kesäkuu 16, 2024, 23:07:05 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Chillaillen 2013

Aloittaja Chillaillen, tammikuu 12, 2013, 11:03:39 ap

« edellinen - seuraava »

Chillaillen

helmikuu 03, 2013, 22:55:52 ip #20 Viimeisin muokkaus: helmikuu 05, 2013, 10:57:05 ap käyttäjältä Chillaillen
No niin, villichilit kiinnostaa niin paljon, että siemeniä tuli tilattua:
Calusa Indian mound (C. Glabriusculum)
CAP 1445 (C. Chacoense)
CGN-21502 (C. Eximium)
CGN-22168 (C. Frutescens)
Tovarii (C. Tovarii)

Ajattelin idättää nuo idätyslautalla ja laittaa sitten multaan kasvamaan, jos idätys onnistuu. Pitäiskö noita hioa, viilata, porata, sorvata tai tehdä muita temppuja ennen idätystä?

Vinkkejä noiden idätykseen/kasvatukseen otetaan ilolla vastaan.  :)

Koukuttavaa hommaa tää chilinkasvatus kyllä on. Kasvatuslista on jo aikoja sitten "lyöty lukkoon", mutta silti pitää hankkia lisää siemeniä. Valtavalla itseluottamuksella mennään, sillä chilinkasvatuksesta on jo usean kuukauden kokemus.  8)

janne.k

Hähhää, noin siinä käy! Luulen ettei noita tarvitse hioa, jos ei siitä mitään haittaakaan ole oikein suoritettuna. Villien itäminen saattaa vaatia valoa ja vaihtelevaa lämpötilaa, tai ainakin se voi parantaa onnistumisprosenttia huomattavasti. Eli lautta vain sopivaan paikkaan, eiköhän se siitä.

Sattuu olemaan niin, että minulta puuttuu juuri C. eximium kokoelmista, että liikenisikö mahdollisesti muutamaa siementä vaihtoon? Muutamia siemeniä löytyisi ainakin seuraavista mahdollisesti kiinnostavista accessioneista: PI 260501 C. chinense 'Yellow Fire', villi(hkö); CAP 524 C. chacoense; PI 387838 C. pubescens 'Locato', primitiivinen(?), pienimarjainen pubescens. Viimeksi mainittu on ilmeisesti myös verraten aikainen lajilleen. Ai niin, onhan minulla jokunen siemen C. galapagoensetakin ja Fataliilta alunperin peräisin olevaa 'Ulupica Largea', jotka (UL:n siemenet) lienevät sukupolvea F₂.

Mitenkäs tuon Tovariin kohdalla lukee C. solanaceae? C. tovarii sen kai pitäisi olla, vai onko tämä joku ihan uusi laji?

Chillaillen

helmikuu 04, 2013, 10:49:25 ap #22 Viimeisin muokkaus: helmikuu 04, 2013, 11:49:21 ap käyttäjältä Chillaillen
Lainaus käyttäjältä: janne.k - helmikuu 04, 2013, 10:32:27 ap
Hähhää, noin siinä käy! Luulen ettei noita tarvitse hioa, jos ei siitä mitään haittaakaan ole oikein suoritettuna. Villien itäminen saattaa vaatia valoa ja vaihtelevaa lämpötilaa, tai ainakin se voi parantaa onnistumisprosenttia huomattavasti. Eli lautta vain sopivaan paikkaan, eiköhän se siitä.

Sattuu olemaan niin, että minulta puuttuu juuri C. eximium kokoelmista, että liikenisikö mahdollisesti muutamaa siementä vaihtoon? Muutamia siemeniä löytyisi ainakin seuraavista mahdollisesti kiinnostavista accessioneista: PI 260501 C. chinense 'Yellow Fire', villi(hkö); CAP 524 C. chacoense; PI 387838 C. pubescens 'Locato', primitiivinen(?), pienimarjainen pubescens. Viimeksi mainittu on ilmeisesti myös verraten aikainen lajilleen. Ai niin, onhan minulla jokunen siemen C. galapagoensetakin ja Fataliilta alunperin peräisin olevaa 'Ulupica Largea', jotka (UL:n siemenet) lienevät sukupolvea F₂.

Mitenkäs tuon Tovariin kohdalla lukee C. solanaceae? C. tovarii sen kai pitäisi olla, vai onko tämä joku ihan uusi laji?


