Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

CyberDog

siis et kai sä pidä valoa jatkuvasti päällä?

Chili92


sorrii

Noi ledit jotka on tehty kymmenistä ja sadoista olemattoman tehoisista ledeistä ei kuulemani mukaan toimi, eli auta kasveja mihinkään.
Yhdellä akvaariohemmolla näin tollaisen panelin joka tais olla sama kuin tuo 14 wattinen. Hän sanoi ettei tee mitään ...
Teholedeistäkin tehdään alkaen 10W spotteja joilla sitten jo voi jotain hyötyäkin saada.
Mulla itselläni on yksi VP-Luxin 12W(15W?) ledispotti joka kukitti ja sai satoakin aikaan yhdellä omnicolorilla. Uudempi malli on 22W (muistaakseni) ja hinta pudonnut vähän. Varmasti riittää yhdelle kasville, vaikkakaan en usko että kannattaa ottaa tosissaan noita vertailuja purkausvaloihin ... Hyötysude watteihin nähden on kyllä ok. Mä en tollaista tekniikkaa ostaisi ulkolaisista, varsinkaan Kiinan kaupoista. Kotimainen myyjä vastaa (yleensä) takuustakin jotenkin, eikä se hinta niin paljon kalliimpi ole..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

JohnnyBlade

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - marraskuu 12, 2011, 11:22:57 ap
Chilivaarin sanoin: Alle 15W ei tee mitään......


Aika ahdasmielinen mielipide. Ei varmaan pelkästään hehkuna jos ei saa yhtään luonnonvaloa lisäksi mutta kyllä esim tommonen alle 15w menee lisävalona jossei muuta ole. Mulla on ollu se Artco ja 11 megamanin paljon parjattu kasvihehku ja selvä hyöty siitä on. Tosin kasvinakaan ei ole ku Apache joka ei muutenkaa ole kauheen ranttu

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: JohnnyBlade - marraskuu 14, 2011, 23:57:51 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - marraskuu 12, 2011, 11:22:57 ap
Chilivaarin sanoin: Alle 15W ei tee mitään......


Aika ahdasmielinen mielipide. Ei varmaan pelkästään hehkuna jos ei saa yhtään luonnonvaloa lisäksi mutta kyllä esim tommonen alle 15w menee lisävalona jossei muuta ole. Mulla on ollu se Artco ja 11 megamanin paljon parjattu kasvihehku ja selvä hyöty siitä on. Tosin kasvinakaan ei ole ku Apache joka ei muutenkaa ole kauheen ranttu
11w kasvihehku? Vai 11kpl kasvihehkuja?

Ettei olisi esl kuitenkin? Eikä se nyt hirveen ahdasmielistä tai liioiteltua ole, jos väittää, ettei yhdellä alle 15w lampulla tee mitään. Jos niitä on useita niin asia on eri.

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

exa

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - marraskuu 15, 2011, 06:49:54 ap
Lainaus käyttäjältä: JohnnyBlade - marraskuu 14, 2011, 23:57:51 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - marraskuu 12, 2011, 11:22:57 ap
Chilivaarin sanoin: Alle 15W ei tee mitään......


Aika ahdasmielinen mielipide. Ei varmaan pelkästään hehkuna jos ei saa yhtään luonnonvaloa lisäksi mutta kyllä esim tommonen alle 15w menee lisävalona jossei muuta ole. Mulla on ollu se Artco ja 11 megamanin paljon parjattu kasvihehku ja selvä hyöty siitä on. Tosin kasvinakaan ei ole ku Apache joka ei muutenkaa ole kauheen ranttu
11w kasvihehku? Vai 11kpl kasvihehkuja?

Ettei olisi esl kuitenkin? Eikä se nyt hirveen ahdasmielistä tai liioiteltua ole, jos väittää, ettei yhdellä alle 15w lampulla tee mitään. Jos niitä on useita niin asia on eri.




Nimenomaan näin ei yhdellä saa kun pidettyä nipin napin hengissä. MUTTA myöskään montaa pienitehta lamppua en ostaisi, melko turhaa sekin mielestäni. Halvemmalla pääsee kun ostaa kerralla astetta raskaammat vehkeet.

