tammikuu 10, 2025, 15:39:50 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

tso


Vesitestien tulokset olisi kiva nähdä. Perustuen veden puskurointikykyyn väitän, että se on juuri bikarbonaattien ansiota miksi EC arvo on koholla, ei meriveden suolojen. Mutta mutuilua, kunnes näkee arvot vedestä.

pH arvo tuossa vedessä lienee jossain 7.5-8.5 välissä. Tämä on jatkuvaa tappelua pH nousua vastaan pH down litkuilla - ei kannata, jossain vaiheessa se pH romahtaa ja sitten se onkin luokkaa 2 ja kasvit hätää kärsimässä. Vaikka sanotaan, että juuristo toimii parhaiten happamassa ympäristössä, niin itse koittaisin ensin tuolla vedellä vesiviljellä. Ja koittaisin säätää taimille 1.3 ja isommille 2.5 pintaan.

Jos kasvatuskokeilu ei onnistu ja tarviit lisää tekniikkaa, niin muistelen, että RO laitteisto tepsii tuohon, eikä tarvitse edes neljättä patruunaa, eli ionivaihdinta (viisaammat korjatkaa jos meni pieleen). Näitä löytää Aqua-Webin merivesi myydään palstalta 50€ hintaan aina silloin tällöin. Sieltä oman RO laitteistoni ostin ja hyvin tuottaa tuhansien vesilitrojen jälkeen EC=0 vettä  ;D
#20

Juso

Lainaus käyttäjältä: TSO - toukokuu 25, 2011, 20:52:15 ip

Vesitestien tulokset olisi kiva nähdä. Perustuen veden puskurointikykyyn väitän, että se on juuri bikarbonaattien ansiota miksi EC arvo on koholla, ei meriveden suolojen. Mutta mutuilua, kunnes näkee arvot vedestä.



Tässäpä näitä ja kaikki mg/l
Kationit: CA=55.4, Mg=46,4, NA+K=95,1, NH4=0,07, Rautayht=0,37
Anionit: CL=61,1 SO4=75, HCO3 431, NO3=45, NO2=0,003 F=0,4. 

lisäksi Ph=7.5
Bikarbonaattiarvo on erittäin korkea ja olit tasan oikeassa että sähkönjohtavuus johtuu pitkälti siitä vaikka onhan noita muitakin aineita vedessä melko runsaasti . Löysin hyvän artikkelin  http://arkisto.gsf.fi/tr/tr155/tr155.pdf jossa näitä on selvitetty. Meikäläisen kaivon alkaliteetti vastaa tuossa suomalaisen määritelmän mukaan luonnollista mineraalivettä ja Suomessa arvoja esiintyy vain jostain lounaisilta kalkki- ja dolomiittialueilla. Joku kun vielä kertoo että mitä mahtaa chili tykätä bikarbonaatista, tai pianhan sen tiedän. pH Downin käyttö taitaa olla tuolla puskuroinnilla aika toivotonta kuten totesitkin. Kiitos TSO avusta ja asiantuntemuksesta, nyt ainakin tiedän missä mennään. Muut kasvit ainakin pärjäilee hyvin ja rakennetaan kohta kylpytynnyri pihalle, niin voi ottaa kustannustehokkaita mineraalivesikylpyjä. RO:ta mietitään jos ei muuten kasvatus onnistu. Tai sadevettä. Jos tulkitsin lukuja väärin niin korjaile.

Juso

Yritin vielä kertaalleen pudottaa pHn 5 tienoille  ja ajattelin että nousee sieltä hieman. Niin nousikin, 3 tuntia myöhemmin 7.5-8 jälleen.
Luovutin homman toivottomana ja tein vanhentuvasta pullovedestä ja viikolla kerätystä sadevedestä uuden satsin. Asettuivat arvot helposti kohdalleen ja vähällä pH downilla. Perusveden EC oli nyt 0.15 ja liuoksen 1.6 tietämillä. Koitellaan sillä.

Mistä johtunee että viikko mullasta siirron jälkeen ovat sekä Lemon Drop että Haba selkeästi vaaleamman vihreitä verrattuna mullassa oleviin lajitovereihinsa? Sinällään näyttävät terveen oloisilta. Viikko vielä ja sitten pitäisi alkaa kasvu taas ilmeisesti.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Juso - toukokuu 29, 2011, 08:39:27 ap
Yritin vielä kertaalleen pudottaa pHn 5 tienoille  ja ajattelin että nousee sieltä hieman. Niin nousikin, 3 tuntia myöhemmin 7.5-8 jälleen.
Luovutin homman toivottomana ja tein vanhentuvasta pullovedestä ja viikolla kerätystä sadevedestä uuden satsin. Asettuivat arvot helposti kohdalleen ja vähällä pH downilla. Perusveden EC oli nyt 0.15 ja liuoksen 1.6 tietämillä. Koitellaan sillä.