Katsotaan paljonko noita siemeniä tulee. Saattaisi tuo vaihto onnistuakin. Palataan asiaan kun saan siemenlähetyksen perille.

Tuota Tovarii-juttua ihmettelin itsekin. Kauppias on kuvannut tuon näin: "Tovarii CGN-22876 or PI-606708 C.Solanaceae
Very rare wild variety from Peru capsicum species is native to Rio Mantaro basin in Sout central Peru. Multiple flowers per node shape like bell cream colors.It is perennial plant mature from green to red."

En ehtinyt tutustua tuohon vielä tarkemmin. Onkohan mua kusetettu?  :o

janne.k


Chillaillen

Ajattelin kirjata tänne muistiin myös kaikki tolloiluni. Toiveena on, että jos kokeneemmat kasvattajat lukevat tarinoitani, niin ammutte ronskisti alas pahimmat mutuiluni. Risuja/ruusuja/kommentteja otan nöyränä poikana vastaan!

Eli asiaan, tämän lasken omaksi tolloilukseni: EI NÄIN!


Aji Norteno, ikää 2 vkoa

Eli ilmeisesti olen polttanut noi ensimmäiset oikeat lehdet pitämällä kasvia liian lähellä loisteputkia. Korjatkoon joku, jos olen selkeesti ihan kujalla. Lämpötila oli yli 30 asteen noiden latvojen tasalla ja lehdet lähimmillään ehkä 5 cm:n päässä 2 x 80 W:n loisteputkista. Edellisessä postauksessa tähän kasviin liittyen olin huolissani sen "hujoppiudesta". "Korjasin" tilanteen polttamalla kaverin lehdet.   :-\
Pari tuon kaveriakin (Aji Norteno & Aji Blando) näyttävät suurin piirtein samalta

Eli joku kultainen keskitie tuossakin valon/lämmön määrässä on varmaan hyvä, ainakin näin pienille taimille. Sitä siis etsimään...

Nagojen kanssa meillä menee paremmin:

Naga Morichit, ikää n. 1kk

bluesman

 Tilasit varmaan Rainbow chili seedsistä Vladanilta tovariisi ja muutkin? Ei sua ole todellakaan kusetettu, mulla kolmesta Vladanin tovariinsiemenestä iti 2 kpl. Calusa Indian Mound ei itänyt. Kivivillassa idätin mutta siemeniä oli pussissa toistakymmentä niin voisi vielä yrittää.

Chillaillen

Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 08, 2013, 20:37:42 ip
Tilasit varmaan Rainbow chili seedsistä Vladanilta tovariisi ja muutkin? Ei sua ole todellakaan kusetettu, mulla kolmesta Vladanin tovariinsiemenestä iti 2 kpl. Calusa Indian Mound ei itänyt. Kivivillassa idätin mutta siemeniä oli pussissa toistakymmentä niin voisi vielä yrittää.


Juu, Vladanilta tilasin nuo villit. Kiva kuulla, että laatusiemeniä on tulossa. :) Taisin bongata tuon siemenkaupan Chilivaarin blogista. Tuota solanaceae-nimitystä tuossa aiemmin ihmeteltiin, eikä se auennut kyllä vieläkään täysin. Täytynee googletella vielä vähän tuohon liittyen.

Pitääkin testata tuota kivivillaa ainakin osalle siemenistä. Idätyslauttakin on kyllä toiminut tähän asti tosi hyvin.

Siemenet on viimeisimmän tiedon mukaan Chicagossa. Odottavan aika on pitkä...

bluesman


Tutustupa äijän kasvatteluihin; http://thehotpepper.com/topic/36882-vladan-rainbow-chili-seeds-2013-grow-log/

Massiivista touhua. Fataliin sielunveli.
Plaraa vaika edelliskauden glogi niin hokaat millaisesta gurusta on kysymys.

Chillaillen

Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 08, 2013, 21:07:32 ip

Tutustupa äijän kasvatteluihin; http://thehotpepper.com/topic/36882-vladan-rainbow-chili-seeds-2013-grow-log/

Massiivista touhua. Fataliin sielunveli.
Plaraa vaika edelliskauden glogi niin hokaat millaisesta gurusta on kysymys.


