tammikuu 09, 2025, 22:21:41 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten Vesiviljellä?

Aloittaja Naxatax, joulukuu 17, 2005, 18:37:13 ip

« edellinen - seuraava »

chilimieli

Suurin ero lienee soran ph;ssa.
Hydrosorat ovat useimmiten tasattuja ph;ltaan.
Lecasorasta irtoaa myöskin enemmän pölyä käytössä. Molemmat toimii hyvin, kunhan jaksaa huuhdella, niin että lopettaa kellumisen. ;)

sorrii

Hydrosoran ei pitäisi kellua - aina osa rakeista kelluu kuitenkin.
Hydrosora imee vettä ja nostaa kapillaarisesti sitä - Lecasoraa myydään kapillaarikatkoksi ja sen siis ei pitäisi päästää vettä nousemaan esim. perustuksissa ...

Joku viisas hiljattain tiesi kuitenkin kertoa että Lecaakin on kahta lajia, joista toinen on sitä kelluvaa [en ole viitsinyt tarkistaa tietoa kun ei hydrosorakaan niin kallista ole kunhan uusiokäyttää sitä]

Mä kokeilin kerran tavallisella halvalla laadulla [=pienirakeinen 50l säkki] sitä Ph'ta eikä sekään kummempi ollut: liotusvesi oli reilut Ph7 minkä tuloksen saa hydrosorallakin vesijohtovedellä.
Jos tuota viitsisi ostaa 1000l säkin niin saisi sitä isompirakeista laatua ~130€/1000l Saa sen ph'n kohdalleen säätämällä liottaessa ph-downilla ...  8) ..joku muu voi kokeilla ..  ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Larski

Alla omat kokemukseni sorakysymyksestä.

- Hydro- ja lecasorassa molemmissa on mukana hiekkaa, jonka joutuu huutelemaan pois.
- PH voi molemmissa olla pielessä tai kohdillaan. Jos asia murehduttaa, tarkista.
- Molemmat ovat infernaalisia pestäviä uusiokäytössä.
- Kumpikaan ei tulvi yli järkevästi kootusta ebbistä.
- Chilit kasvavat molemmissa ihan yhtä hyvin.

Tiivistettynä: Ihan sama mitä käyttää.

Michilin

Lainaus käyttäjältä: Larski - tammikuu 21, 2014, 23:34:23 ip
Alla omat kokemukseni sorakysymyksestä.

- Hydro- ja lecasorassa molemmissa on mukana hiekkaa, jonka joutuu huutelemaan pois.
- PH voi molemmissa olla pielessä tai kohdillaan. Jos asia murehduttaa, tarkista.
- Molemmat ovat infernaalisia pestäviä uusiokäytössä.
- Kumpikaan ei tulvi yli järkevästi kootusta ebbistä.
- Chilit kasvavat molemmissa ihan yhtä hyvin.

Tiivistettynä: Ihan sama mitä käyttää.

Kui tarkkaan ne muuten pitää pestä? Siis käytön jälkeen.
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

sorrii

LainausKui tarkkaan ne muuten pitää pestä? Siis käytön jälkeen.

Ei se peseminen herkkua ole  :-[

Mä olen huuhtonut ne kylppärissä marjasiivilän kanssa juosevalla vedellä. Isoimmat roippeet siivilöinyt puolihuolimattomasti ensin kuivana; sitten suhkulla. Seuraavaksi pannut likoon isoon saaviin; säätänyt siinä Ph'n [~5.7 joka muuten on ihon Ph] ja laittanut Liquid Oxygeniä [=17% vetyperoksidia] ohjeen mukaan eli muistaakseni 2ml/l; liottelun jälken ne on saanut kuivua jossain saavissa. Varmaan jotain juurenpätkiä on siihen soraan jäänyt, mutta mulla ovat ehtineet kuivua aika hyvän käytön välissä. Ei ole ongelmia tietääkseni ollut.
Viime kesänä oli aika kauhea ötökkäinvaasio mun parvekkeellani kasveissa jotka oli ebbissä; tuskin kuitenkaan vanhan soran takia ...

