Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

masaiman

Ainakin itse morkkaan fluora-lamppuja paskoiksi ihan puhtaasti omasta kokemuksesta. Samalla watti/kappalemäärällä neutraalivalkoisia lamppuja vs. Nuo 'seiskaseiskat' on kasvun määrässä ja laadussa merkittävä ero valkoisten hyväksi. En siis julista tätä kiistattomana faktana, mutta mulla kävi näin.

sorrii

Onko sun neutraalivalkoiset 4000K ?
Mä en oo käyttänyt kuin Bilteman warm whiteä ja useita 6400K putkia. Jotain sekalaisia 3000 ym merkitsemättömiä roskaputkia tiet alkuun kans.

Ei oo tullut enää putkiin panostettua kun sain kaikille ikkunoille uudet putket pari vuotta sitten. Vaihtelen niitä kun tarvii.
Aika pers-ja-suu-tuntumallahan täällä mennään. Nytkin käytössä 150W monimetalli, 120W ledi, 45W biltama-eslejä, 400W natikka. Avoimissa tiloissa valot sekoittuukin joten ei oo kovin tieteellistä ;) Auringonvalokin jo häiritsee mun tutkimustyötäni.

Kommentoin lähinnä tota kehoitusta heittää kalliit Fluoraputket pois ja ostaa halpisputket tilalle ;)
Mulla ainakin toimii noi yhdistelmät niinkuin voi toivoa putkilla kasvavan...

Oon muuten ollut niin saamaton (=laiska) etten oo uudelleen istuttanut suurinta osaa viime kesän kasveja joista piti tulla boncheja ikkunoille talveksi. Nyt sitten pukkaa uutta satoa leikatuista kasveista isoissa ämpäreissä ja parvekelaatikoissa. Nehän on odottanut ikkunalla hopeaverhon takana loistarien valossa vanhassa mullassa. Enempi on nyt kukkia ja raakileenalkujakin kuin viime keväällä kun niitä "hoidin".
Kasvit on kivoja kun ne jaksaa odottaa eikä nalkuta ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

masaiman

En ees muista enää, oli viimeks aika tasan vuosi sitten käytössä ja valaisinkin hävitetty. Ja niinkuin sanottua, minulla kävi näin, siihen en sano mitään mikä kaikki siihen sitten lopulta vaikutti. Olen kanssa huomannut että kasvit tuntuu kasvavan parhaiten mitä vähemmän niitä hoitaa... Itsellä kans välillä havaittavissa hienoista ylianalysointia, ph-mittailuja, valokokeiluja yms... Parhaiten tuntuu kasvavan kun antaa vaan olla rauhassa ja katsoo että vettä, ravinteita jossain määrin sekä valoa paljon riittää. Muun ajan ovat sitä tyytyväisempiä mitä vähemmäm härkkii...

Bassi

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 27, 2012, 14:27:18 ip
Onko sun neutraalivalkoiset 4000K ?

Mitä nyt silmämääräisesti voi arvioida ei noissa juuri muuta värisävyä ole kuin valkoinen, keltaisuutta ei yhtää.

Chilivaari

Aika usein 4000K lamput ovat lievästi vihreitä, jotkut tosin myös magentan punaisia, jos niitä tarkemmin analysoi. Virallinen valkoinen päivänvalo on 5600K. Siihen aikanaan filmit viritettiin ja digikameratkin ymmärtävät parhaiten sitä.

Itse asiassa auringonvalo vaihtelee paljonkin riippuen sen korkeudesta. Jos ilmakehää on paljon välissä eli aurinko matalalla, valo muuttuu punaisemmaksi ja Suomen talvessa se on koko ajan alle 5000K.

Herpiili

http://www.defblog.se/permalink/1402.html

Tuon sivuston PUR-arvoja jos vertaa niin eipä nuo Fluora-putket nyt mitenkään kovin erikoisia ole. Itselläni on ollut taimivaloina 2x18W Philips Aquarellejä (joita ei enää valmisteta) sekä 2x36W Sylvania Aquastarit. Warm white-putkiin vertaillessa noiden Sylvanian putkien alla on kasvanut huomattavast terveemmän oloisia ja tiheämpiä kasveja. Hintaa oli sähköliikkeen kautta tilattuna 9e/kpl kun taas akvaarioliikkeissä hinta taitaa olla jossain 25e/kpl hujakoilla.

