tammikuu 10, 2025, 11:40:55 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Feint - toukokuu 04, 2013, 18:01:24 ip
Lainaus käyttäjältä: bobster - toukokuu 04, 2013, 17:58:36 ip
Ei sen ilmapumpun tartte öisin olla päällä.  ;)

No toi aika pitkälti ratkasee homman :D

Melko kalliiks meinaa tulla tää viritys, 75e edestä tavaraa ostoskorissa jo ja 55cm laatikko riittänee varmaan vaan kahelle kasville. Ja edelleen pitäis keksiä kansi tolle vermeelle :/

Miten saat bubblerista noin kalliin? Mutjoo, on olemassa myös niin hiljaisia ilmapumppuja, ettei niiden ääni ole juuri kuultavissa parin metrin päästä. Ei mua bubblerin äänet ole koskaan haitanneet, enemmän nuo dripperit käy hermoille.

Feint

Lainaus käyttäjältä: Jarok - toukokuu 04, 2013, 19:11:27 ip

Melko kalliiks meinaa tulla tää viritys, 75e edestä tavaraa ostoskorissa jo ja 55cm laatikko riittänee varmaan vaan kahelle kasville. Ja edelleen pitäis keksiä kansi tolle vermeelle :/

Miten saat bubblerista noin kalliin? Mutjoo, on olemassa myös niin hiljaisia ilmapumppuja, ettei niiden ääni ole juuri kuultavissa parin metrin päästä. Ei mua bubblerin äänet ole koskaan haitanneet, enemmän nuo dripperit käy hermoille.

Siinä on parvekelaatikot, lannoitteet ja toimituksetkin tietty. Pitäisi vaan keksiä joku viritys, että saa verkkoruukut kiinni tuohon laatikkoon. Kannen voi varmaan korvata jollain peitteellä, foliolla tms.

Fredrik-flugarn

Jos selaat mun päiväkirja (linkki alla) löydät styrofoamversio! Mulla on joku dripperi kai mutta kansi vois nostaa vielä jos ei sen päälle voi valua vettä. Parvekelaatikko toimii mainiosti mutta 2-3 on kyllä maksimimäärä puskia vaikka huru meinaat niitä saksilla pitää pienenä.
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Feint - toukokuu 04, 2013, 19:19:50 ip
Lainaus käyttäjältä: Jarok - toukokuu 04, 2013, 19:11:27 ip

Siinä on parvekelaatikot, lannoitteet ja toimituksetkin tietty. Pitäisi vaan keksiä joku viritys, että saa verkkoruukut kiinni tuohon laatikkoon. Kannen voi varmaan korvata jollain peitteellä, foliolla tms.

Käyt hakeen rauta/puukaupasta ohkasta vaneria ja teet siihen ruukuille reijät. Leikkaat sen parvekelaatikon muotoon ja laitat sisäpuolelle liimalla niistä vanerin jämäpaloista sahatut stopparit, että se kansi pysyy paikallaan. Ei pitäis olla kovin kallis juttu. Saattaa jopa löytyä valmiiksi joku sopiva vanerin jämäpala, jonka saa melkein kiitoksilla lunastettua.

Fredrik-flugarn

Pääsen toivottavasti avaamaan yksi mun lootikoista maanantaina kun taas parvekkeelle muuttaa rehuja. Katsotaan minkälainen kasvusto kannen alla on!  Muovissa on vähemmän nannaa homeille yms. (mutu)

hunter

Meikäläinen kun luuli etten alkaisi vesiviljelyä harrastamaan lainkaan että pysyisin aina vaan mullassa.
Mutta niin vaan laitoin viikolla vesipumpun ja letkua tulemaan. Muut tarvikkeet sitten löytyykin jo kotoa valmiiksi muutenkin.

sorrii

"Styrofoam" tai ohut polyuretaani [saunasatu?] on aika näppärää materiaalia rakenteluun. Niitä voi leikata mattopuukolla helposti ja reikäsaha puree kohtuu kevyesti  8)

