lokakuu 06, 2024, 05:34:24 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Laiska ja hajamielinen

Aloittaja Jonte, heinäkuu 04, 2012, 09:28:12 ap

« edellinen - seuraava »

Jonte

Chilit ovat kauan olleet melko lähellä melkein 40v vanhaa nörttisydäntä, eli useimmiten mahalaukussa. Valitettavasti muu perhe ei oikein ymmärrä arvostaa. Asutaan pääkaupunkiseudulla, eli kasvatus tapahtuu sisätiloissa ja kesäisin lasitetulla parvekkeella.

Viime syksynä sain sattumalta maistaa jotain ruskeaa chiliä jonka nimen olen jo unohtanut. Se oli todella tulinen, mutta myös "makurikas" ja "rasvainen". Etenkin viimeinen oli minulle uusi kokemus chilissä. Kyseisestä chilistä sain idätettyä chilejä, mutta ne pääsivät minulta sitten kuivumaan talvella. Ja valitettavasti olen hukannut loput siemenet jonnekin. :-(

Kevättalvella tein uuden yrityksen lounasruokalan kuivatun chilin siemenillä. Ravintoloitsija oli saanut chilit naapuriltaan, mutta ei tiennyt mitä lajiketta olivat. Tulisia ja maukkaita. Idätin, istutin kananmunarasiaan. Saatuaan neljä lehteä ne pääsivät kuivumaan ja jäljelle jäi vain kaksi kaksilehtistä taimea. Nämä sitkeät sissit eivät oikein lähteneet tästä kasvamaan kunnes nyt kesäkuussa osoittivat vähän kasvun merkkejä. Puolitoista viikkoa sitten ennen lomalle lähtöä istutin nämä isoon altakasteluruukkuun. Ilokseni nämä ovat nyt ampaisseet kasvuun ja korkeutta on noin 10cm.

Kesäkuun alussa sain lahjaksi kolme chilitaimea. Kaksi istutin altakasteluruukkuun ja kolmannen jätin pieneen kasvatusruukkuun. Kahdessa viikossa olivat altakasteluruukussa olevat taimet ottaneet selvästi pesäeroa. Eli selvästi on ravinteiden määrällä (tuskin vain ruukun koolla) merkitystä... Se ehkä isoin oppimani asia tässä kasvatuksessa... Ja se ettei kannata päästää kuivumaan...

Kasvatusaatteeltani olen vähän kaksijakoinen. Mielellään kasvattaisin jotain vähän erkoisempaa. Tulisuus ei oikeastaan ole mikään kriteeri, mielummin toisinpäin että on paljon muita makuja. Tulisuutta saa kaupasta. Toisaalta olen laiska ja hajamielinen. Eli kasvattaminen saisi mielellään olla mahdollisimman helppoa...

Eli tällainen historia minulla...


Jani M

heinäkuu 04, 2012, 14:00:49 ip #2 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 04, 2012, 14:03:07 ip käyttäjältä Jarok
Rasvaisuus tumman chilin maussa viittaisi vähän Chiluacle Negron suuntaan: http://chiliwiki.fi/index.php?title=Chiluacle_Negro
Toisaalta tulisuus ei.

Tulinen ruskea taas voisi olla: http://chiliwiki.fi/index.php?title=Brown_Large_Habanero
Joskaan, rasvaisuutta en kyllä liittäisi tuohon makuun.

On myös mahdollista, että olivat rocotoja, oliko niissä minkä väriset siemenet, muistatko? http://chiliwiki.fi/index.php?title=Rocoto_Brown


Ruskea chili ja maukas, rasvainen maku kyllä vihjaa myös chipotlen, eli yleensä savustetun jalapeñon suuntaan, mutta en oikein usko että siemenet selviävät savustuksesta. Voihan se toki olla mahdollista, mutta niistä kasvaa sitten ihan tavallisia jalapeñoja kyllä.

Jonte

En ehkä ollut oikein selvä. Oli kyse kahdesta eri chilistä.