Koppelo

Voivatko nuo suurpainenatriumlamput räjähtää? Kuinka todennäköistä sellainen on?

sorrii

LainausPer kymmenen metriä... Askarrella aina saa, mut väitän et rahanhukkaa tämä...


Eipä ole tuttua tekniikkaa mulle nuo valonauhat, mutta kiinnostaa.
Kiinnostaa ihan eri tarkoitukseen kuin kasvatusäyttö...

Kun teho on vaikka se 140W/10m niin voiko tuollaista jotenkin pätkiä paloiksi ja tehdä useita vaikka 10 x 14W nauhoja??
Mites jännite. Mun käsittääkseni nuo on rinnan kytkettyjä jolloin valo ei sammu jos yksi ledi pimahtaa välistä.

Saisi meinaan kesämökin aurinkosähkö-valaistuksen kerralla kuntoon kun sijoittelisi sellaisia 10W luokkaa olevia nauhoja sinne-tänne-tonne.

Kyllähän rakentelu on mukavaa jos tuloksena on jotain järkevää ja hinta-laatu kohdallaan.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

LainausVoivatko nuo suurpainenatriumlamput räjähtää? Kuinka todennäköistä sellainen on?

Eipä natikoiden räjähtelystä oo puheita kuulunut mun korviini. Monimetallilamput, joita usein voi käyttää samoissa valaisimissa saattaa räjähtää kun alkavat olla loppuunkäytettyjä. Niissä valaisimissa pitää olla suojalasi juuri siksi.
Monimetallipolttimossakin on se varsinainen polttimo isomman lasikuplan sisällä ja se on se pieni polttimo joka voi räjähtää; siitä tulee pahoja kaasuja ja tiet sirpaleita ja jopa sulaa lasia. Yleensä käsittääkseni se räjähdys jää sinne polttimon sisälle, mutta jos se ulompi suojalasikin pettää, niin on varalla vielä valaisimen suojalasi ...

Mä käytin tuosta tietämättömänä 250W monimetallia vuoden verran sujuvasti. Ei ollut mitään ongelmia kun en moisesta vaarasta tiennyt... :|
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

wille

Lainaus käyttäjältä: Koppelo - maaliskuu 03, 2012, 00:09:14 ap
Voivatko nuo suurpainenatriumlamput räjähtää? Kuinka todennäköistä sellainen on?


Täältä löytyy kauhutarina ja muutakin keskustelua kärtsänneistä keinoauringoista. ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

masaiman

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 03, 2012, 09:13:55 ap
LainausPer kymmenen metriä... Askarrella aina saa, mut väitän et rahanhukkaa tämä...


Eipä ole tuttua tekniikkaa mulle nuo valonauhat, mutta kiinnostaa.
Kiinnostaa ihan eri tarkoitukseen kuin kasvatusäyttö...

Kun teho on vaikka se 140W/10m niin voiko tuollaista jotenkin pätkiä paloiksi ja tehdä useita vaikka 10 x 14W nauhoja??
Mites jännite. Mun käsittääkseni nuo on rinnan kytkettyjä jolloin valo ei sammu jos yksi ledi pimahtaa välistä.

Saisi meinaan kesämökin aurinkosähkö-valaistuksen kerralla kuntoon kun sijoittelisi sellaisia 10W luokkaa olevia nauhoja sinne-tänne-tonne.

Kyllähän rakentelu on mukavaa jos tuloksena on jotain järkevää ja hinta-laatu kohdallaan.


Kannattaa tarkistaa, mutta yleensä noita voi pätkiä. Normaalisti 12v nauhan voi katkaista joka kolmen tai neljän ledin välein. Tossa mitä mulla on tuolla kaapin päällä on katkoviiva ja saksien kuva aina siitä mistä saa leikata. Tollasesta säänkestävästä nauhasta vaan joutuu sit puukon kanssa varovasti vuolemaan kontaktit esiin sieltä silikonista. Leikkaus ei vaikuta jännitteeseen, koska ovat juurikin kytketty 12v sarjoihin, jotka keskenään rinnan. Tästä johtuen saa katkaista vain merkityistä kohdista.

sorrii

LainausTäältä löytyy kauhutarina ja muutakin keskustelua kärtsänneistä keinoauringoista.

