tammikuu 09, 2025, 22:40:42 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kokemuksia Ebb&Flow-systeemeistä?

Aloittaja juutas, maaliskuu 30, 2006, 17:41:48 ip

« edellinen - seuraava »

calm

Lainaus käyttäjältä: Neutroni - huhtikuu 13, 2010, 13:12:48 ip
Tähänastinen noin 2 viikon kokemus voidaan kiteyttää: ebbi on p:stä. Kasvit kasvavat yhtä hitaasti kuin ruukussa. Yksi Naga on ollut noin 8 millisillä sirkkalehdillä yli viikon, Rocoto Rojo on noin 3 senttinen ja omaa pari varsinaista lehteä. Viimeksi panemani 7-pod sentään yrittää jotain, se on kasvanut noin 4 päivässä ohi tuosta Nagasta.

Kysymys kuuluu: missä vika, kun kasvit taas kerran suorastaan pilkkaavat hifistelyäni?

Arvannenko oikein, että taimesi ovat kivivillakuutioissa? Jos ovat, niin ovathan nuo vielä niin pieniä, ettei niistä kuutioista näy edes juuret vielä ulos. Tästä seuraa se, että se ebbi ei nyt vaan vielä toimi tuon kokoisilla taimilla niinkuin olisi tarkoitus. Kivivillakuutiot pitävät kosteuden niin hyvin itsessään, että tulviminen pitää ne läpimärkinä koko ajan. Kyllä ne siitä kasvavat sitten kohisten kunhan saavat juuret sinne soran sekaan kasvatettua.

Itse olen kasvattanut pieniä taimia cuttingboard-tyyppisessä ratkaisussa ja sitten kun juuria on kuutiosta ulkona 10-20 cm, niin olen siirtänyt vasta ebbiin. Sitten kasvu ainakin lähtee etenemään vauhdilla melko samantien.

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: calm - huhtikuu 14, 2010, 08:45:12 ap
Arvannenko oikein, että taimesi ovat kivivillakuutioissa? Jos ovat, niin ovathan nuo vielä niin pieniä, ettei niistä kuutioista näy edes juuret vielä ulos.

Voit hyvinkin osua asian ytimeen. 7-pod, joka kasvaa selvästi parhaiten, on tosiaan ilman villaa, mutta muut kaksi pienessä kivivillatollossa (käytin rakennuseristevillaa, koska olen hukannut kuutiot). Pitääkin varovasti yrittää heittää villat pois. Ainakin Naga on niin pieni, että villat saanee irroitettua juuria vahingoittamatta. 

LainausTästä seuraa se, että se ebbi ei nyt vaan vielä toimi tuon kokoisilla taimilla niinkuin olisi tarkoitus. Kivivillakuutiot pitävät kosteuden niin hyvin itsessään, että tulviminen pitää ne läpimärkinä koko ajan.

Aika märiltä ne kyllä näyttävät, mutta ajattelin että 5 millin juurelle se ei olisi paha asia.

Lainaus käyttäjältä: TepinKapsikuumi - huhtikuu 13, 2010, 22:01:21 ip
Ei se EBB sellanen ihmelaite ole, että ilman valoa tai heikolla valolla kasvit silti kasvaisivat.

Tässä tapauksessa valoa riittää, siitä pitää huolen 600 W natikka.

chilimieli

Kahdessa viikossa tuskin missään vesiviljelymenetelmässä kasvit kasva paljoa, kylle se sen neljä viikkoa ottaa jos juuret kuutiossa. Sitten se lähtee räjähdysmäisesti näkymään. Toki on poikkeuksia, mutta juuret ne ensimmäisenä kasvaa, sitten itse kasvi. ;)

shp

Itsellä vain positiivisia kokemuksia ebbeistä =)
Pikkutaimet olen aina istuttanut suoraan ebbiin, vaikka juuret eivät olisikaan vielä murtautuneet kivivillakuutiosta läpi, eikä ongelmia kasvuunlähtemisessä ole ollut.
Olen huomannut, että jos pH nousee yli 7,5 niin kasvit alkavat ottamaan siitä nokkiinsa, raju vaihtelu kuullostaa aika epäillyttävältä, onkohan soran pesu unohtunut?
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Neutroni

Otin kivivillat pois ja lantrasin liuosta hieman laimeammaksi. Ei se paljoa auttanut. Pientä kasvua on havaittavissa. Chilit ovat aika vaaleita verrattuna mullassa oleviin, mutta eivät mitenkään sairaalloisen keltaisia. Kieliikö se jostain? pH ei enää vaella niin rankasti, mutta on jotain 7,5. Olen pari kertaa aavistuksen antanut happoa.

Lainaus käyttäjältä: shp - huhtikuu 20, 2010, 14:01:43 ip
Olen huomannut, että jos pH nousee yli 7,5 niin kasvit alkavat ottamaan siitä nokkiinsa, raju vaihtelu kuullostaa aika epäillyttävältä, onkohan soran pesu unohtunut?

Kyllä minä muutaman kerran täysin sen astian vedellä, odotin yön yli ja päästin pois. Miten se sitten pitäisi pestä?

Vahingosta viisastuneena hapotan toisen sorasatsin kunnolla ennen kasvien lisäämistä. Aina sekin vaan nostaa sen pH:n. Viimeksi tempaisin 3 ml raakaa (65 %) typpihappoa, pelästyin jo, että meni överiksi, mutta eilen kolmantena päivänä indikaattori näytti taas noin 6:tta. Noihin liuoksiin saa kyllä lisätä happoa rajusti enemmän kuin vetyionien konsentraation lisämisestä laskettuna saadaan.

shp

itse olen aina pessyt sorat juoksevan veden alla jossain siivilässä erittäin reilulla vesimäärälla, sitten ebbiin ja parit koepumppaukset ja vedet vaihtoon.

Neutroni

No itse olen sitten varmaan säästellyt vedessä.

Mutta nyt on pakko lieventää negatiivisuutta. Viikonlopun aikana ebbissä tapahtui joku käsittämätön muutos ja nyt kaikki kolme kasvia kasvavat kuin mielettömät.

Onko se normaalia, että ebbin kasvit ovat vaaleamman viheitä kuin mullassa kasvavat?

shp

Vihreyteen taitaa vaikuttaa lähinnä valon määrä?

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: shp - huhtikuu 26, 2010, 21:56:16 ip
Vihreyteen taitaa vaikuttaa lähinnä valon määrä?

No vierekkäin nuo eri väriset kasvavat saman natikan alla. Ehkä pienet ebbikasvit saavat hieman vähemmän lukseja kuin isommat turpeessa kasvavat, mutta yli 10000 luksia kuitenkin.

CyberDog

myös ravinnon määrä vaikuttaa väriin. Typen puute tekee hailakasta kasvua.

tomi667

Tulipa rakenneltua itellekki tommonen ebb & flood systeemi. Mitäs veikkaatte miten chilien käy kun enimmät juurista jäi ruukkuihin. Taimia oli useampi samassa ruukussa ja olin päästänyt kasvamaan ne jo turhan suuriksi, niin ei saanu juuria kunnolla mukaan. Tilasin myös Ph ja Ec mittareita. Näitä on pari kolme ylimäärästä jos joku haluaa ostaa, niin laita yv:tä