Mistä johtunee että viikko mullasta siirron jälkeen ovat sekä Lemon Drop että Haba selkeästi vaaleamman vihreitä verrattuna mullassa oleviin lajitovereihinsa? Sinällään näyttävät terveen oloisilta. Viikko vielä ja sitten pitäisi alkaa kasvu taas ilmeisesti.


Juuristo kehittyy ns. vesijuuriksi parisen viikkoa. Siirtovaiheen jälkeen usein osa lehdistä tippuu ja loput yleensä vaalenevat. Vesiviljelyssä lannoitus on tuplaten multaviljelyyn verrattuna. Lisää lannoiteväkevyyttä kuitenkin hissukseen etteivät kasvit ota nokkiinsa. Kun selkeästi kasvuspurtti alkaa, voit lisätä väkevyyttä. Tulet kyllä huomaamaan milloin juuristo on valmis pelittämään. Kun lämpötilat nousevat, etenkin yölämpötilat tuonne +16C ja yli, on kasvarissa chileille hyvät oltavat ja kasvua taphtuu muutamassa viikossa älyttömästi.

Juso

Lannoitteiden annostus on nyt Micro-Mato 2+3 ml/l eli se keskitie tuon Matopurkin ohjeen mukaan. Mutta jatkan tästä päiväkirjan puolella sitten kun on jotain kerrottavaa. Ja olisin tätä pH:ta pähkäillyt varmaan maailman tappiin ilman apua ja tietoa täällä ymmärtämättä tätä puskurointiasiaa.

Morbe

Välikysymys aiheesta jota on käsitelty paljonkin mutta ihan suoraa vastausta en löytänyt. Eli miten tärkeää bubblereissa on se, että ilmapumppu on päällä koko valojakson ajan? Itselläni on sen verran tehokas pumppu hapettamassa muutamaa 20 litran ämpäribubbleria, että ilmakivenkin läpi ilmaa tulee niin voimalla, että vesi kiertää ämpärissä paljonkin ja vedenpinta rikkoutuu. Jos siitä ei ole chileille haittaa, niin olis metelin ja sähkönkulutuksen takia kiva pitää sitä valojaksonkin aikana jotenkin ajastettuna.

PP

Lainaus käyttäjältä: Morbe - toukokuu 30, 2011, 22:48:28 ip
Välikysymys aiheesta jota on käsitelty paljonkin mutta ihan suoraa vastausta en löytänyt. Eli miten tärkeää bubblereissa on se, että ilmapumppu on päällä koko valojakson ajan?


Osa-aikainen ilmapumppaus riittää hyvin. Itselläni oli valojakson aikana pumput päällä 1/3 ajasta eikä ollut mitään ongelmia.

sorrii

Samma här! Mä kyllästyin ilmapumppujen pörinään aika totaalisesti heti alkuun, ja oon pitänyt päivisin päällä vartin joka tunti. Yöllä pari kertaa se sama vartti klo 3 ja 6 jolloin nukun niin sikeästi etten herää lentokoneidenkaan huutoon -joita muuten tietyillä tuulilla lentää tästä Peltolammin yli aika matalalla; erityisesti Hornetit pitää sellaisen jylinän lasketellessaan vapaallakin, että oon harinnut tilata pari ohjusta eBaystä, joskus.

Toisaalta mulla on nyt yksi Cajamarca Mimosaruukussa soraan istutettuna ja laitoin sinne ilmakiven pikkupumpulla joka on päällä kokoajan johtuen vaan ajastimien rajallisesta määrästä. Sehän kyllä näyttäisi rehottavan aika kivasti varsinkin verrattuna naapureihin Bih Jolokia ja White Habanero, jotka on ilman pumppua. Mimosan säiliö on kohta niin täynnä juuria, että harkitsen sen alaosan korvaamista jollain isommalla astialla. Ja ovat juuret muuten liidunvalkoisia.

Mä oon suunnitellut rakentaa -kunhan ehdin- äänieristettyjä koteloita noille ilmapumpuille vaikkapa kaksinkertaisesta kipsilevystä. Ei sekään vaikeata oo ja jää sitten jäljelle vaan se ilmakivien pulputus. Sen voi kuvitella unissaan vaikka puron solinaksi. Mun isompi pumppu on kaksilähtöinen Mouse, joka kyllä surisee niin äänekkäästi, etten edes harkitse sen pitämistä kokoajan päällä. Pieni Hailean pumppu on lähes äänetön kun laitoin päälle villasukan ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilinator

Mites nuo aqua/water farmi tyyppiset tihkukastelut?

