tammikuu 09, 2025, 22:48:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

PP

Lainaus käyttäjältä: Juso - marraskuu 06, 2011, 14:43:45 ip
Mitäs etua on bubblerista ebbiin nähden taimikasvatuksen osalta.

Ebbissä voi hyvin kasvattaa alusta asti. Bubblerin etuja on yksinkertaisuus (vain yksi astia), pienempi tilantarve ja se, ettei juuret kasva kiinni soraan. Ei ole kuitenkaan vaikeaa siirtää kasveja taimiebbistä isompaan joten siitä vaan.

sorrii

Kylläpä siinä kasveja siirtäessä aina juuria tuhoutuu. Jos esikasvattaa bublerissa ja antaa kasvin kasvaa suht isoksi, niin sillehän kasvaa sellainen parta joka on kokonaan vesijuuria. Sitten kun siirrät ebbiin, eivät ne juuret olekaan enään vedessä, vaan kuivuvat sorassa. Erilaisia ne on ne juuret siellä sorassa, vaikkei niiden kokonaan tarvi uusiutua.
Mulla on ihan hyvin toiminut sekin, että oon antanut taimien kasvaa pelkässä kivivillakuutiossa yli 30cm korkeiksi jollain pikkulautasella tms alustalla, johon oon tiet liruttanut lientä joka päivä. Sitten olen osan siirtänyt ebbiin, bubleriin ja turpeeseenkin. [kaikenmoisia on tullut kokeiltua :) ] Ihan hyvin ovat viihtyneet pienehköt kasvit sitten passiivisestikin purkissa jossa hydrosoraa.
...Ja kun aika on kypsa, aurinko alkaa paistaa, parvekkeella lämmetä; tilaa alkaa ilmaantua jne. oon siirtänyt eim. ebbiin.

Mun mielestäni ihanne olisi tiet kasvattaa lopullisessa alustassa mahdollisimman pienestä, niin ei tuu mitään shokkeja siirrosta ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 07, 2011, 12:00:22 ip
Mun mielestäni ihanne olisi tiet kasvattaa lopullisessa alustassa mahdollisimman pienestä, niin ei tuu mitään shokkeja siirrosta ...

Tuo on totta. Bubblerista ebbiin siirrossa omat kasvit otti n. viikon kasvutauon ja muutama kivivillassa multaan istutettu ei suostunut kasvamaan enää käytännössä ollenkaan. Juuret oli hävinneet lähes kokonaan eikä uusia tullut, mutta bubblerissa tuli taas eloa ja uutta kasvua.

Isoissa kivivillakuutuoissa voi tosiaan kasvattaa helposti 30 cm korkeiksi passiivisesti alta kastelemalla. Se ei ole nopein kasvatustapa, mutta kasvit on helppo siirtää seuraavaan vaiheeseen.

Rami

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 03, 2011, 14:59:07 ip
Mitäpä jos Rami huolestuu liikaa ihan normaalista levämuodostuksesta??
Tuleeko sitä levää siis aikuisten oikeesti niin paljon että pumput ei jaksa pumpata?

Kyllähän noista suihkulähdepumpuista ainakin menee aika limainenkin vesi läpi. Mulla on -kuten kerroin aikaisemmin- keittiössä ollut yli vuoden sama ebbi putsaamatta, jossa pumppuna Jebaon pienin 5€ pumppu, jossa ei tosiaan ole voimaa nostaa vettä yli 60cm; mä jouduin sen takia tekeen resollekin korokkeen! Eikä ole sekään lakannut pumppaamasta, vaikka sitä "normaalia" limaa, levää ja muuta möhnää on ämpärissä vähän kuin sisämaajärven rantakivikossa ...
Ei se levä itsessään kait mitään myrkkyä oo, ellei ole sinilevää (?!?). Annetaanhan kasveille merileväuutettakin.

