kesäkuu 28, 2024, 21:48:44 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

mohla

Lainaus käyttäjältä: Morso - maaliskuu 17, 2012, 21:33:36 ip
Kiitos. Mites sitten voi estää sade veden pääsyn?  ???


Mun mielestä hieno keino olisi teipata jesusteipillä sellanen läpinäkyvästä muovista tehty sateenvarjo chilin runkoon kiinni. ;D

Njoo, asiaan kuten PP tuossa jo aiemmin neuvoi. Tuskin sinne ämpäribubbleriin kauheasti vettä pääsee satamaan, kun kannen ja verkkoruukun aukko on suht tiivis. Jos varmuutta haluaa niin rungon ympäri ämpärin reunojen yli menevä muovin kaistale ja höllästi narulla kiinni runkoon. Water farmiin tuon joutuu jo tekemäänkin, mutta en ämpäribubbleriin jaksaisi vaivautua. Ehkä tiivistäisin verkkoruukun ja kannen liitoksen siten, että päälle satava vesi ennemmin virtausi reunoilta yli kuin verkkoruukusta ämpäriin. Tekisi siis sellaisen riittävän ison "puskurin" siihen.

Huru-ukko

Tökkää sateenvarjo maahan ;).

sorrii

Mustatuntuu etä nerokkain tapa olisi tehdä siihen kanteen puutarhaletkun mentävä reikä, samoinkuin ämpärin pohjaan ja sittenvaan liimata erikeepperillä siihen letku joka johtaa veden maahan kastelemaan matosia ...

Tai ehkä rankempien sateiden jälkeen tarkistaa vain ravinteet ja peehoo, sekä korjata tarvittaessa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Koppelo

Lainaus käyttäjältä: Heku - helmikuu 23, 2012, 19:23:14 ip
Mulla on käytössä tälläisiä:


Ulkokäyttöön suunniteltuja, kohtalaisen hiljaisia jopa. Tosin, minä en yöllä herää bubbleriin ja kahteen Waterfarmiin jotka pulputtaa kuin kahvinkeitin.

Samanlaisia ollut käytössä lukuisia ja ainakin parin kilowatin kuormat kestää ilman ongelmia, mm. autojen ja traktoreiden lämmityksen ajastukseen käytössä tälläkin hetkellä 3 tai 4 kpl. Ei nuo muistaakseni edes kovin kalliita ole, hajoamiset on sattunut lähinnä siten että tippunut ja jäänyt mm. traktorin renkaan alle. Yhden taisi ukkonen rikkoa viime kesänä. IP44 suojattuja muistaakseni, ei lainkaan paha ominaisuus kasvariin sijoitetuille ajastimille.


Minkäköhänlainen ajastin oikein kannattaa ostaa, kun mulla on mennyt rikki yksi tätä ulkonäöltään muistuttava sisäajastin ja kaksi kuvassaolevan kaltaista ulkoajastinta?

11-13

Minkäslaisia valmisratkaisuja olisi ehdottaa olohuoneen nurkkaan.

Kyseisessä olohuoneessa kuunnellaan musiikkia hi-fi laitteilla useita tunteja päivässä, joten laitteisto pitää olla sellainen, että ei hurise kokoaikaa. Ulkonäkö pitää olla myös sellainen että kehtaa olohuoneessa pitää. Plussaa olisi myös se, jos veden vaihtoväli on pitkä. Ei huvittaisi joka viikonloppu olla jonkun lapposysteemin kanssa leikkiä keskellä olohuonetta.

Ketjussa on ollut jos jonkinmoista ebb projektia mitkä kuulostaa hyvältä kun ainoastaan pari kertaa päivässä minuutti pumpataan. Onkos tuollaisia kaupallisia tullut jossain vastaan? Toki kaikki muutkin käy kunhan ei tuntitolkulla huuda.