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

Ryhis

Megamänin kasvihehku on "paljon parjattu" juurikin siksi, että se on tolkuttoman kallis, helposti kaksikin kertaa niin kallis kuin yli kolme kertaa wattimäärältään tehokkaampi tavallinen energiansäästölamppu. Jopa tavallisista automarketeista voi ostaa ~20w ESLejä hintaan n. vitosen kipale, kun "kasviesli" kustantaa helposti yli kympin. Motonettiin/Bilteemaan pääsevä voi suoraan ostaa ~5€ hintaan 30w-36w energiansäästölampun.

Kuka tahansa ymmärtää, että valaisusteho/käytetty euro-suhde on parempi jos samalla rahalla saa 15w vs. 60w. Oikeanlaisella ja tarpeeksi tehokkaalla valaisulla spektrillä ei ole mitään väliä (kun puhutaan loisteputkivalaisimista joita ESLitkin ovat). Megamänin kasviseslin puolustelusta voi lukea rivien välistä, että kompataan omaa harmitusta kun on tullut pantua rahaa roskaan.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: exa - marraskuu 15, 2011, 07:38:02 ap
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - marraskuu 15, 2011, 06:49:54 ap
Lainaus käyttäjältä: JohnnyBlade - marraskuu 14, 2011, 23:57:51 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - marraskuu 12, 2011, 11:22:57 ap
Chilivaarin sanoin: Alle 15W ei tee mitään......

Aika ahdasmielinen mielipide.


Jaa täällä on joku pannut sanoja suuhuni. Ei tunnu tutulta.

En minä noin ahdasmielinen ole. Taidan olla vielä ahdasmielisempi.  8)
Olen toki saattanut tuollaistakin kirjoittaa jonkun kysyessä kommenttia pienestä lampustaan, mutta yleensa olen sanonut, että chilien valaisuun ei alle 20W lamppuja kannata käyttää.

JohnnyBlade

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - marraskuu 15, 2011, 06:49:54 ap
Lainaus käyttäjältä: JohnnyBlade - marraskuu 14, 2011, 23:57:51 ip
Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - marraskuu 12, 2011, 11:22:57 ap
Chilivaarin sanoin: Alle 15W ei tee mitään......


Aika ahdasmielinen mielipide. Ei varmaan pelkästään hehkuna jos ei saa yhtään luonnonvaloa lisäksi mutta kyllä esim tommonen alle 15w menee lisävalona jossei muuta ole. Mulla on ollu se Artco ja 11 megamanin paljon parjattu kasvihehku ja selvä hyöty siitä on. Tosin kasvinakaan ei ole ku Apache joka ei muutenkaa ole kauheen ranttu
11w kasvihehku? Vai 11kpl kasvihehkuja?

Ettei olisi esl kuitenkin? Eikä se nyt hirveen ahdasmielistä tai liioiteltua ole, jos väittää, ettei yhdellä alle 15w lampulla tee mitään. Jos niitä on useita niin asia on eri.




Ihan yks kipale niitä on ja kyllähän sillä tekee paljonkin apache puskee koko ja on puskenut satoa läpi talven ja täällä lapissa kun ei talvisin hirmu määriä edes ole tuota auringon valoa saatavilla. Siis joku esl härpötys se on ilmeisesti mutta yks lysti sille on sama megamanin valaisin mikä niissä on vakiona.

JohnnyBlade

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - marraskuu 15, 2011, 07:59:56 ap
Megamänin kasviseslin puolustelusta voi lukea rivien välistä, että kompataan omaa harmitusta kun on tullut pantua rahaa roskaan.


