Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

Koppelo

Tuo natikka on kyllä vihoviimeinen vaihtoehto.

Harmi, että nuo loisteputket tuntuvat olevan niin tehottomia natikkaan verrattuna. Ledeistä ei varmaan ole vastukseksi loisteputkille?

Kärsä Babar

Miksi se natikka ei sitten käy jos kerran tehoa tarvitsee olla?
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Koppelo

maaliskuu 04, 2012, 22:21:59 ip #2682 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 04, 2012, 22:28:39 ip käyttäjältä Koppelo
Mulla on jo jonkin aikaa ollut sellainen, ja se on tuolla keittiössä. Valo kuitenkin heijastuu jo eteiseen saakka. Se ei kuitenkaan ole ongelma, vaan pidän sitä jotenkin pelottavana. Pelkään, jos se lamppu räjähtää, ja sirpaleet lentävät kuin kranaatti. Ei kai siitä tule UV-säteilyä?

Jos lapsivieraita tulee, lamppu ei voi olla päällä, etteivät he satuta itseään katselemalla tai koskettelemalla lamppua.

Edit. aion nyt katsella pari kk miten elämä lähtee sujumaan tuon lampun kanssa. Mikäli emme mahdu saman katon alle, lamppu lähtee, ja keksin uuden ratkaisun. Voihan olla että totun siihen, ja tämä on vain uutuuden pelkoa.

biblo

Itsellä on 5v ja kohta 7v lapset ja molempia olen kieltänyt lamppuihin koskemasta. Eilen kytkin natikan ja saivat laittaa käden polttimon alapuolelle koittaakseen kuinka lämmin on. Eipä ole kumpikaan käynyt lähelläkään.
"Grow food, not lawns"

Kärsä Babar

Jos tarvitsee tehokkaan valon niin toki siitä heijatuu valoa melko pitkälle.
Ei se lamppu tuskin mihkään räjähdä ellei sitä mene jollain kolhimaan, sama koskee kaikkia lamppuja joissa on lasia. Voihan siihen suojalasin teettää jos pelkää siihen jollain törmäävänsä.
Monimetallivalaisimissa suojalasia täytyy käyttää räjähdysvaaran vuoksi.
Toki kannattaa muistaa että kaikissa sähkölaitteissa on tulipalonvaara olemassa.
Valaisin paloissa loisteputket johtaa ilmeisesti tilastoja aikas kirkaasti.
Turvaetäisyydet toki kannattaa huomioida paremmin kun on kuumiavista laitteista kyse.
Natikoista ei tainnut tulla olleenkaan UV-säteiltyä, loisteputkista ja esleistä tulee.
Lapsia ei kannata tosiaan päästää leikkimään millään lampuilla.

Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Koppelo

Kiitos vastauksista! Olen koko vkonlopun kärsinyt SPNamorkkiksesta. Olen opiskelija, joten varaa harha-askeliin taloudellisissa asioissa ei ole. Ehkä nyt uskallan tosiaan pitää tuota murheenkryynilamppua päälläkin.

Mulla on tuollainen osasetti. Ei kai sellaiseen voi mitenkään kiinnittää suojalasia? Sellainen boksi, jossa virtalähde on lampun kanssa samassa kotelossa olisi tietysti paras. Minulla kuitenkin ainoa kiinnitysmahdollisuus on kuitenkin teline, joka kestää rajoitettua painoa.

Kaikkein mieluiten olisin halunnut tuollaisen rikkiplasmavalaisimen, mutta hinnat ovat aika korkeat.

tomppa,

Ja ne muuten vasta loistaakin  ;D  netissä on lukuisia videoita tuosta rikkiplasmalampusta ja täytyy todeta että tehoa on aivan varmasti muutamalle chilille. Etenkin noissa 750w lampuissa mutta kun valo maksaa yli tonnin niin miettiä pitää pari kertaa ostaako moisen..kallis lelu mutta jos tosiaan kaipaa tehoa niin miksi ei.  :)


Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Koppelo - maaliskuu 04, 2012, 22:59:03 ip
Mulla on tuollainen osasetti. Ei kai sellaiseen voi mitenkään kiinnittää suojalasia? Sellainen boksi, jossa virtalähde on lampun kanssa samassa kotelossa olisi tietysti paras. Minulla kuitenkin ainoa kiinnitysmahdollisuus on kuitenkin teline, joka kestää rajoitettua painoa.


Melkein kaikkeen voi laittaa jonkinlaisen suojalasin. Lampun runkoon joutuu tosin modaamaan jonkinlaisen jigin johon lasin saa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

sorrii

Jepss! Kyllä erillinen virtalähde on ehdottomasti kätevin, kun sen voi sijoittaa vapaasti jonnekin sivuun, viileämpään paikkaan jne. Koteloiduissa valasimissa se virtalähde saa extralämpöä lampusta. Erillinen heijastin lamppuineen taas on kevyt siirrellä ja ripustaa.

