tammikuu 10, 2025, 12:49:49 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Jewen kausi 2013

Aloittaja jewe, lokakuu 21, 2012, 10:52:31 ap

« edellinen - seuraava »

hellacce

Mikä rypälelaji sinulla on kasvatuksessa?
Jätkä kasvattaa rehuja

jewe

Lainaus käyttäjältä: hellacce - kesäkuu 17, 2013, 09:12:41 ap
Mikä rypälelaji sinulla on kasvatuksessa?

Kasvihuoneessa Supaga ja ulkona Zilga.

hellacce

minkä tyyppinen rypäre on tuo supaga? Ois itsellä tarkoitus kasvariin myös rypäle hommata..
Jätkä kasvattaa rehuja

jewe

Supagan rypäle jää kypsyessään vihreäksi ja ensimmäiset marjat ovat nyt ennen juhannusta syömäkelpoisia eli varsin aikainen lajike. Itse tykkään Supagan marjasta juuri sellaisenaan syötynä. Jos vertaan supagaa esim. Zilgaan niin marjat hieman suurikokoisempia ja makeampia ja yleensäkin paremman makuisia sekä vähemmän siemeniä marjassa kun Zilgassa jonka marja on täynnä siemeniä. Zilga sopii ehkä ennemmin mehuun ja viininvalmistukseen vaikka makea marja sekin on. Muista lajikkeista ei ole kokemusta kun Pinot Noir heitti veivinsä talvella enkä uutta "oikeaa" viinirypälettä tähän kasvihuoneeseen istuta. Taimimyyjien mukaan Supaga soveltuu vain kasvihuoneessa viljeltynä ja siksi sen sinne istutin muutama vuosi sitten. Satoa tuli paremmin vasta viime vuonna kun istutin taimen ensin väärin ja jouduin sen seuraavana vuonna kaivamaan ylös ja istuttamaan uudelleen. Satoa Supagasta olen toistaiseksi saanut paljon vähemmän kuin ulkona kasvavasta Zilgasta joka tosin on jo paljon vanhempi kasvikin. Tänä vuonna uskoisin tuosta irtoavan vähän enemmän kuin viime vuonna ehkä jotain 4-5 kg. Jos oikein muistan niin Zilgasta taisi tulla marjoja jotain 18-19 kg viime syksynä.

jewe

Ihmetyksiä a`la Semillas jatkuu...

7 Pot Brain Strain C.Chinense, joko olen tullut värisokeaksi tai tuossa on jotain häikkää. Maku kuitenkin ihan hyvä chinensemäinen mutta yllättävän mieto ainakin toistaiseksi ja tulisuutta löytynyt enemmän vasta podin puolivälistä mutta minulle kelpaa kyllä miedommatkin chinenset eli ei muuta valittamista kuin tuo väri, muoto taitaa olla ihka sevenpottia. Taitaapi silti mennä siementoimittaja vaihtoon jatkossa kun on jo kolmas epäselvä tapaus tänä vuonna vaikka vain kourallinen podeja eri lajikkeissa kypsynyt. >:(

Costa Rica Red C.Pubescens, jonkinlainen ihmetys tuokin kun minulla ei ole ennen ulkona rocoto kypsynyt jo kesäkuun puolessavälissä. Podi taisi saada alkunsa kasvihuoneessa, mutta kasvi lensi pihalle lasiterassin kautta heti kun viimeiset lumet olivat sulaneet ja ilmat lämmenneet huhtikuussa. Taisi tuo hellekausi tehdä tehtävänsä enkä tarkkaan tiedä kauanko tuo on ollut punaisena kun löytyi eilen lehvästön alta blumattien asennuksen yhteydessä. Pintakin on hieman korkkautunut ja aika pieni podi kuitenkin.

jaolsten

Voi ei.. Mää odotin täällä malttamattomana tuota aivo-seiskapataa. On yksi kauneimman/kauheimman-muotoisista chileistä. En itse bongannut ao. tapausta Semillaksessa, mahtoiko loppua ennen mun tilausta? Tanskan myyjällä sitä näytti vuodenvaihteessa olevan. Sieltä taidan tilata ensivuoden siemenet. Kimppatilaus?
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jewe

Nyt tuli kämmi ja mollattua tuosta turhaan Semillasia, sillä Tanskan Bjarnelta tuo olikin kun tarkastelin kuitteja eli sielläkin mättää noi siemenet. Ei oikein näytä aivopadalta tuo.

jaolsten

No mistä me siemenet sitten hankitaan???