Valon mittaamiseen löysin tällaisen: http://www.valotorni.fi/valaistusmittari-t-6.html
Enpä oo itsekään vielä kokeillut ...
Digikuvissahan on tiedot aukosta, valotusajasta ym valmiiina. Toi sovellus osaa ne siitä lukea, niin ei tarvi itse rasittaa omaa pikku päätä ;)

Kyllä nuo ihan tukkoon meni, tosin voi johtua ihan huonosta pumpustakin kun reson pohjalta on noin 1m astian pohjatasoon ja pumppu itsessään lupaa 1m nostokorkeuden :D joten aika rajamailla mennään ja sillon varmaan tuo pienikin levän kertyminen haittaa... Käväsin tänään ostamassa tehokkaamman pumpun ja tosiaan vuorasin jo tuon läpinäkyvän putken niin ettei valo enää pääse läpi, katotaan miten käy.

atni

Moro, tuilpas tässä vain sellanen kysymys mieleen että täytyykö reson olla ebissä sen "kasvualtaan" (jossa on sorat ja chilit, kun en oikeaa nimeä sille muista) alla. kun mielestäni kaikissa näkemissäni ebb ja flood systeemeissä se on siellä alla joten onko tämä jotenki pakko?
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

Nikodeemus

Ei ole pakko, mutta vähentää viemäröinnin rakentamisessa vaivaa reilusti.
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

tsilizoo

Vain taivas on rajana ebbien rakentelussa :)

sorrii

Kyllä se alapuolella pitää olla, että vedet valuu oikeeseen suuntaan. Niinku', ettei ole siinä päällä ainakaan ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Nikodeemus

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 07, 2011, 18:48:19 ip
Kyllä se alapuolella pitää olla, että vedet valuu oikeeseen suuntaan. Niinku', ettei ole siinä päällä ainakaan ..

Niin juu siis tokihan sen reson pitää olla alempana, kuin kasvatusallas, mutta ei väkisin suoraan alapuolella.
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

mohla

Siinä reson sijainnissa suoraan alapuolella on sekin, että vähenee vesivahingon riski. Näin siis ainakin isompaa resoa käyttäen, kun mahdollinen vuotava liemi valuu vain sinne resoon yläpuolen tulva-astiasta.

Rami

Sen oon ite huomannu että ton tulva-astian muotoon kannattaa kiinnittää huomiota ihan muistakin syistä kun esteettisyys, Itsellä ainakin ensimmäinen tulva astia oli tollanen todella iso alanen pöytä (70x60x20 cm) ja eihän tollaseen montaa kasvia saa mahtumaan isommaksi kun kasvaa, seuraavat astiat oli jo hieman fiksumpia 35x70x20cm kokosia mutta nyt viimesin astia on mallia 220x15x20 ja verraten tuohon ensimmäiseen rakentamaani ebbiin saan nyt pienemmpään vesitilavuuteen mahtumaan 2,2m matkalle kesäksikin jo 3-4 puskaa yhteen ebbiin ja soran määrä on myös pienempi. SUOSITTELEN todellakin ebbin rakentamaan mahdollisimman pitkulamaiseksi ellei erikseen todella pienikasvusia chilejä sinne meinaa laittaa, tai taimille rakentaa ebbiä, vaikkakin nekin sopivat todella hyvin tuohon pitkulan malliseen. Oikean mittasena kun laittaa sopii mainiosti vielä esim kaiteen viereen parvekkeelle tai terassille.

Juso

Sellainen kysymys että : erilaiset pubescensit ebbissä..? Onko näistä kokemusta ja millaiset olosuhteet. Kyse on nyt ulkokasvatuksesta (tai kasvihuoneesta).  Yleensä kun kasvihuoneet ovat kovin valoisia ja lämpimiä paikkoja ja olen itselleni antanut kertoa että nuo tykkäävät osin varjosta ja vaihtelevista, jopa viileistä lämpötiloista.   Olisko joku "rocotokatos", jossa osin varjoa, hyvä ilmanvaihto ja siellä näitä veitikoita ebbissä, mistään kotoisin?  Tai olenko tyystin väärillä jäljillä.