Tuollainen marjasiivilä jonka halkaisija on melkein 40cm on ihan kätevä siinä suihkuttelussa kun on sellainen alusta [itsellä ammeen päällä teräsritilä] että ergonomia ei ole ihan tappava. Joskus rakentelin isomman seulan laudoista ja teräsverkosta, joka sopii ja pysyy paikallaan ison betonipaljun päällä. Sillä oon kokeillut sihtailla myös soraa. Marjasiivilä oli kuitenkin parempi kotona.

Kerralla oon huuhtonut pahimmillaan 50l soraa 2-3l kerrallaan siinä siivilässä. Oli kyllä niskat, selkä ja pää kipeinä kun en huomioinut työasentoa  ??? ??? Paljon on ollut passiivihydroja ja ian pieniä ebbintapaisia: niiden soran peseminen max. 10l kerralla on jo helppoa. Ebbikasvattelun vittumaisin osa on tuo peseminen ja harkitsin jo sen lopettamistakin. On kuitenkin ~150l tullut kallista soraa ostettua ja ebbi tuntuu muuten kivalta kasvatustavalta kun on jokseenkin äänetön ja jos on oikein rakennettu [tai vedenkestävässä tilassa - parvekkeella] Pari päivää pysyvät kasvit hengissä vaikka pumppu tilttaisi. Passiivihydoroa helpomaa ei olekaan ...
Viime kesänä oli ulkona ebbin ja nft'n ristetys aurinkokennopumpulla. Siinäkin siis kasvit sorassa laastipaljussa. Ulkona sihtaisin ne sorat vaan seulalla ja annoin kuivua/huuhtoutua syksyn auringossa/sateessa. Talven ovat sorat paljussa suojattuna lumelta. Tuskimpa tulee probleemia .... ja koputtaa päätä  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Michilin

Oooh shite... Varmaan parempi siirtyä heti tän kauden jälkeen NFT:hen kokonaan... Ainaki kasvihuoneessa. Isoa NFT:tä jossa on esim neljä chiliä on varmaan mahdotonta saada ehyenä pois kasvihuoneesta talvetusta varten  :'( Lähinnä talvetuksen takia mä ebbejä oon miettiny ku niitä voi kohtuudella siirtää kasvihuoneesta sisälle...

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Michilin - tammikuu 22, 2014, 11:13:10 ap
Oooh shite... Varmaan parempi siirtyä heti tän kauden jälkeen NFT:hen kokonaan... Ainaki kasvihuoneessa. Isoa NFT:tä jossa on esim neljä chiliä on varmaan mahdotonta saada ehyenä pois kasvihuoneesta talvetusta varten  :'( Lähinnä talvetuksen takia mä ebbejä oon miettiny ku niitä voi kohtuudella siirtää kasvihuoneesta sisälle...

Tekee jokaiselle kasville oman nft:n. Ikean rojuista se ei tule edes kalliiksi, ellei nyt sitten aivan kunnolla lähde lavasta.

Michilin

Lainaus käyttäjältä: Jani M - tammikuu 22, 2014, 11:47:25 ap

Tekee jokaiselle kasville oman nft:n. Ikean rojuista se ei tule edes kalliiksi, ellei nyt sitten aivan kunnolla lähde lavasta.

Mä vähän aattelin että mopo vois keulia ens vuonna ihan oikeestikki kunnolla useamman kymmenen voimalla (Alkuperäinen suunnitelma oli jo tälle vuodelle mutten saannu kasvaria rakennettua syksyllä). Tyyliin usea 5 m viemäriputki johon tyyliin 8 kasvamaan (kasvatusväli on vielä auki ja kokonasmäärä). Suuruudenhulluus on vaivannu koko iän  :P

sorrii

LainausOooh shite... Varmaan parempi siirtyä heti tän kauden jälkeen NFT:hen kokonaan... Ainaki kasvihuoneessa

Näin on tullut mietittyä täälläkin. Mä vaan oon aika pitkiä aikoja pois kotoa ja oon käsityksessä että ebbi olisi turvallisempi kasveille jos tulee sähkökatko, pumppujumi tms.
Tuo ulkokasvatuskokeilu aurinkokennopumpulla oli aika onnistunut. Se pumppu kun toimii vain aurinkoisella kelillä ja sittenkin ~6-8t päivässä, niin laitoin juurille hydrosoran ja kookoksen sekoitusta ja vesiresrviä vielä pari senttiä jättämällä poistoreiät korkeammalle. Ei se tiet silloin ole NFT eikä ebbikään: mikälie. Jäi sen rakentelu vaan heinäkuun alkuun ja aika surkeilla ylijäämätaimilla [Aji Cristal]: Näkyi kyllä että se toimi hyvin ja satoa ehti tulla jonkunverran, varsinkin raakileita ..

