tammikuu 08, 2025, 21:40:12 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

pilkun viilausta ,tai pilkunviilausta

Aloittaja jaolsten, tammikuu 05, 2012, 11:19:40 ap

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - kesäkuu 27, 2012, 12:57:18 ip
Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - kesäkuu 27, 2012, 01:23:57 ap
itse kirjoitan romaaneja, enkä välttämättä aina esim.

Onko kirja jo ulkona markkinoilla?

Pian pitäisi olla, teknistä viilausta julkaisijalla... Pitkiä prosesseja nämä ovat.

Punainen Polte

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - kesäkuu 27, 2012, 01:23:57 ap
Eikä se liene meille kenellekään valtava häpeän aihe, jos osaamme kirjoittaa omaa kieltämme suh't kelvollisesti? :)

Ennenhän se oli häpeä, jos ei osannut kirjoittaa. Hyvää kirjoitustaitoa sekä lukeneisuutta edellytettiin "hienoilta" ihmisiltä. Nyt kai se nuorison keskuudessa on enemmänkin mageeta, mitä enemmän menee pilkut ja muut metikköön. *Siirtyy paasaamaan Räyhiksen ketjuun, miten tämäkin asia oli ennen paremmin*

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - kesäkuu 27, 2012, 01:23:57 apNostan pirusti hattua kaikille foorumilaisille, jotka osaavat myös kirjoittaa todella hyvää tekstiä esim. englanniksi!

Itse kirjoitan novelleja (ts. fanfictionia) englanniksi. Saan yleensä eniten kiitosta kieliopistani, vaikka minusta sen hallitsemisen pitäisi kirjoittajille olla itsestäänselvyys. Valitettavasti tietyissä fandomeissa eivät tuhansistakaan kirjoittajista monet hallitse sitä lainkaan. Tämä ei suinkaan johdu kansainvälisten kirjoittajien määrästä. Suurin osa fanfictionia kirjoittavista harrastajista kun on yhä yhdysvaltalaisia.

Olin kirjeenvaihdossa erään jenkkiäidin* kanssa ja minulle paljastui, että koulussa (ainakaan vanhemmille oppilaille) ei opeteta lainkaan kielioppia. Esseekirjoituksissakin arvostellaan vain kirjoituksen sisältö, ei ulkoasu. Olin vielä järkyttyneempi asiasta kuin tämä äiti.

Tämän tiedon valossa väittäisin, että kieliopin osaamattomuudella ja fanfiction-tarinoiden laadullisella romahduksella on yhteys. Kieliopin ja kielen ymmärtämisen hallinta liittyvät vahvasti siihen, miten hyvää tekstiä ylipäätään pystyy tuottamaan.

Ja ai niin, onnea tulevasta kirjastasi! :)

*"I sympathize with your search for decent writers - you're right and there
aren't many. So many of this newer generation can't even write the language!
The grammar is atrocious, and the story plot and development looks like it was
written by a five year old. It's the English teachers today... they don't
teach the kids how to write appropriately. My youngest daughter just
graduated High School, and she would bring me papers that she'd written - and
I'd be so shocked when the paper would be marked with an 'A' and the grammar
was horrible! (I'm a grammar nazi, though I know I make mistakes, too, but
there's just limits...) I mean, her ideas and what she was writing about were
good, but the grammar was trash, and the teachers never once notated that at
all. I asked my daughter about it, why the teachers weren't saying anything
about the grammar or correcting it, and she told me that they don't grade on
grammar anymore, but how well formed the idea is. O_O And that's why there's
so much terrible stuff out there now. I'm old school - back when a teacher
would have taken a glance at today's papers and slapped an 'F' on it right
away. (shudders)"
"Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established." - George Carlin

Aku

^  Tuo on kieltämättä melko järkyttävää. Onneksi Suomessa kieliopin opetus ei ole vielä noin huonolla tolalla. Suurin ongelma lienee, kuten jo mainitsit, oppilaiden haluttomuus tuottaa ulkoasultaan hyvää tekstiä.

Lainaus käyttäjältä: Punainen Polte - kesäkuu 27, 2012, 15:11:17 ip
Ennenhän se oli häpeä, jos ei osannut kirjoittaa. Hyvää kirjoitustaitoa sekä lukeneisuutta edellytettiin "hienoilta" ihmisiltä. Nyt kai se nuorison keskuudessa on enemmänkin mageeta, mitä enemmän menee pilkut ja muut metikköön.