Itsellä oli ensimmäisessä yrityksessä muutama Turbo Pube mullassa kasvarissa aluksi, mutta lähtivät varsinasesti tuottamaan mitään kun siirsin ne paikkaan, jossa aurinkoa tuli vain osan aikaa päivästä. Nyt olisi kova into kasvattaa muutamia erilaisia rocotoja lähinnä mahdollisimman suuri sato mielessä, ja kaikki vinkit ovat tervetulleita erityisesti siitä, mitä on ebbissä saatu aikaiseksi. Ebbi lähinnä siksi, että tykästyin pitkiin "huoltoväleihin".

sorrii

Empä mitään kantaa ota miten pubet tuottaisi ebbissä, mutta se on tullut kokeiltua että rocotot pysyvät hengissä passiivisessa sorasysteemissä suurinpiirtein hylättynä viikkoja.

Mäkin varmaan ajan kanssa kokeilen kotonani (sisätiloissa) mitä rocoto red tykkää pienestä ebbistä. Keväällä jo rakensin puolivalmiiksi Ikean 60x60cm pikkupöydästä ja vanhasta kasvialtaasta: Asentelin letkut ja putket ja pumpunkin valmiiksi. Sitten vaan ei ollutkaan sille tilaa missään, ja se viritys lojuu pöydän alla tyhjänä, ja kaksi rocotoa pasiivihydroissa keittiön nurkassa: Toinen on Anna's piparipurkissa ja toinen jossain 1l hillopurkissa hydrosorassa. Muistaessani oon joskus niille antanut samoja litkuja kun oon muita kastellut. Edelleen odottavat elämää ...

sorrii

Niin ja muistelisin lukeneeni että incat, mayat tai/sekä azteekit keksivät vesiviljelyn jo tuhansia vuosia sitten. Linevätkö kasvatelleet turbopubeja siellä Maccu Piccu'ssakin ;)

Ceehoo

marraskuu 27, 2011, 21:24:29 ip #1194 Viimeisin muokkaus: marraskuu 27, 2011, 22:12:52 ip käyttäjältä Ceehoo
Ajattelin laittaa itämään kauden 2012 tsilit ja tässä pohdiskelin,että miten olisi fiksuinta toteuttaa tai toisin sanoen pitää ne keväälle hengissä.. Idätys tapahtuu kivivillassa jonka jälkeen ajattelin siirtää kuutiot pienissä verkkoruukuissa bubblereihin,mutta lajikkeita olisi tulossa n.35 joten olisiko fiksuinta hommata matalia ja leveitä/pitkiä astioita mihin taimet laittaisi kasvamaan? Ei varmaan yksi ilmakivi riitä kauhean montaa hapettamaan tai hapettaahan se ravinneliuoksen,mutta riittäneekö? Annuumeja,chinencejä,bubeja varten ajattelin hommata omat astiat jos haluavat erinvahvuisia litkuja,niin on aina yhdelle ryhmälle omat "asetukset.." Valonlähteenä kotoa löytyy 400w monimetalli/natikka,muutama loisteputki ja 3kpl 45w eslejä. Kesäksi olisi ajatuksena rakennella customi ebbejä joista päiväkirja puolella myöhemmin lisää.. Myös multaan joutaa muutama. Tässä taas aloittelijan mietteitä. Kiitos jo etukäteen vastauksista ja mielipiteistä!   :)
Allekirjoitus

Huru-ukko

Mullekkin tulee useampi kymmenen planttuja, ja kasvatuksen olen aikonut hoitaa ruukuissa, jotka laitan/ olen laittanut isoon astiaan.(kaninhäkin pohja). Turvekasvatuksena. Helppo kastella kun kaataa veden/litkun sinne lootan pohjalle. Kevään aikaan sitten suurin osa vesiviljelyyn, ja loppuja sijoitellaan pitkin pihaa.

Zabi

marraskuu 27, 2011, 23:49:07 ip #1196 Viimeisin muokkaus: marraskuu 27, 2011, 23:50:41 ip käyttäjältä Zabi
Lainaus käyttäjältä: Ceehoo - marraskuu 27, 2011, 21:24:29 ip
olisiko fiksuinta hommata matalia ja leveitä/pitkiä astioita mihin taimet laittaisi kasvamaan? Ei varmaan yksi ilmakivi riitä kauhean montaa hapettamaan tai hapettaahan se ravinneliuoksen,mutta riittäneekö? Annuumeja,chinencejä,bubeja varten ajattelin hommata omat astiat jos haluavat erinvahvuisia litkuja,niin on aina yhdelle ryhmälle omat "asetukset.."

