kesäkuu 26, 2024, 01:33:57 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

ingeniero

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 12, 2012, 10:31:15 ap
Mä oon juuri liotellut vanhaa soraa pestäkseni, joka on ollut kuivana jo viikkoja. Silmämääräisesti 10% jää pinnalle. Uudesta säkistä kelluu yleensä ehkä 1/4 -osa.
Käytetyssä sorassa on varmaan jo ravinnepommi imeytyneenä ;)

Ebbissä mulla on ollut ylivuotoputki jossain puolessa välissä, jolloin vesi korkeimmillaan saattaa nousta 3/4-korkeuteen. Silloin vielä päällä oleva sora painaa senverran ettei sorat lähde liikkeelle. Ja oon tuota kokeillut tavallisella rakentajan Leca-sorallakin. Ei sitä vettä pidä päästää nousemaan niin pintaan, että sora kelluu!

Tuolla aikaisemmin selitin tota kellumista lähinnä siinä mielessä, että se vetyminen osoittaa, että hydrosora imee ja varastoi myös vettä. Ja rakentajan sorassa taas on laadun merkki että se ei ime vettä..

Itsellä muuten on parvekkeen ebbissä 20cm soraa. Jokuhan tuolla sanoo, että yli 10cm on tuhlausta. Paksumpi kerros kuitenkin suojaa juuria auringon paahteelta, kuivumiselta ja on turvallisempi jos vaikka pumppu pettää. Astia on 105x20x20 RST-laatikko. Tuhlausta olisi jättää se täyttämättä täyteen ...


Nyt iskit kultasuoneen, sillä itseäni on aina ihmetyttänyt tämä. Tavaraa tungetaan hyvänä kapillaarikatkona rakennusten alle ja sitten chilipäät käyttävät sitä tyytyväisenä, kun imee ja nostaa vettä. Mistä moinen ero?
Itse uskoisin, että soran kosteuskäyttäytyminen tiedetään rakennusalallakin, mutta huokoisena ja ilmavana rakenteena pidetään silti parempana vaihtoehtona?
Toki pesty sora/sepeli/murske toimii katkona kanssa.

Joku voisi kertoa enemmän tuosta pavun käyttäytymisestä kasvatusaltaissa. Kostuuko pintasora jos alla vettä? Jos ei, niin ei se varmaan sitten mikään huono tavara ole kapillaarikatkona.

Fat Ali

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - maaliskuu 14, 2012, 18:20:50 ip

Nyt iskit kultasuoneen, sillä itseäni on aina ihmetyttänyt tämä. Tavaraa tungetaan hyvänä kapillaarikatkona rakennusten alle ja sitten chilipäät käyttävät sitä tyytyväisenä, kun imee ja nostaa vettä. Mistä moinen ero?
Itse uskoisin, että soran kosteuskäyttäytyminen tiedetään rakennusalallakin, mutta huokoisena ja ilmavana rakenteena pidetään silti parempana vaihtoehtona?
Toki pesty sora/sepeli/murske toimii katkona kanssa.

Joku voisi kertoa enemmän tuosta pavun käyttäytymisestä kasvatusaltaissa. Kostuuko pintasora jos alla vettä? Jos ei, niin ei se varmaan sitten mikään huono tavara ole kapillaarikatkona.



Soraa on minulla ebbissä n.12-15cm, ravinneliemi nousee max. 8cm korkealle. Pumppu pyörii 4 kertaa päivässä 10min. Ainakin tällä setillä pintasora pysyy kuivana => Toimii luultavasti hyvin kapillaarikatkona, jos tavaraa on tarpeeksi paksu kerros.

Rakennuksen alle harvemmin tulee vettä samalla tapaa ryöppyämällä, kuin vesiviljelyssä, vaikka onhan sellainenkin tilanne toki mahdollinen kauhuskenaarioissa ja/tai rakennusvirheistä johtuen. (esim. meillä oli pohjakerroksessa 10cm vettä keväällä => kivijalkaremontti)
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

sorrii

Eip oo tullut tarkemmin tutkittua mutta passiivihydroissa näkee että kun 20cm astiassa on pohjalla 5cm vettä, niin sora on kosteata/märkää 2cm syvyyteen asti. Mä olettaisin että haihtuminen ja pinnan tuulettuminen pitää sen kuivana. Kosteutta nousee sorassa, mutta hitaasti. Samoinhan hiekkamaa on yleensä kosteaa kun vähän kaivaa, vaikka pohjaveden pinta olisi metrejä alemepana.

