tammikuu 10, 2025, 21:00:09 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

W2012

Aloittaja wille, tammikuu 04, 2012, 18:00:47 ip

« edellinen - seuraava »

wille

Lainaus käyttäjältä: InkRose - huhtikuu 11, 2012, 20:00:54 ip
Mulla varmaan olis kans viel siemen tai pari, mutten kyl enää viitti laittaa. Ens kaudelle sit vaikka vähän huolellisemmalla meiningillä. Tai tosiaan jos pistokas suostuu lähtemään niin mikä ettei.

Pidetään mielessä!
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

wille

Perjantai 13. on täällä.
Istuskelen tässä aitan rappusilla, kevätpäivästä nauttimassa ja mitä silmäni näkevätkään...
Luteita lentelee tähän vähän väliä!! Kolme pahamaineista chilintappajaa olen jo teloittanut tässä vajaan puolen tunnin aikana. Pari on päässyt karkuun.

Eli taas niitä on. Silmä tarkkana nyt vaan!
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

wille

Kävin kasvarilla vaihtamassa kaksi sispuolen revennyttä muovia uuteen. Muita tuhoja talvi ei tehnyt.
Nuo sisäpuolen muovit ovat sitä tavallista rakennusmuovia. Hapertuu ihan erilailla kun toi ulkopuolen kasvihuonemuovi. Kauden päätteeksi taitaa mennä koko sisäpuoli vaihtoon. Jos sitten vetäisi 48mm ilmaraolla muovin kattoonkin, valokatteen alle.
Neljään vuorokauteen lämmöt eivät ole tippuneet miinukselle kasvihuoneen sisällä. 1,8oC.

Joka tapauksessa, nyt se on täysin valmis kesään 2012.
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Lillen

Onnittelut!

Onko kenelläkään mitään havaintoa kasvihuone-muovin hinnasta. Suunitteilla kun olisi 10-15m2 muovikasvari niin olisi mukava alkaa saada käsitystä mitä tuollainen projekti maksaa...

wille

Lainaus käyttäjältä: Lillen - huhtikuu 15, 2012, 16:20:32 ip
Onnittelut!

Onko kenelläkään mitään havaintoa kasvihuone-muovin hinnasta. Suunitteilla kun olisi 10-15m2 muovikasvari niin olisi mukava alkaa saada käsitystä mitä tuollainen projekti maksaa...

Taisi olla vähän päälle €uron/m2. Veikkaisin että eurosta kahteen.

Meinasit kasvihuoneen puskea pystyyn? Millaisia suunnitelmia? Pohja? Katto? Runko?
Kiintoisaa touhuilua.
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Lillen

Kiintoisaa ,mutta vaikeampaa kuin kuvittelin.
On kyllä edelleen vain suunnitteilla , riippuu sitten jääkö aikaa + kiinnostusta rakentaa se toinen.

Mahdollisimman yksinkertaisen olen ajatellut rakentaa, kun välillä tuntuu linnunpöntön rakentaminenkin olla ylitsepääsemätön este.
Ehdotuksia otetaan ilomielin vastaan.

wille

Lainaus käyttäjältä: Lillen - huhtikuu 15, 2012, 16:40:00 ip
Ehdotuksia otetaan ilomielin vastaan.

Tuplamuovit ja eristetty pohja. Ja kerralla riittävästi tilaa.
Niin, ja tukeva katto vaikka valokatteesta tai kennolevystä.

Puustako meinasit rungon tehdä?
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Lillen

Puusta juu. Alunperin oli ajatus tehdä pelkästä muovista koko kasvarin.

Tuplamuovi...tulee kallis homma, täytyy hakea jostain rahoitusta  ;D.

Eristetty pohja...ööh minkälainen se on? Kuulostaa kalliilta ja aikaa vievältä (olen pihi/nuuka! :P)

wille

Lainaus käyttäjältä: Lillen - huhtikuu 15, 2012, 16:48:57 ip
Puusta juu. Alunperin oli ajatus tehdä pelkästä muovista koko kasvarin.

