tammikuu 10, 2025, 23:51:22 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Turkulainen sössijä

Aloittaja Caide, kesäkuu 09, 2012, 17:27:19 ip

« edellinen - seuraava »

Caide

Terve kaikille. Tuli tuossa tunnin verran luettua foorumia ja pakkohan se oli liittyä. Olen jo vuosia haaveillut chilin kasvatuksesta nyt keväällä pääsin vasta alkuun. Tyttöystävä yllätti ja toi työpaikaltaan jonkun bhut jolokia taimen, huomasin wikipediasta, että onkin varmasti aika tulinen. Ikkunalauta oli täynnä kukkia joten heitin sen takapihalle turvaan kissoilta. Nyt kun luin foorumia, niin nostin sen raukan sisälle :)

Viikko takaperin sain myös jonkun jalapenon ja tabascon samasta osoitteesta. Tänään kekkasin, kun söin prisman rawitteja, että otan siemeniä vesilasiin ja koitan niistä saada jotain aikaan. Ilmeisesti olis pitänyt kuivattaa ensin? No siinä samalla innostuin tänne foorumille ja chilikärpänen pääsi nyt kyllä pahasti iskemään ja tässä harkitsen vakavasti heittäväni rakkaat kiinanruusut mettään ja saisin lisää tilaa ikkunalaudalle!

Huru-ukko

Tervetuloa, Jolokia on hyvänmakuinen mietoihin chinsenheihin kuuluva chili....Riittoisa  ;).

Caide

Kiitos. Aika paljon näyttäisi olevan opeteltavaa tässä touhussa ja täytyy alkaa miettimään vähän uusintajärjestelyitä kotona, jos innostus ei katoa. Tykkään nikkaroida kaikenlaista ja olen sähköasentaja, niin jos tekisi jonkin systeemin, missä noita kasvattelisi. Tossa ikkunalaudalla voi tila äkkiä loppua, loisteputket on kyllä yläpuolella, mut ei taida loppupeleissä valo riittää. Onkohan jollain tietoa mikä olisi hyvä loisteputken värilämpötila chileille?

Huru-ukko

Lillen

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - kesäkuu 09, 2012, 18:20:25 ip
Tervetuloa, Jolokia on hyvänmakuinen mietoihin chinsenheihin kuuluva chili....Riittoisa  ;).

8)

Tervetuloa Caide!

Caide

Kiitos! Just lähti prisman rawit siemenet itämään maitopurkkeihin :) kylpyhuoneesta löytyi kiva paikka, testasin lämpömittarilla 28 astetta, joten odotellaan sormet ristissä, taivas varjele, mitä sieltä tulee!

Eilinen ilta ja yö meni alaan tutustuessa ja seuraavat hilit alkoi kiinnostaa:
Aji cristal
Lemon drop
Fresno
Aji fantasy
Bolivian rainbow
Starfish
Chilli willy :D

Googlasin muijan työpaikan sivuston ja valmiita taimia ei siellä ikävä kyllä löydy ja täytyy varmaan jostain hankkia siemeniä...

hessi

Tervetuloa iloiseen joukkoomme :)
ja kun turkulainen olet niin kysäiseppä Tammisillan puutarhasta mitä siellä olis taimia jäljellä. (kalat69 eli Kari ja "sihteeri " eli Pipsa puuhastelee siellä chililandiassa)
kiinnostuksen kohteena oleva lista näyttää oikein hyvältä aloittelijalle, nuo kaksi ekaa ovat minun suositukset aloittelijalle helpot ja satoisat :)
menestystä kasvatteluun ja seuraa turun alueen meettejä ja tule tutustumaan :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Caide

Kiitos. Olen saamassa kivan läjän jo siemeniä, vaikka ei varmaan satoa niistä tnä kesänä saakaan, niin eiköhän noista mukavaa puuhaa riitä ensi kevääseen asti :)

Whili

Lainaus käyttäjältä: Caide - kesäkuu 10, 2012, 22:24:39 ip
Kiitos. Olen saamassa kivan läjän jo siemeniä, vaikka ei varmaan satoa niistä tnä kesänä saakaan, niin eiköhän noista mukavaa puuhaa riitä ensi kevääseen asti :)

Mikäs siinä jos tilaa, valoa ja lämpöä riittää talvella niin ei kun itämään vaan, ompahan ens kesänä komiat taimet valmiina.
Ja talvi aikaa tutustua kasvatuksen saloihin ja taistoihin  ;)

Lainaus käyttäjältä: Caide - kesäkuu 09, 2012, 17:27:19 ip
Tyttöystävä yllätti ja toi työpaikaltaan jonkun bhut jolokia taimen, huomasin wikipediasta, että onkin varmasti aika tulinen. Ikkunalauta oli täynnä kukkia joten heitin sen takapihalle turvaan kissoilta. Nyt kun luin foorumia, niin nostin sen raukan sisälle :)

Viikko takaperin sain myös jonkun jalapenon ja tabascon samasta osoitteesta. Tänään kekkasin, kun söin prisman rawitteja, että otan siemeniä vesilasiin ja koitan niistä saada jotain aikaan. Ilmeisesti olis pitänyt kuivattaa ensin? No siinä samalla innostuin tänne foorumille ja chilikärpänen pääsi nyt kyllä pahasti iskemään ja tässä harkitsen vakavasti heittäväni rakkaat kiinanruusut mettään ja saisin lisää tilaa ikkunalaudalle!