NFT tuntuu olevan nyt "muodissa" ja varmaan tosi tehokas ja helppo ...

Mä olen siirtänyt aika isonkin ebbi-systeemin ottamalla kasvit ämpäriin siirron ajaksi. Ebbissä kun oli jalkapallon kokoiset juuripaakut, niin en siirrön huomannut vaikuttavan mitään. NFT'llä jos on se kuitukangas alla, on vähän hankalampi useampaa kasvia siirtää. Ehkä sen kankaan voisi leikata saksilla paloiksi ja siirron jälkeen alle uusi.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Michilin - tammikuu 22, 2014, 12:15:43 ip
Lainaus käyttäjältä: Jani M - tammikuu 22, 2014, 11:47:25 ap

Mä vähän aattelin että mopo vois keulia ens vuonna ihan oikeestikki kunnolla useamman kymmenen voimalla (Alkuperäinen suunnitelma oli jo tälle vuodelle mutten saannu kasvaria rakennettua syksyllä). Tyyliin usea 5 m viemäriputki johon tyyliin 8 kasvamaan (kasvatusväli on vielä auki ja kokonasmäärä). Suuruudenhulluus on vaivannu koko iän  :P

Kyllä niistä varmasti saa talvehtijoitakin aikaan, pitää vaan typistää kasvit ja leikellä juuret irti muista kasveista ja yrittää vaikka sitten bubblerilla tms elvytellä niitä.

Michilin

Tai sitte kylmän raaásti kaikki muutamaa sisäebbiä lukuunottamatta hengiltä ja kasvattaa uudet. Tuntuu vaan vähän haaskaukselta, varsinki ku sisätiloissa ois hyvää tilaa mitä käyttää... Ei se tän hetken murhe oo mutta pitää miettiä miten kehittäs. Avokki mukaan kantamaan putkineen kaikkineen sen jälkeen ku on saksinu kasveja pienemmäksi ::)

wille

tammikuu 22, 2014, 13:04:40 ip #1751 Viimeisin muokkaus: tammikuu 22, 2014, 13:07:17 ip käyttäjältä wille
Waterfarmiin lykkäsin käytetyt sorat viime kaudelle. WF:n omaa sora-astiaa hyödyntäen huuhtaisin suihkun alla isoimmat karstat pois ja sillä hyvä. Ei mitään ongelmaa.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Larski

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 22, 2014, 11:06:52 ap
LainausKui tarkkaan ne muuten pitää pestä? Siis käytön jälkeen.

Mä olen huuhtonut ne kylppärissä marjasiivilän kanssa juosevalla vedellä. Isoimmat roippeet siivilöinyt puolihuolimattomasti ensin kuivana; sitten suhkulla. Seuraavaksi pannut likoon isoon saaviin; säätänyt siinä Ph'n [~5.7 joka muuten on ihon Ph] ja laittanut Liquid Oxygeniä [=17% vetyperoksidia] ohjeen mukaan eli muistaakseni 2ml/l; liottelun jälken ne on saanut kuivua jossain saavissa...

Niin... Voit tehdä Sorriit, tai sitten olla tekemättä. Kasvit kasvaa ihan iloisesti, vaikka soraa ei jaksaisi pestä nimeksikään.

Mä oon kuopinut enimmät juuret soran seasta pois ja heittänyt soran jätesäkissä parvekkeelle odottamaan seuraavaa kautta. Joskus olen jopa huuhdellut ja liottanut soran, mutta totesin saavutettavan hyödyn olevan olematon työn määrään ja hermojen riekaloitumiseen nähden.

En tiedä voiko huuhtelemattomuus aiheuttaa ongelmia jossain vaiheessa. Itse kuitenkin kokeilen mieluummin ensin helpolla tavalla ja vasta jos homma kusee, lähden tekemään asiaa vaikeamman kautta.

