tammikuu 10, 2025, 12:16:25 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Ylöjärven polte 2013

Aloittaja jaolsten, marraskuu 02, 2012, 21:46:29 ip

« edellinen - seuraava »

jaolsten

Kasvihuoneen luukku lähti aukeamaan! Ulkona varjossa +11 ja nousee. Kasvihuoneessa +25-30 ja nousee!

Pelastus.

Yleisnäkymättömyyttä ovelta

Whili kyseli goronong-maistiaisten perään. Saa.

Goronongia ja Aji Umbaa

7Pot Chaguanas

Aji Brazilian Starfish

Aji Amarillo ja Birgits Locoto

Bonsai pääsi ulkoilemaan

Rocoto Peron Rojo pääsi sisäilemään

Syynä osin kypsymättömät hedelmät, osin tuo paksu ja mielenkiintoinen runko. Bonchi-ainesta!

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

jaolsten

Aika hommaa. 14,4 kiloa tuli kerättyä, suurin osa tosin vielä vihreitä. Kokonaissato 43,2 kiloa kaudella 2013. Kaikki yhdestä 5m^2 kasvihuoneesta ja taivasalta, pihalta. Palstakasvarin chilit vei pakkanen.

Kuvia illemmalla.
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Whili

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - lokakuu 11, 2013, 17:56:06 ip
Aika hommaa. 14,4 kiloa tuli kerättyä, suurin osa tosin vielä vihreitä. Kokonaissato 43,2 kiloa kaudella 2013. Kaikki yhdestä 5m^2 kasvihuoneesta ja taivasalta, pihalta. Palstakasvarin chilit vei pakkanen.

Kuvia illemmalla.

:o :o  Taisit punnita mullatkin...     ;)

Onkos mun maistiaiset viellä tallessa ??

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Whili - lokakuu 11, 2013, 17:58:31 ip
Onkos mun maistiaiset viellä tallessa ??

Joo on tuolla reilu 3kg goronongiakin.
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

PP

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - lokakuu 11, 2013, 17:56:06 ip

Arvasihan sen jo talvella, että jos kesän kelit on sinne päinkään, hukut satoon. Ei voi kuin ihmetellä sinunkin satoa monen muun ohella ja olla samalla jopa tyytyväinen, että itsellä meni kausi osittain pieleen.

jaolsten

lokakuu 11, 2013, 22:44:31 ip #605 Viimeisin muokkaus: lokakuu 11, 2013, 23:11:36 ip käyttäjältä jaolsten
Noh, opettelua tää vasta on. Toinen kausi paketissa. Mut olikos se Bluesmanin toinen kausi, jolta vetäisi sen älyttömän 200kg sadon? Ehkä toisella kaudella on sen verran aloittelijan tuuria ja sopivasti jo kokemusta ja himppu taitoa, että tuollaisia pääsee tapahtumaan. Tämän jälkeen ei varmaan vastaavaa tapahdu muutamiin vuosiin, jos koskaan.

Vaimo just totesi, että se Goronong taisi tehdä kymmenisen kiloa satoa? Niinhän se pirulainen muuten taisi tehdäkin! Toukokuusta asti tuli muovipussillinen parin-kolmen viikon välein.

Kiitos Chilijumalat!

Kolmannella kaudella mennään vähän pienemmin, toisin sanoen harvemmin. Jokaiselle harvalle kasville annetaan tarpeeksi tilaa kasvaa. Puolet kasvihuoneesta pyhitetään villeille ja Bonchi-projektille, siihen on jo suunnitelmat selvät  ;)
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

bluesman

Muistot kultaavat satomäärän. 2010 sato oli vain 160kg.
PP:n tavoin osasin odottaa jotain tätä luokkaa olevaa tuottoa ja kun sullakin on suurin osa kevyttä podia kuten chinensejä niin illoiksi riittää perkuuhommia kun podeja on niin paljon. Mukava silti saada työllensä palkka. Tilat huomioonottaen yli 40kg on huima suoritus.

jaolsten

Jahas, illemmalla on mulla näköjään venyvä käsite. Onneksi muistin ollenkaan.

Kaikki vielä hengissä ja ilmakin hellii, mutta...

Murhaaja!

Parhaimmat tietysti säästetään, joten tässä 7Pot Chaguanas

Näitä ei säästetty

Joukossa kiehtova Douglah ja 4cm rungolla Lemon Drop

Ja yli 4cm rungolla Aji Amarillo. Ei hotsita pitää noita Baccatumeja kurissa talvella.

Goronog tosin säästettiin, runko tuolla 4cm verkkoruukun alla yli 4cm. Myös Aji Umba ja White Fatalii jätettiin kitumaan, mutta odotuksia näillä talvehtijoilla ei ole.

Oho, joku pesi kasvarin. Minä.

Oho, joku nyppi tänään kymmenetuhatta marjaa. Minä.

Viini on muuten hyvää palautusjuomaa sadonkorjuun jälkeen.
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Habanervous

Edellinen postaus oli oikea buusti itselle, kauden 2013 kasvattajille taas ehkä pienehkö loppu? No tottakai se on, ainakin yhden kasvukauden sellainen....Mutta.... Odotan suurella innolla ja mielenkiinnolla kauden 2014 alkavia idätyksiä ja viritelmiä :) Komeaa satoa ja uskomattoman paljon infoa sitä onkin tarjolla tällä foorumilla. Ilo katsella ja seurata..