Mä olen ostanut K-raudasta sinistä 20mm ja 30mm foamia 60x240cm levyjä ~6-10€/kpl.
Olen niitä pinnoittanut lasikuitumatolla jota käytetään seinien maalauksessa [hukkapaloja, tiet] ja kylppärimaalia [Lujaa jäänyt purkinpohjia]. Joskus pinnoittanut hopeisella "Mylar-kalvolla" ja tuolla edellissivulla esim. lattiamaton hukkapaloilla.
Tätä foamia liimailin Bilteman PU-liimalla [vaahtoutuva polyuretaaniliima] jota ei enää myydä; varmaan joku liima löytyy tilalle; silikoni, sikaflex ym. Tein teräksiseen parveke-ebbiin silmänkestävän kuoren foamilevystä + lasikuitu ja valkoinen maali. Parvekkeen kaiteille ja kattoonkin tein levyt lämmöneristeeksi ... jne.

Tuo 20mm foami kestää hyvin vielä yli puolimetristen kasvien painon 50mm verkkoruukuissa. 80 cm parvekelaatikossa niitä 12kpl ...
XPS-laatu joka kestää painoa, kestää muutenkin: XPS400 kestää 40000kg/m2 .. Se olisi ainakin tiukkaa tavaraa. Tämä sininen taitaa vastata xps-200 kovuudeltaan.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Fredrik-flugarn

toukokuu 05, 2013, 16:57:10 ip #1587 Viimeisin muokkaus: toukokuu 05, 2013, 17:07:06 ip käyttäjältä Fredrik-flugarn
Tota, tota... Ne 12 sitten kasvavat... Mulla on vauvaliritin erikseen ja parvekelaatikot nuorison solukämpiksi. Minä fiksusti  ::) rajoitin niiden määrä seitesemään. Jumaliste kuin kiinalaisille jo on tiukkaa olla kun en vielä partsille uskaltanut niitä viedä. Tätä on odottavissa, tai pahempaa jos jaksaa aikuisten oikeasti touhua valojen ja litkujen kanssa.

Tiukat paikat seitsemälle

Chinensien (tämä Pink haban) pikkulehti pistää oikeasti miettimään jos tekisi chilikääryleitä :P

Pienehkö varoitus. Minun dripperi/liritin houkuttelee juuret ylös. Taimilla (bacca, frute, annuum, pube, lance mutta ei chinense. ??? Niiden karvat roikkuu kuin pitää?) Niillä on hyvin pieni kompakti juurakko ihan kuin kiekko verkkoruukussa. Minulle on hyvä asia kun ei sotke pumput. Pumput käy valojen kanssa.

hara

Mulla tollanen dripperi,lirutin bubbleri mikä tuossa yläkuvassa on pilasi kasvin -- alkuun kasvi kasvoi ja voi hyvin, sitten suhteellisen nopeasti runko otti ja "mätäni ja mureni" -- tosin edellisvuoden kasvatuksessa tuo masiina toimi ehkä parhaiten, eli bubbleri ja ilmakivet alla josta pumpulla vielä dripperi tuohon rungo juurelle.

Fredrik-flugarn

Hupsista! Toivon että saan niitä seuraavaan kasvupaikkaan sit nopsasti. Ei tosiaan vielä yhtään voimassa huonosti.

hara

En tiedä mikä edellisvuonna onnistui, oliko tuo lirutus kauempana vai mikä - nyt kasvi kasvoi hyvin jonkun aikaa, katsoin että tuo varsi on hiukka ovela mutten niin kiinnittänyt huomiota ennenkuin sitten varsi otti ja hapertui/mureni alta noin viikkoa ennen kuin tuo varsi otti ja alkoi näyttää pahalta tuo kasvi alkoi oireilemaan kuivatti lehtiä yms.
Edellis vuonna tuo 30 litran systeemi oli mielestäni  toimiva, nyt ei samalla aikaa kun varsi otti ja alkoi hapertumaan alkoi sitten juuretkin temppuilemaan niinpaljon etten edes yrittänyt pelastaa tuota.

