tammikuu 10, 2025, 11:54:52 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

mohla

Lainaus käyttäjältä: Perry - elokuu 16, 2011, 07:36:16 ap
Tämä lienee oikea paikka kysyä kun hydroista on kyse: Kannattaako tsilit ensin idättää pienessä kivivillakuutiossa, ja kun se on itänyt, niin laittaa se isompaan kivivillakuutioon ja torpata se hydrosoraan ???

Mulla oli chilit tällä kaudella pienissä kivivillakuutioissa taimikasvatuksessa ja pääsivät kasvattamaan juuria sen verran, etten saanut niitä enää isoihin kivivillakuutioihin käyttämättä väkivaltaa. Jätinkin chilit niihin pieniin kuutioihin kasvamaan, mutta haasteeksi jatkossa muodostui esim. ebbissä pystyssä pysyminen tulvan tullen. Naruin kikkaillen senkin sai kyllä toimimaan ja äkkiä hydrosorassa oli jo tarpeeksi juurakkoa pitämään chili pystyssä.

Tarinan opetus: tarkkaile taimikasvatuksen aikana sitä pientä kivivillakuutiota. Kun juurta alkaa puskea läpi, siirrä viimeistään silloin isompaan kivivillakuutioon. Joillain täällä on ollut myös kokemuksia, että toisesta vesiviljelylaitteesta ebbiin siirrettäessä chilit nuutuvat tai muuten ottavat itseensä. En usko, että aikaisessa siirrossa ebbiin menettää juuri mitään.

Jatkossa aion edelleen idättää pienissä kivivillakuutioissa, taimet kasvattaa sprinkler-aerossa ja vaihtaa ajoissa isoon kuutioon. Aikomus on kuitenkin kasvattaa isossa kuutiossakin vielä sprinkler-aerossa ja sitten siirtää ebbiin. Tämä siksi, koska kasvuvauhti itsellä on tuossa aerossa tuntunut olevan niin hyvä. Chilin siirto ebbiin toviksi sisätiloissa kuitenkin ennen kasvariin siirtoa, jotta ei samalla tule useampaa shokkia kasville.

Saman homman teen multapenkkiin menevillä chileillä eli ensin aerosta multaan kasvamaan sisällä ja sitten ruukusta siirto kasvarin multapenkkiin. Tämä kausi multapenkissä meni pieleen, kun siirsin aerosta chilit suoraan kasvihuoneen multapenkkiin. Osan olin jo aiemmin aeron harvennustarkoituksessa siirtänyt multaruukkuihin ja ne pärjäävät hyvin kasvarissakin. Suoraan siirtäessä ilmaston ja vedestä multaan vaihdos oli turhan kova shokki samanaikaisesti tehtynä ja vasta nyt alkaa olla raakileita puskissa. Joutunen lämmittämään kasvaria, että saan nuo vielä kypsäksi jos edes siten...

Perry

Hyvä tietää. Mites usein olette vaihtaneet vedet ebbissä? tahi ylipäätänsä hydroissa? Koitin pikaisesti löytää vastauksia, mutta tyhjää löi.

Katsein tuota mohlan sprinkler aeroa..kuinka kiven alla on tarvikkeet ollu? ja minkä kokoinen se letku siinä on? Itse kun kopion tuon ebbin, niin siinä tarvikkeet oli aka hankaal löytää näistä mainittakoon poresuutin, jossa on metallinen suodatin..

PP

Lainaus käyttäjältä: Perry - elokuu 16, 2011, 12:42:06 ip
Hyvä tietää. Mites usein olette vaihtaneet vedet ebbissä? tahi ylipäätänsä hydroissa? Koitin pikaisesti löytää vastauksia, mutta tyhjää löi.

Kaksi-kolme viikkoa on yleinen vaihtoväli, mutta vettä pitää lisätä tuona aikana kulutuksen mukaan ettei liuos muutu liian vahvaksi.

sorrii

Tässä taas yksi toisinajattelija tai -toimija! ;)
Mä en oo vesiä vaihdellut juuri koskaan! Oon vaan lisännyt päälle aina uutta, toki mitaten Ph ja EC -arvot, ja säätämällä. Kikkana on ollut käyttää Liquin Oxygen'iä joka karta kun litkuja lisään/säädän. Liquid O on siis 17% vetyperoksidia, jossa mukana annosteluohjeet normikasteluun sekämyös koko systeemin desinfiointiin. Saavat kasvit siis viikoittain tömäyksen lisähappea, ja hyvin toimii. Erityisesti pasiivihydroissa toi on hyvä ....