Osuit naulan kantaan. Esimerkiksi vaikka sosiaalisessa mediassa leimautuu pikkutarkaksi niuhottajaksi, jos jokainen iso kirjain, pilkku tai piste on kohdillaan. Tosin eihän se niin hirveää ole jos joitain pieniä kirjoitusvirheitä tulee joskus. Vapaa-ajalla luodun tekstin huonoa kirjoitusasua jotkut perustelevat sillä, että he eivät tee tekstejään koulua varten. Koulussakin samojen henkilöiden tekstit ovat keskimääräistä huonompia.

isonaula on apras

Aji Inferno

Foorumeilla tulee kyllä enenevissä määrin sellainen tunne, että moni nuori ei todella osaa kirjoittaa. Onko tässä taas yksi askel läntisen maailmamme tiettyyn henkiseen taantumiseen, joku voisi kysyä. Jos kaikki elämässä on hurjaa rahan tekoa ja hyvältä näyttämistä trendikkäiden harrastusten ja coolien ihmisten keskellä, tyhmenemme ja menetämme monet vanhat taitomme. Samalla ehkä myös kykymme ajatella, sillä esim. kirjoittaminen pakottaa miettimään asioita ja niiden taustoja.

Olen ihmetellyt myös uutisoinnin lyhenemistä ja muuttumista myyviksi muutaman sanan näennäisuutisiksi. Olemmeko menettämässä myös lukukykymme - tai ainakin -halumme?

Eman

^
Nykypäivän uutisointi on valtaosin niin harhaanjohtavaa, että huh, huh
(varsinkin tämän erään keltaisen lehdistön.)

Toisekseen nykyään ihmiset ovat niin "kiireisiä", ettei heillä ole aikaa kahlata läpi hukuttavaa uutisvirtaa, vaan tuodaan uutiset tarjottimella, josta jokaisen on helppo se kiinnostavin poimia.

(vähän off topiciksi meni, mutta oli niin houkutteleva täky.)
Huhhuh..

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - kesäkuu 27, 2012, 17:38:49 ip
Jos kaikki elämässä on hurjaa rahan tekoa ja hyvältä näyttämistä trendikkäiden harrastusten ja coolien ihmisten keskellä, tyhmenemme ja menetämme monet vanhat taitomme. Samalla ehkä myös kykymme ajatella, sillä esim. kirjoittaminen pakottaa miettimään asioita ja niiden taustoja.

Minut on usein leimattu valehtelijaksi kun olen kertonut mitä uskomattomampia juttuja. Kuten, että rakennan sikarilaatikoista kitaroita ilman mitään koulutusta tai soittotaitoa. Sulakkeen toimintaperiaatekin on, sen on oltava, täyttä hepreaa mikäli takataskussa ei ole insinöörin papereita.

Monet tuttavat eivät vaihda autoonsa uusia ajovalopolttimoita, se on kuulemma vaikeaa. Hei eivät ole koskaan yrittäneet, vaikka auton ohjekirjassa on kuvalliset ohjeet - mitä jos jotain menee vikaan! Jos näille ihmisille tarjoaa apua, eivät he edes loukkaannu moisesta kädentaitojen aliarvioinnista vaan torjuvat avun hymyssä suin, kyllä määräaikaishuollossa onnistuu, siellä on oikea automekaanikko joka vaihtaa minun polttimoni.

Pubitietovisoja kahlatessa tulee joukkueeseen otettua milloin kukakin, eräs keski-ikäinen heppu oli aivan sanaton kun pystyin nimeämään Ullanlinnan kaikki kadut, mistä ne alkavat, mitä risteävät ja mihin ne päättyvät. Hepun mielestä minun olisi ehdottomasti ryhdyttävä taksikuskiksi - ellen jo ollut sitä!

Erilaiset palvelut laiskistavat ja tyhmentävät ihmisiä, kun itse ei tarvitse ajatella, mieli tylsyy. Hauskaa, että samat ihmiset jotka on tuuditettu siihen ajatukseen, että vain oikea automekaanikko voi vaihtaa heille kesärenkaat, kantavat kahviloissa kuppinsa itse pöytään ja lopuksi tiskikärryyn. Palvelusta on tullut ääripäiden hommaa, joko se on täydellistä tai sitten sitä ei ole ollenkaan.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

jaolsten

Moneenkohan topicciin tämä pitäisi laittaa, että saavuttaisi mahdollisimman laajan lukijakunnan.