Tuossahan ei räjähtänyt lamppu vaan myrskyn(?) takia kuumeni ja syttyi kuristin, tai konkka, sytytin mikälie ... Mahtoiko myrsky tarkoittaa ukonilmaa. Jatkuvia sähkökatkoja kuitenkin.

Mä asun turvallisesti ja mukavasti täysbetonitalossa ja natikassa on erillinen digitaalinen virtalähde. En pelkää ;)

Noissa olosuhteissahan voi sitten "räjähtää" yktälailla tietokone, telkkari ja vaikka se ilmalämpöpumppu.
Moniko tietää, muuten, että nykyisin vaarallisin palamaan syttyvä laite on jääkaappi! (Tai pakastin?) . Kun suurin osa ihmisistä on siirtynyt taulutelkkareihin, niin TV-palot on hävinnyt tilastoista melkein kokonaan. Jääkaappi sitten kun syttyy, aiheuttaakin kunnon tuhoa. Siinä on palavaa materiaalia melkein koko kone!

Kävin tuossa toissasyksynä suojelukurssin pelastuslaitoksella ja olen taloyhtiöni suojelupäällikkö. Itsellä taitaa olla pahimmat nuo riskit koko talossa  :scyth:
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

wille

Katsoppa viestin ajankohtaa...
Ei taida olla ukkonen. ;)

Ei vaan. Totta hemmetissä natikka voi räjähtää. Niin voi moni muukin kodin sähkölaite.
Tarkoitus oli vaan vinkata tuolla olevasta keskustelusta. :)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

sorrii

Chilicoorumilaisilla taitaa olla yleinen vaaranpaikka noissa käytetyissä, loppuunkuluneissa vehkeissä joissa voi olla vaikka ampiaisenpesä sisällä jos ei älyä tarkistaa ;)

Kasvihuoneeseen tarkoitetuissa laitteissa ei toisekseen se paloturvallisuus ehkä ole 1-asia. Kosteudekesto ja lämmönvaihtelut pitäisi kyllä olla.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Sabai

Itse sain juuri tänään hakea postista digitaalisen SpNa:n (Sonlight). Se tulee ympärivuotiseen kasvatukseen kerrostaloasunnossa. Palovaroitin on myös siinä huoneessa jossa SpNa on. Syynä uuden hankkimiseen oli juuri turvallisuus.

HSuomi

Joko kannattaa etelä-suomessa chilin poikaset siirtää ikkunalaudalle, vai pidetäänkö vielä 2x58W loistarien alla?

disturbed833

Riippuu minne päin ikkuna on? Lajikkeestakin.. Itse pidän isommat ikkunalaudalla (ylivuotiset) ja pikku taimet tehokkaassa ESL valossa :D

PP

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - maaliskuu 04, 2012, 14:41:02 ip
Joko kannattaa etelä-suomessa chilin poikaset siirtää ikkunalaudalle, vai pidetäänkö vielä 2x58W loistarien alla?


Jos on iso ja valoisa kaakkoon, etelään tai lounaaseen, siirtäisin. Riippuu tietysti siitäkin kuinka paljon taimia on ja minkä kokoisia ne on. Isoimmat kasvit kannattaa siirtää ensimmäisenä, jotta lampun saa lähemmäs pikkutaimia.

HSuomi

Ikkuna on suoraan etelään. Taidanpa tosiaan siirtää sitten noi isoimmat jo ikkunalle.

sorrii

Kannattaa seurata vähän etteivät saa valomyrkytystä ;)

On vaan lasinkin läpi aurinko aikamoinen natikka. Ja vaikka ei kasvi palaisi niin voi kuivahtaa yllättävän äkkiä verrattuna kastelutarpeeseen keinovalossa.
Toisaalta parhaat taimet mä olen saanut ikkunalla vaikka ei ole edes etelään. Aamusta n.13 asti aurinkoa ja loppupäivän saavat lisävaloa loisteputkesta. Harmi vaan kun ei ikkunoita oo koskaan tarpeeksi ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`