heinäkuu 01, 2024, 02:14:49 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

masaiman

^ what he said.

Elikkä foggeri pelaa juu edelleen, 15/45 ajastuksella mennään vuorokauden ympäri, muuttolaatikon kannessa 8 reikää joissa pienet verkkoruukut ynnä kivivillakuutiot, siemenet ovat jopa idätetty samassa laitteessa metodilla kirkkaat kertsimukit ruukkujen päällä, ja nostaa aina pois kun sirkat nousee. Kulmissa olevien pinnat ovat juu kuivempia kuin muissa, mutta monasti pois nostaneena sama huoli mielessä ruukun pohjasta valuu kondenssivettä. Ja tosiaan mullakin foggerin ollessa päällä/ hetikohta sen jälkeen kun nosti sellasen kertakäyttömukin pois ruukun päältä tulee villakuution ohi pöffäys sumua. Aji Cristal ei perkele idä sitten millään, vaikka siemeniäkin on lisätty, mutta siinä alkaa epäilys kallistumaan jo itse siemeniin, koska on ainoa vastarintaa tekevä lajike. Yritän viikonloppuna päivittää päivyriä, tällä viikolla teettää autot sen verran ettei kotona tarvii kun käydä vähän peiton alla välillä...

boozeman

Lainaus käyttäjältä: Mattson - maaliskuu 29, 2012, 06:57:20 ap
^ what he said.

Aji Cristal ei perkele idä sitten millään, vaikka siemeniäkin on lisätty, mutta siinä alkaa epäilys kallistumaan jo itse siemeniin, koska on ainoa vastarintaa tekevä lajike. Yritän viikonloppuna päivittää päivyriä, tällä viikolla teettää autot sen verran ettei kotona tarvii kun käydä vähän peiton alla välillä...


Mulla Aji Cristalit iti tänä vuonna lyhimmillään 17 päivässä. Siemenet ovat viime kauden sadosta kerättyjä. Viime vuoden sato taas Fataliin rasiasta. Silloin taisivat itää vieläkin hitaammin. Ehkä tuo hidas itävyys on vain Aji Cristalin ominaisuus?
https://viinanen.org - Ei se siitä... - #1213

sorrii

maaliskuu 29, 2012, 17:47:00 ip #1342 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 29, 2012, 17:54:11 ip käyttäjältä sorrii
Joo-o. Mä en oo jaksanut yli viikkoa odotella. Istuttelin ne mitä tuli siihen mennessä, ja loput bioastiaan  ::)
Oli siinä kyllä pari AC'takin, joita en sitten enmpää nyt kaivannutkaan kun on edellisvuosien pistokkaita jotka jo täynnä raakiletta (=täynnä on tollaisilla risuilla sisätiloissa 10kpl) Tulipa juuri eilen istuteltua 80kpl itäneitä kasveja, jotka edellisviikon perjantaina laitoin tulemaan.

En ole muuten kuullut puhuttavan, että AC olisi hidas tai vaikea itämään. Ekana vuotenani 4v sitten tilasin Fataliilta niitäkin, muistaakseni suosituksella "helppo". Enkä kyllä muista kauanko kesti - tuntui tiet ikuisuudelta. Viime vuonna otin muutamia pistokkaita; muuten pärjäilin vanhoilla Aji Cristaleilla.Saattaa kyllä olla etten viime vuonna saanut niitä itämään, mutta oli silloinkin paljon muita, enkä odotellut.

Sellaisen jutun huomasin viime keväänä, että niin AC'lla kun muillakin baccatumeilla, on pistokkaat helppo tapa saada pienet kasvit nopeesti tuottamaan hedelmää. Oli parvekelaatikossa kaakkoisella parvekkeen kaiteella (ulkona) parvekelaatikossa 3kpl pistokkaita, joista tuli kesällä satoa enemän kuin yhdestä isosta kasvihuoneessa.

Ja nyt on passiivihydrovirityksissä mm. limon ja lemondrop, jotka tekee hedelmää lujasti alle 20cm korkeina sellaisissa ~1 litran ruukuissa.

Meinaten, että jos on sato mielessä eikä isot komeat puskat, niin usealla pienellä saa hyvinkin satoa ja pistokas juurtuu yhtä nopeasti kuin siemenestäkin.

PS. Piti oikein tarkistaa: On itänyt kuitenkin 4kpl Aji Cristaliakin, jotka kyllä oli surkean pieniä itu-rääpäleitä verrattuna samaan aikaan idätettyihin vaikkapa Serranoon tai Jalluun, jotka sellaisia 5cm. AC't oli alle sentin mittaisia valkoisia ituja, joista kyllä nyt jo yksi näyttää vihreitä sirkkalehtiä. Oon havainnut jääkaapin yläkomeroni + suodatinpaperi-styroksilautan aika tehokkaksi: 18 lajia 25'stä oli itäneet 2 päivässä. Viikossa kaikki paitsi yksi (jota en edes muista enää) .. joku annuum.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Ainakin viimeiset kolme kautta Aji Cristal on ollut huonon ja hitaan itäjän maineessa eikä ollenkaan syyttä, sillä hyvin monella kasvattajalla se on yleisesti lajikkeista huonoin itäjä.