Mä oon hakenut romukaupasta alumiinilattaa, josta voi askarrella kiinnikkeet vaikka mihin. Valmiiksi sopivan lasin löytäminen se on hankalinta. Mä ostin IKEA'n poistoista (asun kilometrin päässä) parilla eurolla pienen lasioven josta piti leikata sopiva pala monimetallia varten. Nehän on yleensä jotain karkaistua lasia josta taitaa vähän se karkaisu kärsiä jos rupeaa paloittelemaan. Tämä pala vaan oli "hiekkapuhallettua" lasia ja ajattelin että voisi kivasti pehmentääkin sitä valoa. Kokeilin vaan sitten tuon natikan edessä ja huomasin, että se himmennys varjostaa yllättävän paljon, enkä sitten oo sitä laittanutkaan:

Nyt sitten monimetalli loimottaa kasveja keittiön nurkassa jossa alla on teräksinen pöytälevy; seinät maalattua betonia. Palavaa materiaalia on vain kasveissa. Olis oikeestaan kiva nähdä miten se mosahtaa X-))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Koppelo

WHOA! Lamppu välillä sammuilee! Tai siis se on tehnyt nyt viisi kertaa niin. En tiedä, mitä on tapahtunut sillä aikaa, kun olin pois kotoa. Ei kai tämä enteile räjähdystä?

Ennen sammumisia virtalähde oli kytketty 400 W. Pienensin sitä 200 W ottamatta pistorasiasta juuri äsken, kun tulin kotiin. Uskon, että sammuilu johtuu kytkentämuutoksesta. Mitä kannattaisi tehdä? Uskaltaako valon antaa olla päällä?

Toisekseen, mikäköhän vitsi siinä on, että tuossa virtalähteessä on tehoa 440 W asti, mutta lamppu on vain 400 W. Mitä tapahtuu, jos laittaisin virtalähteen 440 W? Myyjä ei huomioinut tätä seikkaa minulle, enkä kaupassa huomannut virtaa olevan noin paljoa. Sen sijaan hän sanoi, että on OK alentaa virtaa 200 W vaihtamatta lamppua. Pistokkeen ottamista seinästä hän ei maininnut.

HSuomi

Huh, kylläpä tosiaan imervät vettä tossa ikkunalla. Eilen en katsonut niitö ollenkaan kun verho oli koko päivän alhana. Tänään katoin töiden jälkeen ni lehdet roikku jonkinverran.
Pitää olla skarpina jatkossa.

sorrii

LainausWHOA! Lamppu välillä sammuilee! Tai siis se on tehnyt nyt viisi kertaa niin. En tiedä, mitä on tapahtunut sillä aikaa, kun olin pois kotoa. Ei kai tämä enteile räjähdystä?


Arvatenkin digipoweri?? Säädettävä.

Mulla on käytössä Sonlightin 400W säädettävä. Siinä on se 430W asento nimeltään super lumens. Se on ihan luvallinen käyttää 400W natikalla. Sonlight -tiätysti- suosittelee vain omia polttimoita ...

Mä noista kyselin HydrophonicsEU'n tuesta silloin kun ostin. Loogistahan se pääosin on tuon käyttö:
Himmennystä voi käyttää 400W polttimolla vapaasti, vaikkakaan ei suositeltavaa hatkuvasti renkata.
250W polttimoa voi käyttää 250 ja 200 teholla. [noi muuten lukee painettuna säätönupin vieressä]

Mun vähäisellä kokemuksella meditoimani mutu tosta sammuilusta on, että se polttimo vetelee viimeisiään ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Koppelo

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 06, 2012, 11:51:38 ap

Mun vähäisellä kokemuksella meditoimani mutu tosta sammuilusta on, että se polttimo vetelee viimeisiään ...


Joo sehän olisikin loogisinta, mutta lamppu on aivan uusi. Luulen, että sammuilu johtui "räpläämisestä". Tänään se on taas toiminut hyvin.

Jupu

Tarvitseeko poditkin valoa vai riittääkö että lehdet saavat?

disturbed833

Kai se lehdille tullut valo käytetään kasvuun,kukkimiseen ja podien kasvattamiseen/kypsymiseen.

zeta

itse valaisen näin ''pimeään'' aikaan kasvilampulla ja loiste putkella
;D

Bassi

Lainaus
Daylightit tietysti parhaita

Paikallisessa sähköliikkeessä oli Osram L36 W/965 Biolux loisteputkia, hinta aika suolainen 17.50€kpl mutta hälläväliä hyvä kun löytyi.
Kuinka lähelle taimia näitä olisi hyvä pitää?

PP

Lainaus käyttäjältä: Bass - maaliskuu 09, 2012, 15:01:03 ip
Kuinka lähelle taimia näitä olisi hyvä pitää?


Mahdollisimman lähellä eli niin vähän kuin 5-10 cm on hyvä, mutta valaisee ne kauempaakin OK.

Huru-ukko

Minulla on myös noita 6500K putkia, ja sellainen havainto on, että jos pidät (pidin) oikein lähellä, niin sitä vartta ja mittaa ei tullut juuri lainkaan. Lehtiä ne toki kasvoi sentin välein. Ja voivat muutenkin hyvin, tosin lehdet oli kovat ja hauraan tuntuiset. Kun nostin putket 20-25cm päähän, niin pituuskasvuakin alkoi tulla mukavasti, mutta silti kasvit pysyi tuuheina. Lue: ei tullut hujoppeja..... ;)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Bass - maaliskuu 09, 2012, 15:01:03 ipKuinka lähelle taimia näitä olisi hyvä pitää?



Jos niitä on 2 rinnakkain, tuommoinen 15 cm etäisyys jo riittää sadonkin tuotantoon. Voimakkaassa kasvuvaiheessa taimet saattavat kasvaa sen 5 cm päivässä ja polttaa latvansa. Eipä sekään katastrofi ole.


Lisäinformaatiota valon voimakkuuksista yms. http://chilivaari.blogspot.com/2011/09/valoa-syksyn-synkkyyteen.html