Minkäänlainen DIY projekti ei kiinnosta.


sorrii

Tee passiivinen systeemi  ;D

Vaikkapa Pauliina tai Momosa-ruukusta. Jälkimmäinen parempi, jos haluaa mahdollisuuden kurkata joskus juuria vesitilassa.

Uusi Piece of eden -ruukku olisi suorastaan kaunis:


Aika paljon noista on juttua monessa paikassa: esim:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11184.0

Mä näin noita eden ruukkuja eilen Hongkong tavaratalossa: 18x18 cm ~30cm korkea- maksoi reilun 10€
Isot, muistaakseni 28 ja 32 cm maksoi 29€ ja 39€: niissä vesitilaa on jo reilusti ja veikkaisin kyllä että joku vesipumppu liikuttamaan vettä tarvittaisiin ...

Jos ei tosiaan halua yhtään rakennella, eli senvertaa, että virittäisi tuonne vesipumpun (=äänetön) ja kasteluletkun, niin passiivinenkin toimii ihan ok.
Annuumit ei mun kokemuksella oikein viihdy passiivisissa systeemeissä, mutta kaikki baccatumit, chinenset ja pubet on elellyt ihan yhtähyvin tai paremmin, kuin mullassa.
Pasiivisysteemissä voi sitten välillä käyttää ohjeen mukaan Liquid Oxygeniä tai muuta vetyperoksidia soveltaen.
Alussa sellaista täytyy kastella päältä, kunnes juuret kasvaa vesitilaan. Ei se vaikeaa ole kuitenkaan ..

Olohuoneen nurkassa, jos ei ole natikkaa tai muuta tehovalaisinta, ei ihmeitä kasvatella. Ikkunalla, jos on etelään onnistuu, mutten siihenkään mitään isoja rupeisi virittämään ilman joko lisävaloa tai varmistusta ettei kasvi kasva valon yli. Keskipäivän valohan siis tulee kesällä yli 50 asteen kulmassa.


Kuvassa viime kesän Aji Benito jonka leikkasin tapiksi, kun poistin parveke-ebbistä. Nyt se on tuossa sinisessä pauliinaruukussa, josta on välipohjakin hukkunut, pelkässä hydrosorassa. Sinne liruttelen samaa litkua kun muihinkin vesiviljeltäviin. Vedenpinta arvioitava painosta tai tunkemalla tikkua soran sekaan. Helppo olisi ollut laittaa siihen joku putkenpätkäkin ...


Sittenhän tiet on noita Waterfarmeja, Aquafarm ym. Mä en taas ole ostanut mitään valmiina, kun tän kasviharrastuksenkin ykkösjuttu mulle on se rakentelu ja virittely. Mietä on meneen junaan. Mä harrastelin ennen tietokoneita: siinäkin yleensä kun sain koneen valmiiksi tuli heti tyhjä olo, ja piti purkaa se taas, että on jotain iloa rakkineesta ;)

PS. Mähän lasken rakenteluksi ja virittelyksi kasvien lekkelyn, tukemisen; idättämisen, koulimisen ja tsilien viipaloimisenkin..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ryhis

Lisää yskänlääkettä siihen maissipiippuun.

Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

Onneksi ilmeisesti teen jotain väärin, kun saan kelpo sadot ilman lisävaloja ja vesiviljelyvirityksiä. Puhumattakaan, että tekisin jotain saatanallisperkeleellisiä virityksiä joilla pitäisi arpoa vuorotelleen lannoiteveden PH:ta, lämpöä tai määrää.

Sorriin jutut on kuin mennen-tonic, ei mene kerralla alas.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

11-13

Valoa kyllä löytyy ja hommataan 30w tangoissa ledejä lisää sitä mukaan kun tarvitsee. Isompia en ole löytänyt äänettömänä.

Noita passiveja mietin kyllä mutta sisko joka kasvattelee muuta kun chilejä passiiveilla meinas, että paljoa yli viikon reissuja ei niitten kanssa voi tehdä. Itse saatan olla 3 viikkoa matkoilla ihan työn puolesta.

