tammikuu 10, 2025, 12:16:27 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Jyrin bubblerikokeilua

Aloittaja JyriT, joulukuu 05, 2005, 15:18:15 ip

« edellinen - seuraava »

JyriT

Nonni, nyt sekin päivä tuli jona mulle vesiviljelyvehkeet kotio tilattiin..

Nyt ongelmana on vaan mitä liemeen kasvamaan. Mukava olisi että yksi ainakin sopisi chilikranaattien tekoon, sitten yksi naapurien/tuttujen hikoiluttamiseen ja pari yleiskäyttöistä.

Lajeina valittavana olisi seuraavat:
Paprika Greek Mild
Dulce Italiano
Di Cayenna
Malavi birds eye
Bird Eye Baby
Red Hot
Maramba
Pimiento decorativo
Yellow Bullet Habanero
Madame Jeanette Red Hot
Habanero Red Uganda
Cumari o passarinho
C02598 C.bac
PI 441551 C.bac
PI 596054 C.bac
PI 441596 C.bac
Lemon Drop
Omnicolor
Aji Cristal
CGN 21467
Cap 711 C.fru
Cap 785 C.fru
Grif 9345 C.pub
Cap 1482 C.pub
Rocoto Rojo
Cap 1445 C.chac
Cap 1687 C.sp
Cap 1661 C.sp
Cap 502 C.sp
Cap 964 C.sp
Tepin cocina de frieda
Rocopica

Edellä kerrottut ehdot täyttäviä vinkkejä otetaan ilolla vastaan..
Nyt mä syön noi kaikki värilliset nakit pois, enkä huuda yhtään..
** AnonyymitChilinHydroKasvattajat **

bebe

No kirjotampa jotain vaikka en nuista olekaan kasvattanut kuin Aji Cristallia.

Chilikranaattien tekoon sopii varmaan rocotot, jolloin kranuista saa kans varmasti tulisia. Siis jos kranaatti on vähän niinkuin täytetty paprika. Fatalii on kehunut nuista ainakin tuota Grif 9345:sta, ja olempa itsekin laittanut sitä itämään.

Hikoiluttamiseen sopii kaiketi myös rocotot, mutta perinteisesti siihen tarkoitukseen on käytetty Habaneroja. Ne on tulisia, vaikkakin minun mielestäni myös pahan makuisia. Savustettuina ja jauheena kyllä menettelevät.

Yleiskäyttöön sopii varmasti Lemon Drop ja Aji Cristal. Nuo muut listasi lajikkeet ovat minulle enempi tai vähempi tuntemattomia, joten myös muut voisivat antaa vinkkinsä.

Fatalii

Täytetyistä rocotoista varotuksen sanasta....
ryöpättynäkin useimmille chilimielille jopa liian tulista tavaraa.
Jos tulisuutta ei piisaa noissakaan niin täytetyt canariot kannattaa (ja pitää!) kokeilla.
Siinäpä ruokalaji josta on leikki kaukana.

Pienen poltteen ystävien kannattaa testata grillattua maissia pekonisiivuilla päällystettynä, väliin / päälle voita ja savuchiliä...
Vaikea keksiä heti parempaa sadonkorjuumättöä.

Seuraavaa korjuuta odotellen...
Maissia ei ainakaan voi olla liikaa!
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

JyriT

Kiitokset vinkeistä, tuo Grif 9345 kuvien perusteella vakuutti kranusopivuudellaan.
Rocoto taasen kuulostaa aiheeseen vihkiytymättömän korvaan taas niin viattomalta joten.. :twisted:
Lemon Drop jo multa versiona onkin, joten siitä pistokas lähtee liemeen myös.

Tepinin voisi tietysti itsensäpeloittelu tarkoitusessa laittaa tulemaan :roll:

JyriT

Dodiin, homma etenee höyryjyrän lailla. Ei hirveän nopeasti mutta sitäkin varmemmin ;)
Tuli tänään haettua paikallisesta Prismasta suurin altakasteluruukku joka oli hyllyssä. Semmonen neliön mallinen Pauliina, ulkomitoiltaan 35x35x32.. Jospa tuohon 4 puskaa sopis. Joka kulmaan yksi metodilla.
Seuraavaksi sitten käydään tuon kimppuun mattopuukoin ja rautasahoin kunhan Viherpeukun lähetys ja verkkoruukut yms tilpehöörit saapuvat. Sitten voisi kokeilla jopa kuvien laittamista rojektista.
Niin valaistussysteemiäkin on tässä mietitty, nurkissa pyörii yksi 160W kasvispotille tarkoitettu varjostin, ja kun tavoitteena olisi tehdä olohuonekelpoinen systeemi, valoissa joutunee varmaan tuohon tyytymään, ainoa ongelma vaan on ollut etten ole löytänyt 100Wattista isompaa lamppua.. :cry: Mutta eiköhän tuo piisanne.