ChIlIDoG

Putkihydrossa Aji Cristalit näyttäs hyvin viihtyvän. Idättelin joskus heinä elokuussa ja na nyt on tuuheat ja noin metrin mittaiset kasvit, kukkineet jo pitkään, tosin pudottanut paljon kukkia. Nyt saa enemmän Microa ja ainakin piri-pirissä kukat alkaa pysymään.

Upcider

Lainaus käyttäjältä: tsilizoo - maaliskuu 28, 2012, 22:53:36 ip


LainausOnkos kukaan koittanut kasvattaa samassa systeemissä esim mansikkaa ja Chiliä.  laittais noitten tyhjien tilalle mansikan taimet ja poimisi lasten aamupuuroon siitä mansikat.


Tein tollasen ebbi pöydän missä on mansikkaa, tomaattia, ja chileja kasvateltu samoissa liemissä. Ja hyvin toimii vieläkin. Kesäksi odotellaan mansikka satoa.



Oho! Tomaattia ja mansikkaa ebbissä? Väliaineena soraa? Kuinka vanhoja ovat? Luulin ettei tomaatti ja mansikka välitä ebbistä tai vesiviljelystä yleensäkään.

sorrii

Lainaus...tosin pudottanut paljon kukkia. Nyt saa enemmän Microa ja ainakin piri-pirissä kukat alkaa pysymään.


Lisäätkö siis typpeä kun kukat tippuu?? (GHE Flora Micro, siis?)
Mä oon saanut käsityksen (=neuvoja) että liika typpi aiheuttaa kukkien tippumista!?!

Yks jätti-iso Cajamarca, joka elelee vieläkin vähän pienempänä, on vuoden kukkinut jatkuvasti, mutta kukat vaan tippuu aina lattialle; ja niitä on palljjonn ..

AC'sta ja sen vaikeasta itävyydestä en oo kai "kehdannut" mainitakaan, kun on epäonnistunut; oon vaan nuollut haavani ja leikellyt pistokkaita! Ekana kautenani vaan niitä idätin ja sitten on mennyt 3 kesää samoilla + pistokkailla ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

tsilizoo

maaliskuu 29, 2012, 23:15:17 ip #1347 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 29, 2012, 23:25:30 ip käyttäjältä tsilizoo
Tai sitten jos laittaa extra typpeä niin ylimääräset kukat tippuu ja chili keskittyy niihin mitä on jo tulossa. Jossakin ohjeissa kuullut että pikku extra typistys olis vaan +:saa.

LainausOho! Tomaattia ja mansikkaa ebbissä? Väliaineena soraa? Kuinka vanhoja ovat? Luulin ettei tomaatti ja mansikka välitä ebbistä tai vesiviljelystä yleensäkään.


Kyllähän tomaatti ja mansikka viihtyy vesiviljelyssä erinomaisesti. Mansikka on alussa granttu kasvamaan mutta kärsivällisyys palkitaan.

Tuolta voi tirkistellä tarkemmin miten ja missä kasvaa.  http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10045.40

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 29, 2012, 22:03:33 ip
Lainaus...tosin pudottanut paljon kukkia. Nyt saa enemmän Microa ja ainakin piri-pirissä kukat alkaa pysymään.


Lisäätkö siis typpeä kun kukat tippuu?? (GHE Flora Micro, siis?)
Mä oon saanut käsityksen (=neuvoja) että liika typpi aiheuttaa kukkien tippumista!?!

Yks jätti-iso Cajamarca, joka elelee vieläkin vähän pienempänä, on vuoden kukkinut jatkuvasti, mutta kukat vaan tippuu aina lattialle; ja niitä on palljjonn ..

AC'sta ja sen vaikeasta itävyydestä en oo kai "kehdannut" mainitakaan, kun on epäonnistunut; oon vaan nuollut haavani ja leikellyt pistokkaita! Ekana kautenani vaan niitä idätin ja sitten on mennyt 3 kesää samoilla + pistokkailla ...


jossain päin tätä foorumia oli juttua että liian vähän typpeä voi pudotella, kokeilin ja näyttäs toimivan. :) GHE Mirco kyseessä. Jotenkin pers tuntumalla että näiden ghe purkkien loputtua siirryn takaisin puutarhan kesän.

Koppelo

maaliskuu 30, 2012, 17:06:11 ip #1349 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 30, 2012, 17:11:20 ip käyttäjältä Koppelo
Lainaus käyttäjältä: tsilizoo - maaliskuu 28, 2012, 22:53:36 ip




Upeannäköinen sisustus! Kuinka olet tehnyt nuo kummatkin kasvatuspöydät? Tuo valkoinen on erityisen upea! Onko sisällä muovilaatikot vai mitä?

edit. Löysin itseasiassa jo itse vastauksen tuon mustan laatikon osalta Esteettinen sisäkasvatus -ketjusta.