:D
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

bluesman

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - kesäkuu 18, 2013, 23:11:10 ip

Mulle on tulossa syksyllä punaista ja keltaista 7pod Brainstrainia. Eiköhän niistä riitä kimppaan.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 18, 2013, 23:27:32 ip
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - kesäkuu 18, 2013, 23:11:10 ip

Mulle on tulossa syksyllä punaista ja keltaista 7pod Brainstrainia. Eiköhän niistä riitä kimppaan.

Kunhan hinnasta sovitaan.  ;)
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jewe

Juhannuksen rientoihin tuli haettua vähän sekalaista naposteltavaa lautaselle.

Hyvää Juhannusta kaikille chilifoorumilla.

Aji Lauri

VAU :o Upea juhannus lautanen sulla :)
Hyvää juhannusta sinnekkin.

Melchran

Todella herkullisen näköinen lautasellinen. Hyvää Juhannusta!  8)

Fredrik-flugarn

Ja hyvää Juhannuspäivää!   ;D
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

jewe

Näillä näkymin savukaappi pölähtää viikonloppuna käyntiin ensimmäistä kertaa kun raaka-ainetta tuntuu tulevan nyt oikein kunnolla kasvihuoneelta kun helteet palasivat. Täksi kaudeksi tuli hankittua toinenkin jääkaappi savustukseen mutta savun tuottaja vielä harkinnassa, joko toinen sampo tai Pro Q josta ei taida pahemmin olla kokemusta monillakaan. Tämän kauden teemana olisi kaikenlaiset tahnat ja salsat ja niitä pitää saada riittävästi varastoon kun ensi kausi on välivuosi ja vedetään henkeä muiden suunnitelmien kera. Kauden ensimmäinen jaloste on jo kehittymässä kun pari päivää on ollut maustumassa chiliöljy jonka olen nimennyt kolmen nagan öljyksi (ei kolme podia vaan kolme naga lajiketta). Tarkoitus olisi kumota lopputuote oliiviöljypulloon niin tulee vaimonkin käytettyä sitä pihvien paistamiseen ja riemu on varmaan silloin katossa. ;)
Sitten turhiin kuviin.

Kasvihuone vaihteeksi takaa ja keskikäytävä tuolta vielä erottuu. :)

Huoneen sisällä rocotot ja chinenset menee jo sekaisin.

7 Pot Brain Strain Yellow C.Chinense, kai tuo jonkinlainen brainstrain on ja pinta täynnä ihan pientä nyppylää, polte toisessa maistetussa podissa ihan tajuton. :o

Bonda ma Jacques C.Chinense ja podeja tulee nyt mukavasti. Chinenset menee nyt niin ristiin että kuvissa näkyy nyt muitakin lajikkeita.

Huoneen etunurkassa Cili Coronong ja Harold St. Barts ja tuolla ei ole kuin jokunen kukka ja odotukset jää muutamaan podiin. Toiveena saada edes muutama HSB että saisi syksyllä taas monen vuoden jälkeen HSB karibiamössöä tehtyä. :(

7 Pot White isoja mollukoita muttei lähelläkään tennispalloa niin kuin eräs siemenkauppias väitti ja Trinidad Douglah C.Chinense

Canario ja Manzano Amarillo C.Pubescens

Orange Locoto ja Rio Hualaga Orange C.Pubescens

Fatalii White C.Chinense näyttää nyt tältä...olisiko sittenkin aito.

ja vielä norsunkoipi...näinkin voi käydä kun ei osaa ennakoida runkon kasvua. :D

jewe

Nyt kasvihuoneelta kerättyä eli näin tämä nyt menee. :)

