tammikuu 10, 2025, 22:56:22 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chili noviisin näytönpaikka 2013.

Aloittaja punkgrower, tammikuu 02, 2013, 15:02:53 ip

« edellinen - seuraava »

punkgrower

Lueskeli taas tuosta liiasta typestä siitä että onko se syy kukkien tiputteluun...Voisiko tuollainen P/K lannoite olla hyvä lisä jos haluaa parantaa sadon muodostumista? Ongelma minulla ei oikeastaan ole ollut edes liiallinen kukkien putoilu vaan kukat ei tahdo hedelmöittyä. Tämä ongelma ei vaivaa ollenkaan tuota Aji Fantasya vaan ainostaan Black Scorpoin Tongueta.
Voisiko joku viisampi neuvoa tässä asiassa.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: punkgrower - huhtikuu 22, 2013, 20:08:56 ip
Lueskeli taas tuosta liiasta typestä siitä että onko se syy kukkien tiputteluun...Voisiko tuollainen P/K lannoite olla hyvä lisä jos haluaa parantaa sadon muodostumista? Ongelma minulla ei oikeastaan ole ollut edes liiallinen kukkien putoilu vaan kukat ei tahdo hedelmöittyä. Tämä ongelma ei vaivaa ollenkaan tuota Aji Fantasya vaan ainostaan Black Scorpoin Tongueta.
Voisiko joku viisampi neuvoa tässä asiassa.

Nypi pari kukkaa irti ja katso, onko niiden heteissä siitepölyä?

punkgrower

Kyllä pölyt on ja kypsytteleehän tällä hetkellä 3:sta scorpparista yksi kuitenkin vissiinkin 4-5 podia,mutta kahdessa viereisessä ei ole yhtään alulla olevaakaan. Voihan se olla että tulevat hieman myöhemmin sitten. Huomasin tosiaan että kun muutin lannoitteita vähä typpisemmäksi niin kukat pysyi paremmin kiinni ,mutta muuta ei sitten tapahtunutkaa.
Viime lisäyksessä kuitenkin hieman lisäsin typen osuutta silleen ,että kaliumi ja fosfori painoitteisesti mennään kuitenkin.
Ainut ongelma on ,että nuo mun lannoitteet ei ole suunniteltu ohjeistuksen mukaan ,kun laittamaan jokaista saman verran. Joutuu siis kokeilun kautta löytämään sopivaa suhdetta. Siksi ajattelinkin että jos ostais p/k- lisälannoitteen niin voi laittaa nuita perus lantoja ohjeella ja pk-lannoitteella nostaa ka. ja fo. arvoja sadotukseen sopivammaksi.

punkgrower

Mittasin leveimmän Ajin podin.

Jokunen isompikin on vielä ,mutta tämä oli helpoiten mitattava ja levein malliltaankin.
Ei muuta tällä erää...

punkgrower

Mitenkä ylös kannattaa nostaa EC nuilla aji fantasylla ja black scorpion tonguella? Ec on nyt noin 1.8.

punkgrower

NAAMA TULESSA PÄIVITYS!!!!!  :o
Poimin tuolta teltasta yhden Black Scorpion Tonguen ja oli vielä raakile hieman.
Pantiin sitten puoliksi vaimon kans ja meni minuutti niin molemmat tuskailee maitopurkilla kohtaloaan... Menin sitten vielä niillä chiliä leikannella käsillä jotka olivat ihan siinä mehussa ,niin hieromaan hikiä naamastani ja siitäkös se ilo irtosi. :o
Nytten on naama ihan vi...n tulessa otsaa ja huulia myöten ja naurattaa oma tyhmyys aika makeasti...
Tämän seurauksena opin kyllä kunnioittamaan nuita pieniä perkeleitä ;D Mulle sanoi nuiden siementen lahjoittaja ,että ei ole kovinkaan tulisia ,että ihan hyviä vaikka mihin käyttöön. Syököön itse tuollaisen ja sanokoon sitten ,että ei ollut tulinen.
Nytten tässä kirjoittaessa alkaa hieman helpottaa tuo naaman polttelu,mutta tilalle tuli pisaroina valuva hiki. Ihan kun olis kasvot saunassa! on muuten aivan ennekuulumattoman märkä! No nyt on sitten Chili neitsyys menetetty ja olen vihdoin maistanut tulevaa satoani. Vaimo meni muuten suihkuun "sammuttamaan itsensä" heh.heh... ;D

Jani M

Sua on selvästi sitten hieman jymäytetty, kyllä ihan kohtalaisen tulisesta annuumista on kyse. :D Toki, eihän se scovilleina mitattuna mikään hirveä pommi ole, mutta annuumin polte on sellainen kohtalaisen raaka ja armoton.