Töitten takia saan leikkiä pelle pelotonta ja viritellä ihan tarpeeksi. Kotiin en kaipaa mitään DIY virityksiä. Suhteellisen äänettömän ja vähä-äänisen valmissysteemin kyllä haluaisin.

sorrii

maaliskuu 26, 2012, 00:28:59 ap #1308 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 26, 2012, 00:37:06 ap käyttäjältä sorrii
LainausSorriin jutut on kuin mennen-tonic, ei mene kerralla alas

Ei oo pakko lukea jos ei jaksa - yksinkertaista ;)

Kun tai jos joku "alottelija" [zibula??] haluaa valmiin vesiviljelysysteemin "olohuoneen nurkaan", en voi olla ottamatta huomioon, etteivät kaikki tiedä valon merkityksestä kasveille, eli ettei tsilit kasva kuten joku varjoköynnös tai jukkapalmu. En itse ihan sitä hahmottanut pari vuotta sitten.

Mä suosin ja suosittelen passiivihydroa enkä niitä saatanallisperseellisiä virityksiä. Varmaan sellaisia osaisi käyttää jopa Kokki joka ei ole kokeillut diamattipannua..
Mä oon juottanut noita passiivikasveja aika näppituntumalla ilman lämpö-, Ph- tai EC-mittareita kokoajan kourassa. Sen saman vakioämpärillisen saa sekoiteltua rutiinilla kun joskus vähän mittailee. Toisaalta pelkät tsilit ei mua kauaa jaksaisi innostaa jos ei voi vähän leikkiä pellepelotonta pumppujen, letkujen ja romujen kanssa.

Pitäisköhän avata oma ketju "Killen niksi-Pirkka" jota ei sitten tarvii vahingossa kenenkään lukea joka huitaisee tuoppinsa silmään aina kun mä kirjoittelen...  ::) ... harkitsen sitä. Tai otsikkohan voisi olla "Sorrin kettiössä: vaihtoehtokikkailua tylsillä veitisillä mutta terävin mielin..."

Jatkoa: Noissa Piece of Eden ruukuissa on isot vesitilat, jos käyttää koko sen jalustan; isoimmassa 32 senttisessä kuulemma 25l. Mulla on se pienin 18x18 johon mittailin menevän 3-4 litraa. Tiedä sitten mätäneekö juuret kuitenkin jos ne roikkuu pelkässä vedessä, ja soraa on vain yläosassa. Ei oo ehtinyt kokeilla. 3 viikkoa on aika pitkä aika jättää itsekseen mikä tahansa systeemi kun voi tulla sähkökatko tai muu häikkä pumppuihin, valoihin ym. Mulla on käynyt kotimiehenä oma poika ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

11-13

Naapurit on käynyt tankkaamassa altakastelut kun olen reissussa ollut. En vain usko, että alkavat kikkailla mitään mausteseoksia vesisydeemiin, joten sellainen 3 viikon ajan olis hyvä jos systeemi pärjäis itsekseen. Sähkökatkot on sitten sellaisia, että homma aloiteteaan vain alusta jos sellainen reissun aikana sattuu.

Katselin Wilma big 4 systeemiä netistä. Siinä voisi tilaa olla  neljälle, mutta en täysin ymmärtänyt toimintaperiaatetta. Huriseeko se aina, vai vain silloin tällöin. Myös sen ulkonäkö on vähän rajoilla viitsiikö olohuoneessa katsella.

Itse tykkään kyllä noita pelle peloton viritelmiä lukea ja tutkailla, mutta aika ja mielenkiinto ei riitä itse alkaa moiseen.

