tammikuu 08, 2025, 21:49:02 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

EBB & Flood

Aloittaja Fatalii, elokuu 29, 2006, 12:57:02 ip

« edellinen - seuraava »

jewe

Minusta tuo Watt:n idea vaikuttaa pätevältä, itsellänikin on tarkoitus jonkinlainen Ebbi väsätä ja mulla on muutenkin noita Ikean Lådis laatikoita käytössä hydroissa yksi ilmapumpulla ja toinen vesipumpulla ja pari vielä jemmassa. Tuossa verkkoruukkusysteemissähän ei tarvi väsätä sitä ylivuotoputkea.

Mikäs tuon "letkurenkaan" tarkoitus on ? Onko letkurenkaassa reikiä niin kastelee taimen tasaisemmin joka puolelta.

Noita isompia verkkoruukkuja taitaa löytyä ainakin Bauhausista.

Watt

Lainaus käyttäjältä: jewe - huhtikuu 09, 2009, 21:56:02 ip
Minusta tuo Watt:n idea vaikuttaa pätevältä, itsellänikin on tarkoitus jonkinlainen Ebbi väsätä ja mulla on muutenkin noita Ikean Lådis laatikoita käytössä hydroissa yksi ilmapumpulla ja toinen vesipumpulla ja pari vielä jemmassa. Tuossa verkkoruukkusysteemissähän ei tarvi väsätä sitä ylivuotoputkea.

Mikäs tuon "letkurenkaan" tarkoitus on ? Onko letkurenkaassa reikiä niin kastelee taimen tasaisemmin joka puolelta.

Noita isompia verkkoruukkuja taitaa löytyä ainakin Bauhausista.

Kiitoksia tiedosta! Ei tarvitse lähtee erikseen metsästämään kaukaa, jos ikeasta hakee tuollaisen laatikon. Varmaankin ensiviikon aikana toteutan tuon suunnitelman jos vain aika riittää. Kuvia on sitten luvassa  ;)

Tuota rengas systeemiä en kyllä menisi itse tekemään, kasvilla on tapana kasvaa ja rungosta tulee paksumpi. Renkaan vaihto olisi sitten edessä jossain vaiheessa, luulisi kyllä että ilmankin pärjää.
Mainokset, grafiikka, suunnittelu, logot, bannerit, ulkoasuntoteutus...
watt@gmx.com

jewe

LainausKiitoksia tiedosta! Ei tarvitse lähtee erikseen metsästämään kaukaa, jos ikeasta hakee tuollaisen laatikon. Varmaankin ensiviikon aikana toteutan tuon suunnitelman jos vain aika riittää. Kuvia on sitten luvassa 

Jees, ja minä taidan seurata perässä, eiköhän se riitä että pelkkä letkun pää taimen tyvelle...jos ei tarpeeksi kastele juuria niin sitten kehitellään lisää....

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Watt - huhtikuu 09, 2009, 22:02:10 ip
Tuota rengas systeemiä en kyllä menisi itse tekemään, kasvilla on tapana kasvaa ja rungosta tulee paksumpi. Renkaan vaihto olisi sitten edessä jossain vaiheessa, luulisi kyllä että ilmankin pärjää.

Tarkoitin vähän samanlaista systeemiä, kuin tuossa waterfarmissa. Letku kiertää jonkun verran kauempaa sen taimen. En tietenkään, että pistää letkun taimen ympärille. Selitin vähän huonosti.Sori.

jewe

Lainaus käyttäjältä: MasaT - huhtikuu 09, 2009, 22:17:50 ip
Lainaus käyttäjältä: Watt - huhtikuu 09, 2009, 22:02:10 ip

Tarkoitin vähän samanlaista systeemiä, kuin tuossa waterfarmissa. Letku kiertää jonkun verran kauempaa sen taimen. En tietenkään, että pistää letkun taimen ympärille. Selitin vähän huonosti.Sori.