Samoin olen vaan olettanut että Leca-sorassa joka on rakentamiseen tarkoitettua, se kapillaari-ilmiö olisi selvästi heikompaa. Sen ainakin näkee ihan kerta kokeilulla että hydrosora imee vettä aika paljonkin ja liotuksen jälkeen lähes kaikki painuu vesiastian pohjalle. Leca-sora sensijaan kelluu vaikka liottelisi...

Ehkä kasvatuskäytössä ei erot ole suuria. Tota pitäisi kokeilla paljon enemmän että voisi ruveta toisille opettamaan ;)

Pointti tuolla aikaisemmin oli vaan, että sen 50l säkin osto ei ole vaivan (huuhtomisen, ph'n säätämisen, sihtaamisen ym) takia kannattavaa jos samassa kaupungissa voi hakea kaupasta aitoa tavaraa. Ehkä jos ostaisi sen tonnin säkin -vai kuutioko se oli- niin olisi taloudellisesti järkevää. Samoin jos joutuisi postitse tilaamaan hydrosoran ja Lecapapua saa lähikaupasta ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

tsilizoo

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 09, 2012, 17:30:59 ip
Se juuritila mun kokemukseni mukaan määrää paljolti kuinka iso tulee kasvista!
Jos haluat pitää kasvin siedettävän kokoisena -kerrostaloasunnon ikkunalla esim- niin pidä tila pienenä. Tokihan tuotto on pienellä kasvilla pienempi kuin isolla kasvilla ihanneoloissa. Itsellä vaan on käynyt isojen astioiden kanssa (sama pätee multakasvatukseen) että kasvavat niin isoksi ettei mitenkään riitä sitten valoakaan ja lopulta tuotto onkin sitten jopa huonompi kuin jollain pikkupuskalla!
Mä oon kasvatellut jonkun verran myös passiivihydroissa kasveja, ja kokemus on että kaikki muut tavalliset lajit pärjää hyvin paitsi annuumit. Niissä on ollut alle litrankin sora-astioissa kasveja jotka tuottaa ihan kivasti. Eikä surise tai pulputa. Vettä/ravinnetta saa olla juottamassa melkei joka päivä...
Tän kesän projekteissa on kokeilu uudella Orthexin "piece of eden" ruukulla, jossa multa- eli soratila on pari litraa ja vettä mahtuukin 4l. Mitat 18x18x28cm

Saattaapa olla että sen ilmakiven sitten tuonne upottaa, kuitenkin ;)

Tuommoisen ison ruukun itsekkin pongasin. Mutta oli pakko sitten vääntää siitäkin jonki sortin hydro :)



Fat Ali

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 14, 2012, 19:38:21 ip
Ehkä kasvatuskäytössä ei erot ole suuria. Tota pitäisi kokeilla paljon enemmän että voisi ruveta toisille opettamaan ;)


En yritä opettaa, esitin vain sivistyneen arvauksen  ;D
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

sorrii

LainausEn yritä opettaa, esitin vain sivistyneen arvauksen 


Itseironiantapaistahan tuo ... ;)
Helposti alkaa tämä ja moni muukin saarnaamaan, kun innostuu.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

LainausTuommoisen ison ruukun itsekkin pongasin. Mutta oli pakko sitten vääntää siitäkin jonki sortin hydro


Ei oikein tosta kuvasta hahmota mitä siinä tapahtuu..
Mähän oon suunnitellut, vaan en vielä toteuttanut tuosta kanssa hydrovirityksen: Välipohja pois, että tulee 3-4l vesisäiliö. Sinne sitten vaan ilmakivi. Hydro se on bublerikin. Tokihan mä laitan ton kasvatusosan täyteen soraa ja ehkä vähän väljennän niitä rakoja, josta juuret pääsee roikottamaan resoon. Alussa täytyy vaan pitää vedenpinta senverran korkealla, että pysyy sora märkänä...

Mulla oli viime kesän kokeeksi toisenlainen hydro jonka tein isosta (30cm) Mimosa ruukusta: Laitoin vesisäiliöön vesipumpun ja kastelurenkaan pintaan. Askartelin vielä 3cm korotusrenkaan säiliön päälle, jolloin vesitilaa oli 6l. Soraa siihen meni 10'sen litraa. Jostain syystä vaan ei mun AC kovin hyvin siinä viihtynyt!?! Tiedäsitten oliko vaan saanut raukka huonot geenit ..