Ryhis

maaliskuu 26, 2012, 10:15:17 ap #1310 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 26, 2012, 10:17:20 ap käyttäjältä Räyhis
Kysymykset;

Lainaus käyttäjältä: 11-13 - maaliskuu 25, 2012, 11:49:44 ap
Minkäslaisia valmisratkaisuja olisi ehdottaa olohuoneen nurkkaan.

Ei huvittaisi joka viikonloppu olla jonkun lapposysteemin kanssa leikkiä keskellä olohuonetta.

Minkäänlainen DIY projekti ei kiinnosta.


"Vastaukset";

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 25, 2012, 12:38:57 ip

että joku vesipumppu liikuttamaan vettä tarvittaisiin ... (Yoda-vastaus)

Jos ei tosiaan halua yhtään rakennella, eli? senvertaa, että virittäisi tuonne vesipumpun (=äänetön) ja kasteluletkun, niin passiivinenkin toimii ihan ok.

Annuumit ei mun kokemuksella oikein viihdy passiivisissa systeemeissä, mutta kaikki baccatumit, chinenset ja pubet on elellyt ihan yhtähyvin tai paremmin, kuin mullassa.
Pasiivisysteemissä voi sitten välillä käyttää ohjeen mukaan Liquid Oxygeniä tai muuta vetyperoksidia soveltaen.
Alussa sellaista täytyy kastella päältä, kunnes juuret kasvaa vesitilaan. Ei se vaikeaa ole kuitenkaan ..

Olohuoneen nurkassa, jos ei ole natikkaa tai muuta tehovalaisinta, ei ihmeitä kasvatella. Ikkunalla, jos on etelään onnistuu, mutten siihenkään mitään isoja rupeisi virittämään ilman joko lisävaloa tai varmistusta ettei kasvi kasva valon yli. Keskipäivän valohan siis tulee kesällä yli 50 asteen kulmassa. ?

Vedenpinta arvioitava painosta tai tunkemalla tikkua soran sekaan. Helppo olisi ollut laittaa siihen joku putkenpätkäkin ...

Sittenhän tiet on noita Waterfarmeja, Aquafarm ym. Mä en taas ole ostanut mitään valmiina, kun tän kasviharrastuksenkin ykkösjuttu mulle on se rakentelu ja virittely. Mietä on meneen junaan. Mä harrastelin ennen tietokoneita: siinäkin yleensä kun sain koneen valmiiksi tuli heti tyhjä olo, ja piti purkaa se taas, että on jotain iloa rakkineesta ;)

?

PS. Mähän lasken rakenteluksi ja virittelyksi kasvien lekkelyn, tukemisen; idättämisen, koulimisen ja tsilien viipaloimisenkin..

?


Niin mikä kohta jäi ymmärtämättä tuosta? Kun joku toivoo mahdotonta, niin silloin pitää asia ilmoittaa. Ei aloittaa hervotonta, kirjoitusvirheitä vilisevää selitystä, kuinka itse on asian "hoitanut". Kysymyksen esittäjä tahtoo liki autonomista kasvatusyksikköä, joka olisi sekä esteettinen, että huoltovapaa. Tällaista ei ole.

Sanomattakin lienee selvää, etteivät kasvit menesty olohuoneen peränurkassa. Mikä vittu tuo kuva on olevinaan, jossa maalinmerkintäjoulukuusi kököttää lattialla? Ja miksi vitussa se piti laittaa tähänkin ketjuun. Ja mitä helvetin väliä sillä on, missä kulmassa joku auringon valo tulee ikkunasta sisään? Pääasia on, kunhan tulee.

Kun kysymyksen ehtona on, ettei minkäänsorttinen DIY-meininki kiinnosta, níin miksi sinun pitää tähänkin ketjuun kertoa miten ihanaa on runkata vanhoista hillopurkeista kasvatusastioita? Tottakai sinä tykkäät puljata ravinnelitkujen ja passiivipyttyjen kanssa, varmasti miellyttävää vaihtelua työttömän arkeen TV-shopin katselun lomassa. Älä kuitenkaan tyrkytä tätä meininkiä "mielekkäänä chilinkasvatuksena".