Tulevista kasvateista, LEmon Dopin pistokas tuli laitettua juurtumaan tänään. Loputkin joutas varmaan kohta itämään..
Mts. nuo C.Pubescens suvun iki ihanat edustajat,  olikos se niin ettei puskasta tule marjan marjaa ilman toisen puskan siitepölyä vai muistanko taas jotain väärin..?

Os2

onhan se eduksi rocotoille olla toinen samanmoinen pölytykseen, ei vissiin välttämätöntä mutta suosittelisin. Unohda sitten samantien tuo 4kasvia/ruukku suunnitelma jos et aio bonzaita joka nurkkaan kasvattaa, baccatum/chinese/pube valtaa loppukaudesta helposti 1m^3 tilan :lol:
Että siitä voi pikkusen laskeskella tuota sijoittelua samaan ruukkuun, joku 2 rocotoa moiseen on sisäkasvatuksessa ihan sopiva  :wink:
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

JyriT

Diipadaapaa..
Pasahtipa mieleen seuraavaa:
Mulla kasvaa yksi LemonDrop (viimekesän oli ulkona) altakasteluruukussa tällähetkellä. Niin ajatus oli semmoinen että jos mullan korvaisi bubblerilla..?
Huuhtelis juuret ja modais ruukun bubbleriksi, vaihtais mullat lekasoraksi ja kattelis vierestä kun puska rehottaa.. :)
Ongelmaksi ensi hätään tulee mieleen semmonen että mites sen puskan saa pysymään pystyssä? entä juuret, verkkoruuukkuun tms ..kö? Niitä nyt on arviolta kuitenkin aika runsas määrä..

Kakq

Muutaman kasvin olen mullasta veteen siirtänyt, mutta isoinkin on ollut vain noin kymmensenttinen. Veikkaisin, ettei ihan helpolla onnistu täysikasvuisen kasvin siirto bubbleriin juurikin suuren juurimassan takia. Ensinnäin ison juurikasan huuhtominen mullasta ei ole niinkään pieni työ kuin voisi kuvitella ja toiseksi kasvi on hankala saada mitenkään järkevästi sopimaan systeemiin.

Sen sijaan voisi olla fiksumpaa kokeilla ottaa muutama pistokas kasvista ja sen juurruttua siirtää se bubbleriin. Kasvista tulee muutenkin paljon nätimpi ja kompaktimpi puska kuin siemenestä kasvatetusta ja jos haluaa bonsai-tyyppisen chilin, niin kukittamisen voi aloittaa melkein kuinka pienenä kasvina tahansa. Eli jos vaihtoehtona ei ole bubblerin tekemistä uuteen astiaan ja vanhan kasvin säästämistä siinä, niin ota varmuuden vuoksi useampi niitä pistokkaita vesilasiin juurtumaan, koska etenkin vanhasta kasvista otetut tuntuvat juurtuvan jonkin verran huonommin kuin vähän pienemmistä taimista otetut.

kyris

AquaFarmiin siirsin viime talvena pari vuotisen, reilun puolen metrin Aji Picante puskan. Mullat pesin pöntön päällä suihkulla, ja eikun soraan.

Pari viikkoa mökötti kyllä, mutta lähti kasvamaan ihan mukavasti. Tai oikeastaan vähän liiankin mukavasti. On saanut aikalailla saksia, että pysyy siedettävän kokoisena  :D

JyriT

Kiitokset rohkaisusta. Täytyy varmaan leikata muutamia pistokkaita ensin talteen veteen juurtumaan ja sitten rehu ylös mullasta. Varmaan juurien leikkaaminen samalla tavalla kuin ruukunvaihdon yhteydessä ei tee pahaa.
Muutenkin puskan voisi leikata aika matalaksi.

Ravintoliuos kannattaa varmaan blandata suoraan n. 70% pullon ohjeen vahvuudesta..?

JyriT

Noniin, eipä se puska tuntunu olevan moksiskaan siirrosta, lehdet oli lurpallaan sen illan ja seuraavana päivänä rehu oli kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan..

Seuraavaksi sitten viritellään lamppua kunhan joulu menee ohi. Tarkoitus olisi lisävaloksi laitella parikymmentäwattinen esl..