PAsiivisia sorahydroja on mulla olllut monena vuotena pienemmissä altakastelu ja muissakin ruukuissa: yksinkertasimmillaan astia täynnä soraa ja siinä kasvi.
Hyvin toimii oikeilla lajeilla: Tässä viime kesän Aji Benito, jonka katkaisin pätkäksi ja otin parveke-ebbistä talvehtimaan puolihuolimattomasti ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

tsilizoo

Syötävän hyvänNäköinen benito.

Pumpulla nostan veden 5 kertaa vrk:ssa verkkoruukun juurelle.  (Tuosta kuvan letkusta se vesi tulee). Vesihän ei pysy tuolla kasvutilassa niiden reikien takia mitä pohjassa on,  vaan kastelee vain sorapallot ja menee takas säilöön.


Ainaski tuo oli helppo tehä, yksi reikä letkulle ja se oli siinä. Vesivahinkoja tuolla ei voi tehä muuta kuin kaatamalla koko purkin, mutta seki painaa melkein 30 kg.
Kuvanlaatu on mitä on, mutta kännyllä on niin helppo laittaa kuvat eteenpäin :)

biblo

Tuollaisestahan pyöräyttää helposti diy-waterfarminkin jos haluaa hifistellä. Eipä tosin tuo tekele siitä kaukana ole.
"Grow food, not lawns"

sorrii

Mitäs kokoa toi ruukku on?
Näyttää vähä isomalta kuin mun systeemi!

Prismasta mä ton omani lyösin ja näin samoja Vapaavalinnassakin. Niissä oli kokoja vain se pieni 16x16cm; 18x18cm korkea malli; 20x20 matala ..
Tuollainen jollain >15l vesisäiliöllä olis kyllä magee viritys ja tosiaan viksumpi tehdä kasteluletkulla jos soratilakin on iso.

Mä meinaan nyt kesäksi täällä kotona pitää kasvit pieninä ikkunakoristeina paitsi tiet ebbi parvekkeella. Isommat astiat meni jo kaikki mökille! On tullut kolmena vuotena yriteltyä 30cm paliinaruukuissa kasvattelua sisällä vähän vajavaisilla valoilla, jossa ei tosiaan mitään järkeä. 20cm ruukuissa tuottivat kasvit parhaimman sadon ...

Isolla astialla pitää olla kasvilla tilaa myös kasvaa isoksi! Kerrostalokämpässä tilaa ei silleen ole, ja ikkunat on aika matalat. Toki kun kasvit on lattialla niin natikka katossa auttaa vähän ... ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

tsilizoo

Taitaa olla se isoin malli 32x32.  25litraa mahtuu vettä tonne alakertaan. Pitää katella miten alkaa tomsku kasvamaan siinä.

Juu toi tilan ja valon puute on tosi juttu, mutta mulla ois nyt päinvastoin, yritän saada mahdollisimman isoja puskia ku uudessa kämpässä aurinko paistaa koko päivän kasvi-/makuhuoneeseen :)
Jospa tulis satoakin jonkin verran.

sorrii

Ikkunan edessä valoa riittää paremmin näin keväällä, kun ei aurinko paista niin korkealta. Auringon kulma menee yli 45 asteen (max ~55 astetta) huhtikuun puolivalissä ja pysyy korkealla elokuun lopulle.
Jos aurinko pastaa 45 asteen kulmassa niin 30cm päässä seinästä se ulottuu enään 160cm korkealle; 60cm - 130cm; 90cm - 90cm. [seinä 30cm paksu; ikkunan yläreuna 220cm korkealla]
Isolle puskalle jonka halkaisija on 60cm ei siis riitä luonnonvaloa kuin joku 140cm korkeudelle:
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ingeniero

Mutta tuo teoreettinen pohdinta ei toimi jos otat huomioon myös tehon ja ajan. Kesällä valoa tulee "huonommassa" kulmassa, mutta tehokkaammin ja pidempään.

sorrii

maaliskuu 17, 2012, 12:27:03 ip #1293 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 17, 2012, 12:31:06 ip käyttäjältä sorrii
Joop. Pointti oli vaan siinä, että korkeille kasveille on vaikeaa saada valoa latvaan ikkunan edessä:
Keväällä taimille valoa riittää reilusti. Sitten kun kokoa on tullut ja kasvi kantaa hedelmää, saattavat latvat ollakin katveessa.