Yhteen vai erilleen? 
Konkreettinen ja kuvaannollinen merkitys
- iso isä - isoisä
- märkä puku - märkäpuku
- siskon peti - siskonpeti
- talon poika - talonpoika
- auton kuljettaja - autonkuljettaja
Yhteen
- kielten nimien adjektiivit: suomenkielinen, kiinankielinen
- adjektiiviloppuiset sanat: tämänaamuinen, eripituinen, ensisijainen
- suhtautumista kuvaavat: nimenomaan, päinvastoin
- suuntaa ilmaisevat: alaspäin, ylöspäin, eteenpäin

Erilleen
- genetiivialkuiset oppiarvot: lääketieteen tohtori
- taipumattomat adjektiivit: viime viikon raportti
- kun- ja kuin -loppuiset: aivan kuin, ennen kuin, niin kuin, silloin kun, sitten kun
- suhdetta kuvaavia: alla mainittu, edellä mainittu, lukuun ottamatta, mukaan lukien
- paikannimet + päin: Turkuun päin
- kielten nimet: suomen kieli, kiinan kieli

Yhdys- vai ajatusviiva? 
Sijainti ja omistus, yhdysviiva
- yhtiön Ranskan-talo (= yhtiön Ranskassa sijaitseva talo)
- Ranskan talo (= Ranskan omistama talo)
- Saksan-edustaja (= Saksassa oleva/sijaitseva edustaja)
- Saksan edustaja (= Saksaa edustava henkilö)

Rinnasteiset yhdyssanat (yhdysviivan voi korvata "ja")
- viritin-vahvistin
- puna-vihersokeus
- sydän-keuhkokone

Yhdysviiva
- 8-vuotinen
- A-talo
- F1-kilpailu
- ISO-standardi
- pH-arvo
- Mattila-niminen mies
- vero.fi-osoite

Välilyönti ja yhdysviiva (useamman erillisen sanan kokonaisuus)
- ovelta ovelle -kuljetus
- hands free -toiminnot
- HP Laser Jet -malli
- Volkswagen Golf -merkkinen auto

Ajatusviiva
- ääriarvot: 1--5
- aika: 1--10.3.2012
- ääripäät: Tallinna--Helsinki -matka, Turku--Tampere -rata
- osapuolet: Ruotsi--Suomi -ottelu, vertaa "Ruotsi-Suomi" historiallisena valtiona 

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

hessi

:) heh mulle on ainakin turha ees yrittää opettaa oikein kirjoitusta, sanasokeus, kun on ollut iät ja ajat niin virheellisesti kirjoitan lähes aina ja vaikka kuinka yritän tarkistaa tekstiä, niin itse en niitä virheitä aina vaan näe !
Ja minua se ei haittaa, jos lukijaa haittaa ni se on hänen ongelma  ;D

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

PP

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - lokakuu 10, 2012, 14:01:03 ip
Moneenkohan topicciin tämä pitäisi laittaa, että saavuttaisi mahdollisimman laajan lukijakunnan.

Ei tämän lukeminen vielä auta, kun pitäisi ymmärtää ja osatakin vielä. :) Saat sitäpaitsi bannia itseltäsi, jos floodaat tätä joka puolelle. :D

LainausAjatusviiva
- ääriarvot: 1--5
- aika: 1--10.3.2012
- ääripäät: Tallinna--Helsinki -matka, Turku--Tampere -rata
- osapuolet: Ruotsi--Suomi -ottelu, vertaa "Ruotsi-Suomi" historiallisena valtiona 

Muut vielä menisi suurimmaksi osaksi oikein, mutta erilaisista viivoista olen aina pihalla olipa kieli suomi tai englanti. Kuka noita edes jaksaa tehdä nettiteksteihin, kun eivät tulee suoraan näppiksestä?

Hubert

Lainaus käyttäjältä: hessi - lokakuu 10, 2012, 14:23:16 ip

Tällainen mentaliteetti antaa ymmärtää, että kirjoittaja halveksii lukijoitaan. Sen lisäksi, että oikeinkirjoituksella saadaan asia välitettyä yksiselitteisesti, se on nimenomaan kohteliaisuutta lukijaa kohtaan. Varsinkin yhdyssanavirheet saattavat usein muuttaa virkkeen monitulkintaiseksi.

Jäsentelemätön, puhekielinen, välimerkitön, yms. teksti ei houkuttele lukemaan, vaan päinvastoin aiheuttaa negatiivisia tuntemuksia, jolloin sinällään asiapitoinen tai "hyvä" teksti jää monelta lukematta.

jaolsten

lokakuu 10, 2012, 18:50:27 ip #50 Viimeisin muokkaus: lokakuu 10, 2012, 18:57:06 ip käyttäjältä jaolsten
Lainaus käyttäjältä: PP - lokakuu 10, 2012, 15:29:17 ip
Saat sitäpaitsi bannia itseltäsi, jos floodaat tätä joka puolelle. :D

:D
Jep, jääköön tuo tänne.

