Valoa chileille

Aloittaja Harzzu, lokakuu 02, 2006, 17:14:45 ip

« edellinen - seuraava »

Valoa chileille? Käyttämäni tapa etenkin talvella on:

LED-valaisimet
110 (31.1%)
Natriumlamput eli "natikat"
50 (14.1%)
Halogeenivalot
4 (1.1%)
Loisteputket mallia kaikenlaiset
226 (63.8%)
Hehkulamput
6 (1.7%)
Auringonvalo ikkunalaudalla
94 (26.6%)
Paskat ne mitään valoa tarvii!!
14 (4%)
Jotain ihan muuta.
18 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 354

chilihardhead.fi

Eikös Fataliikin kirjoitellut näihin ketjuihin, että loisteputket on tavalliselle tallaajalle kannattavin vaihtoehto, kun chilit ei tarvitse taimivaiheessa läheskään niin paljon valoa kuin sadotusvaiheessa. Satoa tehdessä vasta tarvitaan enemmän tehoa, mitä ammattilaisetkin yrittävät tosiaan säästellä ja isoille aloille natikka on kustannustehokkaampi
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

PP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 16, 2011, 14:53:58 ip
250W MH: 289 ! ... pitäisköhän laittaa se suojalasi??

Ehdottomasti pitäisi. Monimetalli tuottaa haitallisia määriä UV-säteilyä ja lamppu voi huonolla tuurilla myös räjähtää.

sorrii

Kävisköhän tavallinen ikkunalasi??
Jotain uv-suojattua lasia kun lähtee ostamaan määrämitassa lasiliikkeestä saa maksaa enempi kuin valaisin maksaa ...

Möön ymmärtänyt että kysymys olisi lähinnä palovaarasta. Mulla on aika palovaaraton paikka kuitennin.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ParturjzCoxsone

http://personal.inet.fi/clan/jootimiehet/natsku.JPG <- ite virittelin eilen tollaset setit, valona toimii 400w natikka. vielä ootatuttaa et noi pienet kasvas vähä nii uskaltaa tuupata tonne.. tosiaan ensikertalainen chilien parissa, saapa nähä miten onnistuu :)

oh5yw

Ostinpa kirpparilta kolme valaisinta 5 euroa/kpl.

Rungoissa on 80w isot Osramin lamput ja piuhassa vielä nyrkinkokoinen kuristin. lamppu syttyy hitaasti mutta lämmettyään valoa tuntuu riittävän.

kuka tietää mistä lampuista on kyse? Käynee kuitenkin taimien valaisuun

sorrii

Rahapuita?!?
Kyl on mulla saanut koristekasvit väistyä chilejen tieltä! Vielä jotenkin kituu yksi jukkapalmu, hylly väärällääm varjoköynnöksiä kun ei siellä hyllyssä muu eläiskään; ja 30v vanha fiikus varaa yhtä pimeetä nurkkaa.

Ihmettelen vähän tarviiko edes tollaiset kasvit niin tehokasta valoa. Ei paprikakasvitkaan hirmutehoja vaadi ennenkuin alkaa tekemään hedelmää.

Itsellä mainitut sekä yks juoru kasvaa pimeessä nurkassa johon kuultaa valoaan pari 1W lediä; ikkunoihin ja vastakkaisen seinustan monimetallilamppuun on matkaa 4 m josta ehkä jotain hajaheijastusta saavat. Ihan terveessä kunnossa ovat talvenkin jäljiltä. Saattaa toki olla että ne nauttii tv'n katselusta, kun se ruutu niitä valaisee illat...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Eikös tuo oo osramin elohopeahuurulamppu. 80W. Näitä on ollut vuosikaudet julkisissa tiloissa isojen kasvien valona. Toimii, kun halavalla saa. Hyötysuhde kait samaa tasoa kuin loisteputkillakin. Toki saa olla pari pitkää putkea että tulee samat tehot [kulutus]. Taimien kasvatuksessa kyllä pitkä putki on kätevämpi, kai ...

ParturjzCoxsone

heheee joo kuhan malliks laitoin ku on noi chilit niin pieniä ettei viiti natikan alle tuupata. noita rahapuun pistokkaita kasvattelen nii saap jaella ne eteenpäin.

chiliholisti

ite törmäsin kirpiksellä tollaseen elohopeahuuruun joka oli 120w, mutta se jäi hyllyyn. silläki ois ollu semmose 6 ekee hinta. tekiskähän tömmosella mitään...
chili päivässä pitää lääkärin loitolla...
Muista otta CHILIsti...

chili_maestro

Jep. lamppu on Osramin Floraset elohopealamppu ja väitän omasta kokemuksesta hyötysuhteen chilien kasvussa olevan parempi kuin loisteputkella.
eli kelpo lamppu  :)

Jos lamppu on kovin vanha (paljon tunteja takana), niin polttimon vaihto aiheellista.
Lamppu syttyy vaikka olisi vanhakin, mutta valoteho heikkenee pikkuhiljaa.
luulin erehtyneeni, mutta olinkin väärässä.