JyriT

Joulu meni hyvin näin chilien kannalta.
Molemmat Griffin siemenet iti, kuten myös Madame Jeanette. Ja tomaatit.. Pistokas ei vaan tahdo sitten juurtua, voi olla että tyydyn vain yhteen LemonDrop puskaan.. Seuraavaksi sitten ruvetaan miettimään mihin nuo sopii kasvamaan niin ettei parempi puolisko saa ihan silmitöntä hepulia kun olohuone muistuttaa enemmän kasvihuonetta ku olotilaa. Täytyy varmaan turvautua hajaitettuihin ratkaisuihin. Ts. tietokone saa kaveriksi tomaattipuskat ja yhden ilmapumpun.

Fatalii

Kannattaa aina ottaa useampi pistokas juurtumaan mikäli mahdollista, harvasta lajikkeesta juurtuu kuitenkaan jokainen oksanpätkä.

JyriT

Juu, näin täytyy toimia, kunhan saan tuon emokasvin hieman parempaan  kuntoon (lue :kesäterään:shock::roll:).,  Ystävät & kylänmiehet ovat vaan pistokkaita kovasti kyselleet. Ei itsellä niinkään ole tarvetta.. Vielä..

Fatalii

Niin, kyllähän ne aivan eri malliin juurtuvat kevään saapuessa. :)

JyriT

Jepojee.. Eka vedenvaihto takana. Ph oli mukavat 8.. Ihme että puska mökötti..
Nyt meni tuoreet liemet pönttöön happamuuden ollessa 5-6 välissä (siinä keltasella.. :roll:)
Ja eikun odottelemaan.
Kohta täytyy aloittaa istustusrumba noitten uusien yksilöiden kanssa. Asustaavat tälläketkellä kivivillakuutiossa veden kera. Noo sitten loppiaisen jälkeen tai jotain.

JyriT

Noniin, Lemodropin ph oli 6. -> eipä taida olla aihetta vedenvaihtoon. Ja kun ei tuo puska tahdo vielä kasvaakkaan.. Syy löytyy varmaan heikosta valosta..
Mutta, nyt meni lecasoraan kaikki itäneet. nypin suurimmat kivivillat pois koittaen välttää juurten katkomista, ja tuuppasin alut verkkoruukkuihin soran kera. Saas nähä lähteevätkö. Tarkoituksena on ihan tahallaan kasvattaa jonninsortin Bonsaichilejä, ruukkuna toimii aiemmin jo mainittu Pauliina ja chilejä on 3, 2xPuberscene ja Chinese. Lisäksi kokeilen jos samoissa liemissä saisi kirsikka/pensas tomaattia tulemaan.
Vinkkejä tarvittaisiin myös hiljaisesta pumpusta.. Schego VS2:nen tahtoo pitää aika pörinää.. Mutta tulee siitä sitten ilmaakin :D

JyriT

Jo selvittiin pörinästä. Vaihtamalla tehokkaampi pumppu tilalle Schego VS3:nen joka speksien mukaan tuuppaa vaatimattomat 320L/h ilmaa. Ei tartte ajaa täysii.. Ja samalla eristettiin ilmakivet pohjasta etteivät resonoi.

Kasvuakin rupeaa pikkuhiljaa esiintymään:
Iso LD on ruvennu tuuppaamaan oikein urakalla uutta oksaa pitkin poikin, mutta tätäkin kasvuintoa taitaa rajoittaa valon vähyys. Lamppuna 100W hehkuspotti. Niin tiedän, samalla wattimäärällä paaaljoon enemmän valoa ESL:llä.. arvaatte varmaan tekisikö mieli laittaa moinen..
Uudet chilit taasen tekevät vielä ensimmäisiä oikeita lehtiään, mutta enpä ole vielä niin isoja ekoja lehtiä nähnyt koskaan.. Valoina näillä 2x 11W pöytäloisteputket..

Että näin täällä.

JyriT

Jahuu! Kävi sitten niin että vapautui tilaa yhdelle _todella isolle_ puskalle sisäkasvatukseen!
Pitäs vaan keksiä mitä laitetaan, niin alustana vesiviljely tietysti ;) ja altalla voisi olla kokoa 60x40x40 tjsp. Sellanen sininen rubbermaidin loota vois olla aika jees.
Ykkössivun lista olisi käytettävissä ja jeesiä siis lajivalintaan tarvittaisiin.
Kriteereinä oli siis se että puskasta on tultava _iso_.
Nyt mielessä on käynyt jo C02598 C.bac tai PI 596054 C.bac..