On kyllä aika kova jätkä. Ei näytä muuten noi sun omatkaan chilitouhut hassummilta. Kyllä näitä (teitä) chiliguruja löytyy onneksi täältä pimeastä pohjolastakin.  :)

janne.k

Minä luulen että tuo solanaceae on yksinkertaisesti vain lapsus, sehän on koisokasvien heimo johon chilikin kuuluu. Sattuuhan niitä näpytellessä.

boozeman

Raimbow Seedsissä pisti silmään tuo Pimenta Trepadeira do Wernerin kuvaus villiksi. Onkos tästä lajikkeesta jollain enempää tietoa?

Viime vuonna sellaisen tulin kasvattaneeksi ja olipa tosi hyviä hedelmäisiä ja paksumaltoisia marjoja baccatumiksi. Tällekin vuodelle tuota taimista kasvaa, siemeniä on jemmassa aika läjä ja tuo viimevuotinen tekee uutta satoa jo. Kukkansa muuten tuoksuvat vähän kissan kuselle.
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

Chillaillen

Lainaus käyttäjältä: janne.k - helmikuu 04, 2013, 10:32:27 ap


Sattuu olemaan niin, että minulta puuttuu juuri C. eximium kokoelmista, että liikenisikö mahdollisesti muutamaa siementä vaihtoon?


Tänään sain siemenet, mutta noita C. eximiumeja ei ollut kuin 5 kpl. 3 kpl laitoin tänään itämään. Sori, mut en raaski luopua ainakaan vielä noista kahdesta viimeisestä siemenestä. Jos vaikka pitää uudestaan idätellä näitä.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: boozeman - helmikuu 08, 2013, 21:55:43 ip
Raimbow Seedsissä pisti silmään tuo Pimenta Trepadeira do Wernerin kuvaus villiksi. Onkos tästä lajikkeesta jollain enempää tietoa?

Viime vuonna sellaisen tulin kasvattaneeksi ja olipa tosi hyviä hedelmäisiä ja paksumaltoisia marjoja baccatumiksi. Tällekin vuodelle tuota taimista kasvaa, siemeniä on jemmassa aika läjä ja tuo viimevuotinen tekee uutta satoa jo. Kukkansa muuten tuoksuvat vähän kissan kuselle.


Trepadeira Wernerinä tuota kasvaa minullakin tällä vuodella. Hyvän makuinen todellakin se marja, ja aivan kirsikan näköinen. Toivottavasti saan mukavasti satoa.

Chillaillen

Pienimmät taimet menivät eilen illalla takaisin kannen alle voimia keräämään. Ilmeisesti poltin aika monen pikkukasvin lehdet, tai sitten ne on saanut jonkin pöpön/ötökän kiusakseen. Mitään ylimääräistä liikettä en lehdillä nähnyt, joten epäilen edelleen tuota liikaa valoa/lämpöä pienille taimille.

Posti toi tänään odotetun siemenkirjeen. Idätyslautalle meni
Villit:
Calusa Indian mound (C. Glabriusculum)
CAP 1445 (C. Chacoense)
CGN-21502 (C. Eximium)
CGN-22168 (C. Frutescens)
Tovarii (C. Tovarii)

ja lisäksi
Moranguinho (C. Baccatum)
Coyote zan white (C. chinense)
Armageddon F-2 (C. Chinense)

Päivitin listan myös tuonne ensimmäiseen viestiini. Nyt sitten vaan odottamaan.

janne.k

Lainaus käyttäjältä: Chillaillen - helmikuu 12, 2013, 18:24:09 ip
Tänään sain siemenet, mutta noita C. eximiumeja ei ollut kuin 5 kpl. 3 kpl laitoin tänään itämään. Sori, mut en raaski luopua ainakaan vielä noista kahdesta viimeisestä siemenestä. Jos vaikka pitää uudestaan idätellä näitä.


Juu, ei mitään, pitäähän sitä varaa jäädä.  :)

Chillaillen

helmikuu 16, 2013, 14:25:02 ip #35 Viimeisin muokkaus: helmikuu 16, 2013, 14:27:50 ip käyttäjältä Chillaillen
Poltetut taimet majailivat 5 vrk minikasvihuoneessa kannen alla ja näyttävät paremmilta. Palaneet lehdet on toki yhtä palaneita kuin ennenkin, mutta uusi kasvu näyttää terveemmältä. Jokunen kuivahtanut sirkkalehtikin putosi noilta eniten poltetuilta taimilta.

Sitten kuvia:


Vasemmalta alkaen peräkkäin: Lemon Drop, Fatalii, Datil ja Aji Norteno



Vasemmalta alkaen peräkkäin: Red Peruvian Rocoto, Red Peruvian Rocoto (edessä), Turbo Pube (takana) Aji Cristal ja Aji Blando



Naga Morichit, pituutta n. 8 cm

Tänään idätyslautalle menee kauden loput siemenet:
Bolivian Rainbow (C. annuum)
Fire Flame (C. annuum)
Ancho Poblano (C. annuum)
Herculenaum Pompeii (C. annuum)

4 vrk lautalla kelluneilla siemenillä on jo muutama häntä näkyvillä: 2 kpl CAP 1445 (C. Chacoense) ja 1 kpl Coyote zan white (C. chinense)

Pieniä on vielä taimet, joten saa nähdä ehtiikö kaikki kasvaa kesään mennessä riitävän isoiksi.

Sais jo sulaa noi lumet pois ja lämpötilakin voisi nousta semmosella 20-30 asteella.

Chillaillen

Villichileistä ensimmäinen on nyt laitettu multaan. Kaikki kolme CAP 1445:n siemenistä on itänyt viikossa, muita odotellaan vielä.

Korkeimman kypäräpään pistin multaan jo tässä vaiheessa. Hautasin kypärän vähän mullan alle ja jätin "niskalenkin" näkyviin. Huono kuva tuli, mutta eiköhän idea tuosta selviä:


CAP 1445 C. chacoënse

Osan taimista olen idättänyt sirkkalehdille asti idätyslautalla, mutta nykyisellä lautalla tuli nyt katto (=kansi) vastaan. Siksi siis tällä kertaa näin. Laitoin rei'itetyn muovikelmun ruukun päälle ja siirsin ruukun valaisimen alle muiden taimien viereen. Nyt sitten taas odotellaan.

Chillaillen

Eilen multaan laittamani CAP 1445 oli jo aamulla tanakasti pystyssä sirkkalehdet esillä. Kypärä jäi siis multaan. Tänään multaan laitettu toinen CAP 1445, joka oli ehtinyt lautalla jo melkein sirkkalehdille asti. Kypärä on vielä vähän kiinni sirkkalehtien päässä.

Multaan meni myös Coyote zan white (C. chinense), joka oli jättänyt kypäränsä lautalle.

Kirjaampa tämänkin muistiin: idätyslauttani on lattialämmitetyn paskahuussin lattialla allaskaapin alla, eli aika pimeässä. Lämpötila on n. 24-25 astetta. Jos muut villit eivät idä, niin taidan kantaa lautan aina yöksi viileämpään huoneeseen (n. 20 astetta).

Kiva muuten huomata, että aika moni on lukenut näitä mun höpinöitä. Tai sitten mä oon käynyt täällä itse yli 1000 kertaa.  :o

ChiliChillailija

On kyllä hyvän näköiset Nagat siellä. :D

Itsellänikin on kaksi tulilla. Saa nähdä kasvaako toeranssi tarpeeksi ensi kesäksi.
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

Chillaillen

Lainaus käyttäjältä: ChiliChillailija - helmikuu 20, 2013, 22:09:10 ip
On kyllä hyvän näköiset Nagat siellä. :D

Itsellänikin on kaksi tulilla. Saa nähdä kasvaako toeranssi tarpeeksi ensi kesäksi.


Itseasiassa olen vähän huolestunut noista Nagoista, niiden ruukut nimittäin haisevat aivan törkeän pahalle. Vähän niinkuin reilusti käynyt merileväuute + jotain kuolemaan viittaavaa hajua reilusti päälle. Taidan vaihtaa nuo lähipäivinä vähän syvempiin maitopurkkiruukkuihin, niin samalla pääsee katsastamaan juurien kunnon.

Itse ostin Fataliilta nagamyllyn, jolla pääsee totuttelemaan hyvin Naga Morichin makuun ja tulisuuteen. Pienenkin määrän saa annosteltua helposti. Jos tarve vaatii, niin lisää karkeutta peliin ja armoton ruuvaus nupista -> kyllä lähtee  :)