7-Pot Brain Strain Yellow C.Chinense, 400 gr

7-Pot Bubblegum C.Chinense, 300 gr

Bonda Ma Jacques C.Chinense, 200 gr

Naga Morich C.Chinense, 400 gr

ja sekalaisia rocotoja mm.PI585273, Canario, Canario Peru Cusco ja Manzano Amarillo, 675 gr
Lisäksi vielä jotain 100 gr annuumeja ja muuta turhaa eli yhteensä noin 2kg satoa tällä viikolla kesäkuussa kun satokausi vasta aluillaan. Tällaisesta vain unelmoitiin muutama vuosi sitten. Jos kausi jatkuu nyt tällaisena niin chilejä tulee about sadan vuoden tarpeiksi ja meikäläisen voi pongata syksyllä turun torilta chilejä myymässä. ;D
Nagoja ja Bondaa peratessa taas tuli mieleen miksi tämän eteen kannattaa uurastaa kuukausikaupalla, taivaallinen hedelmäinen tuoksu näistä herkkuchileistä ja ensimmäistä kertaa nämä lajikkeet meni juuri äsken savuun. Podien koko on melko hyvin suhteessa valonsaantiin ja naga kasvaa huoneen eteläisessä takakulmassa jossa valoa tulee mukavasti kahdelta sivulta ja podit pääasiassa todella isoja. Bubblegum keskemmällä ylivoimaisesti satoisin seiskapoteista mutta suurin osa hedelmistä tulee jostain syystä pimeälle käytävän puolelle ja siksi varsin pieniä. Brain Strain myös keskellä ja vähänlaisesti podeja mutta useita todella suuria, bondat ehkä keskikokoisia. Pubeja olen kaikkiaan nyt kerännyt ehkä kilon verran ja tuntuu ettei paljon mitään noista massoista ole huvennut eli hyvä satokausi odotettavissa.

Brain Strain, ei suurin mutta painavin chinense minkä olen koskaan kasvattanut 23 gr. ;)

Ja vielä tiedoksi ensimmäinen heikosti toistaiseksi satoava Madame Jeanetten podi kypsyi pienenä nappulana mutta keltaisena eli olisiko nyt vihdoin sitä aitoa tavaraa ja podi roikkuu vielä puskassa joten makuarvio joskus myöhemmin.

Nizo

Komeaa satoa tässä vaiheessa kesää. Kuukauden päästä on varmaan jo monin kerroin enemmän kerättävää.

Jani M

Vesi herahtaa kielelle, on niin herkullisen näköisiä chinensejä. Minulla ainoastaan ylivuotinen oranssi habanero jaksaa piristää, muista chinenseistä ei ole ensimmäisetkään vielä kypsiä.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: jewe - kesäkuu 28, 2013, 19:55:31 ip
Ja vielä tiedoksi ensimmäinen heikosti toistaiseksi satoava Madame Jeanetten podi kypsyi pienenä nappulana mutta keltaisena eli olisiko nyt vihdoin sitä aitoa tavaraa ja podi roikkuu vielä puskassa joten makuarvio joskus myöhemmin.

Keltaisia (ja ylikypsänä hieman oranssiin vivahtavia) noiden pitäisi olla - muodoltaan melkoisen epäsäännöllisiä ja pitkähköjä. Vuonna 2004 kasvatellessani noiden mieleenpainuvin piirre taisi olla todella voimakas chinensen tuoksahdus ja maun puolellakin oltiin melkoisen tömäköitä. Maun puolesta tais olla hyvinkin hedelmäinen.

Adjoemastakin näyttää löytyvän keltaista ja punaista versiota:

bluesman

Superhottien kanssa ollaan samassa liemessä. 7pottienkin käyttömäärä/ruoka-annos on melko pientä ja noissa upeissa kuvissasi sulla on jo muutaman vuoden käyttötarve kerättynä. Ja lisää tulee.
Vertaapa muuten tulisuutta auringon tai varjon puolella kypsyneissä podeissa. Yllätys oli mulle se että varjossa kasvaneet olivat huomattavasti tulisempia kuin suorassa auringonpaisteessa varttuneet. Testaapa.