tammikuu 09, 2025, 12:04:07 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Ekonyymin 2014

Aloittaja ekonyymi, marraskuu 13, 2013, 21:04:13 ip

« edellinen - seuraava »

Köpä

Olen tuota natikan ilosanomaa yrittänyt levittää tuonne Ekonyymin suuntaa, vielä ei ole tarttunut...

ekonyymi

maaliskuu 11, 2014, 20:51:18 ip #41 Viimeisin muokkaus: helmikuu 29, 2020, 19:01:27 ip käyttäjältä ekonyymi
Mä kuulun vielä "uskallan katsoa sähkölaskuni ennen maksamista" -kerhoon.

Kiitos vinkeistä, ei mua edelleenkään huolestuta nämä kitukasvut, olkoon lampuista, litkuista tai muusta kiinni. Juuri hain pakasteesta yhden viime vuotisia sooseja. Hyvin saatu aikaan niitä jo kahdesta kasvista.  Fresnokin teki yli puolet paprikoita. Lemonin ja muutaman lahjapodin (kiitos myös niistä) turvin on saatu ainakin maku pidettyä yllä talven yli. Tällä kasvimäärällä tuohon on tulossa pakostakin huima parannus.

Sitä paitsi, tosta vois kokeilla kevään ekaa soosia.

ekonyymi

maaliskuu 12, 2014, 19:39:23 ip #42 Viimeisin muokkaus: helmikuu 29, 2020, 19:03:26 ip käyttäjältä ekonyymi
Cayene on kasvattanut yhtä podeistaan huimaa vauhtia parit viime päivät. Kaksi muuta on jäänyt kynnen mittaisiksi.

LemonDrop taisteli alkuvaikeuksien kanssa, mutta kun siirsin Helmikuun loppupuolella maitopurkkiin ja samalla luonnonvaloon, niin nyt on viikossa kasvanut 10cm.

Tarkoitus oli leikellä näitä, etteivät kasvaisi kattoon ennen ulos siirtoa ja toki toiveissa oli, että saisi tuuheamman, kompaktimman puskan satovaiheeseen. Nyt ei hitokseenkaan hennoisi saksia. Ottaako nuo itseensä vai suuntaako effortit levenemiseen jos ei ylöspäin pääse ?

ekonyymi

Biltema oli parantanut. En ole ihan varma miten se asiakastietokone siellä aiemmin toiminut, mutta nyt hakusanalla pystyi aika helposti löytämään tuotteita ja tulokset kertoivat suoraan myös millä hyllyllä tuotetta löytyy. Himoittu sälekaihdinnarukin löytyi, vaikka onkin sijoitettu veneosastolle. Nettihaku löytää sen sälekaihdinnyöri -nimellä, vaikka paketissa lukee vain polyestersilkkinöyri. Pääasia että löyty.

PublerDulce:n lamppua on jo pari kertaa täytynyt nostaa - vaikka onkin vain kiina-ledin alla.

ekonyymi

maaliskuu 24, 2014, 21:27:19 ip #44 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2020, 18:54:57 ip käyttäjältä ekonyymi Syy: kuvalinkki
Kovin on kiirusta, mutta hieman on kerennyt konffailla hilejäkin. Aji Fantasy on voinut paremmin, kun pääsi "sisätiloihin" ja sisälämpötiloihin. Vaihdoin sen viikonloppuna omaan publeriinsa. Publer Dulcea varten piti jo viritellä lankoja tueksi.

Serrano on alkanut Podin tekoon.

Jouluna tuli Blairs Death Sauce, Sweet. Voimakkuus on aika sopivan oloinen, mulle melko vahvaa, mutta kuitenkin sillai, että voi pullosta tiputella ruoan sekaan ilman että pelkää sen menevän vahingossa syömäkelvottomaksi. Maku ei kuitenkaan ole itselle kovin loistava, enemmänkin semmonen siedettävä ja tyydyttävän välimaastosta. Vähän ehkä tottunut siihenkin pullon vajetessa. Nyt on enää hajut pohjalla. Aiemmin jääkaappiin oli muuten eksynyt yksi pirkka sambal olek. Se oli aika pahaa, mutta otin matsin purkkia vastaan ja sain sen parin viikon taistelun jälkeen selätettyä.

ekonyymi

maaliskuu 25, 2014, 20:05:54 ip #45 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2020, 19:10:32 ip käyttäjältä ekonyymi Syy: kuvalinkki
Aji Fantasyllä on pari lehteä vähän valkoisena:

ekonyymi

huhtikuu 01, 2014, 21:30:49 ip #46 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2020, 18:56:38 ip käyttäjältä ekonyymi Syy: kuvalinkki
Olin jo vähällä laittaa jonkun tarjokkaan ulos. Varmaan laitankin, eihän kaikki pikkupakkasesta pelästy. Kasvarissa on sentään aika lämmin päivällä.