Fredrik-flugarn

Jännää... Mulla ei ollut mitään kätkytkuolemia mutta ei vähän päälle 30 onnistumisia mitään todista  vielä tässä vaiheessa. On ihan vähän sesongista jäljellä  ::). Onneksi on 12 turvekasvia jos meinaa käydä höpsästi...  ;D

Dethlock

Nyt kun ensimäiset taimet alkavat nousta kivivillasta heräsi kysymys että missäs vaiheessa noita villakuutioita voi alkaa siirrellä vesiviljelyyn? Ravinteitahan ei vissiin tarvitse ennen kuin sirkkalehdet on valmiina ja alkaa tehdä ekoja oikeita lehtiä?
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable

Youtube kanava

Fredrik-flugarn

toukokuu 06, 2013, 10:31:30 ap #1593 Viimeisin muokkaus: toukokuu 06, 2013, 10:37:11 ap käyttäjältä Fredrik-flugarn
Itse laitoin niitä miltei heti kun oli tarpeeksi rehuja saadakseen vauvalirittimen täytteen :) Jotkut sirkoilla, jotkut ensimmäisillä lehtiparilla. Aloitin jossain ec 0.6 maissa ja nostin 1.8aan parin/kolmen viikon aikana. Nutriforten kastelulannoite. Kun vapautui paikkoja vauvalassa lykkäsin seuraavat sinne suoraan. Kaksi noin neljäkymmenestä on jostain syistä pysähtynyt kasvussa noista mitkä hyppäsi suoraan ec. 1.8 kylpyyn.

Feint

Mä pistin heti kun sirkat nousi. Oli vielä yhellä kaverilla kypäräkin päässä, mutta se ei menoa haitannut. Paremmin kasvaa kuin muut samaan aikaan idätetyt!

Dethlock

Ok. Siitä se sitten alkaa... Pitää tänään alkaa siirtelemään keskoskaapin asukkaita tuonne lastentarhaan että saa uutta itämään.
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable

Youtube kanava

Juso

toukokuu 10, 2013, 13:09:16 ip #1596 Viimeisin muokkaus: toukokuu 10, 2013, 13:20:38 ip käyttäjältä Juso
Vahinkopostaus - korjailin aiemmin tänne postaamaani Yara Hydro/Calcinit  taulukkoa, koska mittari jolla mittaukset tein näytti virheellisiä lukemia.

Dethlock

Tein pari bubbleria ja nyt olen pyöritellyt paria parvekelaatikkoa tuossa pöydällä.

Voiko/onko järkeä tehdä bubbler niin että loota on täynnä hydrosoraa ja ilmakivi on lootan pohjalla ravinneliuoksen ja soran seassa vai onko pakko olla joku välitaso soran ja ravinneliuoksen välissä?

Meinasin myös eliminoida verkkoruukut yhtälöstä ja tökkiä muutaman rehun suoraan soran sekaan.

Ja miten niin ei toimi? Perustelkaa pliis.
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable

Youtube kanava

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Dethlock - toukokuu 10, 2013, 14:29:44 ip
Voiko/onko järkeä tehdä bubbler niin että loota on täynnä hydrosoraa ja ilmakivi on lootan pohjalla ravinneliuoksen ja soran seassa vai onko pakko olla joku välitaso soran ja ravinneliuoksen välissä?

Meinasin myös eliminoida verkkoruukut yhtälöstä ja tökkiä muutaman rehun suoraan soran sekaan.

Ja miten niin ei toimi? Perustelkaa pliis.

Periaatteessa, parvekelaatikkomittakaavassa ei ole mitään järkeä tehdä bubbleria, kasvit sieltä kyllä sen veden ottavat ihan passiivihydromeiningeilläkin, ei se ilmakivi siellä sitä enää niin paljoa hapeta, että hyötyä olisi. Lisäksi joudut lisäämään vettä siihen aivan samaa tahtia, kuin mitä passiivihydroonkin joutuisit.

Verkkoruukut voit eliminoida yhtälöstä, jos soran sekaan laitat kasvit. Verkkoruukuilla ei ole siinä enää mitään tärkeää tehtävää. Verkkoruukun tehtävänä on pitää lähinnä kivivilla/hydrosora pois vesitilasta.

Dethlock

Asia vilpitön. Helpottaa tietty jos ei ole pumppua=hiljainen.
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable

Youtube kanava