Eipä ole tiet kokemuspohjaa verrata tahi mitään väittää olisiko sitten kasvu tai tuotto jotenkin parempaa kun vaihtelisin niitä vesiä. Mä en vaan viitsi viemäriin kaataa kalliita litkuja, kun näinkin toimii. Aika paljon annan kyllä "vähempiarvoisille" multakasveille laimennettuna sitä reson lientä, jolloin tulee vaidettua osittain vesikasvien litkuja. Pienessä kerrostaloasunnossa ei oo mukavaa kanniskella ämpärillä kymmeniä litroja vettä ympäriinsä läikytellen laminaatit ja parketit. Pervekkeelle vielä jaksaa kanniskella, sekoitella ja kaataa uusia litkuja -samoinkuin keittiöön, jossa muovimatto. Muttaettä vielä pitäisi tyhjentää resot kolmen viikon välein ja kantaa 10 ämpärillistä takaisin kylppäriin ...  :monkey:

Mä en oo mihinkään juurimätään tai muuhunkaan harmiin törmännyt koko 2 vuotisella urallani paitsi kun yritin siirtää yhtä ylisuurta, komeaa trinidad bush [annuum!] -kasvia taimibublerista passiiviin. Sehän kuolla kupsahti parissa päivässä, ja meni biojätteeseen toistasataa vihreää pahanmakuista podia ...

Kivivilloja oon käyttänyt vain sitä pientä, samoinkuin rinnalla Jiffyjä, jotka oon laittanut pieniin tai joskus isompiin [70mm] verkkoruukkuihin. Pikkutaimina noi on kasvanut alkuun [20-30cm] alusastialla, jossa on ollut näön vuoksi vähän soraa ruukkujen välissä. Muutamia oon kasvattanut parvekelaatikko-taimi-bublerissa, jossa siis on vedessä kelluva rei'itetty styroksilevy ja alla ilmaverho tai pitkä ilmakivi. Eroja kasvuun mun mielestä alkaa tulla vasta kun kasvit ylittää sen 20-30cm mitan.

Kun sitten tuommoisen 20cm taimen siirtää ebbiin tai vaikka passiivihydroon [=soraan] niin pysyyhän se pystyssä ja kasvaessaan kasvattaa kyllä tarpeeksi juuriakin. Isoinahan noita on yleensä pakko jokatapauksessa tukea ainakin vähän. Keväällä pääsivät kasvit kasvamaan siinä taimibublerissa niin ylisuuriksi, että oli pakko leikata kaikki puoliksi, kun siirsin ebbiin parvekkeelle. Niitähän piti heti alkuun sitoa naruihin sitten, vaikka kaikissa oli isompi parta kuin keskiverto joulupukilla.

Mä oon nyt käyttänyt tänä kesänä tukiverkkoa, jota ostin Pispalan palmusta: Se on vihreää hyvin sitkeästä muovinarusta tehtyä verkkoa jossa silmäväli n.20cm. Semmoiset virittelin ebbin sivuille ja kasvihuoneeseen. Siinä kasvit sitten paljolti hakee tukensa itse, eikä verkko juurikaan haittaa eli ole tiellä satoa korjatessa tai oksia trimmatessa. Hittumaisen hankalaa sitä verkkoa oli kyllä käsitellä, ennenkuin sen sitoi tukirimoihin, joita askartelin latta-alumiinista. Rauta-Soini on aarreaitta tampereella ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chilihardhead.fi

Jollei vesiä vaihda muutaman viikon välein saattaa myös nitraattitaso nousta, jollei sitten bioponisesta ole  kyse.
http://chiliwiki.fi/index.php?title=Bioponinen_vesiviljely
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

mohla

Katsein tuota mohlan sprinkler aeroa..kuinka kiven alla on tarvikkeet ollu? ja minkä kokoinen se letku siinä on? Itse kun kopion tuon ebbin, niin siinä tarvikkeet oli aka hankaal löytää näistä mainittakoon poresuutin, jossa on metallinen suodatin..

Lientä olen vaihtanut n. kerran kuussa, mutta lisäillyt välissä ja tasannut pH:n sekä lannat. Ei ole ollut niin justiinsa mulla. Pitää muistaa, että minäkin vasta ekaa kauttani vesiviljelyksiä harrastan, joten sillä vakavuudella mutuiluni ja mielipiteeni kannattaa ottaa harkintaan.