Siku


tsilizoo

Indoor garden tuo valkoinen. Indoor on ihan hyvä salaattien ja yrttien kasvatuksessa, chilejä sillä vähän huono kasvatella veden vähyyden vuoksi (2,5l). Tuo kasvipöytä oli kyl helppo ja kohtuu halpa tehdä.

Sikki

Noniin heti näin alkuu, täysin alottelija olen ja tietotaitoa tässä kehittämässä.

JOS (kun) satun innostumaan, onko tässä kaikki tarpeellinen vesikasvatukseen? http://www.viherpeukku.com/product/110/yaroots-growit-75
Pumppua tuossa kun ei näy  :o Eli pumppu tohon ni valmis setti? Muuta ku kasvi soraan ja thats it thats all?

Fat Ali

huhtikuu 03, 2012, 00:14:38 ap #1353 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 03, 2012, 00:32:52 ap käyttäjältä Fat Ali
Aika niukka on laitteen tuotekuvaus  ??? Mutta ihan pätevän näköinen peli. Vehjasta myydään vesiviljelyjärjestelmänä, joten luultavasti siinä on myös pumppu mukana. Jos pumppua ei ole, ihan kelvollisia löytyy hintaluokassa 10-20 €. Sen lisäksi tarvitset jonkin vesiviljelyyn sopivan lannoitteen, PH ja EC mittarit (on hyviä apuvälineitä, ilmankin voi tulla toimeen), kellokytkimen jolla kontrolloit pumppua ja hiukan tuuria. Ja tietysti kasvit  ;D

Suosittelen hiukan selailemaan tätä foorumia, täältä löytyy monenlaisia kokemuksia ja näkemyksiä vesiviljelystä. Parhaimmillaan hydroilu on erittäin tehokasta ja helppoa.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

Sikki

Juu tottakai lannoitteet  8) Täytyy tässä selailla vielä ja ottaa ny selvää tosta paketista mitä siihen kuuluu. Voipi olla että menen ihan vaan multakasvatuksella tän kerran. Ensimmäinen satsi kuitenkin vasta tulossa.  ::) Jos nuo tosta ny kerkee...

Fat Ali

Rohkeasti vaan kokeilemaan, vesiviljely on hieno laji  ;D Vielä helpompi vaihtoehto voisi olla ämpäribubbleri / hydro. Jos itse rakennat, kustannukset on luokkaa 10-20€. Muistaakseni Kärsän kaupasta (Chilitarvike) saa myös kohtuu hinnalla valmiin bubblerin.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

Sikki

Kiitoksia hyvistä neuvoista  ;D Näin offtopiccina. Onko mahdollisuus saada minkäänlaista satoa kun pistin noin viikko sitten itämään vasta Fatalii's Easy Start Collection siemenet? Tiesin jo tuolloin että kiire tulee, mutta katsoin että lajikkeet olisivat helpot ja mahdollisuus olisi  :-\

Kasvupaikka on lämmin ja valoisa. Eli ikkunalaudalla, johon TARVITTAESSA pöhöttää aurinko koko päivän (ei, en ole jumala, vaan sälekaihtimet ikkunassa :D )

PP

Lainaus käyttäjältä: Sikki - huhtikuu 03, 2012, 11:58:36 ap
Kiitoksia hyvistä neuvoista  ;D Näin offtopiccina. Onko mahdollisuus saada minkäänlaista satoa kun pistin noin viikko sitten itämään vasta Fatalii's Easy Start Collection siemenet? Tiesin jo tuolloin että kiire tulee, mutta katsoin että lajikkeet olisivat helpot ja mahdollisuus olisi  :-\

Kasvupaikka on lämmin ja valoisa. Eli ikkunalaudalla, johon TARVITTAESSA pöhöttää aurinko koko päivän (ei, en ole jumala, vaan sälekaihtimet ikkunassa :D )


Hyvällä kasvupaikalla kuten tuo, pitäisi tulla ainakin muutama podi loppukesästä/alkusyksystä. Pienellä tuurilla ja taidolla nopeimmista lajikkeista voi tulla enemmänkin.

Sikki

Tuuri kuulostaa hyvältä, mennään sillä. Parhaani tottakai yritän ja lannoitteet käyttöön (nutriforten 1 ja 2 )

ponu83

Ensimmäinen kevät chiliharrastuksen parissa menossa ja ajattelin heti kokeilla fataliin ohjeiden mukaista ebbiä. Aloitin idätyksen liian myöhään, niin ajattelin, että jos ebbin avulla saisi jopa satoa loppukesästä.  :)
Yksi asia kuitenkin askarruttaa. Olen idättänyt kaikki chilit mullassa, niin miten niiden siirto ebbiin oikein onnistuu? Onko vielä myöhästä siirtää noita kivivillakuutioihin? Tällä hetkellä kaikissa itäneissä on näkyvillä ainoastaan sirkkalehdet ja kun siirtelin noita pois idätyslaatikosta ei juuretkaan näyttäneet olevan vielä kovin isot. Ajatuksena on kasvattaa osa ebbissä ja osa ihan perinteisesti ruukuissa.