tammikuu 10, 2025, 20:01:51 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Täti-E 2013

Aloittaja Täti-E, joulukuu 17, 2012, 12:07:25 ip

« edellinen - seuraava »

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - helmikuu 04, 2013, 11:51:33 ap
En usko että itselläni mitään huippuvinkkejä aiheeseen on. Meidän kolmea kattia ei tunnu kiinnostavan kuin tuo Lance.. Tietenkin muu sallittu naposteltava auttaa hallitsemaan ei toivottua tuhoamista,

Olin viime syksynä ensimmäisen kauden kasvatusten siirtyessä sisätiloihin kerrostaloon odottavalla kannalla - kuinkahan äijän chilien käy. Vaan eipä isot chilit (Aji Cristal, Bolivian Rainbow, Naga Morich, Rawit) kiinnostaneet ketään - eivät edes ne kasveissa heiluvat 'pampulat' mitä olisi voinut luulla olevan hauska huiskia. Ainoastaan ne parit kerrat, kun ruukuissa on ollut kirvojen tarrasyöttejä, on kasvien juurella ollut enempi pölinää, kun on käyty tarkistamassa mitä vierasesineitä sinne nyt on laitettu. Ja sitten paineltu ympäri huushollia tarrasyötti turkissa kiinni.

Tiedä sitten miten kävisi, jos uudet taimikasvatukset olisivat myös samassa tilassa. Vaan nepä ovatkin 'ovelasti' eri asunnossa kasvamassa.

Täti-E

Huomenna pitäisi päivittää blogia. Luulen että yksi kasvi johon pitäisi keskittyä hieman enemmän on Aji Benito C.Baccatum..Se on merkillinen, jos en tietäisi väittäsin taimea c. Pubescensiksi, sen verran on karvainen kaveri.. :o  Toinen mieltäni jännittävä tapaus on Brown Egg C.Chinense (CGN 22856). Lehdet ovat chinnsemäiset mutta "jotenkin" erilaiset kuin muissa lajin edustajissa. Tämä on myös siksi kiintoisa että muistuttaa kuvauksien mukaan Rocotoa muutenkin kuin hedelmän muodoltaan.

Kertokaa ihmeessä omia kokemuksianne kyseisistä lajikkeista, niitä olisi kiva kuulla. Ovatko niin hyviä kuin "mainostetaan"?

janne.k

Minullakin on kasvamassa tuo 'Brown Egg', vasta sirkkalehtiasteella, joka on ilmeisesti Semillasin valikoima accessionista CGN 22856. Se taas on CGN:n mukaan valikoima accessionista PI 213917, joka on määritelty bolivialaiseksi annuumiksi ja myös kuvan sekä speksien perusteella sellainen (annuum, bolivialaisuudesta en tiedä) on.

Kasvin historia vähän mietityttää siis! CGN:n sivulla se  jo vastaa paremmin Semillasin kuvausta ja nimeä.

Tämmöistä triviaa, vaikkei nyt kokemusperäistä olekaan.  ;D  Mielenkiintoinen planttu tosiaan.

Whili

Pistäppä kuvaa tuosta karva-Benitosta.
Mulla oli viimme vuonna kasvamassa Benito ja se oli aivan karvaton.
Jotenka veikkaisin että sulla kasvamassa risteytymä tai jokin ihan muu lajike.

Jani M

Juu, mullakin kyllä Aji Benitot ovat ihan tavallisen baccan näköisiä, eivätkä yhtään karvaisia.

Täti-E

Joo, laitan kuvan viimoistaan huomenna. Siemenet ovat tietenkin voineet mennä sekaisin mutta mielestäni yksikään pubescens ei tänä vuonna päässyt sirkkalehtiä pidemmälle ennen kuin kuolivat pois. Ja sen verran väitän osaavani, että osaan tummahipiäisen siemenen vaaleasta erottaa.. Voi hitsi. Nyt alkoi kaihertamaan. Jos kasvi jollain ilmeellä olisikin sekoilupyörään joutunut keltainen rocoto tarkoittaa se samalla sitä etten voi luottaa enään yhteenkään merkintään taimiruukuissa. Voihan rähmä!!
Tai sitten olen saanut jotain mutaatiosiemeniä. En tässä liikenteessä ollessani edes muista tilasinko benitot semillakselta vaiko foorumilaisilta. Satovaiheessahan tuon sitten näkee.. Huomenna kuvaa ja muuta blogin puolelle :)

-V-

Täältäkin löytyy karvaton Benito. Ensimmäisiä lehtiään kasvattelevan taimen varressa on kevyttä amisnukkaa, mutta lehtien osalta melkoisen posliini. Siemenet tulleet kuutisen vuotta sitten Fataliilta ja kasvit sellaisia kuin pitäisikin.

Suosikkibaccani (ainoa nykyään, itseasiassa), muuten. Kompakti, satoisa ja ei paljoakaan välitä talvesta (muut baccat ovat talvehtineet olosuhteissani huonommin).

Jani M

Lainaus käyttäjältä: -V- - helmikuu 12, 2013, 17:54:57 ip
Täältäkin löytyy karvaton Benito. Ensimmäisiä lehtiään kasvattelevan taimen varressa on kevyttä amisnukkaa, mutta lehtien osalta melkoisen posliini. Siemenet tulleet kuutisen vuotta sitten Fataliilta ja kasvit sellaisia kuin pitäisikin.

Suosikkibaccani (ainoa nykyään, itseasiassa), muuten. Kompakti, satoisa ja ei paljoakaan välitä talvesta (muut baccat ovat talvehtineet olosuhteissani huonommin).

Komppaan tuota satoisuutta. Koko ajan tekee uutta podia. Olen jo harkinnut tuon hävittämistä, koska nuo benitot tunkee jo kohta ulos korvista. :D Pakastin täynnä ja jauhettakin jo ns. riittävästi.

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - helmikuu 12, 2013, 17:08:49 ip
Tai sitten olen saanut jotain mutaatiosiemeniä. En tässä liikenteessä ollessani edes muista tilasinko benitot semillakselta vaiko foorumilaisilta. Satovaiheessahan tuon sitten näkee.. Huomenna kuvaa ja muuta blogin puolelle :)

Olen muuten aika varma siitä, että lähettelin sulle noita Aji Beniton siemeniä syksyllä. Mulla niistä on kasvanut kyllä aivan normaaleja Benitoja ja ei ole edes ollut mitään karvaisia chilejä, minkä kanssa ne olisi voineet risteytyä. :O

Täti-E

Voi kilin vittu. Hommat ihan levällään.
Lisää karvaisista baccoista ja lentävistä lehmistä blogissa.

http://tantehabanero.wordpress.com/2013/02/13/aji-benito-joka-onkin-jotain-ihan-muuta/

Täti-E

Kas Kas.

Jätti chinense posti tehtynnä blogin puolelle ja silleen. Löytyy osoitteesta http://tantehabanero.wordpress.com/2013/03/01/c-chinense-posti/

Kasvit voivat täällä hyvin jos eivät voi huonosti  ;D

Aurinkoisia päiviä vaan vöörumilaisille ja heidän rehuilleen. Kyllä se kesä sieltä vielä tulee!

Täti-E

Väli päivitys vaihteeksi myös tälle puolen.

Flunssassa on hyvä hoitaa chilejä ja kirjoitella kaikkia asioita esimerkiksi tänne  :D

Olen jonkin verran menneillä viikoilla ruukutellut talvehtineita uusiin ruukkuihin, taimia suurempiin (nyt kukaan ei enään joudu olemaan jugurttipurkissa). Luonnonvalolla pärjäävät jo ihan hyvin tämän kauden amppelit: Lemon Drop, Limo ja Turbo Pube. Olen myös aloittanut tuhdimman lannoituksen vanhoille kasveille sekä chinense taimille.

Viime vuonna taisin lannoittaa c. annuumin edustajia liikaa kun lehtiin tuli ödeemaa ja kasvu pysähtyi. Ödeemaa esiintyi esimerkiksi Jalapeñoilla koko kesän ja sato, jos sitä sellaiseksi pystyi kutsumaa kusahti muutamaan alimittaiseen pötkylään. Tänä vuonna näyttää paremmalta, katsotaan vain kuinka kauan!

Viime kaudella hurahdin myös Pimiento de Padroniin. Monen mielestä kitkerä ja pahanmakuinen, punaisena "ikävän" tulinen chili. Minä todella pidän tästä kasvista, sillä se kasvaa kauniisti, tekee podeja mielestäni kohtalaisesti myös hieman huonommalla auringon valolla ja on äärimmäisen hyvää paistettuna. Kolmannella "kaudellani" uskallan nostaa tämän yhdeksi ensimmäiseksi joka vuotisella listallani olevaksi.

Myös bacca puolella tapahtuu.  Aji Benito ja Aji Fantasy ovat kookkaita ja hyvinvoivia. Eivät tietenkään samanveroisia kuin ebbeissä ja muissa kasvatetut mutta näin niinkuin omalla puolellani  ;)

Tämä Jamy on kummallinen. Kuvasta huomaa että sitä on yritetty latvoa mutta lopputuloksesta sitä ei juuri huomaa. Pitäisikö se vetää uudestaan matalaksi? Millaisia teidän Jamyista on kasvanut?

Goat's Weedistä piti tulla bonchi...eipä tullut. Voi olla että pääsee tänä kesänä myös amppeliin. Kasvu on sen suuntaista että voisi toimia.

Sitten tämä parsakaali hylly. Kasvua on tuhdisti, ja osa on siirretty jo pieniin altakasteluruukkuihin. Kuvan vasemmasta alalaidasta voitte nähdä kaksi hyvin janoista kasvia jotka ovat nimeltään chocolate fatalii ja west indian yellow habanero. Alarivissä oleva isolehtinen taimi on ihmettelemäni Aji Santa Cruz jonka pitäisi olla annuumi!?!? Katsotaan mitä se tekee kun kukkimaan pääsee. Sen vierestä löytyy myös kasvunsa stopannut Rocotillo...

Tässä vaiheessa kevättä minulla on lamppujen alla enää oikeastaan talvehtineet ja tämän keväiset chinenset. Muut kasvavat iloisesti jo luonnonvalolla!

Aji Inferno

Sana "Aji" ei sinänsä ota kantaa chilin lajiin - sehän meinaa vain "chiliä" Etelä-Amerikassa. Se on sitten eri asia, että useimmat Ajit tuntuvat olevan baccatumeja - mutta niitähän siellä eniten kasvatetaankin. Brasilia jälleen poikkeuksena vähän kaikessa. Siellä taitaa suosituin chili olla frutescens mallia Malagueta. Ei ollenkaan hullumpi pikkuinen, tulinen veijari - ansaitsisi täälläkin suosiota!

Täti-E

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - maaliskuu 21, 2013, 17:38:40 ip
Sana "Aji" ei sinänsä ota kantaa chilin lajiin - sehän meinaa vain "chiliä" Etelä-Amerikassa. Se on sitten eri asia, että useimmat Ajit tuntuvat olevan baccatumeja - mutta niitähän siellä eniten kasvatetaankin. Brasilia jälleen poikkeuksena vähän kaikessa. Siellä taitaa suosituin chili olla frutescens mallia Malagueta. Ei ollenkaan hullumpi pikkuinen, tulinen veijari - ansaitsisi täälläkin suosiota!

Nii, viittaatko sä nyt tähän Aji Santa Cruziin? Semillakselta tilattu näillä tiedoilla http://www.semillas.de/cgi-bin/shop_en/shop.cgi

Aji Inferno

Kyllä tuo Cruz kuvien perusteella on ihan klassinen baccatum...

Täti-E

Niihä se onkin mutta mulla kasvaa jotain muuta kun bacca ::) heh-heh..

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Täti-E - maaliskuu 21, 2013, 19:25:24 ip
Niihä se onkin mutta mulla kasvaa jotain muuta kun bacca ::) heh-heh..

Ovat sitten sankarillisesti sotkeneet siemeniä... Noh, ei eka eikä viimeinen kerta alalla.  ::)

Onnea muuten, näin off-topic, bändinne komeasta julkaisusta! Rokkaatte kuin se kuuluisa hirvi!  8)

Täti-E

Hei enot ja tädit, auttakees vähän.

Vasta nyt löysin liian aikaisin heränneenä aikaa taannoisen siemenketjukirjeen siemenien tarkempaan läpikäymiseen (siis niiden jotka otin itselleni summamutikassa).
Olen kasaamassa itselleni siemenkansiota johon teen jokaiselle lajikkeelle oman pikkuisen etikettinsä joihin on merkitty muutamia tietoja kasvista sekä kuva.
No nyt sitten kävikin niin että kaikkeen ei googeli vastaa, eikä chiliwikistä tai fataliin sivuista suurta iloa kaikkien lajikkeiden kohdalla ole, tai sitten tiedot ovat sen verran ristiriitaiaisia että en tiedä mihin uskoisin :D

Tarvitsisin alla olevista lajikkeista tietoa lisää että saisin lappuihin kohdat täyettyä:
- Canijo (C. annuum var. Canijo???)
- Brown Egg  CGN  22856 (semillas).. tästä ei oikein löydy omilla taidoilla kuin että rocotomainen, savuarominen ja keskitulinen. Mutta mistä on kotoisin?
- Peach Habanero. Onko se alkujaan Karibialta vai Yucatán Peninsulasta? Molemmilla tiedoilla löytyy..

Alkuperä :
Tyyppi:
Käyttö:
tulisuus:
Maku:
Muuta:

Tarkennuksia kaipaisin myös ketjukirjeen alla olevista lajikkeista:

- Chili Goronong yellow.. Mitä tuo lisä yellow tuossa tekee, kuinka eroaa normaalista?
- Fatalii - Fatalii Yellow onko eroa muuta kuin nimi? Jos niin mitä?
- Nappasin kuoresta Trinidad Scorpion Morouga Blend siemeniä. Mitä eroa niillä on jo aikaisemmin saamiini (Jaolsten) Moruga Scorpion- siemeniin? Onko kyseessä sama lajike? Ainakin Fataliin sivuilla on liitetty nämä yhteen..Moruga Scorpion (Trinidad Scorpion, Moruga)
- Big Jamaican. Onko kenelläkään tietoa että oliko tää nyt Annuum vai Chinense?? Samalla nimellä löytyy molempia  ;D

Muitakin kysymyksiä on.

Cacho Negrosta on monenlaista tietoa liikenteessä. Kiinnostaisi tietää mikä on oikeaa.
- chinense vai annuumi?
- Siemenet tilasin Semillakselta ja siellä sanotaan lajikkeesta näin: This Capsicum chinense variety from Costa Rica bears up to 20cm long pods that are nearly black, when fully ripe. Pods are crunchy and have low heat. Accession CGN 21499
- Samalla sivulla on kuva kukasta (jota en lightboksista saa kopsattuu tähän) joka näyttää mielestäni Annuumin kukalle. Liilaa kukkasessa ei ole. http://www.semillas.de/cgi-bin/shop_en/shop.cgi?shop=&product=Peppers%20BC&cart_id=
- myös "chilemanin" sivuilla Accession CGN 21499 luokitellaan chinenseksi, vaikka sielläkin on kuva kasvista jonka lehdet ovat ihan kuin annuumilla.
- Semillaksen siemen on kasvanut minulla tälläiseksi:

Huh mikä kysymysripuli  ;D

Enkä ole vielä kahlannut kuin Annuumit ja Chinenset läpi! Eli jatkoa seuraa..sit jossain vaiheessa.

Aji Inferno

Annuumhan tuo cacho negro kukasta päätellen (valkeat heteet). Tuntuvat siemenkauppiaat usein olevan kiireisiä tai parempia kauppamiehiä kuin kasvituntijoita ;)

Täti-E

Kiitos. Cacho Negro kuitataan annuumpuolelle. Kaipaan enään sitten noihin muihin kymysyksiin vastauksia. Antakaa palaa!!

M;kko

Kasvattamani Big Jamaican oli annuummainen. Ei edes hyvä sellainen, en voi suositella. Tosin toinen kasveista teki oransseja podeja, toinen punaisia, eli ei ollut puhdas mikään. Ehkä annuum x chinense vakiintumaton kanta?