Itellä oli viime talvena sängynaluslaatikosta (n. 40x100x15cm) tehty 10 paikkainen bubbleri, jota hapetin yhdellä ilmakivellä keskikohdasta. Hyvin riitti happea kaikille plantuille.

Sisäkasvatuksessa ei ole tarvetta erotella kasveja lajien mukaan, kaikilla mentävä kuitenkin suht laimeilla liemillä. Kesällä sitten kannattaakin eri lajit laitella erikseen jos mahdollista. Chinenset tykkäs viime kesänä valoisaan ja kuumaan aikaan jopa EC 4.05 ravinneliuoksesta :o, frute jo kuoli siihen.
<br />Päiväkirjani 2011<br /><br />Iskä ei IHAN AINA ole väärässä. - Alisa 3v

chilimieli

Yhdyn edeltävään. Itsellä ollut kuusipaikkaisia bubblereita yhdellä ilmakivellä (90ltr/h ilmapumpusta tehoa per astia), jotka olivat tilavuudeltaan n.35 litraisia, hyvin kasvoivat. Suosittelen ilmaverhoa, mikäli pelkää, ettei yksi kivi riitä astialle. Itsellä ilmakivi siis riitti oikein hyvin.

sorrii

marraskuu 28, 2011, 01:56:12 ap #1198 Viimeisin muokkaus: marraskuu 28, 2011, 01:57:43 ap käyttäjältä sorrii
Aika vaatimaton aloitus: 35 lajia ..
Meinasitko monta laittaa kutakin?

Ne rupeaa vaatimaan aika paljon tilaa parissa kuukaudessa, ja tiet valojakin: Alussa jonkun tuplaloisteputken alle mahtuu kymmeniä kasveja, mutta parin kuukauden päästä kolmellakin kasvilla on ahdasta....

Mä oon sortunut parina keväänä idättelemään vähän liikaa kasveja enkä ole hennonut vanhojakaan tuhota. Tuloksena ollut täys kaaos kotona, ja vaikka kevään lämmetessä tuli parveke käyttöön ja kesän alussa siirtelin ison osan mökille ulos ja kasvihuoneeseen, niin tuntui ettei riitä paukkuja mitenkään hoitaa kunnolla niitä kaikkia. Tulevana kevään yritän olla viisaampi; saa nähdä onnistunko ;) .... Suunnittelu kannattaisi, ja suunnitelmien mitoittaminen sen mukaan montako täyskokoista kasvia haluaa hoidella, kastella, lannoittaa, leikata, torjua ötökät .... jne.

Lehis

Meikäläisellä olisi pieni onglema vesiviljelyn kanssa, joten tulin kysymään asiaa hieman kokeeneemmista piireistä. Elikkä 24.10 kylvin plugboxiin kasan eri chililajeja. Nyt chlit ovat jo kasvaneet melko paljon ja ne on kaikki siirretty uusiin muoviruukkuihin ja yks olis tarkoitus pistää tollaseen bubleriin. Kaikki tarvikkeet löytyy pumpusta GHE:n lannotteisiin ja olen jo kahta taimea koittanut bublerissa kasvattaa. Kysymys kuuluu, että minkä ikäisinä taimet ovat valmiita bubleriin. Eka bolivian rainbow meni mönkään ollessaan todella pieni, tämä kuitenkin oli osa omaa tyhmyyttäni ja malttamattomuuttani.  ;D Tämän hetkinen aji cristal on mielestäni jo suhteellisen sopiva bubleriin, juuret yltävät veteen kunnolla ja istuu kohilleen, mutta kasvu on ikään kuin pysähtynyt paikalleen, kun taas ruukuissa muut kasvavat huimaa vauhtia. Kasvi on muutenki jotenki haalean värinen verrattuna muihin. Olen kuullut, että kasvin juuret voivat olla vielä liian pienet, eikä kestä välttämättä niin suurta kosteutta. Pitääkö paikkaansa? Mikä neuvoksi? Ilmapumpun käymisajat? Lannoitteena GHE:n flora Bloom, Micro, Gro..