tammikuu 09, 2025, 22:34:53 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tosi uusi

Aloittaja Minnimi, elokuu 31, 2015, 09:39:51 ap

« edellinen - seuraava »

Minnimi

Hei, olen keski-ikäinen nainen ja pitkään halunnut kasvattaa itse chilejä. Nyt olen tilannut aloittelijalle sopivan paketin ja seuraavaksi katselemaan lamppuja. Haluaisin saman tien kysyä saako chilin itämään ja tuottamaan satoa talvella? Tietoa löytyy kyllä talvettamisesta ja yleinenkin kasvitietous auttaa siihen, mutta haluaisin satoa talvellakin.

Huru-ukko

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Minnimi - elokuu 31, 2015, 09:39:51 ap
Hei, olen keski-ikäinen nainen ja pitkään halunnut kasvattaa itse chilejä. Nyt olen tilannut aloittelijalle sopivan paketin ja seuraavaksi katselemaan lamppuja. Haluaisin saman tien kysyä saako chilin itämään ja tuottamaan satoa talvella? Tietoa löytyy kyllä talvettamisesta ja yleinenkin kasvitietous auttaa siihen, mutta haluaisin satoa talvellakin.

Tervetuloa hienon harrastuksen pariin!

Itämään chilit saa koska vain.

Talvisatoa saa kaikista chileistä, toisista helpommin ja toisista hankalammin. Maku toki yleensä on keinovalolla kasvatetuilla chileillä auringossa kasvavia huonompi ja tulisuuttakin on vähemmän. Valoa tarvitaan sisällä niin paljon, ettei kasvatus voi tapahtua oleskelutiloissa. Kasvatustilaksi tarvitaan siis esim, varasto, sauna, vaatehuone tmv. suljettu tila. Valoa tarvitaan parisataa wattia per neliö, eli esimerkiksi kaksi 400w suurpainenatriumvalaisinta ja pari isoa LED valaisinta kaveriksi 5 neliön kopperoon.
Sähköä siis menee aika tavalla, minkä takia hyvin hyvin harva sadottaa chilejä talviaikaan. Samassa tilassa, missä muutama chili satoaa, voi esikasvattaa 100 tainta seuraavaa kesää varten.

Kannattaa siis ehkä nyt laittaa vain pari kasvia itämään suurimpaan kasvatuspoltteeseen ja vuodenvaihteen jälkeen aloittaa varsinainen idätys. :)

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Hubert - elokuu 31, 2015, 10:06:26 ap