Miten tuo letkusysteemi toimii waterfarmissa ?

MasaT

Chilicutter

Ihan offtopiccina.
Mistä sais halvalla sopivia spriklereitä aeroon?
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

OZ

Lainaus käyttäjältä: Chilicutter - huhtikuu 09, 2009, 22:58:22 ip
Mistä sais halvalla sopivia spriklereitä aeroon?

Ite hain Gardenan sprinklereitä Bauhausista. Sitä ennen olin kiertänyt kaikki pirkanmaan rautakaupat. Hinta oli muutaman euron.

Watt

huhtikuu 15, 2009, 14:53:04 ip #88 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 15, 2009, 14:55:22 ip käyttäjältä Watt

Nyt tuli hommattua tuollainen Ikea laatikko, pitäisi alkaa väsäämään kunnes tajusin että jos pari kertaa päivässä muutaman minuutin ajan liruttaa tuota vettä niin täytyy kyllä jonkinlainen ajastin olla. Clas Ohlsonista saisi 13,5€ ihan viisaan näköisen digitaalisen ajastimen.

Entä jos ei ostaisi ajastinta vaan laittaisi putken kokonaan yli ja takaisin veteen, sitten tekisi reikiä n. 5kpl? putkeen kasvin viereen ja antaisi veden virrata 24/7 ja vettä tippuisi pikkuhiljaa reikiäpitkin kasville?
watt@gmx.com

Masokisti

Biltemasta kolme mekaanista ajastinta 4.90e, saa vaikka tuulettimille ja lampuille kaksi ylimääräistä ;)

Watt

Noniin, tänään käyn pavunvarresta katsomassa tuollaista 7l verkkoruukkua.

Elikkäs letku kasvin tyveen. Millaista päivittäistä kastelua suosittelette? Laitanko jollekin tietylle syklille, esim. 5min päällä tunti pois, vai harvempaa?

Kasvina ei ole mikään taimi vaan ihan reilunkokoinen Aji Cristal (n.50cm korkea)
watt@gmx.com

Masasaurus

Eikös tämä ole enemmän tuollainen drip systeemi? Vesihän ehtii valua verkkoruukusta pois sitä mukaa kun lisää pumpataan. Tulee varmasti toimimaan ihan hyvin. Voisi itsekin koittaa kun kamat löytyy jo valmiina. Kaikki edelliset onkin ilmapumpulla 24/7 päällä ja hyvin on toiminut. 

Watt

Lainaus käyttäjältä: Masasaurus - toukokuu 04, 2009, 22:12:29 ip
Eikös tämä ole enemmän tuollainen drip systeemi? Vesihän ehtii valua verkkoruukusta pois sitä mukaa kun lisää pumpataan. Tulee varmasti toimimaan ihan hyvin. Voisi itsekin koittaa kun kamat löytyy jo valmiina. Kaikki edelliset onkin ilmapumpulla 24/7 päällä ja hyvin on toiminut. 

Kysellyt jo sieltä sun täältä ja saanut erilaisia vastauksia

15min/60min
15min/30min
24/7
15min/2h
15min/3h

Itse pidän nyt alkuun 15min/60min, ainahan tuota voi säätää ;)
watt@gmx.com

gunslinger

jaa a tulipa mieleen että olen itse aika tumpelo..joten mitäs kuka rakentaa mulle ISON ebbin vaivanpalkkaa tulee kyllä! :)

jounix

Aloittelevana chilikasvattajana päätin sitten suoraan kokeilla EBBiä. Siemenet itämässä, katsotaan saisiko talvikautena satoa ihan 30W 2700K ESLien avulla. Jos ei muuten niin saapahan kokemusta ensi kevättä varten.

