Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

PP

Lainaus käyttäjältä: Aurinia - marraskuu 21, 2011, 19:52:49 ip
Tulin foorumille pitkästä aikaa ihan vain kysyäkseni, onko kasvivaloista jotain haittaa silmille? Noiden lamppujen kajossa istuessani hipeloin erästä energiansäästölamppupakettia ja siinä oli varoitus, että ei saa käyttää normaaliin huonevalaistukseen. Aloin sitten miettiä, onko noiden lamppujen säteissä jotain haitallista itselle. Rehut kasvavat aika lähellä olkkarin sohvaa ja vaikkeivat ihan suoraan silmiin loista, niin aika paljon tulee säteitä. Lähinnä noiden energiansäästölamppujen vaikutuksia silmiin ajattelin. Kenelläkään tietoa?


Oliko se erityinen kasvi-ESL? Ne saattaa tuottaa enemmän UV-valoa kuin tavalliset ESLit, mikä ei ole hyväksi pitemmän päälle. Jos kasveilla on normaaleja ESLejä, ei ole mitään syytä, miksi valo vaikuttaisi haitallisesti silmiin tai muutenkaan.

Aurinia

marraskuu 21, 2011, 23:01:41 ip #2421 Viimeisin muokkaus: marraskuu 21, 2011, 23:13:18 ip käyttäjältä Aurinia
Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 21, 2011, 21:43:47 ip
Oliko se erityinen kasvi-ESL? Ne saattaa tuottaa enemmän UV-valoa kuin tavalliset ESLit, mikä ei ole hyväksi pitemmän päälle. Jos kasveilla on normaaleja ESLejä, ei ole mitään syytä, miksi valo vaikuttaisi haitallisesti silmiin tai muutenkaan.

No mulla on esim. tavallisilla huonekasveilla sellaisia megaman esl-lamppuja missä paketissa kasvihuoneen, akvaarion jne. kuvat eli erityisesti kasveillehan ne on tarkoitettu ja valo on kovin violettisävyinen. Hyvin näyttävät huonekasveja ainakin kasvattavan. Olisihan mulla kirkkaitakin eslejä, mutta ajattelin noiden olevan tehokkaampia.

Huomasin että ainakin Kodin1:n sivuilla noista megaman-valaisimista sanotaan: "Kasvivalo tuottaa vain häviävän pienen määrän UVA-säteilyä ja lähes 0% UVB-säteilyä ja paljon kasvin tarvitsemaa sinistä ja punaista valoa." Yhden noista megamaneista ostin kodinykkösiltä ja sen sävy on kyllä kirkkaampi mitä muiden. Muut ovat hongkong liikkeestä ja enemmän violetteja. En tiedä onko aiemmin ostettu lamppu sitten muuttanut sävyään ikääntyessään. Onko muilla kokemusta sävyn muuttumisesta? Että ensin olisi violetimpi ja sitten kirkastuisi enemmän päivänvalosävyiseksi? 

Lisäys: sekava viesti, joten vielä lisään, että juuri niissä megamaneissa lukee "not suitable for household illumination" ja  "for use on plants only".

atni

Lainaus käyttäjältä: Biohazard- - marraskuu 17, 2011, 23:17:39 ip
Itse yritän tämmöisellä pärjäillä tämän talven tosin 3KK vanha kuva......

siinä 2x 150cm  58w 5000k 9 sarjan lamppuja

http://img26.imageshack.us/img26/5764/dsc0046tu.jpg

^^siinä linkki niin hirmu isokuva että ei viitti ihan tukkia koko forumia :D ^^


Pakko muuten kysyä mistä oot löytäny noin ainakin minun silmään hyvän näköisen loisteputki valaisimen? kun nuo mallit mitä täällä oon nähny kaupoissa on sellasia hirvityksen kauhistuksia että niitä en haluais katella ees siellä kaupan hyllyillä.
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

Whili

Lainaus käyttäjältä: atni - marraskuu 21, 2011, 23:01:57 ip
Lainaus käyttäjältä: Biohazard- - marraskuu 17, 2011, 23:17:39 ip
Itse yritän tämmöisellä pärjäillä tämän talven tosin 3KK vanha kuva......