Jos joutui maksamaan sen artcon kans 9 euroa koko roskasta en pitäisi sitä hirmu kalliina. Varmaanhan biiltiimistä ois saanu sitä sun tätä 9 eurolla.. Mitäpä tuota sen kummempaa puolustelemaan. Halpa ja hyvää ja toimi pitkään tuolla Apachella eikä edes kauhean ruma eikä sylje hornan punaista tai kusen keltaista valoa. Enkä myöskään ole vertaillut sitä 15w esliin tai biiltiimin esleihin ihan sama sille.
En puolustele sitä megamänniä sen kummemmin totesin vain että tuo alle 15w ei tee mitään kommentti on täyttä paskaa

Huru-ukko

Jos se täyttä paskaa on niin tällä on aika paljon niitä paskanpuhujia. Valoasioissa olen lukenut Chilivaarin kommentteja aika tarkkaan ja pahoittelen että tulin vetäneeksi hänet mukaan. Yleensä täällä kasvattelijat kasvattaa minimissänkin 5-10 puskaa, joten erikseen tuollaisen minivalon laittaminen kasvatukseen ei kannata. Olkoon se sitten paskaa.
Lisäksi sanoisin Sinulle että vastasin kysymykseen tekeekö LED Grow Light ja  10W LED E27 chilien (huomaa monikko) mitään. Tuote maksaa kalliimpi 27.50/14W ja toinen 19.90/10W. Eli se sinun härpäkkeesi ei ollut tässä kohtaa arvostelun kohteena.
Myös tuo tyyli vastata on mielestäni flamettamiseen verrattava ja tuskin rakentavaa keskustelua.

JohnnyBlade

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - marraskuu 15, 2011, 16:03:42 ip
Lisäksi sanoisin Sinulle että vastasin kysymykseen tekeekö LED Grow Light ja  10W LED E27 chilien (huomaa monikko) mitään. Tuote maksaa kalliimpi 27.50/14W ja toinen 19.90/10W. Eli se sinun härpäkkeesi ei ollut tässä kohtaa arvostelun kohteena.
Myös tuo tyyli vastata on mielestäni flamettamiseen verrattava ja tuskin rakentavaa keskustelua.


Täällä on myöskin käytössä tuo lainaustoiminto sitä kun käyttää niin ihmiset näkee jopa mihin joku vastaa vai liikutteleeko tuuli vain huulia. Ja on mullaki kohta 30 kasvia kasvamassa ja on niillä muutakin valoa entä joku pikku esli. Edelleenkin alle 15wattisellakin tekee jotakin siihen vain kommentoin. Sekö ei ole flametusta että väität jyrkästi kaikkien alle 15 wattisten olevan turhia?

sorrii

Megamänin Artco'ssa on vakiona 15W violetti kasvilamppu (esl) joka varmastikin kasvin kannalta on selvästi tehokkaampi kuin 15W tavallinen esl; mun kokemukseni mukaan menee ainakin samoissa kuin Biltaman 23W(2700K) tahi Hongkongin 24W(6400K). Ledikauppiaathan violettien ledivalojen tehoja vertaa aika liioitelleen purkausvalaisimiin. Fakta kuitenkin on että kasvi hyötyy violetista valosta enemmän kuin "tavallisesta". Siinä Megamanin kasvilampussa (erikseen ostettuna muuten motonetissä 5,95€ evm.) on semmoinen spektrikuvakin, että tyhmempi tietää että se se on hyvä...

Mulla oli viime talven tätiystävän ikkunalaudalla (johon ei parvekelaatan ja kaihtimien läpi kauheesti tule luonnonvaloa) pieni nätti Bolivian Rainbow tuollaisen Artcon valolla, ja kyllähän se viihtyi ja kukkikin tasaisesti yli talven. Tokikin olot muuten kasville aika hirveet, kun alla paahtaa sellainen 3-kertainen lämpöpatteri (ikkunalauta 30cm korkealla). Se kasvi kuoli vasta kesällä ulkona ...

Mainittakoon että itse en millään pikkuesleillä enää räpellä kuitenkaan. Olohuoneessa on 400W natikka; Keittiössä 120W ledi + 2x28W T5-loistarit + 45W kattolamppu; makuuhuoneessa ja olohuoneessa 3+33W loisteputket. Niinja parvekkeella nyt vielä 3x45W esl'ut (biltema); Lisäksi siirtelen 15W ledispottia milloin minnekin ja paria 45W esl'ua; ja vielä huonekasvien iloksi on sijoiteltuna 6kpl 3W GU10-ledejä (LiDL 7,95€); Kaikki valot on ajastimilla ohjattu, paitsi keittiössä se 45W jota laitan manuaalisesti päälle tarvittaessa, ettes leikkaa sormiani kun pilkon läskiä, ja päivisin, yleensä.