Tässä ketjussa löytyy jutustelua sprinkler-aerosta. Tarvikkeita sai jälleen, kun ei kädet taskussa seissyt! ;D

Suihkusuuttimia saa tilaamalla ainakin K-rautaan ja tuonne ketjuun linkkaamani pihakauppa.fi myy niitä myös. Akvaarioon tarkoitettua vihreää 16/12 mm letkua saa melkein mistä vain. Itse seuraavan kerran marssin etolaan/etraan sitä etsimään tai tilaan jostain lapinpolttajien verkkokaupasta. T-liittimiä ja päätetulppia löytyy myös em. paikoista ja kärsältäkin jotain.

Ebbiin tarvikkeita löytää motonetin ja varmaan biltemankin venepuolelta, siis läpiviennit. Letkuja löytää jälleen em. kaupoista. Poresuuttimia myy kaikki kotitalous-lvi -hyllylliset liikkeet, kuten Kodin Terra, Kärkkäinen, Hong Kong jne. Siellä hanojen jne. hyllyissä erilaisia poresuuttimia löytyy. Itsellä ko. tarkoitukseen on hyttysverkko nippusiteellä kiinni sidottuna.

Perry

Joo, löysin kyllä nuo läpiviennit+muut ihanhelposti, mutta nuo poresuuttimet ovat nyk. muovisia, ja täten siis vaikea työstää. eli jos joku joskus hydron väsää, niin kannattaa käyttää varmaan jotain hyttysverkkoa, huntukangasta tms. Jotkut sanovat että tuollaista tiheää verkkoakin saa, mitä noissa vanhoissa poresuuttimissa on. Mutta missä, en tiedä. Itse ajattalin katsoa tänään tuota huntukangasta..sitä on ainakin helppo työstää ja varmasti vesi kulkee läpi jouhevasti.

calm

Annanpa erilaisen näkökulman noihin viikkojen - kuukausien vaihtoväleihin.

Kasvihuoneessa 2,5x0,3 m ebbi. Kasvit siinä päällä 3x2x1 m. Vettä kuluu resosta 10 l päivässä. Eli kun 40 l reson piripintaan täyttää, niin kasvit pärjäävät hädintuskin 4 vrk. Ei paljon tarvi vedenvaihdosta puhua, kun kaikki vesi on aina loppu.

Talvella taimikasvatuksessa pienemmissä järjestelmissä pari viikkoa näyttää olevan sellainen aika, jolloin ravinteet ovat aina loppu.

sorrii

Mitäkäs se nyt taas sitten se nitraattitaso sitten vaikuttikaan, eli mitä haittaa???
[voisihan noi litkut joksus vaihtaakin, mutta kun oon niin laiska, tai tsilejä on sittenin liikaa]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Raveni

elokuu 17, 2011, 17:00:15 ip #1049 Viimeisin muokkaus: elokuu 17, 2011, 17:02:57 ip käyttäjältä Raveni
Onko kukaan törmännyt tällaiseen tai käyttänyt? Mahtaako olla hyvä?

Söchting Oxydator, Hapettaja
http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/laitteet/hapensyotto/soechting/143520

http://www.oxydator.de/english/soechting_oxydators.html

sorrii

Vaikuttaisi äkkiä mielenkiintoiselta toi Oxydator. Toisaalta vähän hankalakin:
Pienissä passiivihydroissa pitäisi olla jokaisessa oma pieni 20€ (?) maksava minioxydator.
Isommissa systeemeissä, kuten ebbi ja nft, täytyy jokatapaksessa olla pumppu pumppaamassa, joten ei tunnu luontevalta.
Ehkäpä bublerissa tai sentapaisessa voisi äänekkään pulputtimen korvata äänettömällä oxydatorilla ...

Mene ja tilaa; kokeille ja kerro muiollekin ;)

Raveni

Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 17, 2011, 18:22:53 ip
Vaikuttaisi äkkiä mielenkiintoiselta toi Oxydator. Toisaalta vähän hankalakin:
Pienissä passiivihydroissa pitäisi olla jokaisessa oma pieni 20€ (?) maksava minioxydator.
Isommissa systeemeissä, kuten ebbi ja nft, täytyy jokatapaksessa olla pumppu pumppaamassa, joten ei tunnu luontevalta.
Ehkäpä bublerissa tai sentapaisessa voisi äänekkään pulputtimen korvata äänettömällä oxydatorilla ...

