Aloittelija kyselee chilin talvettamisesta

Aloittaja annesurfs, elokuu 19, 2006, 19:16:58 ip

« edellinen - seuraava »

bluesman

Tässä vähän kuvia Chinensestä nimeltä Congo;
Satokuva

Pätkitty kasviparka vesijuurineen (alkuperäinen mimosaruukku oli tiukassa)

Istutettuna raakaturpeeseen mutta hengissä

Hermot petti ja piti yksi ebbi saada toimimaan, sama kasvi. Huom juuret,missä ne on?

Ebbiin istutettuna ja kädet ristissä. Juurten määrä/lehtimassa = huono. Jos ilmenee kuivumisen merkkejä,karsin haihduttavaa pintaa.
Boksi on 90 litran laastipalju, reso (65 litraa) ei näy, suojasin pahvilla. Katsotaan miten käy. Valona 600W SPNa.

farah

Lemon drop kypsytteli viimeiset podinsa valmiiksi ja nyt olis jatkotoimenpiteiden vuoro. Onko järkevää enää tässä vaiheessa leikata metristä puskaa matalaksi, jos on suunnitelmissa saada satoa ensi kesänäkin? Ongelmana on erittäin honkkeli varsi, joka ei oikeen kannattele joka suuntaan leviävää ylä osaa. Toisena vaihtoehtona olis antaa sen nyt olla noin ja keväämmällä vaihtaa se mahdollisimman syvään astiaan, että sais tukevuutta. Kaipailen kokeneempien neuvoja ettei tulis tehtyä mitään peruuttamattoman typerää ensimmäiselle itsekasvatetulle puskalle  ;)

Miksaa

Leikkaa alas, rangalle vaan. Voit myös vaihtaa pienempään astiaan ja parturoida juuristoa halutessasi. Niin mä tein.
Jos annat valoa, niin anna ravinteita vaan, muuten vähemmän. Jos ei valoa ole, niin niukka kastelu ja viileä paikka.

Tuossa mun viime kautinen LD leikattuna ja muutaman viikon päästä siitä...

http://i48.tinypic.com/v6832s.jpg alasleikattuna 22.11.2009
http://i46.tinypic.com/2vifnuq.jpg epäsuoran valon alla 08.12.2009
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

kuartsi

Mites kun olen pitänyt suht pimeässä paikassa leikattuja chilejäni, enkä ole kuukauteen tai kahteen antanut yhtään vettä niille. Toipuvatko chilini jos pistän valon alle ja alan antamaan vettä säännöllisesti? Vai ovatko ne kuolleet kuivuuteen?

The Pate97

Ite en hoitanu ennen marraskuuta kasviani millään lailla (kastelin toki). Sitten se tiputti melkein kaikki lehdet. Leikkasin kasvista kaikki ruskeat ja kuivuneet oksat pois jonka jälkeen siitä oli tullut yli puolet pienempi. Siinä pöydällä ikkunan vieressä se on ollut koko talven ja nyt se on alkanut kasvattaa uusia lehtiä ja oksia vaikka vielä on pimeää. Outoja nuo chilit.
Pap-Pap-Paprikaa!

Pihlajaviita

En nyt koko topikkia jaksa selailla läpi, josta varmaan löytyisi vastaus.
Mutta miten tuo pätkiminen kannattaisi suorittaa, heti kerralla lyhyeksi vai kannattaako ensi vetää vaikka puolestavälistä että jäisi vähän lehtiäkin vielä ja myöhemmin sitten alempaa kun rungosta alkaa haarautumaan uusia lehtiä?
Omissa kasveissahan on ~40cm suora runko ennekuin alkaa haaromaan, ja harvassa kasvissa on lehtiä jäljellä ennen tuota ekaa haarautumaa.

jeQQ

Kyllä sen voi suoraankin katkaista, terve kasvi puskee uutta sitten vanhemmista kasvupisteistä.

Quini

tammikuu 31, 2010, 16:02:08 ip #127 Viimeisin muokkaus: tammikuu 31, 2010, 16:03:44 ip käyttäjältä Quini
Vai muka lepokausi: Aji Cristal aloitti näköjään salaa satokauden  ::) - no joo, että sillä lailla... no antaa toisen nyt sitten pukata satoa jos kerran siltä tuntuu - kesään mennessä ehtinee toipua vielä vaikka kuinka. Ja mitä opimme tästä?  Unohda chilit huoneen nurkkaan omiin oloihinsa, anna koirien huitoa ne kerran pari viikossa nurin hännällään, nosta pystyyn jos muistat ja samalla kerää mullan rippeet taas jotakuinkin messiin ja tietenkään ei tartte muistaa kastella kuin joskus - (koska märkä multa on inhottavampaa keräillä ja imuroida) ja nämä yhdet cristalit voivat aivan erinomaisesti - ei kannata näköjään "hoitaa" niitä "kuoliaaksi". On ne ihme kasveja. 

Chiliseppo

Quini, jos sinulle noin on käynyt, oletko antanut niille kuitenkin jonkinmoista lisävaloa esim. natikalla tms.? :o

Quini

Kasvivalot on toki olemassa - no ainakin samassa huoneessa, tarkoitettu ihan muille kasveille, eli sitruunalle ja oliiville. Mutta ei ne chileille ole optimaalisesti sijoitettuna, vaan ihan liian kaukana = pari osramin kattolamppua kasvivalolla.