Alkuperäiselle kysyjälle suosittelen rehujen kasvattamista ikkunalaudalla tai tehokkaalla lisävalolla suhteellisen isoiksi ja lopullisesti multaamaan yli 10l vetoisiin ruukkuihin. Tällaiset ruukut sisältämä multamäärä sitoo hyvin nestettä ja kastelua ei tarvitse suorittaa päivittäin. Laiska mies tökkäisee kahden kuukauden lannoitteet, Biolanin kanankakkarakeen muodossa astian pohjalle joten erilaisten lantojen kanssa puljaaminen voidaan tyystin unohtaa. Näin voidaan rehujen suuntaunut ajankäyttö minimoida, multaus kerran vuodessa ja lannoituksen uusiminen kolmesti vuodessa. Naapuritkin uskaltaa päästää lomareissujen ajaksi huolehtimaan, kun ilmoittaa vain kuinka monta kastelukannullista viikossa pitää antaa, tähänkin asiaan saa perstuntuman kuukaudessa.

Alkuperäiselle vastaajalle suosittelen B-vitamiinia ja äidinkielen peruskurssien uudelleenkäymistä, vituttaa lukea jostain helvetin "momosa"-ruukuista tai "Sorrin kettiössä: vaihtoehtokikkailua tylsillä veitisillä mutta terävin mielin..."" Ainakin oman nimimerkkinsä voisi kirjoittaa oikein.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

sorrii

Pitääpä itse kokeilla semmoinen, että laittaa ämpäriin pimeeseen paikkaan (=kylppäri) valmiit sekoitukset ;) - laimeat sellaiset.
Ei munkaan kotimiehet varmaan kovin huolellisesti litkuja sekoittele vaikka oonkin ohjeistanut.

Aika pitkään joku isompi pasiivihydro toimii, kun lisää vaan vettä jos litkut on tukevat alussa. Mä luulen itse sortuvani edelleen liikalannoitukseen. Isompienkin hydrojen ohjeissa yleensä sekoitetaan se liemi ohjeen mukaan, ja sitten lisätään vaan vettä: kuukausittain vaihdetaan sitten tuoreet liemet. Mä oon yleensä säätänyt joka kerta kun lisään jotain, ja litku onkin sitten sotkua ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

LainausNiin mikä kohta jäi ymmärtämättä tuosta?

Joku saattaa kirjoitella huvikseen toivoen että joku muukin saa tekstistä jotain iloa; ei ärsyttää tai yrittää savustaa toisia ulos.
Kasvatuksen motiivit voi olla hyvin erilaisia ja menetelmät tavoitteiden mukaan. Tarvittavat chilit minä saisin kolmella - neljällä 15cm ruukulla, parilla loisteputkella ja Pirkka-kestomullalla. Mä olen tottunut että vaimoväki yleensä nipottaa epäoleellisista pikkuvirheistä. Pääasia on että pääasia on luettavissa.

Valitan kuvan laatua. Luonnollisen näköisen chilipuskan piirtäminen CAD-ohjelmalla vain yhtä foorumikirjoitusta varten olisi aika työlästä; siksi linkitin kuvan peräti kahteen ketjuun. Hahmotin sillä itsellenikin miksi eivät isojen puskien latvat saa valoa ikkunan edessä 40cm penkin päällä: jo 90cm puskan latvat joutuvat varjoon..

LainausAlkuperäiselle kysyjälle suosittelen rehujen kasvattamista ikkunalaudalla tai tehokkaalla lisävalolla suhteellisen isoiksi ja lopullisesti multaamaan yli 10l vetoisiin ruukkuihin.