Jos siihen laittas 2-lähtösen ilmapumpun, toisen lähdön sinne tankkiin ja toisella sitä tihkutusta tekis.
Niin onko kummin parempi tehä, 15min/tunti päällä vaiko koko ajan päällä ja säätää sen tihkun pienelle?

Vaiko tihkut täysille ja ilmat tankissa täysille? :D
Ei oo penniikää kii näissä vehkeissä!

kuuteppi

Mites tuotani, lähdin tässä rakentelemaan tuota fataliin sivuiltakin löytyvää ebbiä (tosin laatikot otin erit, kun en jaksanut alkaa pähkäilemään läpinäkyvien lodjujen valoeristämistä ja stalkkasin tällaisen hienon ikealaatikkoyhdistelmän kalat69:n kasvatuspäiväkirjasta ;D ).



Kysymykseni nyt on kaksiosainen ja koskee tuota ebbin aikataulutusta ja -rytmitystä: Minkälaista tulva- ja kuiva-aikaa suosittelette tällaiseen ja pysyykö tuo rytmi samana kasvien kasvaessa suuremmaksi? Jostain luin, että 1 h 45 min tyhjää ja sitten aina 15 minuuttia vettä. Oisko hyvä? Entä öisin, pidättekö kiertoa samalla tavalla päällä, vai miten?

Ai niin ja moi vaan. Foorumipostausneitsyyskin meni tässä samalla.  :)

TeemuN

Mistään en mitään tiedä ja ekaa kautta kasvattelen ebissä mutta mulla on pumppu päällä 3x1min/vrk. About 8t välein. Se riittää täyttämään 5l locasora osion. Ja päiväkirjani kertoo loput. Ylivuotoputkea tarvitsen lähinnä ajastimen sekoamisen varalta.

masaiman

Onko 5,0-5,1 liian hapan ph-arvoksi? Vähän lirahti eilen happoa tankkiin enkä jakasis tehdä kokonaan uusia liemiä. Käsittääksenihän optimi olis joku 5,8-6,2?. Mitä haittaa liian happamasta liemestä voi olla? Varmaan tämäkin löytyis jostain aiemmin mut en ehdi etsiä täs töiden lomassa...

mohla

Lainaus käyttäjältä: mattson - kesäkuu 07, 2011, 07:25:08 ap
Onko 5,0-5,1 liian hapan ph-arvoksi? Vähän lirahti eilen happoa tankkiin enkä jakasis tehdä kokonaan uusia liemiä. Käsittääksenihän optimi olis joku 5,8-6,2?. Mitä haittaa liian happamasta liemestä voi olla? Varmaan tämäkin löytyis jostain aiemmin mut en ehdi etsiä täs töiden lomassa...


Sanoisin, että ei hätää. Ainakin omissa liemissä pH on aina noussut sekoituttuaan muutaman päivän, joten ei haitanne mitään. Muistaakseni GHE:n pH-tippatesterin mukana tulleessa lappusessa ohje oli, että 5 ja 6.5 väliin. Tuota joskus googlettelin, niin myös mielipide "mieluummin alle kuin yli" oli vallallaan aika paljon. Lehtien ulkonäössähän tuo sitten näkyy, jos näkyy. Käsittääkseni liian emäksinen liemi tekee kellertävää kuvioa lehtiin, mutta en tiedä mitä liian hapan sitten tekee. Luulisi kuitenkin jotenkin näkyvän.

En sitten tiedä, miten eri lajikkeet tuosta tykkäävät. Täällähän on multakasvatuksen tiimoilta ainakin pohdittu happamuutta eri lajikkeille, mutta miten se toimii vesiviljelyssä?

masaiman

Oon kans siinä käsityksessä et arvo dippaa ensin ja nousee jonkin verran vakiinnuttuaan. Sen puolesta vaan vähän hermottaa kun lainasin mittarit kaverille niin en pääse tarkistamaan kuin kävi... Mut muistellen kokonaismäärää paljon tota ajoin aikaisempaan tankilliseen liru kerrallaan, toi nyt laitettu 5ml/n.10l pitäis jäädä alle.

kuuteppi

Lainaus käyttäjältä: TeemuN - kesäkuu 06, 2011, 21:25:57 ip
Mistään en mitään tiedä ja ekaa kautta kasvattelen ebissä mutta mulla on pumppu päällä 3x1min/vrk. About 8t välein. Se riittää täyttämään 5l locasora osion. Ja päiväkirjani kertoo loput. Ylivuotoputkea tarvitsen lähinnä ajastimen sekoamisen varalta.


