Itämisen sietämätön hitaus

Aloittaja Khone, huhtikuu 22, 2006, 20:51:42 ip

« edellinen - seuraava »

akselsson1

Mulla on idätyslautalla lämmitin, joka on ajastettu valojen kanssa n12h/vrk, jolloin lämpötila vaihtelee yö/päivä n21-26 C.
Valot valaisee epäsuorasti myös lauttaa.
Tuloksena että Baccat, Chinenset, Rocotot itää  viikossa-parissa, Villit kuten Ulupica Large ja Lanceolatum ovat nyt kuukauden jälkeen alkaneet ekat itämään...
Malttia malttia  :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Michilin

Härregud! It´s aliiiiiiiiiiive!  :o Ainakin kuvittelisin näkeväni elämää Cheiro Roxassa ja C 04321...  :-[
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

sorrii

LainausVillit kuten Ulupica Large ja Lanceolatum ovat nyt kuukauden jälkeen alkaneet ekat itämään...

Mä otin joskus 3-4 vuotta sitten siemenketjukirjeestä viimeisen, ainoan Lanceolatumin siemenen, joka oli surkean näköinen osittain haljennut "palanen" .. Sain sen itämään muutamassa päivässä. Enpä enää muista, mutta sen muistan etten ole lautalla viikkoa pitempään odotellut mitään ...

Taitaa olla perää tuossa konstissa että auttaa kun rikkoo sitä kuorta vähän  8)
[Samaisen Lancen yksi nyt jo 2V vanha pistokas on tallella ja kukkii taas... Hedelmää eli siemeniä ei ole koskaan tullut ...]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Smy

LainausOnko käsitystä miten moni järjestää siemenilleen vuorokausirytmin siirtelemällä purkkeja päivittäin paikasta toiseen tai muilla keinoin? Ja onkohan joku tehnyt vertailutestiä tasaisen lämmön ja vaihtelevan välillä?

Mä tein ekana kautena niin että istutin suoraan ruukkuihin (virhe) ja peitin pikkuisen mullalla ja annoin olla keittiön pöydöllä ikkunan lähellä. Siemenet itivät muistaakseni ihan parissa päivässä.

Nyt tänä vuonna olen istuttanut siemeneni minikasvariin suoraan multaan taas. Olen siirrellyt yöksi ikkunalaudalle ja päiväksi toiselle puolelle olkkaria pois ikkunan vedosta. Elon merkkejä ei ole vielä ollut havaittavissa, mutta toisaalta, istutin siemenet vasta torstaina ja toisaalta vähän syvemmälle kuin viimeksi... Mutta edellisellä kerralla siemenet olisivat tosiaan jo itäneet, että en nyt sitten tiedä onko tuosta siirtelystä mitään varsinaista hyötyä... Pääasia että itäisivät, alkaa jo neljän päivän odottelu malttamattomasta tuntua kohtuuttomalta  >:(

MiM

Kauanko on normaalia odottaa sen siimahännän jälkeen, että muuta kasvua rupeaa näkymään? Paperilla hännät tuli useimmille lajeille suht vikkelään, mutta sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään pariin viikkoon. Vaatiiko vain kärsivällisyyttä, vai pitääkö jo siirtää multaan? Vai onkohan jotain pielessä?
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

PP

Lainaus käyttäjältä: MiM - tammikuu 29, 2014, 22:33:56 ip
Kauanko on normaalia odottaa sen siimahännän jälkeen, että muuta kasvua rupeaa näkymään? Paperilla hännät tuli useimmille lajeille suht vikkelään, mutta sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään pariin viikkoon. Vaatiiko vain kärsivällisyyttä, vai pitääkö jo siirtää multaan? Vai onkohan jotain pielessä?

Vihreää pitäisi ilmestyä muutamassa päivässä hännän jälkeen, joten ne on kuolleet jostain syystä. Eihän siemenet päässeet kuivumaan välillä?

Huru-ukko

Lauttasiemeniin kun on ilmestynyt itua, niin olen ne yleensä heti kiikuttanut multaan tai kivivillaan.
Suurin etu siinä lauttaidätyksessä on juurikin tuo että näkee sen siemenen itävän omasta mielestä. Sieltä mullasta se sitten noin viikossa lenkkiä alkaa nostamaan.

synkri

Saunan lattia oli huono valinta. Keskimääräinen itämisaika ollut 2viikkoa. Harmittaa.

Lähetetty minun GT-N7105 laitteesta Tapatalkilla

MiM

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 29, 2014, 22:44:15 ip
Lainaus käyttäjältä: MiM - tammikuu 29, 2014, 22:33:56 ip

Vihreää pitäisi ilmestyä muutamassa päivässä hännän jälkeen, joten ne on kuolleet jostain syystä. Eihän siemenet päässeet kuivumaan välillä?