siinä 2x 150cm  58w 5000k 9 sarjan lamppuja

http://img26.imageshack.us/img26/5764/dsc0046tu.jpg

^^siinä linkki niin hirmu isokuva että ei viitti ihan tukkia koko forumia :D ^^


Pakko muuten kysyä mistä oot löytäny noin ainakin minun silmään hyvän näköisen loisteputki valaisimen? kun nuo mallit mitä täällä oon nähny kaupoissa on sellasia hirvityksen kauhistuksia että niitä en haluais katella ees siellä kaupan hyllyillä.

Noita ja vastaavia löytyy sähkötarvikeliikkeistä.

Waldhar-

Löytyi ecocenter raksasta semmonen rakennustarvike yms,yms. kirppari
loisteputki rungolla oli hintaa 7e mukana tuli lamput en kattonu specsejä mutta tallessa on


Lainaus käyttäjältä: atni - marraskuu 21, 2011, 23:01:57 ip
Lainaus käyttäjältä: Biohazard- - marraskuu 17, 2011, 23:17:39 ip
Itse yritän tämmöisellä pärjäillä tämän talven tosin 3KK vanha kuva......

siinä 2x 150cm  58w 5000k 9 sarjan lamppuja

http://img26.imageshack.us/img26/5764/dsc0046tu.jpg

^^siinä linkki niin hirmu isokuva että ei viitti ihan tukkia koko forumia :D ^^


Pakko muuten kysyä mistä oot löytäny noin ainakin minun silmään hyvän näköisen loisteputki valaisimen? kun nuo mallit mitä täällä oon nähny kaupoissa on sellasia hirvityksen kauhistuksia että niitä en haluais katella ees siellä kaupan hyllyillä.



Löytyi ecocenter raksasta semmonen rakennustarvike yms,yms. kirppari
loisteputki rungolla oli hintaa 7e mukana tuli lamput en kattonu specsejä mutta tallessa on
"The trouble with quotes on the internet is
that you can never know if they are genuine."
-Abraham Lincoln

misthema

Jos tosiaan pitää paikkansa tuon ensimmäisen viestin tekstit, niin meni reilusti ohi odotusten. Tosiaan oletin että tsilit tarvitsisi enemmänkin valoa (ihan yksi kasvi), mutta tämä tieto ilahdutti. Pitäisi kaverille päästä näyttämään mihin tuosta minun 250W ESL:stä on, kun se ei niinkään halua sen tehoihin uskoa.
Kaapissa siis olen ajatellut kasvattavani Jalopeno Herculesta (koska asuntoni on niin onnettoman pieni ja ahdas muutenkin), mutta sinne ei taida mahtua kuin yksi tuuhea puska. Kokoa kaapilla 57x55x180cm (LxSxK) ja lamppu heijastimineen peittää mukavasti melkein koko pinta-alan. 250W ESL:llä varmaan saan aikaiseksi hieman tuuheammankin puskan? =)

Omistan siis tällaisen lampun: http://www.pflanzen-exoten.de/grow-lampe-2700k-bluete-250w-reflektor-p-61.html?language=en&pID=61

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: misthema - marraskuu 23, 2011, 14:00:57 ip
Jos tosiaan pitää paikkansa tuon ensimmäisen viestin tekstit, niin meni reilusti ohi odotusten. Tosiaan oletin että tsilit tarvitsisi enemmänkin valoa (ihan yksi kasvi), mutta tämä tieto ilahdutti. Pitäisi kaverille päästä näyttämään mihin tuosta minun 250W ESL:stä on, kun se ei niinkään halua sen tehoihin uskoa.
Kaapissa siis olen ajatellut kasvattavani Jalopeno Herculesta (koska asuntoni on niin onnettoman pieni ja ahdas muutenkin), mutta sinne ei taida mahtua kuin yksi tuuhea puska. Kokoa kaapilla 57x55x180cm (LxSxK) ja lamppu heijastimineen peittää mukavasti melkein koko pinta-alan. 250W ESL:llä varmaan saan aikaiseksi hieman tuuheammankin puskan? =)