Tuo on hyvä tapa tuottaa helposti chilejä naapureidenkin tarpeisiin, edellyttäen että se valo tosiaan riittää, eikä innostu lannoittelemaan tarpeettomasti.
Itselläni oli 1-kaudellani Aji Cristal puskia 30cm Pauliinaruukuissa edellä kuvatun ikkunan edessä; päällä 2 pitkää loisteputkea ja käytössä ohjeen mukainen annostus Bio Bizzin lannoitteita. Kasvit täyttivät koko tilan kattoa myöten ja tuottivat 4-6kpl hedelmiä koko kesän aikana. Kävi mielessä idea alkaa myydä chilivihtoja Tammelantorilla.

Mulle ei ole mielekästä enää maksimoida satoa kotona, kun mökillä voin kasvattaa kasvihuoneessa ja -maalla puskia auringossa vaikka 100 litran saaveissa. Pienet ruukut joissa samaan aikaan jopa 30 eri lajia, joista kaikista voi saada muutaman podin maistiaisiksi on kiinnostavampaa. Yli 50 lajia oon ehtinyt kokeilla 3'ssa vuodessa.
Passiivihydroissa (tai aktiivi =ilmakivi vesitilassa) saan ikkunanlaudoilla pienistäkin astioista sitä satoa yli tarpeen. Esmes 17cm Mimosa ruukussa, jossa on soraan istutettuna vaikkapa nyt Lemondrop, mahtuu vesitilaan 1.2l vettä (vedenpinta astian puoliväliin, juuripaakku eli kuutio on pinnassa) joka riittää pienellä raakileita täynnä olevalla kasvilla noin viikon. En tyrkyttäisi kumpaakaan kasvatustapaa toiselle ainoana oikeana...

B-vitamiinia en tarvitse enää lisäannoksia. Äidinkielesta suorittelin 80-luvulla kelpo arvosanat. Kirjakieleen keskittyminen vaan ei innosta harrastelufoorumilla. Noita krijoisus vihreitä tulee ihan sormien lipsumisen myötä ja olisi ilahduttavaa jos joku tarkempinäköinen ne korjaisi. Itse en niitä edes näe kurkottamatta naamaa kiinni näyttöön.

Nimeni osaan kyllä kirjoittaa oikein. Nimimerkin on aikanaan luonut hieno yliopiston rekisterisysteemi sukunimestä lisäämällä etunimen alkukirjaimen. Voin käyttää kuitenkin myös oikeaa nimeäni ajoittain. Lupa on kyllä muillakin  8)

PS:

ÄLLITSYTÄTVÄÄ:
Cmabridgen yilopitson tuktimusken muakan ei ole väilä, msisä jäjretsyksessä sanan kijraimet ovat. Aiona täkreä aisa on, että esnimmäinen ja viimienen kijarin ovat oikeilila piakiolla. Lpout voiavt olla läehs msisä järetsyskessä tahasna ja imhinen voi silti lkuea tesktin ongemlitta, koksa aiovt eiävt lue jokaitsa kijrainta eriskeen, vain sanan kokoniasuuetna.

Tällä voi harjoitella sujuvaa lukemista: jos vaan lukee nopeasti, se sujuu, mutta jos takertuu virheisiin ei siitä saakaan mitään järkeä: kokeile!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Upcider

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 12, 2012, 10:31:15 ap
Itsellä muuten on parvekkeen ebbissä 20cm soraa. Jokuhan tuolla sanoo, että yli 10cm on tuhlausta. Paksumpi kerros kuitenkin suojaa juuria auringon paahteelta, kuivumiselta ja on turvallisempi jos vaikka pumppu pettää.