Jolokialle paras paikka olisi LÄMMIN ja AURINKOINEN terassi, parveke tai kasvihuone,
toki eteläinen ikkunanakin paremman puutteessa, jos haluat metrisen puskan näköalaa peittämään
Jos viet ulos niin muista totuttaa varovasti aurinkoon, ettei lehdet pala.

Tuoreet KYPSÄT siemenet itävät hyvin, ei tarvitse kuivata.

Toby

Tervetuloa kaltaistesi chilipäiden joukkoon! Täältä saa paljon neuvoa chilin kasvatuksessa, kunhan vain uskallat kysyä neuvoa. Niin ja jos ilmoitat osoitteen, niin joku lähettää aivan varmasti postissa siemeniä.
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

Caide

Joo, nyt olen laittanut itämään ekan satsin saamiani siemeniä ja toiset lähtee tänään. Eli jolokia, tabasco ja jalapeno saamassa seuraavanlaisia kavereita:
Aji cristal
Lemon drop
Caribbean red habanero
naga morich
Harolds St. barts
starfish
red rocoto
giant haba
madame jeanette
bolivian rainbow

ja sitten mulla oli kaupan rawlittia testi mielessä läjä itämässä.

Eli pikaisella laskutoimituksella 14 lajiketta ja eiköhän noilla ensi kevääseen pärjätä :)

.:Dam:.

Tervetuloa!

Luulin kasvattavani Tabascoa, ilmeni joksikin muuksi lopulta. Jos ens vuodeks tohtis näätäillä vaikka muutaman siemenen Tabascoa, jäi niin vaivaamaan kun omat ei ollutkaan niitä  :P Vaihdossa voin toki antaa jotain siemeniä jos jotain kiinnostavaa löytyy.
Muppet. Muppets. Muppeteers.

Aji Inferno

Hienoa, että lisää turkulaisia liittyy hommiin - Turustahan tämä villitys 1996 paikkeilla alkoi! Eli Turku on siinä mielessä maamme alkuperäinen chilipääkaupunki. Hienoa myös, että kasvatat meillä vielä aika harvinaista Tabascoa. Erittäin hieno, joskin hiukan haastava kasvatettava.

Caide

Tabasco on vieläkin hengissä. Todella hitaasti kasvaa, jos juuri lainkaan. On pihalla ollut auringossa ja saanut lannoitetta. Kukkia olen nyppinyt pois ja katsotaan nyt saadaanko edes satoa tänä vuonna. Ilmoittelen kun podia pukkaa ja tottakai sitten minulta saa siemeniä. Taimia alkaa tulemaan minulle noista muista lajikkeista jonnin verran ja niitä voin myös lahjoittaa, jos ei mene kaikki kavereille.

Caide

Testaillaan osaanko linkittää kuvia kultseista.

Tuossa on vasemmalta oikealle tabasco, early jalapeno ja bhut jolokia. Ja sirkkataimia.

Sittemmin vaihdoin jalapenon ja tabascon isompiin ruukkuihin ja vaihtuivat mullasta multaturve seokseen.

Sain lisää taimia lähes ilmaiseksi, kaupassa oli nimilaput sekoittuneet ja kukaan tiennyt mitä nuo oli, niin ne lähti sellaseen 2 euron kappalehintaan.

jaolsten

Ihan villi veikkaus, kun on noita Terrassa nähnyt: Hot Banana C. annuum ja Lombardo C. annuum.

Toivotaan Bhut Jolokiasta kunnon satoa, niin saat riittoisia säilykkeitä talveksi!
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Jani M

heinäkuu 10, 2012, 12:38:50 ip #16 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 10, 2012, 12:48:05 ip käyttäjältä Jarok
Ei tuo lombardo ole, ne on vähän sirompia ja vaaleamman vihreitä raakana. Mutta joku tommonen cayennetyyppinen annuumi varmaan.

Alla esimerkki ChIlIDoGin lombardoista:
Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - marraskuu 16, 2011, 12:57:28 ip

Lombardo kypsyttelee podeja kiitettävää vauhtia.

.:Dam:.

Lainaus käyttäjältä: Caide - kesäkuu 30, 2012, 11:19:26 ap
Tabasco on vieläkin hengissä. Todella hitaasti kasvaa, jos juuri lainkaan. On pihalla ollut auringossa ja saanut lannoitetta. Kukkia olen nyppinyt pois ja katsotaan nyt saadaanko edes satoa tänä vuonna. Ilmoittelen kun podia pukkaa ja tottakai sitten minulta saa siemeniä. Taimia alkaa tulemaan minulle noista muista lajikkeista jonnin verran ja niitä voin myös lahjoittaa, jos ei mene kaikki kavereille.

Hyvä juttu. Kait se toimii myös molemmin päin? Jos mulla on jotain taimia mille en uutta kotia löydä siis.
Muppet. Muppets. Muppeteers.

Caide

Lainaus käyttäjältä: .:Dam:. - heinäkuu 10, 2012, 20:57:29 ip
Lainaus käyttäjältä: Caide - kesäkuu 30, 2012, 11:19:26 ap

Hyvä juttu. Kait se toimii myös molemmin päin? Jos mulla on jotain taimia mille en uutta kotia löydä siis.

Juu, mielellään jonkun kivan uuden taimen ottaisin.

Caide

Pistin oman blogin pystyyn. Saa käydä lyttäämässä maanrakoon.