Hankinnassa (ehkä vielä tänään :) 150W monimetalli jollaisia löytyy läheisestä halpakaupasta 59€ plug-änd-plei-työmaavalonheittimenä...

Tässä kohtaa vaan sitten moni täyspäinen alkaisi miettimään sähkölaskua ja sitä onko järkevää kasvattaa viittäkymmentä chilikasvia pienessä kaksiossa keinovalolla, kun vaikkapa niillä kahdella 3-putken loistarilla elättäisi ja tuottaisi riittävästi tsiliä leivänpäälle sekä pataan parilla ikkunalla ... ?!? Vai onko viihdyttävämpää kokeilla kaikenlaista ja uhrata vähän paalua harrastukseen.

Mun kokemukseni mukaan huolellisella hoidolla kasvattaa sillä 15W artcolla hyvin yhtä bonchia ikkunanlaudalla, johon pilkahtelee pari tuntia luonnovaloakin ... ja kolmella tiet kolmea.
Lisäksi mainittakoon nuo 3W ledit: kokeilin viime talvena yhdelle cascabel'ille amppelin ketjuissa sellaista: Kasvi teki jo kuolemaa kun lisäsin sen spotin. Se alkoi alle viikossa kukkia ja kasvattaa uusia versoja! En toki sitäkään malttanut loppuun asti kokea, vaan istuttelin urhoollisen cascabelin isompaan ruukkuun ja se teki hedelmää loppuikänsä tuttavapariskunnan pihalla.

Nyt siis uskallan jo väittää että jopa 3 wattisella "tekee jotain". Tokihan noiden 3W ledien väitetään vastaavan 20wattista halogeenia joka kai vastaisi 10 wattista hid-valoa .... hah!
Tavalliset huonekasvit (mulla yucca-palmu, limofiikus(?) sekä kultaköynnös silminnähden nauttii noiden ledien valosta. Enemmän on enemmän, mutta tippakin on joillekin liikaa jne ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Höhö....Sekö ei ole flametusta että väität jyrkästi kaikkien alle 15 wattisten olevan turhia?
Väittämällä muiden kommenteja paskaksi on mielestäni flametusta.
Ehkä olet niin fiksu että voit sen tehdä.
En sanonut muuta kuin mielipiteeni joka on tullut täältä suurimmaksi osaksi lukemieni kommenttien kautta, ja nyt myös kun olen joutunut itse ostelemaan valoja.
Ja olen sitä mieltä vieläkin että alle 15W on turha valo chilien kasvattamiseen kun on paljon puskia kasvamassa ja satotoiveet mielessä tulevana kesänä. Se on se lähtökohta itselle. 

Asia erikseen kun niitä käyttää vaikka kuten Sorrii tuossa luetteli mainiten mm. bonchi kasvattelun. Tai asunnossa on vain parveke ja niitä kasveja on kirjahyllyn kulmalla 2 ja television päällä 3. Seuraavat on ikkunan edessä ja keittiön mikron päällä.
Mutta siltikin itse ostaisin sen 25W tai isomman eslin niitä valaisemaan.
Ja täältä tähän tälle mielipiteiden vaihdolle.... ;)



Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - marraskuu 15, 2011, 16:43:31 ip
Höhö....
Ja olen sitä mieltä vieläkin että alle 15W on turha valo chilien kasvattamiseen kun on paljon puskia kasvamassa ja satotoiveet mielessä tulevana kesänä. Se on se lähtökohta itselle. 

Kyllä se vaan näin on! En ostaisi itse edes tuota 15W, sillä ovat aivan turhia. Anteeksi kaikille, mutta oli pakko laittaa tähän kommenttia, kun ei noilla tuikuilla satoja paljoa kerätä, ehkä just ja just pidetään hengissä! Roittona ne silti kasvaa. ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

sorrii

Se näkyy aika monissa ketjuissa että tässä foorumissa on aika monista lähtökohdista kasvattelijaa.