Pääsi kerran lähes kuivahtamaan, mutta siimahännät ovat jatkaneet kasvuaan, joten ei ne täysin kuolleita ole.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Michilin

Voiko nuo siimahännät kuolla liialliseen kosteuteen? Kivivillakuutiot vähän niinku lilluu vedessä.  :-\

Rikkaruoho

Menin sitten unohtamaan kelmun idätyslautan päältä yöksi. Idätyspaikkana saunanlaude, jossa semmonen 28 astetta. Aamulla oli siemenet päässyt kuivumaan. Onko niillä vielä toivoa vai heivaanko roskikseen?

wille

Lainaus käyttäjältä: Rikkaruoho - helmikuu 04, 2014, 10:05:15 ap
Menin sitten unohtamaan kelmun idätyslautan päältä yöksi. Idätyspaikkana saunanlaude, jossa semmonen 28 astetta. Aamulla oli siemenet päässyt kuivumaan. Onko niillä vielä toivoa vai heivaanko roskikseen?

Melkeinpä laittaisin idätykset uusiksi. Kyllä noista vielä jokunen voi itää, hyvällä lykyllä kaikkilin, mutta varmempaan lopputulokseen pääset uudella satsilla.

Riippuu tietysti vähän siitäkin, kuinka kauan ovat jo olleet itämässä. Jos kehitys siemenen sisällä on jo alkanut, voi kuivuminen olla aika kohtalokasta.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Michilin

Pink habat on ainoot jotka ei oo vielä itäny ja niitä mä melkein halusin eniten  >:(

narttu

Outo juttu mutta jostain syystä Habaneroista vain Brown large iti. :( Samoin olen käynyt väsytystaistelua noitten Fruttien kanssa prkl. >:(
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

Rikkaruoho

Lainaus käyttäjältä: wille - helmikuu 04, 2014, 10:51:21 ap
Lainaus käyttäjältä: Rikkaruoho - helmikuu 04, 2014, 10:05:15 ap

Melkeinpä laittaisin idätykset uusiksi. Kyllä noista vielä jokunen voi itää, hyvällä lykyllä kaikkilin, mutta varmempaan lopputulokseen pääset uudella satsilla.

Riippuu tietysti vähän siitäkin, kuinka kauan ovat jo olleet itämässä. Jos kehitys siemenen sisällä on jo alkanut, voi kuivuminen olla aika kohtalokasta.

Juu näin se on tehtävä. Annan niiden vanhojen olla siellä vielä muutaman päivän uusien kanssa kuitenkin, jos ihmeitä tapahtuisi.

sorrii

Eipä ne välttämättä kuole jos eivät ole ehtineet herätä itämään. Jos on häntä jo siemenessä niin sitten kuivuminen on täystuho ...  :o
Toki varuiksi kannattaa laittaa uusia jos siemeniä riittää!

[[Mä itse olen laittanut aina vähintään 4 siementä vaiken haluaisi kuin yhden taimen. Sitten käy tiet niin ettei yhtäkään niistä varataimista raski tappaa ja keväällä on yhtäkkiä liki 100 taimea kun piti idättää ~30  ??? ]]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jame

Kuukausi mennyt, eivätkä Turbo Pube tai Champion ole itäneet. Ei onnistunut mullassa eikä lautalla. Nyt laitoin muutaman uuden siemenen lautalle kun ensin olin liottanut siemeniä vedessä 2 vuorokautta.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

sorrii

Mä olen idätyslautalla käyttänyt kahvisuodatinpaperia; piirtänyt siihen lajien tiedot; lisännyt siementen päälle lappuset samaa paperia, jonka poistanut parin päivän päästä. Se tuntuis toimivan aika kivasti....

Oon kyllä havainnut että saattaakin se juuren pää aika helposti kuolla tai ainakin pysäyttää kasvun kun paperin poistaa! Viimeisillä muutamalla siemenellä kokeilin asetella ne samansuuntaisesti niin että paperin voi säätää niiden päälle niin että siemen kurkistaa paperin alta ja työntää juurta piiloon. Sekin tuntui toimivan ...  :)

Noita ituja on monta kuollut kun oon liian kiireesti alkanut istuttelemaan heti kun häntää näkyy. Jos maltan odottaa että sirkat on auki ja pystyssä ennen istuttamista vaikka kuutioon, niin kaikki yleensä selviää...

[Siementen liottaminen on se helpompi tapa tietysti ... ]

bobster

Lämpötilan vaihtelut auttaa itämiseen.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

HotVelo

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 04, 2014, 18:37:03 ip
Noita ituja on monta kuollut kun oon liian kiireesti alkanut istuttelemaan heti kun häntää näkyy.

Tuosta olen saanut oppia kantapään kautta tämän talven idätyksissä. No, silleenhän se parhaiten mieleen painuu.