Tuplamuovi...tulee kallis homma, täytyy hakea jostain rahoitusta  ;D.

Tuplamuovitus kyllä kannattaa. Pidentää kautta yllättävän paljon. Mulla aikaisempi kasvari oli maapohjalla ja yksinkertaisella muovilla. Kausi oli aika lyhyt.

Lainaus käyttäjältä: Lillen - huhtikuu 15, 2012, 16:48:57 ip
Eristetty pohja...ööh minkälainen se on? Kuulostaa kalliilta ja aikaa vievältä (olen pihi/nuuka! :P)

Omani toteutin kutakuinkin näin.
Kasvihuoneen tulevan paikan pohja suoristetaan (taas lapiohommia). Sitten täräytin runkotolpat (kakkosnelosesta) pystyyn. Käytin sinkittyjä aitatolpan jalkoja tässä hommassa:

Vatupassilla tarkistetaan suoruus. Laser olisi ollut kätevämpi. Runkotolppiin löin alareunaan kolme lautaa päällekkäin (alimmat painekyllästettyä ylemmät itse suojasin). Katsotaan taas pitkällä vatupassilla että hökkelin "sokkeli" on suora.

Eli näin meille kehittyi kasvihuoneen pohjalle noin 30-40 cm syvä "laatikko". Sinne sitten muovi pohjalle, niin että kiinnitys tuli alimpaan sivulautaan kiinni. Sitten "laatikon" pohjalle tasainen kerros (n.5cm) hiekkaa. Sitten hiekan päälle ja laatikon sisäreunoille 50mm routastyroksit. Saumasin vielä uretaanimassalla. Sitten täytin ton laatikon hiekalla. Ei tule kylmä maata myöden.

Aika tökero selvitys aiheesta, toivottavasti siitä saa jotain kiinni.
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

wille

Tässä vielä linkki tuonne vuodentakaiseen rakenteluun!
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Lillen

Ei tuo nyt aivan mahdottomalta kuulosta , ainoa vain tuo eristäminen.

Katosta sen verran ,että suunitelmiini ei kuulunut rakentaa harjakattoa ,vaan suora, tosin sen verran kallistuva ettei vesi jää makaamaan.

No täytyy suunnitella ja miettiä. Ensin pitäisi tosin kunnostaa tuo vanha valmiiksi ja sitten vasta pohdiskella toista, jos niin.

wille

huhtikuu 15, 2012, 17:30:57 ip #91 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 15, 2012, 17:40:48 ip käyttäjältä wille
Teitpä sitten harja- tai pulpettikaton, niin tee siitä kuitenkin sen verran jyrkkä, että lumet tulee talvella nätisti alas.

E: Ei se eristäminen tosiaan ole paha homma. Samalla välttyy rikkakasveilta. Eikä ole mitenkään pahan hintainen rakentaa tommonen kasvari. Muutaman sata euroa saa hankintoihin menemään, ja omalle työllehän ei lasketa hintaa. ;)
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Lillen

huhtikuu 15, 2012, 18:44:56 ip #92 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 15, 2012, 18:47:26 ip käyttäjältä Lillen
Eipäkai...suurin osa tuosta tarvittavasti tavarasta löytyy tai niin oletan...jonkin verran muoviakin.

//: Ei minulla ole ihan peukaloa keskellä kämmentä ,mutta kun pinna on niin lyhyt ,että pelkään sen pettävän ensimmäisten vastoinkäymisten kohtaamisessa  :D.

wille

Lainaus käyttäjältä: Lillen - huhtikuu 15, 2012, 18:44:56 ip
//: Ei minulla ole ihan peukaloa keskellä kämmentä ,mutta kun pinna on niin lyhyt ,että pelkään sen pettävän ensimmäisten vastoinkäymisten kohtaamisessa  :D.