Ja kyllähän kevään auringossa voimaa on ihan riittävästi. Se auringon kierto vaakasuuntaan ei muutu miksikään kesällä, joten tunneissa paistetta on ihan yhtä paljon; korkeuskulma vaan jyrkempi.

Mulla itsellä on kaikki ikkunat kaakkoon. Näin keväällä valoa on yllinkyllin kun puissakaan ei ole lehtiä. Kesällä alkavat puut varjostaa ja jyrkempi valon kulma kaventaa valoisaa aluetta ikkunoiden edessä. Nythän kasveja voi olla kolmessa rivissä ikkunanlaudalla ja edessä olevalla matalalla pöydällä.  Onneksi on parveke ;)  Ensi viikolla alkaa jo mulla partsikausi, kun se on lasitettu ja asentelin viime keväänä jo 2-3cm styrofoamit lattiaan, kattoon ja kaikkiin ulkoseiniin jossa ei ole lasia. Oven kun pitää 5cm raollaan, niin lämmöt pysyy jo yli 10 asteen, eikä sisällä juuri kylmene ...

PS. Olisi mielenkiintoista jos voisi mitata kuinka paljon lasin heijastumat heikentää sisään pääsevää valoa kun kulma on jyrkempi! Se heijastuvuushan lisääntyy jyrkästi kanssa kun kulma on sivusta (ylhäältä) ... Saattaa pari-kolmekymmentä prosenttia jopa heijastua pois!!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Koppelo

Tein tuon fataliin ohjeella (http://fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=118&Itemid=69) tuollaisen ebbin. Tein läpiviennit puukolla. Reiät eivät ole täysin vedenpitäviä. Vesi valuu pois kokonaan, eikä altaan pohjalle jää vettä. Toisekseen vesipumpun ei tarvitse olla päällä kuin pari minuuttia, kunnes allas on jo täynnä. Toisin sanoen monen summan syynä (altaan pienikokoisuudesta ja läpivientien heikkoudesta) kosteus on vain hetkittäistä.

Laatikkoni on sama Samla eri värisenä tosin.

Mitä pitäisi tehdä?

Fat Ali

Ei mielestäni mitään. Ebbin idea on juuri tuo, että ravinneliuos vain käväisee kasvatusaltaassa ja altaan kuuluukin tyhjentyä kokonaan. Kasvatusaltaassa olevan soran tehtävä on sitoa kosteutta ja toisaalta taas antaa juurien hengittää. Jos kuitenkin vaikuttaa siltä että kasvit eivät saa tarpeeksi vettä, nosta pumppauskertojen määrää/ vuorokausi. Reson (ravinneliuos tankki) on sitten syytä olla valoa läpäisemätön, muuten siihen alkaa kasvamaan levää.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

disturbed833

Saattaa olla erittäin tyhmä kysymys mutta: Voiko bubbleria pitää pihalla? Ja sopiiko turbo pube bubbleri kasviksi?
Ja kuinka usein bubbleriin pitää vaihtaa vedet?


PP

Lainaus käyttäjältä: Morso - maaliskuu 17, 2012, 17:55:38 ip
Saattaa olla erittäin tyhmä kysymys mutta: Voiko bubbleria pitää pihalla? Ja sopiiko turbo pube bubbleri kasviksi?
Ja kuinka usein bubbleriin pitää vaihtaa vedet?


Voi kunhan estää sadeveden pääsyn astiaan. Sopii. Monet vaihtaa 2-3 viikon välein, jotkut harvemmin ja jotkut vain lisää ravinnevettä kulutuksen mukaan.

disturbed833

Kiitos. Mites sitten voi estää sade veden pääsyn?  ???

PP

Lainaus käyttäjältä: Morso - maaliskuu 17, 2012, 21:33:36 ip
Kiitos. Mites sitten voi estää sade veden pääsyn?  ???


Olettaen, että kyseessä on tavanomainen bubbleri: tiivis kansi ja reiät peitetty mahdollisimman hyvin. Jos ja kun kasvi on verkkoruukussa, jolle on kannessa reikä, sekin pitää peittää laittamalla kasvin rungon ympärille muovinpaloja, foliota, tms. niin, että päälle satva vesi ei päädy reiästä sisään. Ei tietenkään haittaa, jos vähän vettä pääsee sisään, mutta enimmät on syytä pitää ulkona ettei ravinnevesi laimene.