Voiko joku selventää miksi yli 10cm (tai 20cm) on tuhlausta? Eikö juuret muka kasva koko alalle jos kasvatusastia on syvempi?
Viime vuonna ebbini kasvatusastia oli 10L smartex täynnä soraa ja massiivisia kasveja tuli. Kaverilla 30L astia käytössä, syvyyttä melkein puoli metriä ja kasvu räjähdysmäistä.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: 11-13 - maaliskuu 25, 2012, 11:49:44 ap
Ketjussa on ollut jos jonkinmoista ebb projektia mitkä kuulostaa hyvältä kun ainoastaan pari kertaa päivässä minuutti pumpataan. Onkos tuollaisia kaupallisia tullut jossain vastaan? Toki kaikki muutkin käy kunhan ei tuntitolkulla huuda.


http://www.chilitarvike.fi/nutriculture

sorrii

LainausVoiko joku selventää miksi yli 10cm (tai 20cm) on tuhlausta?

Siteerasin lukemaani - en muista missä, mutta aika hiljan noin luki jossain. Itsellä on sellaiset vajaa 20cm.
Taitaa ne juuret ebbissä aikalailla ryömiä siellä pohjalla eli kasvavat alaspäin, kunees tulee pohja vastaan. Ylemmissä sorakerroksissa ei ole juuria, joten varmaan tuhlausta on kovin paksu kerros. Mulla on sisällä pieni 40x40 ebbi jossa soraa tuo 10 cm. Räjähtelee sekin  :o  yhtälailla.

Lainaus...Toki kaikki muutkin käy kunhan ei tuntitolkulla huuda.

Vesipumput ei ole äänekkäitä, ellei satu olemaan kauhean kaikuva pohja resossa. Valuvan veden lotina voi olla kuuluvaa esim ebbissä, mutta saa senkin hiljaiseksi, kun laittaa ylivuotoputken niin pitkäksi, että menee resoon veden alle. Noissa NFT-systeemeissä kait vesi virtaa kokoajan tai -luulisin- ainakin puolet ajasta etteivät juuret ja se matto kuivu. Tuossa Chilitarvikkeen NFT'ssä vesi valuu resoon sitä kuitukangasta pitkin, joten ei kuulunut mitään lotinaa, kun kävin katsomassa.
Systeemit jotka toimii ilmapumpuilla on äänekkäämpiä. Toki voi ahkera askartelija tehdä eristetyn laatikon sillekin pumpulle, mutta veden pulputus kuuluu silti.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 26, 2012, 11:39:30 ap
Tarvittavat chilit minä saisin kolmella - neljällä 15cm ruukulla, parilla loisteputkella ja Pirkka-kestomullalla


Kolmella ruukulla tarpeeksi chiliä? Ymmärretty!

LainausItselläni oli 1-kaudellani Aji Cristal puskia 30cm Pauliinaruukuissa edellä kuvatun ikkunan edessä; päällä 2 pitkää loisteputkea ja käytössä ohjeen mukainen annostus Bio Bizzin lannoitteita. Kasvit täyttivät koko tilan kattoa myöten ja tuottivat 4-6kpl hedelmiä koko kesän aikana.


Parilla ruukulla ei siis saakaan tarpeeksi satoa? Vai elätkö eri numeerissa järjestelmässä kuin me? Tarkoittaako 4-6kpl hedelmiä oikeasti vitsin paljon vai ei? Vai mitä?

Lainaus
Pienet ruukut joissa samaan aikaan jopa 30 eri lajia, joista kaikista voi saada muutaman podin maistiaisiksi on kiinnostavampaa.


Ai nyt se onkin HYVÄ asia saada vain pientä satoa, vaikka parilla pikku "momosa"-ruukulla saisikin tarpeeksi satoa. Vai miten se nyt meni? 12cm momosa on apras?

LainausPassiivihydroissa (tai aktiivi =ilmakivi vesitilassa) saan ikkunanlaudoilla pienistäkin astioista sitä satoa yli tarpeen.


Vai oliko se nyt pieni sato vai iso sato? Vai oliko se se 4-6kpl? Mitähäh? Missä on mun villasukat?!?!?!10+1+1+1+1+

LainausPääasia on että pääasia on luettavissa.


Oliskin.