Mene ja tilaa; kokeille ja kerro muiollekin ;)

12.89€ postikuluineen + tietenkin vetyperoksidi.... Bublerissa voisi toimia...

sorrii

Sittevvaa kokeilemaa!

Mä en viitsi kun on noita pumppuja ja pulputtimia varallakin odottmassa. H2O2'a käytän jatkuvasti kasteluveteen sekoitettuna, pullon ohjeen mukaan [liquid Oxygen 17% - 20€/l: http://www.pavunvarsi.fi/product_info.php?cPath=21_36&products_id=349 ]

Mulla on useakin kasvi viihtynyt oikein hyvin ihan passiivisessa "hydross" eli jotkut jopa ebbistä siirretty ämpäriin, jossa hydrosoraa ja vettä. Annuumit ei oikein taida pärjätä. Chinenseja oon taimesta kasvatellut monta ihan ruukussa passiivisena. Baccatumeja em. ebbin tyhjentämisen jäljiltä pitänyt "valeistutuksesa" mukamas odottamassa parempaa, ja kuitenkin kuukausia tehneet hedelmääkin näissä väliaikaisissa hydroissa, mikä missäkin vanhassa säilöntäsangossa ja betoniämpärissä. Sitten on vielä pari rocoto red'iä [peruvian], joita oon suunnitellut laittaa pikku ebbiin johonkin nurkkaan, ja väliaikaisesti istuttanut toisen Annas piparipurkkiin, toisen johonkin 1l pakasterasiaan, jossa ovat nekin elelleet kuukausia odottamassa taivaaseen pääsyä; rocotot sentään eivät oo hedelmää ruvenneet pukkaamaan ...

Noissa kaikissa MÄ uskon olevan osuutensa sillä, että oon ainakin viikoittain antanut LO'ta kasteluvedessä.

Mun ihan ekoja vesiviljelykokeiluja oli kun laitoin kolme inca red dropin pistokasta passiivisena soraan: yksi niistä kasvoi sellaisessa jalan muotoisessa koristemaljakossa, johon ei mahtunut vettä kun 1dl kerrallaan -soran lisäksi, siis. Se teki ihan kohtuullisesti podejakin:

Valoa saivat kyllä sitten natikasta, mutta sekin 250W keittiön katossa valaisten koko huoneen, ja nämä kasvit parin metrin päästä.

CyberDog

elokuu 17, 2011, 23:21:41 ip #1053 Viimeisin muokkaus: elokuu 19, 2011, 00:43:42 ap käyttäjältä CyberDog
Hehe. Mulla on yks Rocoto Red Peruvian tuossa olkkarin ikkunalla Ikean alta kastelevassa ruukussa hydrosorassa. Mitään en ole mittaillut ja lannoitteitakin annan  0 - 2 ml kekkilän kastelulannoitetta per litra vettä kun kippaan sinne sillon kun tikku kolisee tyhjään pari päivää. Kasvaa ja satoaa. Tekis varmaan enemmänkin mutta ei varmaan valo riitä.

Edittiä
Eli ei siitä tarvii tehdä välttämättä liian vaikeaa jos haluaa vesileikkejä kokeilla.

Perry

Millaisella säädöillä teillä on vesipumppu ebbeissä? omani on siis tuo Eheim 300. pitääkö se olla täydellä teholla sen 2-4krt mitä se sitten pumppaa vettä..

mohla

Lainaus käyttäjältä: Perry - elokuu 18, 2011, 21:51:58 ip
Millaisella säädöillä teillä on vesipumppu ebbeissä? omani on siis tuo Eheim 300. pitääkö se olla täydellä teholla sen 2-4krt mitä se sitten pumppaa vettä..

Periaatteessa riittää, kun se tulva-astia täyttyy ylivuotoon asti. Voi se hetken valuttaa ylikin, jolloin liemi vähän hapettuu lisää. Itsellä ajastimesta johtuen pumput on päällä 15min kerrallaan, joten pienimmälläkin pumpun säädöllä valuttaa mulla tovin ylivuodon läpi lientä.