Kiitoksia vaan tästä, oisin lähtenyt ilman tätä inputtia pyörittämään omaa ebbiäni ihan liian (tai turhan) taajalla rytmityksellä. Lueskelin ylemmän innoittamana eilen illalla aiheesta lisää ja kyllä näyttäis että 3-4 kertaa päivässä parisen minuuttia (varmaan pumpusta ja soratilastakin riippuen) on ihan riittävä chileille. Lähden nyt sitten testailemaan omiani näillä. Varmaan vois polkaista kasvatuspäiväkirjankin pystyyn.  8)

coco

Ilman muuta laitat kuuteppi päiväkirjaa pystyyn!  ;)

kuuteppi

Lainaus käyttäjältä: coco - kesäkuu 07, 2011, 17:07:55 ip
Ilman muuta laitat kuuteppi päiväkirjaa pystyyn!  ;)

Jeah, pitää laittaa kunhan saan aikaiseksi taas vähän enempi ottaa kuvia. Nyt kun tässä kirjoitellaan niin vois taas kysyä tämmösen yksinkertaisehkon pikkujutun, kun tää nyt on tosiaan mun eka vesiviljely. Eli missä vaiheessa voi (tai kannattaa) tökätä taimet ebbiin? Oon idättänyt näitä tommosissa kaupan harsotetuissa turvepelleteissä ja muutama ihan elinvoimaisen näköinen pikkukaveri on jo noussut. Kandeeko antaa kasvaa vähän isommaksi ennen siirtoa?

Ja itse asiassa, onko huono idea tökätä tuonne soraan ihan suoraan noissa turvepelleteissä? Tietty vois hommata verkkoruukkuja, joihin pelletit ja soraa täytteeksi. Ajattelin vaan, et vois olla ihan näppärä. ei ton harson läpi pitäisi ihan heti lähteä se vähäinen määrä turvettakaan ajelehtimaan liian äkkiä.

Jagemon

Mikähän mahtaa olla syynä kun ebbissä majaileva Aji Cristal ei välttämättä tiputa kukista jääneitä nuppuja/podin alkuja mutta ne eivät myöskään kasva? Tällä hetkellä rehussa notkuu seitsemän enemmän ja vähemmän isoa podia, mutta jostain syystä tuntuu ettei tuo kasvi silti innostu kasvattamaan podeja lisää. Kasvia en ole leikannut kertaakaan ja se näyttää nyt http://www.aijaa.com/v.php?i=009988170743.jpg

Eli siis podeja muodostuu tuonne alemmille oksille ja taitoskohtiin, mutta nuo ohuemmat oksat tiputtelevat ihan surutta. Auttaisiko pätkäistä nuo haarojen kärjet irti vaan kylmästi?

mohla

Lainaus käyttäjältä: Jagemon - kesäkuu 17, 2011, 08:11:49 ap
Mikähän mahtaa olla syynä kun ebbissä majaileva Aji Cristal ei välttämättä tiputa kukista jääneitä nuppuja/podin alkuja mutta ne eivät myöskään kasva? Tällä hetkellä rehussa notkuu seitsemän enemmän ja vähemmän isoa podia, mutta jostain syystä tuntuu ettei tuo kasvi silti innostu kasvattamaan podeja lisää. Kasvia en ole leikannut kertaakaan ja se näyttää nyt http://www.aijaa.com/v.php?i=009988170743.jpg

Eli siis podeja muodostuu tuonne alemmille oksille ja taitoskohtiin, mutta nuo ohuemmat oksat tiputtelevat ihan surutta. Auttaisiko pätkäistä nuo haarojen kärjet irti vaan kylmästi?


Kohtuu valoisaltaha tuo paikka vaikuttaa, mutta silti voi olla ettei tuossa valossa kasvi jaksa enempää kasvattaa ja siksi pudottaa nuppuja/podin alkuja. Maltilla voi koettaa nostaa/laskea lannoitteen määrää riippuen siitä millä tasolla se nyt on? Yksi kikka podituksen lisäykseen on nyppäistä pari podia vihreänä puskasta, jolloin kasvi saattaa oikein innostua podien tuottoon. Aji Cristalhan on oikein hyvää vihreänäkin! =)

Aika hyvinhän tuo on haaroittunut, joten en näe isompaa järkeä leikkelyssä. Syksyllä viimeisten podien kypsyttämiseksi se on hyvä keino, kun energiaa pitää kohdistaa "oikeaan käyttöön". Nyt tällä valoisuudella leikkelystä seuraa lähinnä lisää haaroittumista ja kasvi käyttänee siihen kasvuvoimiaan. Näin mä tota tilannetta mutuilisin.

Jagemon

Niin siis tuossa kuvassa kun katsoo niin aurinko nousee noin kuuden aikoihin tuohon vasempaan ikkunaan ja kiertää sitten tuon puskan takana olevan ikkunan edessä johonkin kolmeen/neljään asti että valoa tuo puska kuitenkin saa.

Täytyy varmaan nyhtää podeja irti joitakin, mutta ajattelin jättää jonkun kypsymään edes keltaiseksi :)