Ruskea oli tuore chili. Muodoltaan vähän kuin "paksu jalopeno" ja ehkä vähän tympeäkärkinen. Pituutta ehkä n. 5cm ja sileäpintainen. Eli ei muistuta mitään noita linkittämiä. Simenet olivat mielestäni "paprikansiementen" näköiset. Potkua oli sen verran että piti juoda maitoa kun otin siitä kolmannen haukan, ensimmäinen maistui paprikalle, toinen poltti vähän ja kolmas olikin liikaa... (ja tiedän että chili on miedoin kärjessä) Huomaako ettei chilisanasto vielä ole minulle oikein tuttu? :-)

Tässä kuva puolikkaasta: http://bakformen.blogspot.fi/2011/08/aj-aj-riktigt-aj-chili.html

Lounasravintolan chili oli kuivattu. Punainen ja pituuta itse hedelmällä ehkä 3cm. Yksi hedelmä antoi tarpeeksi potkua yhdelle lounasannokselle. Tätä idätin, ja nyt kasvatan, lähinnä kokeillakseen onnistuuko minulta chilin kasvattaminen. Tällä kuvauksella sen tuskin pytyy tunnistamaan, eikä se minua erityisen paljon häiritse. Pari desiä noita kuivattuja chilejä taisi riittää reiluksi kuukaudeksi meidän lounasravintolassa. Eli liian tuhtia tavaraa useimmille...

Ja esittelystä unohtui mainita toisen kotimaisen olevan minun ensimmäinen.

Jani M


Huru-ukko


Jonte

Lainaus käyttäjältä: Jarok - heinäkuu 04, 2012, 15:26:25 ip
http://chiliwiki.fi/index.php?title=Aji_Panca < Näyttääkö tuo tutulta?


Tuo alkaa olla muodoltaan ja kooltaan oikeaa luokkaa, mutta mielestäni kuvassa olevat ovat selvästi tummempia. Katso kuva blogissani, siinnä on milestäni aika oikea pintaväri. Mielestäni chilin nimessä oli joko brown tai chocolate, mutta en laita päätäni pantiksi...

Blogissa on myös kuva kuva siemenistä idätyksen alkuvaiheessa. Siementen idättäminen kesti todella kauan, muistaakseni luokkaa 3-5 viikkoa ennen ensimmäistä reaktiota. En tiedä onko tuo hyvä tapa idättää, näin joku tekee Ruotsissa.

Jani M

Sitten mieleen tulee kyllä vain Chocolate Fatalii, joka olis tuon muotoinen.

Whili

Tervetuloa foorumille  :)

Lainaus käyttäjältä: Jonte - heinäkuu 05, 2012, 00:54:43 ap
Lainaus käyttäjältä: Jarok - heinäkuu 04, 2012, 15:26:25 ip
http://chiliwiki.fi/index.php?title=Aji_Panca < Näyttääkö tuo tutulta?


Tuo alkaa olla muodoltaan ja kooltaan oikeaa luokkaa, mutta mielestäni kuvassa olevat ovat selvästi tummempia. Katso kuva blogissani, siinnä on milestäni aika oikea pintaväri. Mielestäni chilin nimessä oli joko brown tai chocolate, mutta en laita päätäni pantiksi...

Blogissa on myös kuva kuva siemenistä idätyksen alkuvaiheessa. Siementen idättäminen kesti todella kauan, muistaakseni luokkaa 3-5 viikkoa ennen ensimmäistä reaktiota. En tiedä onko tuo hyvä tapa idättää, näin joku tekee Ruotsissa.


Aji Pancaacan kutsutaan myös nimellä Aji Brown.

Toby

Lainaus käyttäjältä: Jonte - heinäkuu 04, 2012, 09:28:12 ap
Eli selvästi on ravinteiden määrällä (tuskin vain ruukun koolla) merkitystä... Se ehkä isoin oppimani asia tässä kasvatuksessa... Ja se ettei kannata päästää kuivumaan...


Tervetuloa foorumille! Eräs tärkeä asia, jonka itse olen oppinut, on ettei kastele liikaa.
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

Jonte

Lainaus käyttäjältä: Whili - heinäkuu 05, 2012, 11:31:41 ap
Aji Pancaacan kutsutaan myös nimellä Aji Brown.

Googlen mukaan tuo on aika mieto, sitä "mysteerichilini" ei missään nimessä ollut.
Tämä voisi toisaalta olla minua kiinnostava chili.

Lainaus käyttäjältä: Jarok - heinäkuu 05, 2012, 03:31:03 ap
Sitten mieleen tulee kyllä vain Chocolate Fatalii, joka olis tuon muotoinen.

Muoto, väri ja tulisuus vaikuttaa olevan kuten "mysteericihlissäni". Olkoot tämä kunnes/jos saan varmistettua.