Rami

Oon siirtäny chilini ulkoota mullasta sisään ebbiin ja pienoisia ongelmia ilmennyt, laitoin ebbiin ensin ihan sellasenaan lecasoran sekaan mutta kasvit tuppasivat kaatumaan joka kerta ku ebbi nosti vedet kastellakseen kasveja kun lecasora alko kellumaan ja liikkumaan, siirsin nyt kasvit erillisiin muoviruukkuihin jossa kasvit vieläkin hieman horjahtelee/nojaa toisiinsa taas kun ebbi on tehnyt tehtävänsä. Vaihdoin tilalle Hydrosoraa josta vain ~10% kelluu ja vielä horjahtelevat ruukuissaan aikalailla. Tulisko noille kasveille laittaa esim kivivillakuutiot johon pääsevät tarraamaan kiinni vai mitä tolle voi tehä??

mohla

Lainaus käyttäjältä: Ramihu - elokuu 22, 2011, 13:49:03 ip
Oon siirtäny chilini ulkoota mullasta sisään ebbiin ja pienoisia ongelmia ilmennyt, laitoin ebbiin ensin ihan sellasenaan lecasoran sekaan mutta kasvit tuppasivat kaatumaan joka kerta ku ebbi nosti vedet kastellakseen kasveja kun lecasora alko kellumaan ja liikkumaan, siirsin nyt kasvit erillisiin muoviruukkuihin jossa kasvit vieläkin hieman horjahtelee/nojaa toisiinsa taas kun ebbi on tehnyt tehtävänsä. Vaihdoin tilalle Hydrosoraa josta vain ~10% kelluu ja vielä horjahtelevat ruukuissaan aikalailla. Tulisko noille kasveille laittaa esim kivivillakuutiot johon pääsevät tarraamaan kiinni vai mitä tolle voi tehä??

Ensinnäkin, minkä kokoisia nuo kasvisi ovat? Tuskin ne kivivillakuutiot siellä juuria paremmin pyydystäisivät ja tukisivat kuin juurien levittyminen hydrosoran joukkoon aikanaan. Vai ovatko chilisi niin pieniä, että saisit juuret fiksusti ison kivivillakuution keskireikään?

Itse lähtisin askartelemaan ebbin tulvalaatikon päälle jonkinlaisen "rautalankaverkon", jolla tukisin chilien varret. Esimerkiksi tuollaisella vihreällä muovilla päällystetyt 2-3 mm vahvuiset langat ovat hyviä, kun eivät uppoa varsiin vahingoittaen niitä. Toinen keino voisi olla, jos saat chilin sidottua langalla yläpuolelta hyvin. Hieman ehkä roikkumaan, niin se horjahtelu tuskin haittaa mitään ja pian juurakkoa riittää jo tarpeeksi pitämään chilit lähes paikallaan.

harr1

Tullut lueskeltua täällä juttuja tuosta passiivihydroilystä. Pystyykö tuohon hommaan Puutarhan kesästä veden tekemään? Mitkä suhteet?
Auttaako se pillilla puhaltelu sinne jos ei pumppua ole?

Rami

Lainaus käyttäjältä: mohla - elokuu 22, 2011, 15:59:36 ip
Lainaus käyttäjältä: Ramihu - elokuu 22, 2011, 13:49:03 ip

Ensinnäkin, minkä kokoisia nuo kasvisi ovat? Tuskin ne kivivillakuutiot siellä juuria paremmin pyydystäisivät ja tukisivat kuin juurien levittyminen hydrosoran joukkoon aikanaan. Vai ovatko chilisi niin pieniä, että saisit juuret fiksusti ison kivivillakuution keskireikään?

Itse lähtisin askartelemaan ebbin tulvalaatikon päälle jonkinlaisen "rautalankaverkon", jolla tukisin chilien varret. Esimerkiksi tuollaisella vihreällä muovilla päällystetyt 2-3 mm vahvuiset langat ovat hyviä, kun eivät uppoa varsiin vahingoittaen niitä. Toinen keino voisi olla, jos saat chilin sidottua langalla yläpuolelta hyvin. Hieman ehkä roikkumaan, niin se horjahtelu tuskin haittaa mitään ja pian juurakkoa riittää jo tarpeeksi pitämään chilit lähes paikallaan.

Pitänee kokeilla tota sitomista sitten (tsilipuskat on vielä kohtuu pieniä hieman myöhäsen startin myötä ja heikon huolenpidon aiheuttamasta kesästä) tollasta 60cm säkäkorkeudesta keskimäärin voi puhua.
en kyllä olis uskonu harrastuksen alotettua että tässä ruvetaan aikuisena vielä harrastamaan kukkasidontaa...