LainausValitan kuvan laatua. Luonnollisen näköisen chilipuskan piirtäminen CAD-ohjelmalla vain yhtä foorumikirjoitusta varten olisi aika työlästä; siksi linkitin kuvan peräti kahteen ketjuun. Hahmotin sillä itsellenikin miksi eivät isojen puskien latvat saa valoa ikkunan edessä 40cm penkin päällä: jo 90cm puskan latvat joutuvat varjoon..


Minun ikkunani ovat 120cm x 200cm, se että sinä asut maan alla koirankopissa ei parane millään helvetin cad-piirrustuksella.

LainausTuo on hyvä tapa tuottaa helposti chilejä naapureidenkin tarpeisiin, edellyttäen että se valo tosiaan riittää, eikä innostu lannoittelemaan tarpeettomasti.


"Täten julistan tämän basaarin avatuksi!"


LainausMulle ei ole mielekästä enää maksimoida satoa kotona, kun mökillä voin kasvattaa kasvihuoneessa ja -maalla puskia auringossa vaikka 100 litran saaveissa.Yli 50 lajia oon ehtinyt kokeilla 3'ssa vuodessa.


Sato? Iso olla pieni olla hyvä? Mitäh?

LainausEsmes 17cm Mimosa ruukussa, jossa on soraan istutettuna vaikkapa nyt Lemondrop, mahtuu vesitilaan 1.2l vettä (vedenpinta astian puoliväliin, juuripaakku eli kuutio on pinnassa) joka riittää pienellä raakileita täynnä olevalla kasvilla noin viikon. En tyrkyttäisi kumpaakaan kasvatustapaa toiselle ainoana oikeana...


Onko tämä nyt sitä, että pääasia on pääasiassa luettavissa?

LainausÄidinkielesta suorittelin 80-luvulla kelpo arvosanat. Kirjakieleen keskittyminen vaan ei innosta harrastelufoorumilla. Noita krijoisus vihreitä tulee ihan sormien lipsumisen myötä ja olisi ilahduttavaa jos joku tarkempinäköinen ne korjaisi. Itse en niitä edes näe kurkottamatta naamaa kiinni näyttöön.


Seli seli. Sinulla tulee virheitä, koska olet URPO. Ei siksi, että sun sormet lipsuu tai "ei huvittaisi keskittyä kirjakieleen". Sinä et tuntisi kirjakieltä vaikka se tulisi kadulla vastaan ja kusisi Teidän kengille.

LainausNimeni osaan kyllä kirjoittaa oikein.


Paskanmarjat. Vai miltä "sorrin" vaikuttaa? Katso edellisiä postauksiasi.


LainausPS:

ÄLLITSYTÄTVÄÄ:
Cmabridgen yilopitson tuktimusken muakan ei ole väilä, msisä jäjretsyksessä sanan kijraimet ovat. Aiona täkreä aisa on, että esnimmäinen ja viimienen kijarin ovat oikeilila piakiolla. Lpout voiavt olla läehs msisä järetsyskessä tahasna ja imhinen voi silti lkuea tesktin ongemlitta, koksa aiovt eiävt lue jokaitsa kijrainta eriskeen, vain sanan kokoniasuuetna.


Propsit pompöösistä egomaaniudesta, tosin ennemmin helvetissä tehdään lumiukkoja kun sun raapustuksia voidaan selitellä Cmabridgen yliopitson tuktimusken muakaan.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Aku

Räyhä-setä herännyt väärällä jalalla? ;D

Ryhis

Urpot pistää vituttamaan. Ollaan niin perkeleen asiantuntijaa, mutta teksti on tuollaista perusväyrysmeininkiä. Ei olla puolesta eikä vastaan, pikemminkin päinvastoin.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

sorrii

LainausRäyhä-setä herännyt väärällä jalalla?

Räyhis on joskus ihan hauska, toivottavasti ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`