tammikuu 09, 2025, 22:34:53 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Tosi uusi

Aloittaja Minnimi, elokuu 31, 2015, 09:39:51 ap

« edellinen - seuraava »

Minnimi

Hei, olen keski-ikäinen nainen ja pitkään halunnut kasvattaa itse chilejä. Nyt olen tilannut aloittelijalle sopivan paketin ja seuraavaksi katselemaan lamppuja. Haluaisin saman tien kysyä saako chilin itämään ja tuottamaan satoa talvella? Tietoa löytyy kyllä talvettamisesta ja yleinenkin kasvitietous auttaa siihen, mutta haluaisin satoa talvellakin.

Huru-ukko

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Minnimi - elokuu 31, 2015, 09:39:51 ap
Hei, olen keski-ikäinen nainen ja pitkään halunnut kasvattaa itse chilejä. Nyt olen tilannut aloittelijalle sopivan paketin ja seuraavaksi katselemaan lamppuja. Haluaisin saman tien kysyä saako chilin itämään ja tuottamaan satoa talvella? Tietoa löytyy kyllä talvettamisesta ja yleinenkin kasvitietous auttaa siihen, mutta haluaisin satoa talvellakin.

Tervetuloa hienon harrastuksen pariin!

Itämään chilit saa koska vain.

Talvisatoa saa kaikista chileistä, toisista helpommin ja toisista hankalammin. Maku toki yleensä on keinovalolla kasvatetuilla chileillä auringossa kasvavia huonompi ja tulisuuttakin on vähemmän. Valoa tarvitaan sisällä niin paljon, ettei kasvatus voi tapahtua oleskelutiloissa. Kasvatustilaksi tarvitaan siis esim, varasto, sauna, vaatehuone tmv. suljettu tila. Valoa tarvitaan parisataa wattia per neliö, eli esimerkiksi kaksi 400w suurpainenatriumvalaisinta ja pari isoa LED valaisinta kaveriksi 5 neliön kopperoon.
Sähköä siis menee aika tavalla, minkä takia hyvin hyvin harva sadottaa chilejä talviaikaan. Samassa tilassa, missä muutama chili satoaa, voi esikasvattaa 100 tainta seuraavaa kesää varten.

Kannattaa siis ehkä nyt laittaa vain pari kasvia itämään suurimpaan kasvatuspoltteeseen ja vuodenvaihteen jälkeen aloittaa varsinainen idätys. :)

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Hubert - elokuu 31, 2015, 10:06:26 ap
Valoa tarvitaan sisällä niin paljon, ettei kasvatus voi tapahtua oleskelutiloissa.

Höpsis :)  Minulla on 1mx1mx2m kasvatusteltta olohuoneen nurkassa, eli voi olla oleskelutiloissakin :)  Teltan sisällä 200w ja 250w eslit, eli sadontan kesät talvet :) Muutoin siis allekirjoitan neuvot. Hyvin kätevä tuo teltta, seinät heijastaa valot hyvin, eikä mene valoa "hukkaan" eikä lamput häiritse elämistä millään tavalla, kun valoa ei ulospäin tule.

Minnimi

Tämähän kuulostaa lupaavalta. Minulla on yksi huone harrastuksille. Kyllä sinne mahtuu chiliteltta valoineen. Vai olisiko saunan pesuhuone korkeamman lämmön ja kosteuden takia parempi sijoituspaikka? Nämä lamppukeskustelut ovat hämmentäviä. Ajattelin kyllä selvitä eslien avulla ainakin alkuun, näen tykkäänkö tästä yhtä paljon kuin muusta kasvien kasvattamista. Puutarhaihminen olen aina ollut.

NPhoBiaz

Lamppumaailma onkin suurimmaksi osaksi vain hifistelyä, josta ei tarvitse liikaa alkuun tietääkään. :) ESLi toimii loistavasti, kunhan muistat ostaa 100-200+W tehoisen lampun (tai useamman). Väittäisin myös, että teltan ja pesuhuoneen väliset olosuhde-erot eivät ole kasvatuksesi pullonkaula näin alkuun, joten laita kumpaan haluat. :D

Niin ja tervetuloa mukaan!