Kiertelin aikani PK-seutua ympäri sopivan esteettisen ja turvallisen TI-ratkaisun perässä. Vastaus löytyikin sitten IKEAsta. Sieltä SAMLA-sarjan 65L laatikko alle ja täydellisesti istuva laatikon sisuste, n. 20L päälle. Linkit:
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/70102972
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/60102977

Tuo päällilaatikko johon siis kasvit tulevat on jaettu kahteen osaan kuitenkin siten, että vesi pääsee esteettömästi joka paikkaan yhdellä tuloletkulla. Lisäbonuksena keskiosan kahvat saattavat olla juuri sopivalla korkeudella vedenpoistoa varten, katsotaan riittääkö niiden verkottaminen vaan. Avovaimon riemuksi (ja auringonvaloa torjumaan) löytyi ikeasta muuten ihan menevän näköinen, täydellisesti sopiva laatikko koko komeuden ympärille:
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/10116420 (mitä nyt kansi menee vähän hukkaan)

IKEAsta olisi samaa SAMLA-sarjaa saanut muuten 130L aluslaatikon pyörillä ja siihen täydellisesti istuvan päällilaatikon, tulin sitten kuitenkin viime hetkillä järkiini kun tuo vajaa 100L vesimäärä alkoi tuntua jotenkin järeältä. Tuon pienemmän vesimääräksi muodostunee ~35L, kasvatuslaatikon tilavuus noin 20L. Kuinkakohan monta kasvia tuohon mahtuisi kasvamaan? Ajattelin ainakin alkuvaiheessa laittaa 8 taimea ja jättää niistä ainakin 4.

Onko muuten mitään järkeä ostaa viherpeukun kallista Vulkaponiccia halvemman lekasoran sijaan?

Niabo

Hyvät systeemit oot löytäny, tollasia voisin ens vuonna itelleniki harkita... 8 kasvia kuulostaa hyvältä joista sitten koulit heikommat puolet pois :) tosin ton päältäkatottu koko on vaan 57x39 ni sellasen tilan yksikin kasvi helposti itelleen tarvii kunhan isoksi kasvaa eli paremman sadon toivossa voi olla että lopulta paras tossa ois pitää vaan kaksi kasvia...

manmanman

Lainaus käyttäjältä: jounix - elokuu 13, 2009, 09:56:40 ap
Onko muuten mitään järkeä ostaa viherpeukun kallista Vulkaponiccia halvemman lekasoran sijaan?

Itse kanssa väsäsin ensimmäisen ebbin hiljattain, ja nyt muutaman viikon sitä pyöritelly peukusta ostamalla hydrosoralla (ei sillä vulcaponilla vaan sillä mikä makso 28e 50l ;)), ja se vaikuttaa aivan passelilta. Ei kellu, on isorakeista ja tässä alussa pH:ta on muutaman kerran täytynyt säätää mutta nyt sekin on aika bueno.

ihis81

Kiertelin aikani PK-seutua ympäri sopivan esteettisen ja turvallisen TI-ratkaisun perässä. Vastaus löytyikin sitten IKEAsta. Sieltä SAMLA-sarjan 65L laatikko alle ja täydellisesti istuva laatikon sisuste, n. 20L päälle. Linkit:

Eikös nuo läpinäkyvät laatikot ole hieman huonoja levän muodostuksen vuoksi? Eli siis valo pääsee tekemään levää?
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

Niabo

Lainaus käyttäjältä: ihis81 - elokuu 14, 2009, 18:55:30 ip

Eikös nuo läpinäkyvät laatikot ole hieman huonoja levän muodostuksen vuoksi? Eli siis valo pääsee tekemään levää?

periaatteessa on joo mutta jos meinaa tollasen punoslaatikon sisään laittaa niin ei luulis hirveesti pääsevän valoa läpi... Ja päältähän ei valoa pääse kun siinä on ne hydrosorat eli mun mielestä tossa ei pitäs sen suhteen ongelmaa olla :)

snu

Ja voihan siihen vetää mustan sprayn päälle.
Eksyminen on suotavaa.