En kyllä hetkeäkään epäillytkään, että peukalo olis jossain muualla, kuin missä sen pitää! ;)
Suunnittelet rauhassa, niin vältyt vastoinkäymisiltä.

Nimimerkillä: Kaksi kasvihuonetta rakennettu, ja parantamisen varaa olisi paljon. :D
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Tiemuh

Suunnittelu on ihan perseestä. Senkun vois vaan tehdä ja joku tois tarpeetkin eteen ni hyvä olis. Ja olis työpari ni itte vois polttaa tupakkia ja nojailla lapioon. Mut sä oot mun henkinen menttori täs mun omas projektissani.

wille

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - huhtikuu 18, 2012, 22:35:44 ip
Suunnittelu on ihan perseestä. Senkun vois vaan tehdä ja joku tois tarpeetkin eteen ni hyvä olis. Ja olis työpari ni itte vois polttaa tupakkia ja nojailla lapioon. Mut sä oot mun henkinen menttori täs mun omas projektissani.

WOOOT? :o

En oo vieläkään muuten saanut tota siemenvarastoa käytyä läpi. En ole kuitenkaan asiaa unohtanut, oon vaaan laiska. ;)
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

wille

Chilirintamalta ei juurikaan uutta. Hidasta kasvua ja motivaation puutosta. Täytyy koittaa hakea vauhtia näistä muista kasvatteluhommista.

- Herneitä tälläsin kasvamaan pari riviä. Silpoydin- ja sokerihernettä.
- Jättikurpitsaa on kahdeksan siementä itämässä. Ainakin yksi oli lykännyt idun pihalle tänään.
- Löysin kuin löysinkin niitä kuormalavojen kauluksia 2kpl. Eli kurkkupenkkien virittely alkaa, kunhan sää sallii. Huomenna ehkä?
Meinasin tällätä noi kaulurit maahan, vetää suodatinkankaan sinne pohjalle, täyttää mullalla ja peittää hallaharsolla. On kurkuilla sitten mukavat oltavat siellä. Kivasti.
- Marjapensaat näyttivät selvinneen katolta tulleiden lumien alta ilman vaurioita.
- Valkosipulia näyttää nousevan sieltä, missä ennen remonttia ja vesiputkien kaivamista oli kasvimaa.
- Aidaksi pitäisi istutella kymmenkunta timanttituijaa.
- Uusia omenapuita pitäisi vähän suunnitella. Kirsikka- ja luumupuukin vähän polttelisi mielessä.
- Goji ei vissiin selvinnyt talvesta.
- Viiniköynnöksissäkään ei näy vielä uutta silmua, saas nähdä.
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

wille

toukokuu 05, 2012, 22:03:05 ip #97 Viimeisin muokkaus: toukokuu 05, 2012, 22:05:11 ip käyttäjältä wille
Sammal sai kyytiä. Sori vaan sammal, kepeät mullat. :D

Kurkkupenkit on valmiit ja kurkun siemenet odottelevat itämistään harson alla. Kanankacka-merilevä-lantaa laitoin pohjalle ja puutarhamultaa päälle. 200 litraa / kaukalo.

Kai noista chileistäkin sen verran voisi mainita, että kasvutilanteessa Rhombo on haistattanut pitkät flexuille (jotka junnaavat paikallaan. Lanceolatumissa on tusina pimpulaa tuloillaan. Muut vaan antaa odottaa.

Kävisiköhän ostamassa reilun kuution turvemultaa ja aloittaisi kasvihuonekauden... ???

Tuntuu, että tänä vuonna kaikki muu kasvaa chiliä paremmin. :-\
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

wille

Kuvakollaasi kurkkupetien rakentelusta.

I. Reunukset naktaan hyvälle, aurinkoiselle paikalle.

II. Suodatinkangas pohjalle.

III. Kananscheisse-merilevä-lantaa pohjalle. Sitten vaan laatikko täyteen multaa ja siemenet itämään.

Valmis. Nyt vaan seuraillaan ja odotellaan.

Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit