Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Nizo

Tuon koko on 60cm x 24 cm, joten montaa isoa kasvia sen alle ei mahdu. Wattien puolesta pitää kyllä helposti useampaakin hengissä. Olettaisin tuossa olevan jonkinlaiset ripustuskoukut.

Kärsä Babar

Kyllä sillä hengissä pitää 3-5 kasvia.
Siinä lampussa on kaksi sellaista pyöreää lenkkiä jonka voi vaikka s-koukkujen avustuksella kiinnittää ketjuun.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

CH1LI

Kiitos! Aikomuksena olisi tuommoinen tilata.

HSuomi

Onko Elohopeavalaisimista mitään iloa kasvatuksessa? Olis saatavilla 125W lamppuja edullisesti.


masaiman

On niistä iloa, joskin hyötysuhde on matalampi kuin esim. Natikalla tai monimetallilla. Mulla ois muutama kymmenen 400w elohopeista.

calm

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - joulukuu 16, 2011, 07:19:00 ap
Onko Elohopeavalaisimista mitään iloa kasvatuksessa? Olis saatavilla 125W lamppuja edullisesti.


Jos ne on vähänkään käytettyjä, niin eipä niistä kamalasti iloa ole. Himmenevät todella nopeasti. Ehkä niistä rungon voisi hyödyntää, kun poistaa kuristimen ja laittaa sopivan kokoisen eslin tilalle.

Tahvonainen

Ostin 90w ufo ledin ja nyt kysyisin miten lähellä tuo voi olla kasveja. Pari päivää se oli tuolla nurkassa, missä sitä ei nähnyt melkein kiinni kasveja, mutta näytti ettei kasvit siitä oikein tykänneet, kun lehdet muuttuu keltaiseksi, ohenee ja käpristelee. Jostain olin lukevinani ettei sillä ole mitään väliä. Nyt kasveilla ja lampulla on etäisyyttä ~30 cm, kun siirsin sen tuonne vaatekomeroon. Onko tämäkin liian vähän, vai johtuukohan kasvieni käytös jostain muusta. Ovat olleet pitkään (useamman kuukauden pelkällä ikkunalaudalla) hyvin vähäisellä valolla mitä sieltä tulee ja nyt saivat tuon valon.

Siku

Eiköhän tuo ole ihan totuttelukysymys. Omani (120W) on alle 10cm päässä suuremmista taimista.

Miksu77

Niin ne ajat on muuttunut, http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10879.0 , kyllähän tässä ollaan pitkän aikaa selvitty ilman ledejä, enkä tuosta tajunnut yhtään mitään. ;D . Ennen riitti 15W> energiasäästölamput/natikat, mutta nyt meni kyllä ohi.

-V-

Kyselläänpä tässä topicissa, loppujenlopuksi kun kyse on otsikonmukaisesta asiasta.

Täällä on monella noita loisteputkiin perustuvia valaisimia. Jos jollakulla sattuisi löytymään "päivänvalo"-tyyppiä sekä ESL:nä että suorana putkena (T8)... Tästä päästään itse kysymykseen; näyttääkö se itse putki noissa kovinkin eriväriseltä?

Alkaa tässä pää hajoamaan, kun oma putki näyttää aivan siniseltä (naapurina 3000K putki, keltainen kuin mikä). Spiraalimallisessa pikkulampussa taas täysin valkoiselta, kuten pitääkin. Keittiöstä löytyy "warm white" ja "cool white" putket (T8 myös), eivätkä mun silmään näytä mitenkään härskiltä.

Murheenkryynivalaisimesta senverran, että on käytettynä hommattu, ja sisältä löytyvä elektroninen liitäntälaite oli mulle saapuessaan paskana (valovoimakkuus tipahteli n. puoleen, perinteikäs bitchslap korjasi asian, kunnes poistuin lyömäetäisyydeltä, sitten tippui taas). Murtuneita juotoksia sieltä löytyi, nämä kun saatiin fixattua, loppui välkkyminen. Jotenkin musta tuntuu, että se on nyt pysyvästi "low-power"-moodissa. Ei nappaisi metsästää uuttaa mokkulaa sinne (ovat vissiin järjestään kalliita ja huonolaatuisia), ennen kuin asia on varma.

Huru-ukko

joulukuu 19, 2011, 13:34:52 ip #2470 Viimeisin muokkaus: joulukuu 19, 2011, 13:45:57 ip käyttäjältä Huru-ukko
Njoo..,. Tässä on jos kuvankin saan niin ESL 2700K ja loisteputket HiLite F36T8 (2700K) ja Philips fluotone LDT 36W/965 sarjaa eli 6500 K, tosin jossain tiedostossa tuo mainittiin olevan 6800K.


Tässä kuvassa on loisteputket paljon keltaisempia kuin alemmassa.....Kuten ESL:kin hiukan


Täällä taas on sinertävämpää, kameroiden ja muiden kanssa niin paljoa pelannut etten tiedä syytä tuohon, ehkä kuvakulma muuttunut, välimatka tai zoomin käyttö. Joka tapauksessa näkee niistä sen eron.ESL:issä on alumiini (1l. Karhutölkki heijastimena....)


Putkien arvot näkyviin...

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: -V- - joulukuu 18, 2011, 21:24:25 ipJos jollakulla sattuisi löytymään "päivänvalo"-tyyppiä sekä ESL:nä että suorana putkena (T8)... Tästä päästään itse kysymykseen; näyttääkö se itse putki noissa kovinkin eriväriseltä?


Yksinkertainen vastaus: Niiden pitäisi näyttää ihan samalta, jos numero (827, 840, 865, 950 jne) on sama. Putken muoto, pituus tai wattimäärä ei tätä asiaa muuta.

Jos valmistaja ilmoittaa Kelvin-asteet, niissä näköjään on hieman heittoja lähinnä niin, että joillakin on enemmän vihreää, toisilla taas magentaa punaista. Ilmeisesti määritys tehdään keltainen-sininen akselilla ja muut värit saavat olla mitä sattuu tulemaan.

Cool Whitet ja Daylightit ovat sitten kunkin tehtaan itse keksimiä määrittelyjä, eikä niille näytä olevan mitään normia.

Lehmann

Mainio tuo Karhutölkki-valaisin.  :P Minä kanssa  ;D

sami.

Vastaus kai löytyisi jostakin tältä foorumilta, mutta jos mitään asiaa ei koskaan kysyttäisi uudelleen, moni ketju kuolisi, koska kaikki mahdolliset chilinkasvatukseen liittyvät asiat on jo käsitelty. Okei, nyt loppu selittäminen, todellinen syy on laiskuus :P

Eli tekeekö tällaisella mitään? http://www.smartia.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=4914172&OpenGroups=1144
Ja onko parempi kuin esim. http://www.smartia.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=4914297&OpenGroups=1144

Nizo

Lainaus käyttäjältä: jörgen - joulukuu 19, 2011, 20:11:52 ip
Vastaus kai löytyisi jostakin tältä foorumilta, mutta jos mitään asiaa ei koskaan kysyttäisi uudelleen, moni ketju kuolisi, koska kaikki mahdolliset chilinkasvatukseen liittyvät asiat on jo käsitelty. Okei, nyt loppu selittäminen, todellinen syy on laiskuus :P

Eli tekeekö tällaisella mitään? http://www.smartia.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=4914172&OpenGroups=1144
Ja onko parempi kuin esim. http://www.smartia.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=4914297&OpenGroups=1144


Yhden plantun tuolla valaisee, ja saattaa olla vähän parempi tuo kasvivalo, kuin tuo toinen.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Nizo - joulukuu 19, 2011, 20:15:05 ip
Lainaus käyttäjältä: jörgen - joulukuu 19, 2011, 20:11:52 ip
Vastaus kai löytyisi jostakin tältä foorumilta, mutta jos mitään asiaa ei koskaan kysyttäisi uudelleen, moni ketju kuolisi, koska kaikki mahdolliset chilinkasvatukseen liittyvät asiat on jo käsitelty. Okei, nyt loppu selittäminen, todellinen syy on laiskuus :P
Eli tekeekö tällaisella mitään? http://www.smartia.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=4914172&OpenGroups=1144
Ja onko parempi kuin esim. http://www.smartia.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=4914297&OpenGroups=1144

Yhden plantun tuolla valaisee, ja saattaa olla vähän parempi tuo kasvivalo, kuin tuo toinen.

Juups, aika pienitehoisia on ja yhdellekin aikuiselle kasville aika lailla alakanttiin.
Talvettamiseen voi toimia mutta ei kasvatukseen. Tietenkin riippuu kasvin lajikkeesta ja saako ikkunasta lisävaloa.
Suosittelisin vähintään 30W per kasvi.

sorrii

Noita Megamanin kasvilamppuja saa Motonetistä vähän halvemmalla - 5,90€ muistaakseni.
Hyvällä heijastimella varustettuna elättää pienen kasvin. Bolivian rainbow jopa kukki talvella kun oli käytössä Artco-valaisin.
MÄ en kyllä sijoittaisi tollaiseen kun samalla rahalla saa Biltemasta 45 wattisen 4000K eslin tai melkein kaksi 30 wattista.
Sähkön säästöllä rupeaa olemaan merkitystä vasta kun lamppuja on kymmeniä.

Mä vaihdoin Artco-valaisimeenkin sen Bilteman 30 wattisen ja porasin valaisimen kantaan muutaman hengitysreiän. Sitten riittää jo oikeesti jollekin aika pienelle puskalle.

Aloittelin tätä chilikasvatusta kolmen vuotta sitten ja hommasin silloin pikkuhiljaa loisteputkivalaisimia ja n. 25 wattisia esl'jä useita. Sitten tiet kohta se eka 250W natikka ((sillä muuten aukesi chilitaivas siinä kohtaa)) ja tietysti 120W ledi, ja välillä lisää loisteputkia, pikkuledi (15W) ... jne. Lopulta kymmeniä valoja ja varalamppuja.
Nyt on 400W digitaalinen säädettävä (200-430W) natikka, 150W monimetalli, 120W ledi sekä 15W ledi ja muutama 45W esl. Romua nurkat ja kaapit täynnä. En nyt tällä päällä ala neuvomaan mikä se olisi se järkevä ratkaisu, kun ei harrastuksen ole tarkoitus ollakaan järkevää. Välttäsin kyllä nyt tollaisia pieniä valoja, kun niitä pitää sitten kerätä kymmeniä sitten jos/kun innostuu. Pelkästään se johtoviiidakko jatkojohtoineen ajastimineen on aika hankala. Yhdellä kunnon tehovalolla per kasvatuspaikka saa keskittää tarmonsa kasvien hoitoon eikä johtojen ja kykentöjen kanssa tappeluun ... Pieni natikka tai monimetallivalaisin ei oo kallis. Muutamassa kuukaudessa sähkölaskuihin on uponnut moninkertainen summa. Toisaalta 10 kpl 25W els'ejä ei toimi yhtä hyvin kuin se yksi 250W natikka ja vie virtaa yhtä paljon ...

((ei elämän oo tarkoitus helppoa olla...))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Lehmann

Nyt kun tuli aloitettua tosimielellä tämä chili-harrastus, niin ostin Motonetistä (Turku) tuon 15 W kasvilampun hintaan 9,90. Ymmärtääkseni hinta on sama koko Suomessa. Varsinaista lampun virkaa hoitaa tämä:

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/60370183/

Tuossa vieressä ikkunalaudalla se "paahtaa" valoaan kuudelle pienelle taimelle.

Harrastuksen alkuvaiheessa tämä riittää tähän hätään. Ruokahalu kasvaa syödessä ja mopo tulee karkaamaan käsistä, se on ihan varmaa. Jos ei ole varma vieläkö chilikärpäsen purema kutiaa vielä kolmen kuukauden päästä, ei alkuhankinnoissa kannata hötkyillä.

En osaa vertailla hinta/laatusuhdetta made in Biltema lamppuihin, mutta tuon hankkimani Megamanin valo lienee 6400 Kelviniä. Ainakin se käy silmään aluksi kun ei ole tottunut kuin tavallisiin 2700 K valoihin.

-V-

joulukuu 20, 2011, 17:52:17 ip #2478 Viimeisin muokkaus: joulukuu 20, 2011, 18:07:02 ip käyttäjältä -V-
Huru-ukolle kiitoksia kuvista! Niiden pohjalta voinen päätellä, että jotain häikkää mun lampusta löytyy, mun vierekkäiset putket ovat nimelliseltä värilämpötilaltaan lähempänä toisiaan, mutta ero on huomattavasti suurempi. Eiköhän se ole pakko raahata kellarista vanha loistarirunko verrokiksi ja etsiä siihen jostain virtajohto...

sorrii

Onpa kasvilampun hinta noussut! Itse noita pari ostin 5,90 alle vuosi sitten ..

Violetille loisteputkelle tahi esl'lle ei kelvin-arvoa ilmoiteta kun on "hybridi". Tai jos ilmoitetaan niin älytön 17000 tai 25000 joka on kai joku koodi?!?
Valon värin tajuaa parhaiten jos katsoo lampun valossa jotain valkoista paperia jossa on värillisiä kuvia yms - vaikka värikarttaa: 5600K ja 6400K "paivanvalolampuissa" huomaa kyllä kuinka värit näkyy luonnollisina. Warm white putken valossa katoaa sinertavät värit ja violetilla valolla ei näy keltainen tai vihreä... Ja aidosti sinistä valoa on vasta 10000K kieppeillä jolloin punaisen sävyt katoaa näkyvistä.

Ihan järkevää on yrittää vähemmillä shoppailuilla, etenkin kun kevään tullen natikankin valo näyttää likaisen keltaiselta varjolta verrattuna auringonvaloon. Jos olisi ikkunat suurinpiirtein suoraan etelään, niin paistetta riittäisi kesällä 12t joka on juuri se mitä nuo saavat päiväntasaajalla maksimissaan. Toki tropiikissa vastaavasti on myös pimeät yöt. Ihanne olisi saada kasvit lepoajaksi ihan pimeään.

Sittenvasta jos/kun haluaa hedelmien tuottoa talvella tarvitaan tehokkaita valoja. Mulla on aji cristalit esim. tehneet muutaman hedelmän keskitalvellakin kun päällä on pari loisteputkea 20cm päässä latvoista ja luonnon hajavaloa kaakkoisikkunasta jossa pihametsä varjostaa. Edes ikkunanlaudoilla eivät kyllä mulla voi hyvin ilman lisävaloa. Mutsilleni oon vienyt pari kasvia jotka on eteläikkunalla ja asunto korkealla ja jarven rannalla: Siinähän kyllä pärjäävät ja alkavat kukkia heti maaliskuussa kun alkaa paistaa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`