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - elokuu 31, 2015, 11:07:52 ap
Väittäisin myös, että teltan ja pesuhuoneen väliset olosuhde-erot eivät ole kasvatuksesi pullonkaula näin alkuun, joten laita kumpaan haluat. :D
Niin ja tervetuloa mukaan!

Teltassa se etu "avoimeen huoneeseen", että seinät yleensä mylaria, joka heijastaa lähes kaiken valon takaisin, niin ei mene valoa "hukkaan" vaan kaikki valo tulee hyötykäyttöön. Lisäksi toinen etu, kun valo jää telttaan, ei se häiritse elämistä. Minnimi kysyi kuitenkin, että onko eroa jos telta laittaa pesuhuoneeseen vai harrastushuoneeseen. Sillä ei juurikaan ole eroa, kunhan harrastushuoneessa ei ole kunnolla kylmä. Teltan sisällä kuitenkin lämmöt nousee, joten juurikaan ei ole ero, että onko teltta harrastushuoneessa vai pesuhuoneessa, eikä pieni lämpöero haittaa. Kosteutta teltassa saa lisättyä esim. ripustamalla sinne märän pyyhkeen kuivumaan

0lli

If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Jame

Tervetuloa!

Jos laitat profiilin tietoihin asuinpaikkakunnan niin voipi olla että saat joltain paikalliselta harrastajalta myös siemeniä / taimia / maistiaisia tms.
Chilit ovat monivuotisia kasveja joten niitä voi myös yrittää pitää sisällä hengissä talven yli. Toisilla lajikkeilla se onnistuu helposti ja toisilla vähemmän helposti. Moni kuitenkin heittää omat kasvinsa kompostiin syksyn tullen joten niitä saattaa saada kun vain vaivautuu noutamaan.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Trioniska

Tuommoisella pääsee jo pitkälle

http://www.chilitarvike.fi/loisteputkivalaisin_4_x_55w_elektrox

Toki tuommoisetkin riittävät eli biltema 4000K ja 30-45W lamppu niin valoteho ja sävy ovat ihan ok kun laittaa osavaan varjostimeen mikä heijastaa valon kasveille.

http://chilimuistio.blogspot.fi/2014/12/valoista-e27.html

Toki jos haluaa kiinasta tilailla niin chilivaarin valopohdinnoissa on aikapaljon apuja ja lisätietoja...

http://chilivaari.blogspot.fi/search/label/valo

Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Minnimi

Chilivaarillahan on vaikka mitä. Vihjeitä vaatimattomammassakin valossa kasvavista chileistä ja kaikkea muuta mielenkiintoista. Kiitos vinkeistä teille kaikille!
Asuessamme Kiinassa kokeilin idättää chilejä, mutta taisi kastely jäädä liian vähälle kun eivät itäneet yksikään. Siemenet sentään oli ostettu Suomesta, joten kunniallisia olivat ne.

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: Minnimi - syyskuu 01, 2015, 15:36:22 ip
Chilivaarillahan on vaikka mitä. Vihjeitä vaatimattomammassakin valossa kasvavista chileistä ja kaikkea muuta mielenkiintoista. Kiitos vinkeistä teille kaikille!
Asuessamme Kiinassa kokeilin idättää chilejä, mutta taisi kastely jäädä liian vähälle kun eivät itäneet yksikään. Siemenet sentään oli ostettu Suomesta, joten kunniallisia olivat ne.

Chilivaarin blogista löytyy myös toimiva idätysratkaisu http://chilivaari.blogspot.fi/2015/01/idatyslautta-paivitysta-2015.html Tuolla itää usein hieman nopeammin ja ennenkaikkea näkee kun siemenet itävät niin voi itäneet siirtää multaan. Varsinkin jos on epävarmoja siemeniä niin ei tarvitse pitää isoa määrää ruukkuja odottamassa että jos sieltä joku itäisi (pieneenkin rasiaan saa kymmeniä siemeniä itämään).

Chilivaarilta löytyy myös melkoisen kattava info lannoitteista http://chilivaari.blogspot.fi/2008/07/lannoitteista.html ja tuolta kannattaa huomioida se oleellinen pointti että monet koristekasvilannoitteet eivät oikein sovi chileille, Chilivaarin kommentti lainattuna tuolta "se kertoo kodin viherkasvien kovin erilaisesta ravinnontarpeesta chileihin verrattuna. Typen määrä on huima."

Niin ja tervetuloa :)