Omistan siis tällaisen lampun: http://www.pflanzen-exoten.de/grow-lampe-2700k-bluete-250w-reflektor-p-61.html?language=en&pID=61


No nyt voisin melkein sanoa, että valo piisaa! ;D Paat vaan puutarhankesää, niin saat satoo reilusti ympärivuoden.

misthema

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - marraskuu 23, 2011, 14:06:02 ip
No nyt voisin melkein sanoa, että valo piisaa! ;D Paat vaan puutarhankesää, niin saat satoo reilusti ympärivuoden.


Hienoa! Kuulostaa hyvältä. =) Ehkä saan kaverin pään kääntymään enemmän kuin tarpeeksi noita ESL:iä kohtaan!

sorrii

Miksi kaappiin?!?
Eikös jossain nurkassa olisi tilaa koristekasville ...

Tokihan kaapissa kasvatus varmaan on tehokaampaa, jos kaikki seinät heijastaa valoa; ei ehkä kuivuus niin vaivaa; ja yöt on pimeitä, niinkuin etelän kasveilla pitää ...

Silti?? Musta puoli iloa on silmän ilo!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Kannattaa varoa ettei kaappi käy liian kuumana tuon lampun kanssa  ;D
Tehoa riittää kyllä vaikka muutamaan puskaan.

Ja niinkuin Sorrii sanoi: Miksi kaappiin ?!?   Mielummin nurkkaan tai vaikka keskelle huonetta niin mahtuu pari kolme tai useampi kasvi valon alle  ;D ;D ;D

Macex

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 23, 2011, 17:44:46 ip
Miksi kaappiin?!?
Eikös jossain nurkassa olisi tilaa koristekasville ...
Itsellä ei kämpässä oikein sitä nurkkaa ole, jos ei alkovia lasketa, mutta siellä on ymmärrettävistä syistä sänky, niin näen itselle paremmaksi telttakasvatuksen, kun valaistuksena ei todellakaan toimi loistarit tai pikkueslit.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Macex

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 23, 2011, 17:49:31 ip
Mielummin nurkkaan tai vaikka keskelle huonetta niin mahtuu pari kolme tai useampi kasvi valon alle  ;D ;D ;D
Se kämppä, missä on katossa vaikka 2x120W ledipaneelia ja siellä vielä koitetaan asua, on mun mielestä jo järjesvastaista ja näkemisen arvoista. Ei se ledivalo ihan kivaa ole silmille, kuten ei ole natikankaan tai monmet:n valo.

Ainahan tuonne pikkukaappiin voi laittaa pienen tietokonetuulettimen puhaltamaan kaapista lämpöä pois, oletetaan siis että tuossa teltassa on ilmanpoistoaukko katossa.


Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Macex - marraskuu 23, 2011, 18:12:40 ip
...jos ei alkovia lasketa, mutta siellä on ymmärrettävistä syistä sänky...

Aika itsekästä  ;D

Macex

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 23, 2011, 18:18:36 ip
Lainaus käyttäjältä: Macex - marraskuu 23, 2011, 18:12:40 ip
...jos ei alkovia lasketa, mutta siellä on ymmärrettävistä syistä sänky...

Aika itsekästä  ;D
No onhan se, mutta voihan sitä aina vaihtaa kapeempaan sänkyynkin ;)

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

Siku

Parvi? Saa hyvin ripustettua lamput pohjasta ^^

misthema

marraskuu 23, 2011, 19:08:53 ip #2435 Viimeisin muokkaus: marraskuu 23, 2011, 19:43:46 ip käyttäjältä misthema
Sen takia juurikin, mistä Macex:kin mainitsi, laitan kaappiin koska sitä tilaa ei huoneiston puolella ole. Ja kun kaapissa saan omasta mielestäni paremmin hallittua kosteutta, lämpöä ja valoa. Siellä ne eivät häiritse muuta elämää. :)