Muistan itse ihan alussa kun yritin saada ymmärrystä lannoitteluun. Suuressa osassa kirjoituksista annettiin ymmärtää, että sitä ainoaa oikeaa (pari-3 vuotta sitten) Bio Bizzee (neljää eri lajia tiet) pitää lorottaa urakalla kaikille kasveille ympäri vuoden. Näin siis itse sen ymmärsin -koin. Myöhemmin huomasin että ketjuissa puhuu välillä ihmiset joilla on "600W natikka kasvihuoneessa" keskellä kesää ja välillä joku opiskelija solussaan jolla on tyhjässä maitopurkissa joku bolivian rainbow ...

Mulla omassa mielikuvituksessani on pari nättiä mutta tuottoisaa kasvia olohuoneessa paraatipaikalla tyylikkäästi valaistuna sekä keittiössä pari tuottamassa syötävää. Käytännössä on koko kämppä sekaisin ympäri vuoden ja natikoita sekä ledelä loimottaa siellä täällä ja hopeaverhot kahisee tuulettimien välissä; ilmapumput pulputtaa eikä koskaan ole missään valmista ..

Tärkeintä ei ole päämäärä vaan se matka...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chilihead77

Idätin juuri 4 habaneron tainta. Kai ne tarvitsevat valoa mutta voitteko sanoa että riittääkö talven valon niukkuus pienille taimille jotta ne kasvavat normaalisti ja saavat kevään luonnollisesta aurngonvalosta sitten puhtia että voisivat kasvaa täyteen mittaansa ja tuottaa kesäsatoa? Ensimmäinen chilikokeiluni onnistui, istutin siemenet helmikuussa ja satoa tuli tämän vuoden syys/lokakuussa. Se ei tainnut kuitenkaan olla habanero.

JohnnyBlade

marraskuu 15, 2011, 20:20:14 ip #2397 Viimeisin muokkaus: marraskuu 15, 2011, 20:22:05 ip käyttäjältä JohnnyBlade
Ja onhan toisilla kasveilla isompi valontarve entä toisilla. Varmaan jos tuonki Apachen siirtäis natikan alle niin sais enempi satoa mutta tämän paljon parjatun megamänin alla. Se on tehnyt melkein 200 chiliä parhaalla kerralla (196 kpl). Totta se on ihan turha se lamppu eikä mitään hyötyä. Ennen ku ostin tämän lampun parhaalla kerralla sain jopa 12 chiliä. Paikka rehulla on sama ja lannoitusta ei ole muutettu. Jokainen vetäkööt omat johtopäätöksensä kuinka turha se sitten on ::)

Niin ja puhun ihan omakohtaisista kokemuksista en toisten olettamuksista. Näin sille vaan kävi

Aku

Kyllähän tolla megamanin kasvilampulla yhden kasvin valaisee, mutta ei sillä hirmusatoihin päästä. ChiliPark kasvattelee pienillä valaistustehoilla "aihioita", ja hyvin näyttävät pärjäävän. Pienillä lampuilla valaistaessahan tietenkin lannoitetaan vähemmän, kasvit pidetään tuuheina leikkaamalla. Omaa kokemusta mulla ei ole Megamanin kasvilampusta kuin flexun kohdalta, suht hyvin pärjäilee ja nuput kehittyy nopeaan tahtiin.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: JohnnyBlade - marraskuu 15, 2011, 20:20:14 ip
Ja onhan toisilla kasveilla isompi valontarve entä toisilla. Varmaan jos tuonki Apachen siirtäis natikan alle niin sais enempi satoa mutta tämän paljon parjatun megamänin alla. Se on tehnyt melkein 200 chiliä parhaalla kerralla (196 kpl).


Miten iso puska kyseessä? En ole apachea kasvattanut, kun maailmaan mahtuu hyvänmakuisiakin chilejä, joten kokemusta tästä ei ole. Oma PI:281429 teki 185 podia, mutta kasvi olikin metrin korkuinen ja 50-60cm kanttiinsa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa