tammikuu 09, 2025, 22:22:41 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Mistä pöytätuuletin?

Aloittaja Rach, syyskuu 25, 2006, 22:24:42 ip

« edellinen - seuraava »

Rach

LainausValaistuksena olen pitänyt purkkeja ihan vain hehkulampun lähellä, joita ympäröi omatekoinen folioseinä (ajattelin että se heijastelisi lisää valoa niille)

Joo.. Ei näin!  :D

Hehkulampuilla ei tee mitään kasvatuksessa: Vähäinen valoteho + korkea lämmöntuotto ei tee gutaa chileille. Asenna ihmeessä esim. 23W ESL (löytyy lamppukaupoista) tuon paikalle. Sit toi folio heijastimena on laulettu tällä(kin) forumilla useasti suohon...

Kohta se onkin kesä, paisteli melko lämpimästi tänään. Hyvä homma!  8)

Chiliman

Lainaus käyttäjältä: "Rach"
LainausValaistuksena olen pitänyt purkkeja ihan vain hehkulampun lähellä, joita ympäröi omatekoinen folioseinä (ajattelin että se heijastelisi lisää valoa niille)

Joo.. Ei näin!  :D

Hehkulampuilla ei tee mitään kasvatuksessa: Vähäinen valoteho + korkea lämmöntuotto ei tee gutaa chileille. Asenna ihmeessä esim. 23W ESL (löytyy lamppukaupoista) tuon paikalle. Sit toi folio heijastimena on laulettu tällä(kin) forumilla useasti suohon...

Kohta se onkin kesä, paisteli melko lämpimästi tänään. Hyvä homma!  8)

Kiitos vinkistä, eilen kun niitä erottelin yksittäisiin purkkeihin, niin siirsin ne ikkunalaudalle vaan. Tarvitsee mennä jostain etsimään tuollaista lamppua.

Ja tuuletuksen voipi kai aloittaa kohta, jos ei siitä kerran haittaa ole, kunhan eivät liikaa viilene  :P

Paprikaana

tuulettaminen kannattaa kyllä aloittaa hyvissä ajoin. minulle kävi niin että aloitin sen liian myöhään, ja kasvit kaatuivat tuuletuksessa!
Il Mondo Cambia, Io No!

Chiliman

Minkälaisilla tuulettimilla olette kasvejanne tuuletellut? Eikös siihen kelpaa ihan tavallinen "toimistotuuletin"? Pitää vaikka vähän kauempana sitä..

http://www.info.tampere.fi/nettikahvila/kuvat/tuuletin.jpg

Hombre

Lainaus käyttäjältä: "Chiliman"Minkälaisilla tuulettimilla olette kasvejanne tuuletellut? Eikös siihen kelpaa ihan tavallinen "toimistotuuletin"? Pitää vaikka vähän kauempana sitä..

No minulla on yksi jaloillaan seisova suurempi tuuletin ja toinen tuollainen pöytätuuletin. 2 lähinnä siksi, että kasveja on kahdessa eri paikassa. Mutta muuten tuollainen normaali pöytätuuletin ajaa asiansa vallan mainiosti. Olen kuullut jopa joidenkin käyttävän tietokoneen kotelotuulettimiakin :lol:
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Sahkolaite

Olen havainnut kaikkein kätevimmmiksi tietokoneen tuulettimet. Ne on helppo sijoittaa ja niiden melutaso ja sähkönkulutus ovat aivan toista luokkaa kuin isompien pyörittäjien..
Puutarhurin multaiset kädet.

Chiliman

Lainaus käyttäjältä: "Routasydän"Olen havainnut kaikkein kätevimmmiksi tietokoneen tuulettimet. Ne on helppo sijoittaa ja niiden melutaso ja sähkönkulutus ovat aivan toista luokkaa kuin isompien pyörittäjien..

Eipä ole yhtään ylimääräistä propellia... Koneesta ei viitsi irti ottaa, ettei kone hajoa :D Missä sitten pidät niitä? Kun etkös kuitenkin ota koneesta tuulettimille virrat...?

Sain juuri sopivasti lainaksi tuollaisen toimistotuulettimen, joten laitan sen kyllä käyttöön :P

kocmok

Rakentelin "raksajätteestä" jota raksaltani jäi kehikon jonka vuorasin yli jääneellä saunaan asennettavalla alumiinipaperilla.

Nyt pitäisi kehittää valaistusjärjestelmä johon suunnittelin ylimääräistä 500W raksavalaisinta (polttimo pitää toki vaihtaa hieman pienempään) tai ylimääräistä ihan tavallista pöytätason loisteputkivalaisimen runkoa.

Tuulettimina toimii yläosassa vanhasta PC:stä otettu tuuletin joka puhaltaa ilmaa sisälle, ja alhaalla toinen joka puhaltaa ulos. Molemmat tuulettimet on liitetty samaan (tietokoneen) virtalähteeseen, johon olisi mahdollista liittää myös loisteputki. Raksavalo sen sijaan vaatisi virran omasta pistokkeesta.

Kannattaako siis asentaa loisteputki vai raksavalo?

JartsaP

Ehdottomasti loisteputki. Raksavalo on halogeeni, joka tuottaa hemmetisti lämpöä ja vain vähän valoa suhteessa hulppeaan virrankulutukseen. Loisteputken ominaisuudet ovat kutakuinkin päinvastaiset, vähällä virralla vähän lämpöä ja paljon valoa. Loisteputken edestä kannattaa jättää muovi sitten pois, jotta mahdollisimman paljon valosta pääsee kasveille asti.

ronskujansku

Kun tuuletuksesta on ilmeisesti ideana että mitä enemmän sitä parempi, niin mitä chilit tykkäävät muusta " retuutuksesta" ?

Aion aloitella chilinkasvatusharrastusta ihan kokeilumielessä elämäni ekan kerran ja meidän perheeseen kuuluu taimia kohtaan jotain vihaa tunteva vanha kollikissa ja melko riiviö kohta 4 v tyväri jotka varmasti tulevat antamaan taimille kyytiä vaikka katonrajaan nostaisin..

Ovatko siis kuinka herkkiä taimet vai sietävätkö jossain määriä ylimääräistä käpälöintiä sekä eläimiltä että riiviölapsilta  :?
Keski-ikä lähenee kun viherkasvit kiinnostaa ??

ChaiN

Melkein suosittelen, että laitat jotain estettä ettei tamia tulla juurineen repimään ruukusta..

Joko jonnekki hyllylle minne ei helposti pääse ja siihen "aitaa" eteen  :lol:

Onneks itellä ei tollasia ongelmia ole. Pikku dogi antaa kaikkien kukkien kukkia vaan :D
oispa aina Kesä...
mut Jossain paistaa aina...

e-Boy

Laitanpa tännekin tämän linkin, kun tuolta päiväkirjastani tuota kysymystä ei välttämättä huomaa:
http://www.youtube.com/watch?v=5O-8sb5_jJk

Onko tuo tuuletusvoimakkuus sopiva? Onko siis tuuletin sopivalla etäisyydellä/teholla? Vai näyttääkö siltä että taimiparat kärsivät tuulessa? En laittanut puhaltamaan ihan suoraan taimia kohti, vaan ikkunan kautta [kuten videosta näkee], kun tuntuu että ne pian katkeavat muuten, varsinkin kun ne ovat ollet uusissa ruukuissa vasta reilun vuorokauden!  :lol:

Uusavuttomuutta parhaimmillaan.  :oops:

4 tuntia saivat tänään tuuletusta, riittääköhän.
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

snu

Eiköhän ne siinä tarpeeksi väpätä.
Eksyminen on suotavaa.

Wesa

Tämmöinen kysymys tähän ketjuun,miten on muilla kestänyt tuommoiset pöytätuulettimet käytössä?
Oma 400w natikka pelottaa jo hieman paloturvallisuuden vuoksi vaikka onkin asiallisesti kytketty/ripustettu,onko kenelläkään kärähtänyt tuuletin liikakäytön vuoksi?
Laskin tuossa nopeasti että 6kk käytöllä 18/6h valojaksolla tuulettimen ollessa päällä valojen kanssa samaan aikaan tulee käyttötunteja melkein 3000h.
Niin ja tietysti se että jos tuuletin kärähtää ja lamppu on n.50cm päässä  latvoista lämmöt saattavat kohota liian korkeiksi chileille...
Edit:tuo oma tuuletin on Avec merkkinen jalustalla oleva malli.
Ei se ole väärin jahdata perhosia joita muut ei näe.

Kärsä Babar

Harvemmin tuuletin kai kärähtää, mutta jos se on pitkään käytössä ja se sammutetaan niin se saattaa jämähtää. Jämähdys taas johtuu siitä ku sieltä on se "voitelu" kadonnut pitkän käytön myötä.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Soppamies

Jos tuo jää todelliseksi huolenaiheeksi niin kannattanee harkita oman mielenrauhansa säilyttämiseksi kahden vähän pienemmän halpistuulettimen ostamista ja kytkemistä saman kellokytkimen taakse. Yksikin tuuletin toiminnassa estää katastrofit ja se että hajoaisivat samaan aikaan lienee todennäköisyydeltään jonkinmoinen negatiivinen lottovoitto.
I'm bigger than you and higher up the food chain. Get in my belly!

a.k.a. dazler@ircnet

Tulichili

Hei, taas tänne tulee eräs amatööri kiusaamaan "ammattilaisia" typerillä kysymyksillä. Riittääkö jos kytken valon chileilleni klo 15.00-21.00? Ja entä jos tuuletin puhaltaa taas klo. 15.00-18.00-20.00? Pitäisikö tuulettimen olla kauemminkin? Kotonani en voi olla kovinkaan paljoa, ja minua pelottaa jos jätän laitteita pörräämään päälle itsekseen. Tuo valokin jo pelottaa, sillä se olisi 3 tuntia ilman valvontaa. Ja kun minulla on lemmikkejä jotka loikkivat pöydälle, tiputtelevat kaikkea. Lemmikit minun poissaolessa voivat söheltää ja pahasti. Minun pitäisi olla valvomassa kokoajan kun laitteet, jopa valotkin ovat päällä. Omien mielikuvieni mukaan nuo ajat eivät voi riittää??
Kun seisot niityllä narunpätkä kädessäsi ja mietit, oletko hukannut hevosen vai löytänyt juuri narunpätkän, olet alkanut dementoitua.

e-Boy

Lainaus käyttäjältä: "Tulichili"Hei, taas tänne tulee eräs amatööri kiusaamaan "ammattilaisia" typerillä kysymyksillä. Riittääkö jos kytken valon chileilleni klo 15.00-21.00? Ja entä jos tuuletin puhaltaa taas klo. 15.00-18.00-20.00? Pitäisikö tuulettimen olla kauemminkin? Kotonani en voi olla kovinkaan paljoa, ja minua pelottaa jos jätän laitteita pörräämään päälle itsekseen. Tuo valokin jo pelottaa, sillä se olisi 3 tuntia ilman valvontaa. Ja kun minulla on lemmikkejä jotka loikkivat pöydälle, tiputtelevat kaikkea. Lemmikit minun poissaolessa voivat söheltää ja pahasti. Minun pitäisi olla valvomassa kokoajan kun laitteet, jopa valotkin ovat päällä. Omien mielikuvieni mukaan nuo ajat eivät voi riittää??

Jos lamput ovat niin tehokkaita ja lähellä chilejä, että tuuletusta tarvitaan lämmön poisviemiseen (estämään lehtien palamisen), siinä tapauksessa tuuletuksen on syytä olla päällä aina samaan aikaan kuin lamppujenkin. Tosin näin ei minulla ole, mutta mä oonki melkonen amatööri. ;) Mutta mulla palamisvaaraa ei ole koska chilit on niin kaukana lampuista, etteivät ne lämmitä niitä. Mulla palaa 2x15W plant-ESL 12 tuntia vuorokaudessa, josta tuuletus on päällä 4 tuntia. On ne ainakin hengissä pysyneet, vaikka kaamosaika onkin.
"Habanero ja sitä tulisempi on siitä hyvää, että sitä voi syödä vaikka pilaantuneena: Maha menee sekaisin joka tapauksessa."
Meikän aloittelijan päiväkirja.

snu

Chilithän ja varmaan sen lampunkin voi "maustaa" esim. Cayenne jauheella, niin elukat oppivat jättämään ne rauhaan...

Jos lamppu ei ole liian lähellä chilejä, ne kyllä pysyvät hengissä ilman tuuletustakin. Tosin niistä sitten kasvaa hentoja ruipeloita. Ne voi tietenkin myöhemmin tukea, mutta sato jää pienemmäksi.
Eksyminen on suotavaa.

Tulichili

Ajattelin että jos lamppuna olisi energiansäästölamppu, tai esl, ne eivät varmaankaan kovinkaan paljoa kuumenisi, ja lamputkin olisivat kauempana niinkuin e-Boylla. :?: Ja jos tuulettaisin tietokoneen tuulettimella niin uskaltaisin kyllä pitää sitä päällä, silloinkin kun en ole kotona. Mutta, miten tämä tietokoneen tuuletin pitää virittää? Miten saan siihen virtaa, mitä kaikkiaan tarvitsen? Te joilla on sellainen, niin neuvokaa miten sen saa toimimaan.. Sen verran pösilö olen että tuollaistakaan en käyttökuntoon osaa virittää.

EDIT: e-Boy, monen senttimetrin päässä chileistäsi lamput ovat? Ja ajastus voisi olla samanlainen kuin e-Boylla. Vaikka itsensä amatööriksi haukkuikin niin tuo kuullosti melko järkevältä aikataululta  :D Siis tuuletin on ihan toimiva, mutta mites tuo sähköpuoli tulloo?  :?: Tälläinen se olisi: http://mythic.tv/images/nexus92mm.jpg   Mitä tuohon viellä tarviaa?
Kun seisot niityllä narunpätkä kädessäsi ja mietit, oletko hukannut hevosen vai löytänyt juuri narunpätkän, olet alkanut dementoitua.