Yritin etsiä hyviä ohjeita ja/tai perusteluja miksi ja miten, mutta kun graalin maljaa ei löytynyt, heitin Serranon passiivi hydroon ja katsotaan mitä käy. Se on taimipublerista otettu, pikkasen lehdet lurpsahti, mutta sain hyvin juuria mukaan. Seuraavana päivänä oli jo näin pirtee:

Jääkaapissa Heinzin hot habanero on ehkä ollut käyttökelpoisin tähän mennessä löydetty valmis-soosi. Sillä kun ei tule liiemmin epätoivottuja sivumakuja. Itse voi maustaa kastikkeen/keiton/padan ja capsaisiinit Heinz pullosta - toimii mulle hyvin.

ekonyymi

huhtikuu 06, 2014, 20:18:07 ip #47 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2020, 19:11:22 ip käyttäjältä ekonyymi Syy: kuvalinkki
Lauantaina laitoin ekat tarjokkaat kasvariin. Mittarin mukaan lämpö siellä on päivällä lähemmäs 20 astetta jos aurinko paistaa. Fresno ja Serrano ovat katsastamassa olosuhteita. Eka yö selvitty hyvin. Ensi viikko (pari pakkasyötä luvassa) näyttänee, miten kaverit siellä pärjää. Huippukasvua tässä ei vielä haeta, henkiinjäänti katsotaan voitoksi tässä vaiheessa.

ekonyymi

Voi nakki, olipa kylmä yö, vaikka vasta ensi yöksi oli ennusteen mukaan pakkasta. Aamulla oli kasvarin seinät jäässä, auton ikkunat jäässä. Fresno ja Serrano eivät kuitenkaan vielä ole luovuttaneet. Iltapäivällä oli vajaa 10 astetta kasvarissa - voi olla rankka viikko näille taimille.

HotVelo

Minulla on ajastuksella (17-09) käynnissä tämmöinen:

http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Puhallin/Lampopuhallin-2000-W--230-V-46428/

Niin, tuo nyt tietysti edellyttää sitä, että kasvariin saa sähköt vaikka edes roikalla tilapäisesti.

ekonyymi

huhtikuu 08, 2014, 21:41:52 ip #51 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2020, 19:16:46 ip käyttäjältä ekonyymi Syy: kuvalinkki
Kiitos kannustuksesta. Ihan kuin olisitte arvanneet miten tässä käy. Kummatkin oli tässä kunnossa aamulla, tämä on Serrano:

On mulla tarkoitus vetää sähköt kasvarille tänä vuonna. Jäi vaan syksyllä kaivamatta. Maakaapeliakin on varattu valmiiksi. Ja autotallissa on tyhjänpanttina 3kW Elbjörn. Kokeilin sitä jo vähän talvella, kun taimikasvatuksen lämpötila laski 15 asteen tienoille. Aika hyvä sen termostaattikäyttö on - tosin en tiedä yltääkö se noin viileään, ettei pyörisi kuin ihan pahimman pakkasen pois - ei oikein kiinnosta lisäyllärit sähkölaskussa. Taimet kyllä selvisi kahdesta edellisestä yöstä ja toissayönä oli myös kuuraa kasvarin seinissä. Onko kyse viivytystaistelusta vai katkeaako selkärunko jostain tietystä astemäärästä ?

Kylläpä mä joudan odottelemaan vielä jonkun viikon. Tai kantelemaan kasveja vähän edestakaisin sitten kun hallayöt harvenee.

ps. Nyt on joutunut hieman turvautumaan poppamiehen savuchiliin, mutta ei ole mun makuuni.

ekonyymi

huhtikuu 12, 2014, 11:19:14 ap #52 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2020, 19:37:45 ip käyttäjältä ekonyymi Syy: kuvalinkki
Passiivihydro taisi osua kohdalleen aika hyvin. Serrano kukoistaa:

Mikäs tuo pieni valkoinen karsta on, mitä hydropapuihin kerääntyy ? Haittaakkse ? Publereissa olen peittänyt pahvisuojalla papuset valolta piiloon ja silloin ne säästyvät tältä ilmiöltä. Lannoitteena on NutriForten tomaatti & mansikkaa / typpi-kalsiumia kasvuvaiheen annostelun mukaan, siten että EC on n. 0,7. Ruukkuna altakasteluruukku, jossa olen pitänyt nestetason suunnilleen mittatikun ylärajalla (täyttöä viimeistään, kun kaksi merkkiä on kuivana).

ekonyymi

huhtikuu 19, 2014, 17:46:46 ip #53 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2020, 19:40:52 ip käyttäjältä ekonyymi Syy: kuvalinkki
Serrano ja Naga nauttimassa ilta-auringosta.

ekonyymi

Kasvarille on kehittymässä häntä:

Ja pari uutta tarjokasta on pari yötä viettänyt kasvarissa. Tällä kertaa Naga ja Cayene.