Michilin

Mua oliski sen vetyperoksidin kans läträäminen kauhistuttanu aika paljon ;D

Miquel

Mitäs tuosta pesemättömyydestä nyt sitten voi pahimmillaan seurata? Soran seasta resoon varmasti kertyy enempi humusta kun vanha orgaaninen aines mätänee, myös mahdollisia hajuhaittoja. Mutta kenties jotakin muuta? Tuskin terveiden kasvien vanhoista juurista nyt mitään erityisempiä kasvitautejakaan leviää...  ::)

Edit: Kuivatus, isoimpien juurien seulonta ja kevyt huuhtelu oli omakin ajatus jolla asian hoidan. 
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

sorrii

Heh  :D
En uskaltanut sanoa ettei sillä [kai] niin väliä ..

Tuon peroksidin kanssa läträämisessä ei ole mitään ihmeellistä. Liquid Oxygen tai Oxyplus -valmisteet on 17% litkua joka polttaa kyllä ihon valkoiseksi ja kirvelee jos sitä tulee käsiin; ei kuitenkaan niin nopeasti etteikö ehtisi pestä käsiä ennekuin vaikuttaa. Silmät voisi olla pehempi juttu  ??? Se millä hiuksia valkaistaan kampaamoissa on ~5%

Mun käsittääkseni peroksidi muuttuu vedeksi ja happimolekyyleiksi heti kun liukenee veteen eikä sitten ole mitenkään myrkyllistä: tappaa kuitenkin bakteereita ja kai homeitiöitäkin. Ehkäisee levvääntymistä ... (?mutu) "tippakin" hapettaa veden tehokkaasti

Wikipediasta:
LainausHaitallisuus[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

5-8-prosenttiset liuokset luokitellaan ärsyttäviksi aineiksi.
8-50-prosenttiset liuokset luokitellaan terveydelle haitallisiksi aineiksi.
Yli 50-prosenttiset vetyperoksidiliuokset luokitellaan hapettaviksi ja syövyttäviksi aineiksi.
Jatkuva vetyperoksidin käyttö suuvedessä - laimeanakin - saattaa aiheuttaa niin sanotun karvakielen eli kielen filiformisten papillojen liikakasvun.

Mä olen käyttänyt tuota rutiinilla vesiviljelyssä lähes aina kastellessa: Passiivihydrot tykkää ...

Michilin

Hihhei! Tänään tuli vihdoinki siemenet! Sitte idättämään! Ja sitte ettiä kamera ja opetella laittaan kuvat kun rupee päiväkirjaa pitämään  :D

Chilijamppa

Sotkin nyt 10ml Floramicroa ja 15ml Floramatoa 10 litraan vettä, on varmaan ihan ok annostus sisäkasvatuksessa.

Entäs sitten kesemmällä, kun kasvit pääsevät nauttimaan auringosta ja lämmöstä, niin pärjääkö tuolla ylläolevalla annostuksella hyvin, vai olisko viisaammilla antaa ohjeita hyväksi todettuun seossuhteeseen, joka toimii sekä C.baccatumille että myös C.chinenselle?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - tammikuu 22, 2014, 16:17:13 ip
Sotkin nyt 10ml Floramicroa ja 15ml Floramatoa 10 litraan vettä, on varmaan ihan ok annostus sisäkasvatuksessa.

Entäs sitten kesemmällä, kun kasvit pääsevät nauttimaan auringosta ja lämmöstä, niin pärjääkö tuolla ylläolevalla annostuksella hyvin, vai olisko viisaammilla antaa ohjeita hyväksi todettuun seossuhteeseen, joka toimii sekä C.baccatumille että myös C.chinenselle?

Kesällä 30ml microa ja 40ml matoa 10 litraan vettä. Sillä nuo on kaikki kasvaneet. Joskus antanut niinkin rajusti kuin 50ml microa ja 70ml matoa, mutta en huomannut ihan hirveitä eroja siihen nähden, kuinka paljon kalliimmaksi tulee noilla liemillä kasvatella.

Feint

Aika jäykän kuulosia liemiä  :o mulla oli muistaakseni viime vuonna enimmillään 8/8/8 per 10 litraa GHE:n grow/bloom/micro. Onko noi laimeampia mömmöjä vai oonko vaan käyttäny turhan mietoa lientä viime vuonna?