THä

Tuolla aiemmin oli pohdintaa turvallisuudesta. UV:stä ja räjähtelyistä jne. Itse olen ollut hitsaamisen kanssa tekemisissä aika paljon, niin tuntuu melko kummalta pohdinnat jonkin lampun UV-säteilystä. En usko Suomessa olevan sellaista lamppua saatavilla mitenkään millä saisi UV:llä vahingoitettua itseään. Poislukien joku solarium ilman silmäsuojia ja muutenkin järjettömästi käytettynä, tosin silloinkin saisi todennäköisesti aikaan vain palaneen ihon ja/tai helvetillisen päänsäryn. Olen hitsisähköllä nahan kuorinut yläkropasta hölmöyttäni (kesällä hihaton paita ja ihan lyhyt sauma 200A:n virroilla), ranteet ja kaula palanut useita kertoja, mutta silmät olen onnistunut varjelemaan, moni kaveri ei ole aina onnistunut... Pysyviä vammoja en tiedä syntyneen ja kuitenkin puhutaan valoista joilla iho kesii sekunneissa... Räjähtäneitä lamppuja olen tavannut yhden, normi hehkulamppu poksahti saunassa.

Tietty pitää miettiä omaa ja etenkin mahdollisten lasten ja muiden ymmärtämättömien turvallisuutta, mutta kannattaa ny vähän järkeäkin pitää mukana. Oma itsesuojelu iskee monasti peliin paljon mitään vaurioita aikaisemmin ja normaali maalaisjärki on asennuksissa aika kova sana. Tietty jos yhtään epäilyttää, niin kannattaa kysyä konsultaatio joltain ymmärtävältä. Pidetään kuumat kohteet puhtaina ja palavat rojut muutenkin riittävän kaukana, niin saa tämä hieno harrastus jatkua vapaasti tulevaisuudessakin. Montako hengen vaatinutta tapaturmaa lie vaadittaisiin kun natikat, tehokkaat eslit, monimetallit ja vastaavat menevät luvanvaraisiksi..? Veikkaan yhden riittävän tässä ylisuojelevassa nyky-yhteiskunnassa. Muualla suuntaus on jo nähty, niin ei annettaisi aihetta näihin puuttua.

chilihardhead.fi

Eikös nuokin kuulu myynnistä poistuvien listalle? Jos toimii ja tarvitsee niin kannattanee varata pari polttimoa, jos vielä löytää
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

chilihardhead.fi

Uskoa ja toivoa saa kukin mitä haluaa, kunhan tosiaan se maalaisjärki toimii sen verran, ettei muut kärsi omasta tyhmyydestä ;)

biblo

Hong Kongista löysin itse noita polttimoita. Tai huomasin samalla kun muita lamppuja katselin.
"Grow food, not lawns"

Chiliharri

http://www.suomenlamppupalvelu.fi

Viime huhtikuussa etsin juuri tuon käyttäjän "oh5yw" kuvassa olevan lampun polttimoa (Osram HQL-R De Luxe 80w). Kävin kyselemässä pks:n rautakaupoista jne. mutta eipä löytynyt. Mutta linkin yrityksessä oli ainakin silloin hyllyssä Espoossa, tosin hieman kalliimmalla kuin paria vuotta aiemmin bauhausissa.

Mulla olis tarpeettomana seinään kiinnitettävä malli uudella varapolttimolla, joten saa laittaa yv:tä jos kiinnostaa. Laitan myöhemmin myyntiin.

chilikka

nyt pitänee kysyä mielipidettä..

heikkona hetkenä sorruin ostamaan tälläisen http://www.valokauppa.fi/loisteputkit5g513w640-p-185.html?osCsid=qdv94d0kitk8l775su5pddj1t0 runkoineen päivineen..

piti ostaa, kun halvalla sai. kannattaakohan tuota edes tarjota chileille, vai heitänkö suoraan vesilintua?
..savolaesen huastellessa vastuu tajjuumisesta siirtyy toeselle osapuolelle..

InkRose

Kyllähän tollasella muutaman pienen/pienehkön taimen pitää hengissä ihan komeesti. Parille isommallekin riittää jos heijastin on kelvollinen.

Old Skool

Lainaus käyttäjältä: chilikka - helmikuu 17, 2011, 11:40:32 ap
nyt pitänee kysyä mielipidettä..

heikkona hetkenä sorruin ostamaan tälläisen http://www.valokauppa.fi/loisteputkit5g513w640-p-185.html?osCsid=qdv94d0kitk8l775su5pddj1t0 runkoineen päivineen..

piti ostaa, kun halvalla sai. kannattaakohan tuota edes tarjota chileille, vai heitänkö suoraan vesilintua?

700 lumenia näyttäis irtoavan, eli aikalailla saman verran kuin tavallisesta hehkulampusta? Noh josko edes valonlaatu olisi parempaa. Onhan tossa se hyöty, että voi pitää todella lähellä kasveja.

InkRose

Juu itsellänikin on yritystä pitää loisteputket enintään 10 cm päässä latvoista. Ja noilla "isommilla" tarkoitan siis luokkaa 15-20 cm pitkiä. Tuon alle mahtuisi omia chinensejäni kaksi jotenkuten siedettävästi, Bolivian Rainbowit kaikki kolme helposti. Jos tosiaan rungossa on kelvollinen heijastin niin kyllä tuolla muutaman puskan hengissä pitää. Aina tietty parempi mitä enemmän valoa saavat, eli päiväksi ikkunalle tai muita valaisimia lisäksi.

sammal

Hittonmoinen kasa eslejä vaan yhteen nippuun heijastin virityksillä  ;D
Tai sitten natikka suoraan (600w heti kun kumminkaan se 150w ei riitä kuin 1 kasville)