Kasvarin häntään ei ole vielä saatu pumpattua iVOimaa. Ensi yön annan sydän kurkussa tarjokkaiden vielä viettää kasvarissa, mutta sitä seuraavaksi yöksi tulevat sisään. Ensi yöksi foreca ja ilmatieteen laitos ennustavat jotain alimmillaan 3 astetta. Sen jälkeen ennusteet olis miinuksella.

ekonyymi

Kasvarijengi nostettu sisään. Taitaakin tulla useampi kylmä yö.

ekonyymi

huhtikuu 28, 2014, 16:58:44 ip #56 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2020, 19:48:01 ip käyttäjältä ekonyymi Syy: kuvalinkki
Kasvarijengi matkustanut edestakaisin kasvarin ja yösuojan väliä.

Pientä ilon aihetta, Lemon Drop, isossa ruukussaan tekee kukkaa ja näkyy podin alkuja.

Cayenen Podi alkaa kerätä väriä

ekonyymi

toukokuu 07, 2014, 18:38:01 ip #57 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2020, 19:48:25 ip käyttäjältä ekonyymi
Ei jaksa paremmin asetella, täytyy vaan sanoa, että ovat paremman näköisiä livenä.

Kyseessä parhaiten lähteneet multa/passiivihydro -taimet. Vasemmalta, Serrano, Lemon Drop, Naga ja Hungarian Hot-Wax.

Näistä Lemon Drop yllätti. Luulin, että se olis alkanu juuria tekemään, kun pääsi isoon ruukkuun, mutta se tuntui levähtävän joka suuntaan ja alkoi hetikohta tehdä kukkaa ja nyt on podeja miltei runsain määrin. Olen kyllä iloinen, että näin on, koska Lemoni on niin hyvä peruschili. Hot-Wax on pesty jugurttipurkissa multataimena aloituksen jälkeen, oli jonkun aikaa taimipublerissa ja sieltä hiljattain siirretty passiiviin.

Lannoitteessakin on ensimmäiset kasvu/kukinta vaiheen seokset käytössä vaikka alkuvaiheen seostakin on vielä. Publerit kylläkin tuntuvat tässä vaiheessa vetävän aika hyvin, joten ei huolta sen kanssa.

Lämpeneviä kelejä odotellaan, niinkuin varmaan kaikki muutkin, sisällä alkaa olla (jopa tällä kitukasvulla) pientä haastetta.

ekonyymi

toukokuu 18, 2014, 11:43:03 ap #58 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2020, 19:48:49 ip käyttäjältä ekonyymi Syy: kuvalinkki
Nyt alkoi kelit. Kauhee kiire tehdä ulossiirtoja ja kasvarin viimehetken säätöjä. Eilen kiinnittelin kasvutukia ja kun laittelin pultteja kasvarin rungon läpi, niin valitsin tietysti lukkopultit ja eihän ne käänny, jos ei toinen pidä kiinni toiselta puolelta. Apumiehet oli vähissä, joten piti keksiä sellainen: kiintoavain roudarilla kiinni sisältä ja itse ulos kääntämään.

ekonyymi

toukokuu 20, 2014, 21:17:37 ip #59 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 03, 2020, 19:49:12 ip käyttäjältä ekonyymi
Tässäpä aurinkoharjoittelijoiden kavalkaadi. Ei ole ihan huonosti mennyt, en vielä ole tavannut yhtään lehteä, joka olisi täysin palanut. Nekin joissa on jotain palamisen merkkejä, on jotain pieniä laikkuja tai pisteitä. Onko tyyntä myrskyn edellä? Suuri osa on ollut ulkona perjantaista tai vähintään lauantaista asti.

Kasvariin ei löytynyt harsoa, eikä kerkee ostelemaan. Laitoin sitä laminaatin alle sijoitettavaa höttöä, kun sitä sattui varastosta löytymään. Ei ainakaan huono, siinä mielessä, että kasvarissakaan ei ole poltteita. Kasvit tuli suoraan "pimeästä" kellarikerroksesta, pienten valojen alta. Voihan olla että on taas liian hyvä, eikä kasvit sitten saa ollenkaan aurinkoa - mutta koska koko kasvari ei ole peitetty, niin kai ne aika paljon hajavaloa kuitenkin saa.

Mutta sitten, mä vaihdoin publerien liemet. Toisessa oli jotain levän tapaista hiukan pohjalla (liemet olleet jotain pari kuukautta - toki lisätty tarpeen mukaan). Toisessa oli vaan jotain enemmänkin hiekan tyyppistä, olisiko voinut ilmakivestä irrota. Mutta, onko tuo liemi pääosin käyttökelpoista esim multakasvien kasteluun? Vai mitä huonoja (tai hyviä) puolian sen jälleenkäyttämisessä on?