Ja siksikin laitan kaappiin enkä keskelle huonetta, koska ennemmin piristyn muutaman kerran päivässä kun kyllästyn katselemaan sitä kasvia. :D

EDIT: Mitä tuota valoa tuli eilen lämpöjen puolesta testattua, niin aikalailla pysyi siinä 28-30 asteen paikkeilla. Omasta mielestä ihan hyvä. :)

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Siku - marraskuu 23, 2011, 18:40:32 ip
Parvi? Saa hyvin ripustettua lamput pohjasta ^^


Macex on kuitenkin poikamies, eli parvisänky ei sovi, koska vastustajan koivet kolisee kattoon. ;)

Nimim. kateellinen ukkomies

Macex

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - marraskuu 23, 2011, 22:44:04 ip
Lainaus käyttäjältä: Siku - marraskuu 23, 2011, 18:40:32 ip
Parvi? Saa hyvin ripustettua lamput pohjasta ^^


Macex on kuitenkin poikamies, eli parvisänky ei sovi, koska vastustajan koivet kolisee kattoon. ;)

Nimim. kateellinen ukkomies
No eihän esikasvatuksessa tarvi mitään 1.7m korkeaa parvea ollakkaan, eli silloin sitäkin ratkaisua voisi harkita.

Hallituksen jäsen 2011-2012, 2012-2013
Tampereen alajaoston puuhamies -2011-2012-2013-
2013
Kuiva ja Naseva.

sorrii

marraskuu 24, 2011, 00:11:04 ap #2438 Viimeisin muokkaus: marraskuu 24, 2011, 00:14:54 ap käyttäjältä sorrii
Mulla loistelee olohuoneen keskellä 400w natikka; keittiössä 120W ledi + 2+28W loistarit; makkarissa 3x36w loistarit; ja jokunen pieni 30-45 wattinen esli siellätäällä. No problem.
Päivisin ei tarvi erikseen laittaa mitään työvaloja. Iltaisi/öisin valot tiet sammuu ennen minua.
Natikan väri ehkä eniten häiritsee mukavuutta, mutta sekin parani kummasti kun hommasin agro-polttimon jossa on vähän valkoisempi valo kuin norminatikassa. Ja kun nuo viimeiset raakileet tosta kypsyy vaihdan monimetallipolttimoon ....

Mun mielestä on mukavaa asua kasvien keskellä. Toki -taas- on niitä nyt vähän liikaa, ja käy voimille hoitaa tollaista viidakkoa ja siivota niitä pudonneita lehtiä, kukkia ym.
Jos mun pitäisi kasveja laittaa kaappiin mukavuuteni vuoksi, en luultavasti kasvattelisi ollenkaan. Söisin, perskuti, säilöttyjä jalapenoja ja pirkka punaisia chilejä ... hah.

edit: meinasin ihan unohtaa uuden 150W monimetallin, joka on nyt vielä parvekkeella; ovi kun on yöt 5cm raollaan pysyy lämpö 15 asteessa; päivisin huoneenläpö ilman ongelmia. Kun ihan oikee talvi alkaa, laitan parvekkeen talviteloille ja korvaan olkkarin ikkunalla ison loisteputkivalon tällä monimetallilla jonka kiinnitän verholautaan. Siinä viihtyy muutama talvehtiva "jättibonchi" + ikuiset rocotot ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Lainaus käyttäjältä: Macex - marraskuu 23, 2011, 23:02:42 ip
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - marraskuu 23, 2011, 22:44:04 ip
Lainaus käyttäjältä: Siku - marraskuu 23, 2011, 18:40:32 ip
Parvi? Saa hyvin ripustettua lamput pohjasta ^^

Macex on kuitenkin poikamies, eli parvisänky ei sovi, koska vastustajan koivet kolisee kattoon. ;)
Nimim. kateellinen ukkomies
No eihän esikasvatuksessa tarvi mitään 1.7m korkeaa parvea ollakkaan, eli silloin sitäkin ratkaisua voisi harkita.

Kyllähän bontsi-puutarha kivasti mahtuu parven alle, ja onpahan siellä parvella kiva peuhata kun natikka pitää ruovan kuumana.