punkgrower

Lainaus käyttäjältä: Jarok - huhtikuu 26, 2013, 00:14:05 ap
...mutta annuumin polte on sellainen kohtalaisen raaka ja armoton.
Yhdyn kyllä tuohon ;D

punkgrower

Nyt kun olen nostanut ec:tä korkeammalle niin kasvit ei kuluttaneetkaan niin paljon lannoitteita kun aiemmin. Ennen kun ec-on ollut siinä 1.5-1.6 niin se tippui aina noin 0.10 per./vrk. Nyt kun ec on ollut 1.8-1.9 niin se on tippunut vain 0.2-0.5 korkeintaan per./vrk. Vettä kyllä hupenee samaan tahtiin jollei enemmänkin kuin aiemmin. Mistähän tällainen käytös voi johtua? Voisiko olla kyseessä sellainen liikalannoituksesta johtuva lannoitteiden imeytymis blokki? Eli ec-on liian korkea ja kasvi ei kykene ottamaan hyötykäyttöön lannoitteita enää. Kasvien hyvinvoinnissa kyllä ei näkyvää muutosta ainakaan huonompaan suuntaan ole tapahtunut.
Tosiaan hieman olen muuttanut lannoiteiden suhdettakin ,kun annoin jokunen aika sitten niitä 1-1-2 suhteella ja nyt taas 1-1-1. Tarkoitus on siis ostaa P/K lannoitetta ja pitää perus lannoitteet valmistajan suosituksissa. Nuilla lannoitteilla kun on juuri tarkoitus ,että perus lannoitteita annostellaan nuin ja sitten juuri sadon tuotto vaiheeseen ostetaan muita sen valmistajan siihen kuuluvia tuotteita. Ja muuten niitä tosiaan valmistajalla riittää ja niillä sitten on sitä hintaakin reilusti.
Kuitenkin  tehostajiksi käy kyllä muittenkin valmistajien tuotteet yhtä hyvin. kunhan katselee hieman npk arvoja ja koostumuksia muutenkin.

Kuvapäivitystäkin vois vaikka lähipäivinä taas laittaa  :)

Mutta jos joku tosiaan osais jotain mielipidetä tuohon ec-asiaan laittaa niin hyvä.

punkgrower

Tällaiselle näyttää tänään teltan tilanne.

On tämä tilanne kehittynyt nyt sellaiseksi ,että tulen niitä saksia käyttämään varmaan lähiaikoina. Latva kasvusto kasvaa lähi viikkoina lamppuun kiinni ja tilaa ei ole levittää sivullekkaan enää yhtään. Black scorpion tonguet ei saa enää muuta kun vajaan puolen kasvin kokoiselle alueelle valoa suoraan ja kaikki tuon latvojen alla oleva ei saa valoa juuri ollenkaa. Mulla on tuolla alhaalla kaksi nuita pubeja ja ne saa olla vielä siellä muutaman viikon ja lähtevät sitten parvekkeelle amppeliin kasvamaan.

Olen ajatellut nostaa tuon Ajin tuosta tuon ruukun kanssa pois ja tehdä sille oman hydron kanssa parvekkeelle kesäksi. Voi olla tietenkin ,että jos en viiti rueta rakentaa ,niin laitan tuon koko paketin sinne parvekkeelle nuineen kasveineen ja levittelen sitten siellä niitä eri suuntiin ,niin mahtuvat kasvamaan ja saamaan valoa kunnolla auringosta. Mulla on sellainen lähes eteläparveke ,niin sinne paistaa koko päivän aurinko paitsi ihan aamusta .

Caide

On sulla kyllä hyvin onnistunut kasvatukset. Ehkä liiankin hyvin? Haluisin nähdä millä saat noita tuolta irti. Raivaussahalla? Mutta hieno sato varmasti tulossa, toivotaan, että loppukausikin menee yhtä mallikkaasti, kuin alkukausi :)

coco

Hienosti on kasvanu taitaa vaan teltta käydä ahtaaksi tuolla valoteholla. Millainen tuuletus sulla on tossa teltassa? 

punkgrower

huhtikuu 29, 2013, 17:28:36 ip #52 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 29, 2013, 17:31:52 ip käyttäjältä punkgrower
Lainaus käyttäjältä: coco - huhtikuu 29, 2013, 10:39:38 ap
Hienosti on kasvanu taitaa vaan teltta käydä ahtaaksi tuolla valoteholla. Millainen tuuletus sulla on tossa teltassa?
Kaksi kanavapuhallinta. Toinen puhaltaa teltasta kuumat ilmat pois cooltuben kautta ja toinen tehostaa korvausilmaa.
Tubelle 350m3/h ja korvausilma 280m3/h. Ja äänieristettyä letkua vaimentamassa nuita huminoita systeemistä. Lämmöt on 25-26c vedenlämpö resossa 22.2c. Sellainen klipsi tuuletin piti hankkia ,mutta on jäänyt ostamatta. Se olis hyvä vielä lisäksi.

punkgrower

huhtikuu 30, 2013, 17:07:43 ip #53 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 30, 2013, 17:09:17 ip käyttäjältä punkgrower
Sain ostettua 0,5l Canna PK 13/14 lannoitteen netistä reilusti alle kauppojen hinnan ;D Nyt ostan vain Kärsältä ne 4L A.N lannoite sarjan ja uskoisin ,että en muuta tarvitse. Toivottavasti tuo pk lannoite turvottaisi enemmän nuita ajin podeja ,että se kisakunkku kasvaisi kesäksi 8) Ja tietenkin olishan se kiva jos nuo scorpparitkin tuottas enemmän niitä perkeleitä lisää. :o
Se kuvan ajin podi on jo nyt kasvanut 15cm. ympärysmittaan eli 1,5cm mittauksesta jo tullut massaa. (viime mittauksesta 7vrk.)
Harmi ettei samalla saa osallistua vissiinkään enää...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: punkgrower - huhtikuu 30, 2013, 17:07:43 ipHarmi ettei samalla saa osallistua vissiinkään enää...

Ollos huoletta!
Chilifoorumin leikkimielisen kisan säännöthän ovat sellaiset, että oman vanhan osanoton voi poistaa ja laittaa uuden tilalle. Voit tehdä sen vaikka kuinka monta kertaa, kunhan yhtä lajiketta kohden on esillä vain 1 kuva ja mitta. Tällaiset säännöt laadittiin tuomarityön helpottamiseksi.

Olisi kisan kannalta ihan hyvä, että merkintöjä tulisi jo varhaisessa vaiheessa, niin porukka muistaa, että kisa on käynnissä. Minulle ei nyt sattunut kisalajikkeita kasvamaan, mutta kirittäkää te muut.

punkgrower

huhtikuu 30, 2013, 19:04:58 ip #55 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 30, 2013, 19:12:48 ip käyttäjältä punkgrower
Vähänkö voitan koko kisan  ::) ;D :o ;)  HYVÄÄ VAPPUA FORUMIN VÄKI!!!

Huru-ukko

Kai Chilivaari voit ottaa osaa suurin chili/paprikasarjaan?

Chilivaari

Kappas vain, tuollainenkin sarja tänä vuonna.
Enpä tullut yhtään isoa lajiketta laittaneeksi kasvamaan. Paksu sen pitää olla, ympärysmittaa kertyy helpommin kuin pituutta. Peruspaprika sen varmaan voittaa, Anchosta olen saanut isoja ja jopa Cusco rocotot olivat melkoisia mötiköitä.
Vaan piti muistuttaa siitä kilpa-osoitteesta. Tuonne nyt kaikenlaista ilmoittamaan, ettei se hautaudu unohduksiin:
http://chilifoorumi.fi/index.php?board=56.0

Alkukesän pienet tulokset voi korjata syksymmällä isommiksi ihan itse.

punkgrower

Voi per.... >:(  Koitin hieman kääntää ja siirrellä kasveja tuolla ahtaassa tilassa,niin parhaan scorpionin suuri oksa napsahti alhaalta asti poikki. Siinä oli semmoinen "nivel" kohta mistä se katkes kun joutui vääntöön hetkeksi. Yllättävän herkkä oli kyllä.
Se kasvi oli vielä juuri paras muutenkin ja tuotti hyvin jo satoakin. Meni sitten sen oksan mukana 3kpl hyviä chilin alkuja. Olivat jo ihan hyvän kokoisiakin eli ei olisi kauaa mennyt ,että kypsiä :( Kyllä ottaa päähän tuo kohellus ja se että piti tunkee tuo teltta nuin täyteen kasveja. No nytten tuli edes jonkunverran tilaa kasvaa mutta ei toivomallani tavalla.

Feint

Lainaus käyttäjältä: punkgrower - toukokuu 01, 2013, 18:37:01 ip
Voi per.... >:(  Koitin hieman kääntää ja siirrellä kasveja tuolla ahtaassa tilassa,niin parhaan scorpionin suuri oksa napsahti alhaalta asti poikki. Siinä oli semmoinen "nivel" kohta mistä se katkes kun joutui vääntöön hetkeksi. Yllättävän herkkä oli kyllä.
Se kasvi oli vielä juuri paras muutenkin ja tuotti hyvin jo satoakin. Meni sitten sen oksan mukana 3kpl hyviä chilin alkuja. Olivat jo ihan hyvän kokoisiakin eli ei olisi kauaa mennyt ,että kypsiä :( Kyllä ottaa päähän tuo kohellus ja se että piti tunkee tuo teltta nuin täyteen kasveja. No nytten tuli edes jonkunverran tilaa kasvaa mutta ei toivomallani tavalla.

Eikös siitä saisi hyvän kasan pistokkaita pelastettua vielä? Ei tietysti kauheasti lohduta, mutta onhan se sama kasvi silloinkin :D