Lainaus käyttäjältä: PP - lokakuu 10, 2012, 15:29:17 ipMuut vielä menisi suurimmaksi osaksi oikein, mutta erilaisista viivoista olen aina pihalla olipa kieli suomi tai englanti. Kuka noita edes jaksaa tehdä nettiteksteihin, kun eivät tulee suoraan näppiksestä?

Itseasiassa löysin sen yhtiöni henkilöstölehdestä, eli tuo ei ole ihan suoraan sovellettavissa nettikirjoitteluihin. Mutta kai tuon ajatusviivan jostain saa (ctrl ????)
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

JG

Lainaus käyttäjältä: hubert - lokakuu 10, 2012, 18:47:27 ip
Lainaus käyttäjältä: hessi - lokakuu 10, 2012, 14:23:16 ip

Tällainen mentaliteetti antaa ymmärtää, että kirjoittaja halveksii lukijoitaan. Sen lisäksi, että oikeinkirjoituksella saadaan asia välitettyä yksiselitteisesti, se on nimenomaan kohteliaisuutta lukijaa kohtaan. Varsinkin yhdyssanavirheet saattavat usein muuttaa virkkeen monitulkintaiseksi.

Jäsentelemätön, puhekielinen, välimerkitön, yms. teksti ei houkuttele lukemaan, vaan päinvastoin aiheuttaa negatiivisia tuntemuksia, jolloin sinällään asiapitoinen tai "hyvä" teksti jää monelta lukematta.

Naulan kantaan! Ihmisillä on nykyään erikoinen tapa olla ylpeitä omasta vajavaisuudestaan. Hällä väliä-mentaliteetti yritetään usein valheellisesti naamioida jonkinlaiseksi individualismiksi vaikka oikeasti kyse on vain välinpitämättömyydestä.

Jos tällä foorumilla olisi topicci pyöräilystä, tulisi joku nuija sinne hymyilemään miten ei koskaan oppinut polkemaan fillarilla eikä aiokaan oppia.

janne.k

Nykyajan kielenopas kertoo suuntaa ilmaisevien ilmaisujen tapauksessa kelpaavan sekä sanaliiton että yhdyssanan. Yhtiöllä tietysti on tarve standardoituun kieleen ainakin ulkopuolisille näkyvässä materiaalissa.

Lainaus käyttäjältä: PP - lokakuu 10, 2012, 15:29:17 ip
Muut vielä menisi suurimmaksi osaksi oikein, mutta erilaisista viivoista olen aina pihalla olipa kieli suomi tai englanti. Kuka noita edes jaksaa tehdä nettiteksteihin, kun eivät tulee suoraan näppiksestä?

M-viiva pitäisi, jos sattuu olemaan oikea näppäimistökartta, tulla näppäinyhdistelmällä Shift + AltGr + m, ja n-viiva AltGr + yhdysviiva. Eihän tämä ajatusviiva- tai viiva-asia yleensäkään toki aivan yksinkertainen ole, kts. täältä.

Kovin on monimutkaista ja vaikeaa virheetön kirjoittaminen.

Itseäni ei ole muuten koskaan hessin viestien kirjoitusasu häirinnyt, saati että olisin niitä halveksivina pitänyt, ja selvääkin niistä on saanut.

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: jaolsten
Itseasiassa löysin sen yhtiöni henkilöstölehdestä, eli tuo ei ole ihan suoraan sovellettavissa nettikirjoitteluihin. Mutta kai tuon ajatusviivan jostain saa (ctrl ????)

Se on itse asiassa. Nus nus. Suomi on vaikea kieli.

jaolsten

YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Huru-ukko

Ryhis

Seuraavan kerran kun törmään tällä foorumilla päiväkirjan* päivittelyyn (sic) aloitan vuolaan "Voi herranjestas sentään kun..." / "Taivahan talikynttilät..." / "Kerranki ku mä Turus..." / "Kun faija osti farmarit..." / "No voi yhden kerran..." / "Kerrassaan mahoton paikka..."

*etuliite valinnainen
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

janne.k

Ymmärtääkseni päivittely voi tarkoittaa Räyhiksen mainitsemaa asioiden sanallista siunailua ja harmittelua tai olla päivittää-verbin frekventatiivisesta johdoksesta päivitellä johdettu substantiivi.

Etuliite-termistäkin voitaisiin viilata.  ;D