Melchran

On kyllä mahtavia satolukemia! Todella ilo lueskella ja seurata tälläisiä onnistumisia. Saa itsellekin tavoiteltavaa enskaudeksi.

bluesman

Voi kyllä kunnioituksella katsella ja ihailla tuota chilihurahdusta. Ei ole varmaan ollut aivan yksinkertaista järjestellä kasvattelut sekä chilien että pienten lasten kera yhteensopiviksi. Meikäläisen muksut ovat jo maailmalla ja voin sählätä kuin pellossa. Ainoa este on järkevä emäntä. Jaolstenilla täytyy olla erittäin sopeutuva puoliso sillä tuo pelkkä taimikasvatusvaihe loppuvaiheessaan on melkoista viidakkotouhua.
Sanoisin että PJ:n titteli ei varmaan turhalle harrastajalle mennyt.
Edelleen aivan upeaa katsottavaa kuvien perusteella.

jaolsten

No niimpä. Nyt kun tuo toukka syö kaiken mitä löytää, on pakon edessä vähennettävä kasvatuksia. Toisin sanoen ensi kaudella en tee 150 taimea pirkanmaan aluejaostolle myyntiin, kuten tälle kaudelle. Itselle kasvatan järkevän määrän hyvinvoivia kasveja ja se saa riittää.

Ai niin, tuo pienin. Söi flexun, itki. Söi rocoton, itki. Söi goronongin, pyysi lisää. Isän tyttö.

Oikeasti ei ehtinyt nielisemaan noista mitään, kunhan pureskeli. Isän tyttö. Kuolainen isän tyttö.

Ja joo, eiköhän tämä PJ-hommakin hieman verota vapaa-aikaa. Tai paljon. Tekemistä nimittäin riittää. 1.11.2013 näette ensimmäisen aikaansaannoksen, vuodenvaihteessa toisen.

YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Juso

Aplodeeraan seisten tällaiselle omistautumiselle ja tulokselle. Ja pitkään.

MrJones

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - lokakuu 12, 2013, 23:10:55 ip
Ai niin, tuo pienin. Söi flexun, itki. Söi rocoton, itki. Söi goronongin, pyysi lisää. Isän tyttö.

Oikeasti ei ehtinyt nielisemaan noista mitään, kunhan pureskeli. Isän tyttö. Kuolainen isän tyttö.

Jokseekin tutun kuuloista. Meillä toukka vetäs Habanero Vietnamin siemeniä kiduksiin,  kun oli lattialla tippunut ruoanlaitton yhteydessä.  Vähän irvisteli ja räkäs pilalle.  Rouva piti isomman metelin...::)

jaolsten

lokakuu 13, 2013, 22:50:40 ip #614 Viimeisin muokkaus: lokakuu 14, 2013, 07:43:50 ap käyttäjältä jaolsten
Lainaus käyttäjältä: MrJones - lokakuu 13, 2013, 08:33:22 ap

Jokseekin tutun kuuloista. Meillä toukka vetäs Habanero Vietnamin siemeniä kiduksiin,  kun oli lattialla tippunut ruoanlaitton yhteydessä.  Vähän irvisteli ja räkäs pilalle.  Rouva piti isomman metelin...::)
Sanoitko rouvalla, että se on jaolstenin syy, koska antoi tuon kasvin ;) No ei tuo chilinmaistelu ole vaarallista. Itse olen miedommilla jo maustanut vauvalle tehtyjä soppiakin. Ja vissiin tuo kapsaisiini kulkeutuu äidinmaidonkin mukana.

Juso, olen imarreltu. Yritän tarjota lisää seisoskeluhetkiä ensi kaudella.  :D
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

MrJones

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - lokakuu 13, 2013, 22:50:40 ip

Sanoitko rouvalla, että se on jaolstenin syy, koska antoi tuon kasvin ;) No ei tuo chilinmaistelu ole vaarallista. Itse olen miedommilla jo maustanut vauvalle tehtyjä soppiakin. Ja vissiin tuo kapsaisiini kulkeutuu äidinmaidonkin mukana.

Mitään en tunnusta ::)
Niinhän noi viisaamat väittää että kulkeutuisi maidon mukana.

Hyvä se on pienestä pitäen opettaa talon tavoille.:D

turaukko

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - lokakuu 13, 2013, 22:50:40 ip

Meillä nuorimmainen lapsi (reilun vuoden ikäinen) kävi lauantaina anastamassa puskasta kypsän habeneron ja ennätti puraista sitä ennen kuin huomasin tapahtuman. Hieman irvisti kunnes päätti ottaa toisenkin puraisun. Tulevina vuosina vissiin kilpaillaan kuka ennättää chilit syömään :)

PP

Voisiko olla, että kapsaisinoidien vaikutus on pikkulapsilla pienempi? Meillä tytölle kelpasi 2-3-vuotiaana selvästi tulisempi eväs kuin nyt 5-veenä. Kaikki vähänkin tulinen on totaalinen ei, poislukien esim. suklaakeksit maidon kanssa. :)

Minbaari

Meidän vanhin tyttö maistoi 2 vuotiaana kaksi kertaa chiliä ja oppi ettei pidä mennä ottamaan isin puskista niitä tulisimpia. Samaa ei voi sanoa meidän keskimmäisestä joka heti kun silmä välttää käy rouskuttelemassa chilejä puskista. Vaikka itku on päässyt monta kertaa, niin heti poltteen laannuttua on pyytämässä lisää. Kaheli penska.. Isin tyttö. :-)

SK

Meillä lapset 5v ja 3v on oppineet, mitä chilejä voi käydä syömässä. Champpionit nakertavat melko taitavasti, siten etteivät koske siemenkiinnikkeisiin.
Jos kuitenkin alkaa poltaa, niin pyytävät maitoa ja nakertelu jatkuu. Suosikki on kuitenkin rhombon marjat. Vaativa maku siis chilien suhteen. ;)