No enemmän kyllä itse uskon siihen, että kasvit vaan ovat saaneet tarpeekseen moisesta  "kurmootuksesta" ja samalla luulon maailmanlopusta, eli että nyt lähtöö kyllä näissä maisemissa henki... joten päättivät sitten tehdä kaikkensa jatkaakseen sukuaan  ;D

Chili-Hixu

Vähän ajankohtaisuudesta poiketen mutta valmistaudutaan talveen. Eli sitten jos vien chilit ulos kesäksi, niin voisiko ne sitten olla talven autotallissa/varastossa. Varastossa talvehditan lihiksetkin joten siellä on siinä 10 asteen paikkeilla. Olisiko se hyvä talvi lämpötila, tarviiko valoa, jos ei leikkaakaan pätkäksi? Valon saa kyllä sillä siellä on pistorasia. Lajeina on Boliwian Rainbow, Naga Morich ja tunnistamaton battacum, joka on yli metrin nyt. Kaikki lajin edustajat kukkiavat jo ja raakileita näkyy. BR on kypsiäkin. Kylvin ne marraskuussa =) kun sain synttäri lahjaksi.

Hegu

Mites tuo talvettaminen passiivi hydrossa? Eli ruukussa vaan hydrosoraa. Ajattelin kokeilla miten se siinä pärjää. Voi kyllä olla suurempi riski juurilaholle.

ChiliSX

Hei kaikki,

Minulla on yksi naga, lemon drop, aji cristali ja joku tuntematon chili ikkunanlaudalla. Ne on aika tuuheita eikä ole talveksi lisävaloa. Pystyykö sillä tavalla talvehtimaan niitä leikkaamalla ne pieniks ja laittamaan ruukkuut ulos pakkaseen (vähän kuin pihapensaat tai puut)? Lähteekö ne enää keväällä kasvamaan? Entäs jos en laita ruukkut ulos ja pelkästään leikkaan chilit, niin tarviiko jättää lehtiä oksiin?

-Kiitos

Nizo

Lainaus käyttäjältä: ChiliSX - lokakuu 11, 2010, 17:43:48 ip
Hei kaikki,

Minulla on yksi naga, lemon drop, aji cristali ja joku tuntematon chili ikkunanlaudalla. Ne on aika tuuheita eikä ole talveksi lisävaloa. Pystyykö sillä tavalla talvehtimaan niitä leikkaamalla ne pieniks ja laittamaan ruukkuut ulos pakkaseen (vähän kuin pihapensaat tai puut)? Lähteekö ne enää keväällä kasvamaan? Entäs jos en laita ruukkut ulos ja pelkästään leikkaan chilit, niin tarviiko jättää lehtiä oksiin?

-Kiitos

En usko että lähtee enää keväällä kasvuun jos ne ulos pakkaseen pistät koko talveksi. Sisällä toki selviävät lyhyeksi leikattuna.
Kaikki lehdet voi leikata, mutta paremmat mahdollisuudet chilillä on selvitä jos niitä vähän jätät. Varsinkin jos ei lisävaloa ole.

Näin siis minun käsitykseni mukaan on. Vanhat ja viisaat korjaa jos olen väärässä.

kuje

Leikkaa vaan alas, mutta jätä sisälle siihen ikkulaudalle. Siinä selviävät kyllä talven yli. Ulkona tuskin selviävät.
Voit alussa karsia vain osan oksista jättäen jonkin verran lehtiä. Näin varmistat kasvin selviämisen.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: kuje - lokakuu 11, 2010, 18:34:25 ipUlkona tuskin selviävät.

Eipä selviä tropiikin chilit ulkona talvea (paitsi se tuleva Aji Perkele).
Ne ei osaa valmistautua siihen, kuten meikäläiset puut ja pensaat, jotka siirtelevät sokereita kriittisiin paikkoihin syksyllä ja vettä pois solukosta. Alle kymmenessä pakkasasteessa jo chilin kuori halkeilee ja siihen ne kuivuu.

ChiliSX

kiitos vastauksista! Tuntuu vaan julmalta leikkaa metrin kokosia chilejä loppuun. Vai onko joku sääntö, et mistä kohdasta leikataan ja mihin asti? Vai ihan vaan alhaalta varresta poikki?

Larski

Lainaus käyttäjältä: ChiliSX - lokakuu 13, 2010, 11:22:02 ap
Tuntuu vaan julmalta leikkaa metrin kokosia chilejä loppuun. Vai onko joku sääntö, et mistä kohdasta leikataan ja mihin asti? Vai ihan vaan alhaalta varresta poikki?

Alimpien hankasilmujen alta ei varmastikkaan kannata leikkoa. Eli siis matalimmillaan vähä alimpien lehtien yläpuolelta.
Lainaus käyttäjältä: kuje - lokakuu 11, 2010, 18:34:25 ip
Voit alussa karsia vain osan oksista jättäen jonkin verran lehtiä. Näin varmistat kasvin selviämisen.

Tuon oon todennu omilla kasveilla toimivaksi, jotenka suosittelen. Kasvit saa vähä lisäpuhtia uusien lehtien kasvattamiseen ku jättää varrelle kaveriksi pari lehteä.

wille

Itsekkin pyrin aina jättämään muutaman lehden noihin tappeihin. Nagallani ei ollut mahdollisuutta siihen. Hain sen itseasiassa takaisin "roskakasasta", kun huomasin yhdelle kasville olevan vielä talvetustilaa. Naga poikki ja juuret karulla kädellä pienemmiksi ja survaisu kippoon. Syyskylmää kosteaa multaa kaveriksi, raidaus ja sisään. Olin heittämässä sitä jo uudestaan pois, kunnes eilen huomasin asioden muuttuneen.

On ne sitkeitä.  :)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Minbaari

Minulla ei tapiksi leikattu naga selvinnyt, vaan sen varsi kuivui ja uutta kasvua ei ilmestynyt..