vasemmalle, mutten nähnyt tarvetta, kun nopeuseroa rekkoihin oli ainakin 30 km/h, kaistaa riitti, eikä toinen rekka ollut kaukana. Jonossa niitä yleensä ohitetaan muutenkin. Takaa tulleella vaan meni hermot heti kun ehti minun perään tai luultavasti jo aiemmin.

Huru-ukko

No niin...Anteeksi aiempi arvostelu, sinulla on asenne kuin kuulukin....
Sain vain väärän vaikutelman  :).